کرونا نمایه

این روزها بار دیگر بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی، بازارچه‌ها و بازارها مشهود است و عده‌ای از مردم نسبت به توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا سهل‌انگاری می‌کنند.

به گزارش مشرق، نقشه کرونایی کشور در سایه بی‌توجهی به پروتکل‌ها و امید بستن به واکسیناسیون به تنهایی بدون توجه به اعمال قوانین سخت‌گیرانه کرونایی ازسوی دولت، مجدداً در حال حرکت به سمت قرمز شدن  است؛ اگر چه آمارها از اوایل شهریور ماه نزولی شده اما تقریباً از هفته گذشته آمار بیماران بستری در بیمارستان ها ثابت مانده، و حتی در برخی روزها در حال افزایش بوده است. تجربه موج‌های گذشته کرونا نشان می‌دهد که هر بار مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجهی کرده و سهل‌انگار بودند، کرونا خروشان ظاهر شد و غافلگیر کرد و بر عکس هر بار مردم پروتکل‌ها را جدی گرفتند، این بیماری عقب‌نشینی کرد.

اما این روزها بار دیگر بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی، بازارچه‌ها و بازارها کاملاً مشهود است، با کاهش آمارهای مبتلایان به کرونا پروتکل‌های بهداشتی نیز نزولی شده و عده‌ای از مردم نسبت به توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا سهل‌انگاری می‌کنند و این در حالی است که‌ رئیس‌ جمهور چندی پیش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به لزوم تقویت زیرساخت‌ها برای مقابله موفق با موج احتمالی ششم بیماری کرونا گفت: امیدواریم با موج جدیدی از بیماری مواجه نشویم، اما در هر صورت باید آمادگی داشته باشیم تا در برابر موج احتمالی بیماری مواجهه انفعالی نداشته باشیم. نباید اجازه دهیم موج احتمالی جدید بیماری مانند موج پنجم کشور را غافلگیر کند، ‌باید با تمهید اقدامات و آمادگی‌های لازم از تکرار مشکلات کشور در مواجهه با موج پنجم کرونا جلوگیری کنیم. در این زمینه وزارت بهداشت مکلف است وضع کشور را به دقت رصد کند و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

براسا جدید نقشه کرونایی کشور، شهرستان‌هایی که در وضعیت  قرمز کرونایی قرار دارند عبارتند از:‌ جلفا و مرند در استان آذربایجان شرقی، اشنویه، پلدشت، پیرانشهر، چایپاره، سردشت و شوط در استان آذربایجان غربی، بیرجند، طبس و قائنات در استان خراسان جنوبی، بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر در استان خراسان رضوی، گرمه در خراسان شمالی، دامغان در استان سمنان، زابل در استان سیستان و بلوچستان، استهبان، جهرم، سرچهان و ممسنی در استان فارس، بانه در استان کردستان، زرند و شهربابک در استان کرمان و خاتم و مهریز در استان یزد هستند.

وضعیت قرمز از برخی مناطق به شهرهای همجوار در حال گسترش است و اعمال محدودیت‌های شدید در شهرهای قرمز کنونی برای کاهش آمار ابتلا و فوت، درگیر شدن شهرهای همجوار و پیشگیری از شروع موج ششم کرونا بسیار ضروری است.

خوشبختانه برخی شهرها که به تازگی قرمز شده بودند از وضعیت قرمز خارج شدند و واکسیناسیون گسترده در پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان و ادامه وضعیت قرمز این شهرها بسیار موثر بوده است. براساس این گزارش، اکنون ۲۲ شهرستان قرمز، ۸۷ شهرستان نارنجی، ۲۲۲ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان در وضعیت آبی هستند.

استان بوشهر/ ۲ هزار و ۱۱ نفر ‌جان باخته‌اند

سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از آبی کرونایی همه شهرستان‌های استان خبر داد و اظهار داشت: تنها استان آبی کشور بوشهر است و با گذر از وضعیت‌های قرمز، زرد و نارنجی کرونایی اکنون تمام شهرها در حالت آبی تعیین شده که استقرار در این وضعیت نیاز به مشارکت همگانی در جلوگیری از ورود به پیک ششم کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه روز گذشته ۳۷ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند خاطر نشان کرد: اکنون تعداد بیماران مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان‌های استان بوشهر ۹۰ نفر و نسبت به روز قبل ۴ نفر بیشتر است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان را ۱۱ نفر دانست و تصریح کرد: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۲ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

وی از یک روز بدون فوتی کرونایی دیگر در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۱۱ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به سبب ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۸ هزار و ۵۰۰ مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شده‌اند گفت: بیش از ۹۷ درصد این بیماران بهبود یافته‌اند.

کشمیری روند بیماران بهبود یافته کرونایی را مطلوب دانست و افزود: از بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خوشبختانه ۳۳ بیمار روز گذشته با حال عمومی خوب ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۲۰ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تزریق واکسن را سپر مقابله با کرونا دانست و گفت: هر چند تاکنون ۶۰ درصد جمعیت هدف استان بوشهر هر ۲ نوبت واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و از ابتلا به کرونا مصون هستند ولی انتظار می‌رود افرادی که تاکنون نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند به مراکز واکسیناسیون شهرها و روستاهای استان بوشهر مراجعه و هر چه سریعتر واکسن خود را دریافت کنند.

استان اصفهان/ ۷۷۲  بیمار جدید ‌شناسایی شد

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار کرونا در اصفهان از ابتدا تا کنون، اظهار داشت: تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا ۱۲۱۴۷۱۸  نفر بوده که از این تعداد ۱۲۰۹۹۵ نفر بهبود، ۱۸۰۲۹۵  بستری  و ۱۶۷۷۸ نفر هم فوت کردند.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۷۲ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی، ۱۱۵ نفر در مراکز درمانی بستری  و ۱۲۳ نفر ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۹۳۹ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۱۷۷ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

عقدک تصریح کرد: ۵ بیمار  مشکوک و قطعی به کرونا طی  ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر بهبود وضعیت استان در آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ گفت: در زمان حاضر هیچ شهرستان قرمز و بسیار پرخطر در استان وجود ندارد و بیشتر آنها در وضعیت زرد (خطر متوسط) هستند.

وی افزود: شهرستان مبارکه از وضعیت قرمز و بسیار پرخطر خارج شده است و فقط سه شهرستان در وضعیت نارنجی(پرخطر) و سایر شهرستان‌ها از جمله اصفهان در وضعیت زرد قرار دارند و با توجه به کاهش آمار افراد بستری و مراجعه بیماران، بیمارستان های استان هم اکنون در وضعیت خوبی به سر می برند.

عقدک با بیان اینکه استان اصفهان در زمان حاضر از نظر رنگ‌بندی همه گیری بیماری کووید-۱۹ نسبت به یک ماه گذشته در وضعیت خوبی قرار دارد، اظهار داشت: میزان بستری بیماران دارای علائم کرونا در بیمارستان ها نیز کاهش یافته و به زیر یک هزار نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در عین حال اظهار امیدواری کرد که با همت مردم و مسئولان در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و پوشش حداکثری واکسیناسیون، این روند نزولی آمار کرونا ادامه یابد.

وی یکی از شاخص‌های مهم در آمار کرونا را نسبت ترخیص بیماران به بستری‌های جدید روزانه اعلام و اضافه کرد: در یک ماه اخیر،  تعداد ترخیص بیماران کرونایی از بیمارستان نسبت به بستری‌های جدید روزانه بیشتر شده است که همین امر به کاهش میزان کل بستری منجر می شود.

عقدک تاکید کرد: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید چهار کار اصلی را انجام داد که شامل واکسیناسیون، فاصله‌گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمع و مکان‌های شلوغ، استفاده از ماسک به ویژه ۲ عدد در اماکن پرخطر و شست و شوی مداوم دست‌هاست.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره اثربخشی واکسن کرونا تصریح کرد: هیچگاه نمی‌توان ادعا کرد که تزریق واکسن کرونا از هر نوعی، به ایمن سازی کامل در برابر بیماری کووید-۱۹ منجر می‌شود اما این موضوع را با قاطعیت می ‌توان گفت که تا حد زیادی از ابتلا به آن به ویژه از نوع حاد و شدید جلوگیری می‌کند و میزان بستری بیماران بد حال و مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

وی در باره آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان  نیز خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۷۴ درصد از جمعیت بالای ۱۲سال استان یک نوبت و ۵۷ درصد ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که این شاخص در میان نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال به ترتیب ۶۷ و ۴۰ درصد است.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه گیری بیماری کووید-۱۹ از ۲۲ آبان جاری، شهرستان‌های برخوار و خور و بیابانک در استان اصفهان در وضعیت آبی (کم خطر)، شهرستان‌های کاشان، اردستان، شهرضا و مبارکه در وضعیت نارنجی(پرخطر) و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

استان کرمان/ ۴۰ درصد مردم ‌هنوز واکسن کرونا را تزریق نکردند

علی زینی‌وند استاندار کرمان با بیان اینکه استان کرمان در بحث بیماری کرونا روند افزایشی دارد اظهار داشت: شهرستان‌های استان کرمان یکی یکی در حال تغییر رنگ هستند و طرح مدیریت هوشمند کرونایی از ابتدای آذر ماه در استان اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا در استان نسبت به کل جمعیت هنوز به ۶۰ درصد نرسیده و باید ارتقا پیدا کند و اسامی شهرستان‌هایی که در انجام واکسیناسیون همکاری نکنند اعلام می‌شود گفت: در حال حاضر تنها سلاح مقابله با بیماری کرونا در دنیا همین است و مقام معظم رهبری نیز بر نظر کارشناسی تاکید دارند.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه واکسیناسیون در استان کرمان در حال انجام است اما در جنوب استان واکسیناسیون کرونا در وضعیت خوبی نیست ادامه داد: ۷۹ درصد جمعیت هدف استان تاکنون واکسیناسیون شدند اما نسبت به جمعیت کل استان حدود ۵۸ درصد است.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر روز گذشته اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۳۰۹ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۷۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۳۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۷۲ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۶۶ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۲ هزار و ۵۰۵ مورد رسیده است.

وی به فوت ۸ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۹۷۶ مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و سه هزار و ۸۹۱ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۴۴۵ هزار و ۶۳۰ مورد است.

افزایش نگرانی‌ها از سهل‌انگاری‌ مردم/ عواقب بی‌توجهی عامدانه به واکسیناسیون +نقشه

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس