جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد معنادار تعداد شهرستان‌های قرمز / نگاه نگران کادر درمان به احتمال شکل‌گیری پیک ششم+ نقشه و نمودار

افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی در کنار کاهش زیرپوستی نرخ ابتلای روزانه این نگرانی را در میان کادر درمان ایجاد کرده است که در روزهای آینده روند مراجعه مبتلایان جدید به مراکز درمانی چگونه است؟

به‌گزارش مشرق، در شرایطی که طی دو روز گذشته روند نزولی نرخ ابتلا هرچند کم در آمارهای رسمی منتشر شده ادامه دارد کارشناسان براین باورند که افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی این نگرانی را ایجاد کرده که روزهای آینده حجم مراجعه‌ها به مراکز درمانی سیر صعودی خواهد داشت.

در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند نگاه دقیق به آمارهای روزانه نشان می‌دهد سیر نزولی نرخ ابتلای روزانه و همچنین نرخ بهبودی تغییرات بسیار ناچیزی نسبت به گذشته داشته و شیب نزولی نرخ ابتلا آنطور که بتوانیم بگوییم روند نزولی است، نبوده و همواره نسبت به دوره‌های یک ماهه یا هفته‌ای تقریباً ثابت بوده و خبری از نزولی شدن روند نیست.

به گفته کارشناسان البته واقعیت ماجرا از این موضوع کاملاً مشخص است که درعین حال اینکه روند نزولی هرچند اندک نرخ ابتلای روزانه را تجربه می‌کنیم شاهد رشد نزدیک به ۱۴ درصدی تعداد شهرستان‌ها با وضعیت قرمز کرونایی نیز هستیم که به معنی فعال بودن قابل توجه ویروس در حدود ۳۰ درصد از استان‌های کشور است و رفته رفته این ادامه این روند می‌تواند بحران آفرین باشد.

بر همین اساس با توجه به آمارهای رسمی از رنگبندی شهرستان‌های کشور نسبت به هفته قبل نشان می‌دهد با رشد ۱۳.۷ درصدی نقاط پرخطر روی نقشه کشور از این هفته ، ۳۳ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی، ۹۵ شهرستان نارنجی، ۲۲۰ شهرستان زرد و ۱۰۰ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند. به این ترتیب جلفا، مرند (آذربایجان شرقی)، اشنویه، پلدشت، پیرانشهر، چایپاره، سردشت (آذربایجان غربی)، مبارکه (اصفهان)، ایوان، چرداول، دره‌شهر (ایلام)، بیرجند، قائنات، نهبندان (خراسان جنوبی)، خلیل آباد، سبزوار، کاشمر (خراسان رضوی)، جاجرم، گرمه (خراسان شمالی)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، استهبان، سرچهان، ممسنی (فارس)، بانه (کردستان)، زرند، شهربابک (کرمان)، پاوه (کرمانشاه)، پلدختر (لرستان)، تفرش (مرکزی)، خاتم، مهریز (یزد) جزو شهرستان‌های قرمز کرونایی از ۱۵ آبان ۱۴۰۰ قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر کارشناسان براین باورند که روندفعلی و همچنین کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان در شرایطی که هوای زمستانی در سراسر کشور حاکم شده است می‌تواند مسیر را به سمتی هدایت کند که احتمال شکل‌گیری پیک ششم بسیار سریعتر از آنچه انتظار داشتیم آغاز شود و کادر درمان را بازهم به چالش بکشد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان‌غربی/۸ نفر بر اثر کرونا جان باختند/کاهش فوتی‌ها

جواد آقازاده ه، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا اظهار داشت: در شبانه روز گذشته هشت نفر بر اثر کرونا جان باختند و با وجود کاهش فوتی‌ها، اما شمار کلی قربانیان را به ۶ هزار و ۹۳۳ نفر رسانید.

وی تصریح کرد: همچنین ۷۰۸ نفر دیگر به این ویروس آلوده شدند تا در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تاکنون مجموع مبتلایان به ۳۰۸ هزار و ۴۳۲ نفر برسد.

آقازاده افزود: از سوی دیگر تاکنون ۶۸ هزار و ۷۸۹ نفر بیمار بستری کرونایی بهبود یافته است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی گفت: همچنین در شبانه روز گذشته تعداد ۵۳۵ نفر بستری مشکوک و ۲۱۴ بستری آی سی یو در استان ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون یک هزار و ۱۲ نفر بر اثر سندروم حاد تنفسی بستری هستند بیان کرد: ۴۱ نفر نیز وصل به دستگاه ونتیلاتور قرار دارند.

آقازاده در ادامه از واکسیناسیون ۳۷ هزار و ۸۰۶ نفر خبر داد و افزود: تاکنون سه میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۴۲ دز واکسن کرونا در سطح استان تزریق شده است.

استان اردبیل/ تداوم وضعیت ناپایدار

شهرام حبیب‌زاده، از بستری همزمان ۱۷۵ بیمار در اردبیل خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته با بستری ۱۶ بیمار و بهبودی ۲۵ نفر دیگر تعداد بیماران کرونایی تحت مراقبت در بیمارستان‌های استان به ۱۷۵ نفر رسید.

وی اضافه کرد: متأسفانه حال عمومی ۵۱ بیمار مساعد نبوده و هم‌اکنون در بخش ICU تحت مراقبت ویژه هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از فوت ۲ بیمار دیگر در شبانه‌روز گذشته خبر داد و تصریح کرد: میانگین فوتی‌های کرونا در دو ماه گذشته به ۳ نفر در روز می‌رسد که این موضوع اگر چه نسبت به ماه‌های گذشته رو به شرایط خوب بوده اما دلیل بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌شود چرا که ما در استان روزهای بدون فوتی کرونا هم داشتیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در فصول سرد سال متأسفانه استفاده از هوای تازه در محیط کاهش می‌یابد و اگر تهویه مناسبی وجود نداشته باشد بعد از چند دقیقه ماسک کارایی خود را ازدست خواهد داد.

استان البرز/ یک فوتی ناشی از کرونا

مهرداد بابایی  در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز اظهار داشت : در ۲۴ ساعت گذشته ۶۳ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز ۷۷ هزار و ۵۲  نفر  بوده است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر  تعداد ۴۹۷ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند، بیان کرد: از این تعداد ، ابتلای ۱۸۳ نفر به بیماری کووید ۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است.

بابایی با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۳۴ نفر مراجعه سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان البرز مراجعه کرده اند ، عنوان کرد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۶۳۵۴ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه رنگ کرونایی طالقان در حال حاضر آبی است ، ادامه داد: بقیه شهرستان‌های استان البرز شرایط زرد دارند و  شرایط کرونایی در حال حاضر وضعیت تقریبا ثابتی دارد.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه  تزریق واکسن در پایگاه‌های اعلام شده در استان البرز در حال انجام است، تصریح کرد:  افراد داری بیماری زمینه ای درصورت تمایل و گذشتن حداقل ۴ ماه از دوز دوم میتوانند برای تزریق دوز سوم مراجعه کنند.

استان اصفهان/ ۶۲۷ مورد جدید ثبت شد

پژمان عقدک در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار کرونا در اصفهان از ابتدا تا کنون، اظهار داشت: تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا ۱۱۹۹۵۲۵  نفر بوده که از این تعداد ۱۱۹۷۰۳ نفر بهبود، ۱۷۸۲۵۶ بستری و ۱۶۶۴۰ نفر هم فوت کردند.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۲۷ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی ،۱۹۰ نفر در مراکز درمانی بستری و ۱۹۲ نفر ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۷۴  بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۱۹۴ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

عقدک تصریح کرد: ۸ بیمار مشکوک و قطعی به کرونا طی  ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: در فصل سرما شیوع آنفلوانزا اجتناب‌ناپذیر است و شهروندان باید در رعایت اصول بهداشتی جدیت به عمل آورند.

رضا فدایی  افزود: آمادگی تزریق روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نوبت واکسن کرونا در اصفهان فراهم است و تا کنون ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در استان اصفهان یک نوبت و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هم دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان  اینکه روزانه ۱۰ الی ۱۲ هزار نفر برای دریافت نوبت اول واکسن کرونا اقدام می‌کنند، گفت: تاکنون ۶۵ درصد جمعیت بیش از ۱۲ سال در استان اصفهان یک نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند که مقدار قابل قبولی نیست و مردم نباید به تبلیغات منفی درباره واکسیناسیون توجه کنند.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به روند کند واکسیناسیون کرونا در اصفهان خاطرنشان کرد: از شنبه دانش‌آموزان متوسطه دوم با نصف ظرفیت و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: اگرچه اطلاعات آماری دقیق از شیوع آنفلوانزا در اصفهان نداریم اما در فصل سرما شیوع آنفلوانزا و دیگر ویروس‌های سرماخوردگی اجتناب‌ناپذیر است و  شهروندان باید در رعایت اصول بهداشتی جدیت به عمل آورند.

فدایی تأکید کرد: نحوه چگونگی اجرای طرح شهید سلیمانی برای اجرای واکسیناسیون و شناسایی بیماران در روز شنبه و در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا تعیین می‌شود تا با کمک نیروهای جهادی بتوانیم به ایمنی جمعی دست یابیم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ ۹۰ درصد از شهرستان‌ها آبی شد

سعید کشمیری سیر نزولی مبتلایان به کرونا را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: از موارد مشکوک به بیماری کرونا تست کمتر از ۵ درصد آنان مثبت است که نشان از بهبود وضعیت کرونایی استان بوشهر است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از خارج شدن ۹۰ درصد شهرستان‌های استان از وضعیت زرد و خطر متوسط خبر داد و بیان کرد: طبق اعلام تازه‌ترین رنگ‌بندی سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های تنگستان، دیلم و گناوه از وضعیت زرد به رنگ آبی تبدیل شد تا از مجموع شهرستان‌های ۱۰ گانه استان بوشهر ۹ شهرستان آن در وضعیت آبی قرار بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه تنها شهرستان بوشهر کماکان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد خاطر نشان کرد: در شبانه‌روز گذشته ۲۴ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ۹ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۶ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری با بیان اینکه خوشبختانه روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در استان بوشهر ثبت نشد تصریح کرد: تاکنون ۲ هزار و ۴ نفر از ابتدا شیوع کرونا در استان بوشهر به سبب ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: روز گذشته ۲۷ بیمار کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند که از این تعداد ۱۱ نفر از آن‌ها مثبت قطعی بوده‌اند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۸ هزار و ۲۰۰ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان تهران/ روند نزولی مبتلایان

محسن منصوری با اشاره به اتخاذ تصمیم در زمینه برداشتن تردد شبانه در سطح استان اظهار داشت: اعمال یا حذف محدودیت‌های تردد شبانه در چارچوب اختیارات استان نیست و این تصمیمات کشوری است.

وی افزود: نظر کارشناسی ما در استان تهران این است که محدودیت‌های تردد شبانه برداشته شود زیرا این محدودیت را اثرگذار نمی‌دانیم که پیشنهادهایی را نیز در این زمینه به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده و اتخاذ تصمیم نهایی با این ستاد است.

استاندار تهران با اشاره به وضعیت کرونایی استان تهران گفت: وضعیت کرونایی اعم از مبتلایان و بهبودیافتگان استان خوب و رو به نزول است و مشکلی در این زمینه نداریم.

منصوری در پایان با اشاره به پیک ششم کرونا در استان تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر وارد پیک ششم کرونا نشده‌ایم و شواهد نیز نشان می‌دهد که حداقل در این چند هفته وضعیت کرونایی استان بد نیست ولی تأکید می‌کنم که مراقبت در این زمینه لازم است.

استان خراسان جنوبی/ شمار مجموع قربانیان به ۱۱۹۷ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۲۰۵ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدندکه یشترین موارد شناسایی شده با ۸۱ مورد مربوط به شهرستان بیرجند و پس از آن با ۲۹ مورد مربوط به شهرستان قائنات است.

کامبیز مهدی زاده فزود: تعداد فوتی‌های کرونا در استان نیز با فوت یک نفر دیگر در شبانه روز گذشته، به هزار و ۱۹۷ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیز ۲۱۸ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۹۵ نفر آن‌ها مبتلا به کرونایند، گفت: از این تعداد ۱۲ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند که حال ۲ نفرشان وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تا کنون ۸۷۲ هزار و ۷۴۴ دز واکسن کرونا در خراسان جنوبی تزریق شده است افزود: تا کنون ۵۰۹ هزار و ۷۶۴ نفر واکسن نوبت اول، ۳۶۲ هزار و ۲۵۸ نفر واکسن نوبت دوم و ۷۲۲ نفر واکسن نوبت سوم را دریافت کرده اند.

استان خراسان رضوی/ ۲۴ درصد دانش‌آموزان کامل واکسینه شده‌اند

محمد احمدیان اظهارداشت: از فضاهای آموزشی مدارس در قالب ۵۴۴۷ شیفت استفاده می‌شود و بالغ بر ۹۴۶ هزار دانش‌آموز در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد داریم که از این تعداد ۵۷۴ هزار نفر آنان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی هستند که هنوز بحث ایمن‌سازی آنان مطرح نشده، اما بحث فعالیت کلاس‌های حضوری‌شان متناسب با دستورالعمل‌های بهداشتی مطرح است.

وی با اشاره به اینکه آمار دانش‌آموزان شناسایی شده مقاطع متوسطه اول و دوم  به ترتیب ۲۲۸ هزار و ۱۶۰هزار نفر بوده است تصریح کرد: از مجموع ۴۶۶ هزار و ۳۵ نوجوان در این گروه سنی ۷۲ درصد آنان دُز اول و ۲۴ درصد هم دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: بالاترین آمار واکسیناسیون انجام شده در شهرستان‌های استان ۸۶ درصد بوده و این عدد در مشهد ۶۳ درصد است، اگر چه به پوشش ۱۰۰ درصدی دُز اول نرسیدیم، اما شهرهایی همچون مشهد از میانگین کشوری عقب هستند.

 احمدیان با بیان اینکه زمانی می‌‎توانیم یک مدرسه سالم داشته باشیم تا تمامی مدیران، معاونان، معلمان، سرایداران، دانش‌آموزان و والدین واکسینه شده باشند، خاطرنشان کرد: توصیه‌های مهم دیگرمان در بحث‌های تعطیلی بوفه‌ها، استفاده تغذیه شخصی، عدم تعارف خوراکی به دوستان و کنترل وضعیت بهداشتی توسط مربی بهداشت مدرسه، بوده و فوریت‌های کرونا ایجاب می‌کند که قبل از بازگشایی مدارس هماهنگی‌های لازم را به‌خوبی انجام دهیم و در زمان فعالیت مدارس هم نباید از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان و تشکل‌های دانش‌آموزی غافل شویم.

استان خراسان شمالی/ رنگ قرمز کرونایی دوباره بازگشت

 ظهرهای جاجرم و گرمه در استان خراسان شمالی با تغییر وضعیت قرمز شده و مرکز استان خراسان شمالی نیز به رنگ نارنجی درآمد. عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا میزان زیر ۴۰ درصد دوباره زنگ خطر شیوع کرونا در استان به صدار در آورده به نحوی که پس از چند روز بدون فوتی کرونا در خراسان شمالی٬ دوباره این ویروس منحوس در استان فوتی داد.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: با اعلام نتایج قطعی آزمایش‌های انجام شده، متاسفانه یک نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان فوت شد.

دکتر سید جواد پورنقی افزود: با بستری ۲۸ بیمار جدید در مدت زمان یاد شده، هم اکنون ۱۷۲ بیمار دارای علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی با بیان این که واکسیناسیون با شتاب و دقت در حال انجام است، اضافه کرد: بیش از ۸۳ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان واکسینه شده‌اند، اما برای پایان شیوع بیماری واکسیناسیون به تنهایی کفایت نمی‌کند.

پورنقی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی، بیان کرد: مهم ترین راه قطع زنجیره کرونا رعایت موازین بهداشتی است. افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند می‌توانند با ورود به سامانه مربوطه کارت واکسن الکترونیک خود را دریافت نمایند.

گزارش‌ها از عدم توجه عمومی به پروتکل‌های بهداشتی و انجام سفرهای غیر ضرور در تمام مناطق استان حکایت دارد.

همین عامل مهم‌ترین موضوع برای به صدا درآمدن زنگ خطر کرونا در همه مناطق استان است و حالا با تغییر رنگ چند شهر در خراسان شمالی این زنگ بیشتر شنیده می‌شود.

معاون و جانشین استاندار خراسان شمالی در ستاد استانی کرونا نیز گفت: در واکسیناسیون ۳ درصد بالاتر از میانگین کشوری هستیم اما با توجه اینکه در برخی از شهرستان ها میزان واکسیناسیون پایین تر از میانگین استان است بنابراین مراجعه مردم برای تزریق واکسن مورد تاکید است.

بیگ زاده با بیان اینکه در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی پایین تر از میانگین کشوری هستیم، افزود: رعایت این دستورالعمل های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت به ویژه استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی از جمله راهکارهای مهم برای جلوگیری از بروز پیک ششم بیماری کرونا است.

استان سمنان/ ۱۳ بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شدند

نوید دانائی، اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون ۴۷ هزار و ۷۲۸ بیمار مبتلا به کرونا مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد ۱۰ هزار و  ۳۱۸  نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

دانائی به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد ۹ هزار و ۲۱۴ نفر بهبود یافتند.

وی همچنین افزود: از ابتدای بیماری کرونا تا کنون نیز ۳۷ هزار و ۴۱۰ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

استان فارس/ مجموع جانباختگان کرونایی به ۷ هزار نفر رسید

براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از ۳۶ شهرستان استان فارس ۲ شهرستان استهبان و ممسنی در وضعیت قرمز، شهرستان‌های زرین دشت، فراشبند و گراش در وضعیت آبی، شهرستان‌های کوار، زرقان، شیراز، خفر، فسا و جهرم در وضعیت نارنجی و مابقی استان در وضعیت زرد قرار دارند. 

همچنین براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۴۰۲ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۴۲۹ هزار و ۸۳۵ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۲۲۶ هزار و ۲۴۹ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۲ هزار و ۶۷۰ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۸۲ هزار و ۵۰۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با بستری ۱۸۶ بیمار جدید مثبت و مشکوک دارای علائم کرونا در شبانه روز گذشته مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند به هزار و ۷۲۱ نفر رسیده است که از این تعداد ۱۸۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

همچنین با جان باختن ۱۵ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری به هفت هزار و ۳۸ رسید. 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان قزوین/ کاهش ۳۳ درصدی نرخ فوتی‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از افزایش ۷.۵ درصدی موارد قطعی ابتلای به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۲۴۴ مبتلای کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید-۱۹ استان قزوین شناسایی شدند که این آمار در قیاس با روز پیش ۱۷ نفر افزایش پیدا کرده است.

پیمان نامدار با اشاره به کاهش ۱.۳ درصدی نرخ بستری‌های روزانه کرونایی استان قزوین گفت: در شبانه‌روز گذشته ۷۳ بیمار جدید کرونایی به خاطر علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز قبل فقط یک نفر کاهش یافته است.

وی همچنین از افزایش ۱۷ درصدی آمار بیماران بدحال کرونایی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۲۸ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه با اتصال به دستگاه ونتیلاتور نفس کشیده و ادامه حیات می‌دهند که این آمار نسبت به روز گذشته ۴ نفر بیشتر شده است.

سخنگوی ستاد مقابله با بیماری کرونای استان قزوین همچنین از کاهش ۳۴ درصدی نرخ مرگ‌ومیر روزانه کرونایی خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۲ بیمار بدحال ونتیلاتوری به خاطر شدت علائم بیماری و ضعف مفرط جسمانی جان‌شان را از دست دادند که این آمار یک نفر از روز قبل کمتر شده است.

نامدار به افزایش ۳.۳ درصدی نرخ بهبودیافتگان کرونایی هم اشاره کرد و افزود: در شبانه‌روز گذشته ۶۳ بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار نسبت به روز پیش ففط ۲ نفر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در نهایت هم آمار کل بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با یک نفر افزایش در قیاس با روز گذشته به ۳۳۷ نفر رسید که تقریبأ تثبیت شده است.

کاشان/ وضعیت نارنجی برقرار است

کاشان همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و آنچه که امروز به عنوان یک دغدغه شناخته می‌شود عادی انگاری و آغاز پیک ششم کرونا است.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۳ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و پنج بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و یک بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل ۵۲ و حداکثر ۸۷ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار ۴۱ و حداکثر ۹۱ ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۲۴۶ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۱۶۶ بیمار در شهرستان کاشان و ۸۰ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۴۷ بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری ۳۲ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت متاسفانه یک بیمار آقا ۷۰ سال در شهرستان کاشان جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۴۰ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۶ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار ۴۲۲ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

 استان کردستان/ تب کرونا هنوز فروکش نکرده است 

فرزین رضاعی به آخرین وضعیت کرونا در استان اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه خطر کرونا در کردستان فروکش نکرده و روزانه تعدادی زیادی از هم‌استانی‌هایمان به این ویروس مبتلا و جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه تعداد بالای فوتی‌ها در حالی‌ست که برخی از شهروندان همچنان این ویروس را جدی نگرفته و اعتقادی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا ندارند! گفت: از جمعیت هدف یک میلیون و ۳۴۶ هزار نفری برای زدن واکسن کرونا، تنها ۶۹درصد دوز اول و ۴۰درصد دوز دوم را دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اذعان به اینکه استقبال مردم در برخی شهرستان‌ها از واکسن کرونا همچنان ضعیف است، تصریح کرد: روند بستری در استان با شیب کندی کاهشی بوده اما با این شرایط امکان افزایش مجدد آن وجود دارد.

رضاعی بیان کرد: افراد ۱۲ تا ۱۸ساله می‌توانند بعد از ثبت‌نام در سامانه www.salamat.gov.ir نوبت واکسیناسیون کرونا دریافت و واکسینه شوند.

استان کرمان/ بستری‌های قطعی از مرز ۳۰۰ نفر عبور کرد

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر روز گذشته اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۳۰۳ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۵۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۳۸ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۷۹ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۷۵ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۱ هزار و ۹۲۳ مورد رسیده است.

وی به فوت ۴ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۹۲۰ مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و ۹۵۶ هزار و ۸۰ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۲۸۹ هزار و ۹۴۷ مورد است.

استان کرمانشاه/ یک شهرستان در شرایط قرمز قرار دارد

در رنگ‌بندی جدید کرونا که امروز پانزدهم آبان ماه اعلام شد وضعیت استان کرمانشاه پس از هفته‌ها بهبود یافت و اکنون تنها یک شهرستان در این استان در وضعیت قرمز قرار دارد و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی و زرد قرار گرفته‌اند.

براساس رنگ‌بندی جدید ستاد کرونا در استان کرمانشاه، شهرستان پاوه همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و شهرستان‌های کرمانشاه، هرسین،‌ کنگاور، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب، جوانرود،‌ قصرشیرین،‌ سرپل‌ذهاب و روانسر در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند.

شهرستان‌های به رنگ زرد نیز به چهار شهرستان ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه و سنقر و کلیایی افزایش پیدا کرده است که البته این شهرستان‌ها نسبت به سایر مناطق استان کرمانشاه از جمعیت کمتری برخوردار هستند و براین اساس تعداد بیماران کمتری نسبت به سایر شهرستان‌ها داشته‌اند.

بهبود وضعیت استان در رنگ‌بندی کرونا و کاهش بیماران کرونای بستری در بیمارستان‌های کرمانشاه به نصف تعداد زمان اوج پیک پنجم، روزهای بدون مرگ و میر کرونا را نوید می‌دهد ولی کاهش رعایت دستورهای بهداشتی از سوی عموم مردم همچنان نگران کننده است.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه همچنان یک چهارم از جمعیت این استان دوز نخست واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند که با اجرای طرح واکسیناسیون خانه به خانه امیدواری برای تکمیل واکسیناسیون عمومی وجود دارد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان گلستان/ وضعیت " بندرگز" نارنجی شد

وضعیت شیوع کرونا در گلستان با توجه به افزایش بار مراجعات و موارد بستری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان نگران کننده شده و زنگ خطر موج ششم کرونا را به صدا در آورده است.

با افزایش شمار بیماران کرونایی در روزهای اخیر تعداد موارد بستری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی به ۲۳۰ نفر رسیده است. به همان نسبت تعداد بیماران بدحال نیز در حال افزایش است و ۵۳ بیمار در بخش‌های آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند که حال ۲۱ بیمار کاملا وخیم است.

بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرها و حتی روستاهای استان سبب شده با وجود واکسیناسیون گسترده بار دیگر آمار مربوط به شیوع بیماری افزایشی شود.

این افزایش تعداد بیماران زنگ خطر موج ششم کرونا را به صدا درآورده و با نارنجی شدن وضعیت شهرستان بندرگز، بار دیگر نگرانی از افزایش شمار مبتلایان ایجاد شده است.

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت به غیر از بندرگز که در شرایط نارنجی کرونایی قرار دارد وضعیت در شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس، علی آبادکتول و کردکوی زرد است و مراوه تپه، کلاله، گالیکش، مینودشت، آزادشهر، رامیان، آق قلا، گمیشان و بندر ترکمن در وضعیت آبی هستند.

اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تأکید کرده با وجود آبی و زرد بودن اغلب شهرهای استان، در صورت تداوم شرایط کنونی و کم توجهی به پروتکل‌های بهداشتی شروع موج ششم، محتمل خواهد بود.

با این وجود واکسیناسیون کرونا نیز به صورت مستمر و بدون وقفه در استان در حال انجام است. آخرین آمارها از تزریق یک میلیون و ۹۵۳ هزار و ۴۴۵ دز واکسن در استان حکایت دارد.

تاکنون یک میلیون و ۱۹۳ هزار و ۸۶۰ نفر در استان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و نوبت دوم واکسن هم به ۷۵۸ هزار و ۱۳۲ نفر تزریق شده است.

استان گیلان/ ۴۹ بیمار جدید شناسایی شدند

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر ۴ شهرستان استان گیلان در وضعیت آبی، یک شهرستان نارنجی و ۱۲ شهرستان زرد است.

شهرستان‌های سیاهکل، املش، ماسال و شفت ۴ شهرستان در وضعیت آبی گیلان هستند و شهرستان رودبار تنها شهرستان استان گیلان است که از هفته‌های گذشته به رنگ‌بندی نارنجی کرونایی درآمده است.

تا پیش از این تنها یک شهرستان املش در وضعیت آبی کرونایی قرار داشت اما روز گذشته در پی کاهش شمار بستری‌شدگان کرونایی در شهرستان‌های سیاهکل، ماسال و شفت این ۳ شهرستان نیز آبی شدند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال حاضر ۳۰۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که از این تعداد ۴۹ بیمار به تازگی به آمار بستری‌شدگان افزوده شده‌اند.

همچنین ۵۵ نفر از بیماران کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که ۶ بیمار به تازگی به این بخش منتقل شدند و حال ۵۴ نفر از بیماران وخیم است.

استان لرستان/ آمار کل مبتلایان از ابتدا ۱۹۲۸۳۸ نفر شد

مریم کوشکی ظهر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان در رابطه با آخرین وضعیت ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران کرونایی در لرستان اظهارداشت: با مثبت شدن تست کرونای ۱۶۴ بیمار دیگر در لرستان، آمار مجموع مبتلایان به کرونا در استان به ۱۹۲ هزار و ۸۳۸ نفر رسید.

وی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳ بیمار دیگر در لرستان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند افزود: با فوت این ۳ نفر مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در لرستان به ۲ هزار و ۶۰۵ نفر افزایش یافت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: هم اکنون نیز ۳۸۵ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان لرستان بستری و تحت مراقبت هستند.

وی بیان کرد:  افزایش موارد بستری، احتمال شروع پیک ششم را نشان می‌دهد بنابراین واکسیناسیون، رعایت پروتکلهای بهداشتی و دوری از تجمعات توصیه می‌شود.

استان مرکزی/ ۱۵۷ مورد ابتلای جدید ثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: براساس آحرین یافته‌های آزمایشگاهی،۱۵۷ مورد ابتلای جدید کرونا در استان مرکزی به ثبت رسید که ۳۵ نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

سیدمحمد جمالیان افزود: ۱۲۲ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

وی عنوان کرد: شمار مبتلایان به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به ۱۰۳ هزار و ۳۶۶ نفر رسید که پنج بیمار کرونایی نیز در این بازه زمانی در استان به دلیل کرونا جان باختند و شمار فوتی‌های این بیماری به ۲ هزار و ۹۱۲ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به جدیدترین رنگ بندی شهرستانهای استان مرکزی از ۱۵ آبان ماه گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت شهرستان تفرش در وضعیت قرمز و ۴ شهرستان اراک، ساوه، محلات، خمین نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

وی افزود: همچنین ۷ شهرستان زرندیه، فراهان، کمیجان، آشتیان، خنداب، شازند، دلیجان نیز در استان مرکزی در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفتند که براین اساس تغییرات استانی دراستان مرکزی شامل تفرش از نارنجی به قرمز، محلات و خمین از زرد به نارنجی و آشتیان و فراهان از نارنجی به زرد تبدیل شده است.

استان همدان/ تزریق دوز سوم کرونا آغاز شد

روند ابتلا به کرونا در استان همدان با شیب ملایمی کاهشی شده و عملیات واکسیناسیون افراد ۱۲ سال به بالا هم با سرعت زیادی در حال انجام است. پوشش بالای واکسیناسیون در جمعیت بالای ۶۰ سال همدان سبب کاهش مرگ‌ومیر و بستری بیماران مبتلا به کرونا در این استان شده است.

با توجه به اینکه پس از گذشت ۶ ماه از تزریق واکسن، ایمنی آن به تدریج کاهش می‌یابد بنابراین تزریق دز سوم واکسن برای افراد توصیه شده است.
تزریق دز سوم واکسن کرونا برای کادر درمان، بیماران زمینه‌ای و افراد بالای ۶۰ سال در استان شروع شده است.

علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان در جلسه ستاد مدیریت کرونا در استان همدان، با بیان اینکه شرایط کرونا عادی نیست و همه ملزم به رعایت پروتکل‌ها هستیم، اظهار داشت: اقناع‌سازی عموم مردم در راستای دریافت واکسن کرونا در دستور کار قرار گیرد.  

وی با بیان اینکه افراد بالای ۶۰‌ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون در استان، دز سوم کرونا را دریافت کنند، تصریح کرد: کمیته اجتماعی ستاد استانی مدیریت کرونا، مسائل روانی و اجتماعی را شناسایی و اقدامات لازم جهت پیشگیری از این عوارض را پیشنهاد دهند. 

استاندار همدان افزود: با هم‌افزایی و انسجامی که در استان وجود دارد، همدان عملکرد قابل قبولی در راستای پیشگیری و مقابله با کرونا داشته است.

قاسمی فرزاد از اجرای زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: به منظور حفظ سلامتی دانش‌آموزان، بیش از ۶هزار مدرسه در استان به تهویه هوا مجهز شده است.

دکتر رشید حیدری مقدم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز از وضعیت شکننده کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت شهرستان‌های اسدآباد، ملایر و کبودرآهنگ، زرد و باقی شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بخش بستری ۴۰ نفر گزارش شده، گفت: ۲۱۴ بیمار هم در بخش سرپایی شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: اکنون ۵۵۰ بیمار به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های سراسر استان بستری هستند.

حیدری مقدم با بیان اینکه تزریق واکسیناسیون کرونا در استان از مرز ۲میلیون دُز عبور کرده است، گفت: تا کنون یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر دز اول و ۷۸۰هزار نفر در استان دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. 

وی افزود: از زمان شروع تزریق دز سوم واکسن تا کنون،  ۲۵۰۰ نفر نسبت به دریافت واکسن اقدام کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۷۳۰ هزار دز واکسن کرونا در سردخانه‌های استان موجود و مشکلی در تامین واکسن در استان وجود ندارد. 

حیدری مقدم تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد کل جمعیت استان دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از افراد مشمول واکسن در استان همدان هنوز هیچ اقدامی‌برای دریافت واکسن نداشتند که این امر زمان رسیدن به خط پایان اپیدمی کرونا را طولانی‌تر می‌کند.

نقشه رنگبندی کرونایی ایران از تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۰

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

نقشه رنبگندی کرونایی ایران از تاریخ ۱۲ آبان ۱۴۰۰

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس