اصلاح طلبان

هسته سخت جریان خاص تقلا می‌کند تا کشور را در "شرایط نهایی" جلوه دهد و اینطور القا کند که اگر مصدرنشینان فعلی کارنامه خوبی ارائه نکنند، کار تمام است و مردم باید به خیابان‌ها بیایند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

القای "شرایط نهایی کشور" در ذهن مردم برای ایجاد فتنه اقتصادی

خبری درباره گرانی‌ها که رضایی و مخبر باید بخوانند/ القای "شرایط نهایی کشور" در ذهن مردم برای ایجاد فتنه اقتصادیاحمد حکیمی‌پور، عضو شورای شهر سابق تهران و فعال اصلاح‌طلبی که نامش در جنجال دروغین پرونده "املاک نجومی" زیاد به گوش رسید، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته است: می‌دانیم که پس از انقلاب یکی از مهمترین عوامل و شاید ریشه شکل‌گیری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مبنای تفاوت دیدگاهشان در امر اقتصاد بود و در ادامه به تفاوت نظر در امور دیگر هم رسید.

او با بیان اینکه مشکل حال حاضر احزاب و جریانات سیاسی این است که از ریشه‌های خود فاصله گرفته‌اند، اظهار کرد: الان دیگر نمی‌توان به همین راحتی درباره تفاوت جریان های سیاسی صحبت کرد. این تقسیم‌بندی‌ها کاملاً بهم ریخته است و مرزبندی‌ها دیگر شفاف نیست، مردم به هرکدام از گروه‌ها و جریانات که نگاه می‌کنند تفاوتی با آن دیگری ندارد و حرف همه یکی است یا لااقل به هم شباهت بسیاری پیدا کرده. البته علت این امر هم همین است که رقابت سیاسی در ایران اصولی نیست و به موازات تغییراتی در قدرت، شکلش عوض می‌شود!

حکیمی‌پور تأکید می‌کند: اگر می‌بینیم که جریانات یا شخصیت‌های سیاسی هر سال یک حرف می‌زنند و هر روز مواضع تازه‌ای اتخاذ می‌کنند به این علت است که دیگر جریانات سیاسی نیستند که افکار عمومی را شکل می‌دهند یا به آن جهت‌دهی می‌کنند، بلکه این افکار عمومی است که راه و روش جریانات سیاسی را تعیین می‌کند.

دبیرکل حزب چپ اراده ملت می‌افزاید: افکار عمومی هم در ایران سامان پیدا نکرده است و دارد راه خودش را می‌رود و از طرفی جریانات سیاسی هم چون فضا و مجال اثرگذاری واقعی در انتخابات ندارند کوچک و بی‌اثر می‌شوند. در این حالت تنها گروه‌های ذی‌نفوذ باقی می‌مانند که حرف‌ها و شعارهای مردم‌پسند را بر زبان می‌آورند و قدرت را به دست می‌گیرند. این امر البته به بی‌اعتمادی افکار عمومی و مشارکت‌گریزی مردم می‌انجامد و حتی در کوتاه‌مدت هم اثرات منفی و ضررباری به همراه دارد.[1]

*بر خلاف آنچه حکیمی‌پور ادعا کرده است؛ حرف همه جریانات یکی نیست و متفاوت‌های بسیاری هستند که مردم در انتخابات‌های بعدی مشتاق شنیدن حرف‌ها و دیدن عملکردهای آنان هستند.

و البته این تفاوت، مقتضای سیاست و سیاست‌ورزی است.

چیزی که آقای حکیمی‌پور بهتر از هر کسی به آن آگاه است اما در حرکتی همسو با ستاد هسته سخت اصلاحات، قصد دارد کشور را در "شرایط نهایی" جلوه دهد و اینطور القا کند که اگر مصدرنشینان فعلی کارنامه خوبی ارائه نکنند، کار تمام است!

اظهارات او مبنی بر اینکه جریانات سیاسی مجال اثرگذاری بر انتخابات را ندارند نیز صحیح نیست و در دفاع از حرکت شریرانه جریان سیاسی خاص در تحریم انتخابات بیان شده است.

چه اینکه اگر ادعای حکیمی‌پور درباره بی‌اثری انتخابات صحیح بود؛ چپ‌های ستادی در سال 88 فتنه نمی‌کردند، در انتخابات 92 خود را فدائیان روحانی نمی‌نامیدند و در انتخابات 1400 نیز با اطمینان از اینکه به دلیل کارنامه روحانی، گزینه رأی‌آور نخواهند داشت؛ دست به تحریم انتخابات نمی‌زدند(تا به زعم خود از تأثیر بالای انتخابات کاسته باشند)

مردم و خواص کشور بایستی متوجه این القائات خطرناک باشند و از تقلای دنباله داخلی دشمن برای ایجاد "شرایط نهایی" در ذهن مردم جلوگیری کنند. زیرا در پیامد این القای خطرناک، چیزی جز "فتنه اقتصادی" وجود نخواهد داشت. چه اینکه جایی که رأی و تأثیر آن بر زمین گذاشته شود؛ اسلحه برداشته می‌شود.

راه حل تمام مشکلات کشور از مسیر انتخابات و صندوق رأی می‌گذرد و اگر منتخبی موفق نبود؛‌ این مسئله به معنی پایان کار نظام و سیاست نیست بلکه به معنی تلاش برای "رأی خوب" در انتخابات‌های بعدی است.

***

خبری درباره گرانی‌ها که رضایی و مخبر باید بخوانند

خبری درباره گرانی‌ها که رضایی و مخبر باید بخوانند/ القای "شرایط نهایی کشور" در ذهن مردم برای ایجاد فتنه اقتصادی

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل گفته است: پرونده‌های –گرانفروشی- ورودی به تعزیرات استان در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۴ درصد افزایش داشته است!

علی رحیمی‌آذر در گفت‌وگو با ایرنا تصریح می‌کند: در ۶ ماه نخست امسال 7 هزار و ۵۲۳ فقره پرونده در زمینه گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار ،قاچاق کالا و یا عرضه خارح از شبکه کالاهای اساسی در استان تشکیل شده که  از این تعداد به هفت هزار و ۵۱۱ فقره پرونده رسیدگی و احکام لازم صادر شده است.

وی با اشاره به افزایش بیش از هفت برابری جریمه متخلفان اقتصادی در سال جاری؛ تشکیل هزار و ۲۸۸ فقره پرونده گرانفروشی، هزار و ۵۵ فقره پرونده کم فروشی، ۸۵۰ فقره پرونده عرضه خارج از شبکه توزیع کالا و ۱۹ فقره پرونده عدم ایفای تعهدات ارزی را از جمله عمده پرونده های تخلفات تشکیل شده در تعزیرات استان در این مدت عنوان کرد.[2]

 

*رجال اقتصادی دولت سیزدهم از آنرو باید در این خبر تأمل و تدقیق داشته باشند که بخش مهم آن افزایش گرانفروشی به رغم تغییر دولت و به رغم افزایش رقم جریمه‌هاست.

آنان باید به این سؤالات نیز بیاندیشند که علت و انگیزه افزایش گرانفروشی چیست و اساسا چرا گرانفروشان از هیچ نظارت و برخوردی نمی‌هراسند؟

مسئله‌ای که مسوولان باید به آن اشراف پیدا کنند این است که گرانی تبلور یافته در قیمت‌های فعلی بر اساس برخی تحلیل‌ها از هیچ قاعده دلاری، تورمی، تحریمی و بازاری پیروی نمی‌کند و نوشداروی این بلیّه هم جز نظارت کارای دولتی و قضایی نیست.

 مشرق پیش از این نیز در قالب گزارش‌های تحلیلی مختلفی به علت‌العلل گرانی‌ها و راه‌های حمایت از مردم از قبیل نظارت کارای قضایی و دولتی بر بازار و در نظر گرفتن کالابرگ برای حمایت از سبد خانوار پرداخته بود[3][4]که اگر به آنها توجه می‌شد، امروز فقط در یک نتیجه شاهد آنچه در اظهارات مقام استانی فوق‌الذکر متبلور شد، نبودیم!

***

1_ https://www.isna.ir/news/1400080704776/

2_ www.irna.ir/news/84522427/

3_mshrgh.ir/1268911

4_mshrgh.ir/1286334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ناشناس IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    14 5
    در دولت قبلی علت گرانی دولت روحانی که نظارتی بر با بازار نداشت قوه قضائیه آقای رئیسی که که برخوردی نمی‌کردن
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      9 11
      خب چرا مردم به رئیسی رای دادن؟
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 4
      دولت روحانی 500 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرده است علت گرانی های اخیر همین است.
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 5
      افساد طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند لذا فقط باید سکوت کنند و آرزوی شورش خیابانی را باید به گور ببرند.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      4 2
      مردم به رییسی رای دادن؟!
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 2
      در دوران آقای نعمت زاده نظارت سازمان بازرسی بازرگانی منحل و ضعیف شد، و بازار با بی نظارتی به این وضع در اومد، چرا افکار عمومی رو منحرف میکنی
    • Arash IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 4
      هر چه میکشیم از مماشات با شما وطن فروش هاست
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 3
      بی انصافی نکن. پس هفت تپه و ... رو کیا از دست 4 درصدیا خارج کردن؟ اتفاقا رییسی خیلی خوب کار کرد
    • سعید IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 2
      از جمله عوامل اصلی گرانی ها و احتکارها همین دستگاههای بازرسی و نظارتی هستند که برای فروشنگان و محتکران و تولیدکنندگان شده مثل خانه مادر بزرگ؟؟؟
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 0
      امثال فتنه گرانی چون تو باید اعدام شوند تا دیگر رویای تعبیر نشدنی شعله ور کردن فتنه را رد سر نپرورانند
  • .... IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 0
    دقیقا همینطوره
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    18 3
    با اقتصاد انحصاری و دستوری هیچ اقتصاد درست نمی شود هیگ .هر روز هم مانند اقتصاد ایران بدنر می شود.
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      4 1
      دقیقا این جمله تمام محتکرین و دلالها است سندشان هم شلاق زدن قندفروش متخلف در حکومت افیونی های قجری است - این پنبه را باید از گوشتان بیرون کنید انضباط اقتصادی باید اعمال شود و شدیدهم اعمال شود - اقتصاد ایران مثل اقتصاد اروپا و آمریکا از راه زنی و مصادره اموال و جنگ و غارت شکل نگرفته که هیچ دزدی کاری به کار دزد دیگر نداشته باشد - محتکر - گرانفروش و ..... باید به اشد مجازات برسد - برقیمت تمام شده ی کالا ها باید نظارت فنی اقتصادی و حسابدارانه نظارت شود
  • مسیحا IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    6 3
    ای آقا دلت خوشه ها
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    24 4
    بورس چرا اینقدر ضرر میدهد. مگر رییسی قبل انتخابات وعده بهبود نداده بود؟ الان از دوره روحانی بدتر شده.
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      16 4
      چه افراد ساده دلی داریم
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 10
      روحانی مردم را فریب داد و برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه تشویق کرد.
    • محمد IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      6 1
      خدایا خودت کمک کن.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    17 4
    کسی به فکر بورس نیست؟
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    6 5
    من خیلی نگران نیستم. اصولا اصلاح طلبا جرات ندارن بیان توی خیابون
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    7 3
    شما به وعده خودتان در بهبود شرایط اقتصادی عمل کنید حمایت میکنم، عمل نکنید مقابل تان می ایستیم.
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    11 0
    سوال اینکه گرانفروشان جیب مردم را می زنند و سازمان تعزیرات گرانفروش را جریمه کرده و معلوم نیست وجه آن کجا واریز و هزینه می شود پس تکلیف مال از دست رفته مردم چه می شود و مردم چه نفعی از این برخورد قانونی می برند
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 0
      بازدارندگی میزان جریمه های فعلی هم محل بحثه
    • آکنده IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 0
      این که معلومه وقتی سازمان تعزیرات گرانفروش را جریمه میکنه گرانفروش هم آن جریمه را روی اجناس میکشه و از جیب مردم میره نه از جیب آن گرانفروش بنابراین وجه این هم همانجا میره که آن رفته است.
  • باویه IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    6 3
    باسلام بخدابعضی شبها دراهواز شاهد زباله گردی خانوادگی بدلیل افزایش بی رویه وگستاخانه قیمت کالاها بالاخص مایحتاج عمومی توسط سوئ استفاده کنندگان ودلالان هستیم ازدولت مردمی بالاخص معاون اول ایشان که خوددردکشیده این اب وخاک است انتظار میرود با هماهنگی قوه قضاییه نسبت به این نابسامانیها عکس العمل نشان داده تامردم احساس امنیتی بیشتری بکنند خدادراین راه قطعا یاورشماست
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 0
      اشتباهی منفی زدم.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 0
    دلسوزمی خواهد
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    7 0
    در مورد بورس، تمام سرمایه مردم رفت بنده مستاجر هستم 100 میلیون گذاشتم داخل بورس الان یک سال چهار ماه است که پولم شده 25 میلیون،
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    6 0
    بهتره آقای رئیسی بخونه
  • اکبر DE ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 4
    مشرق جان، به دولت خودی حمله نکن برادر، فرصت بده زمان لازمه برای اصلاح امور. ۴ سال اول هر اشکالی هست مربوط به دولت حسن روحانی عه، انتظار معجزه از آقای ریسی نباید داشت
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 1
      حرف درست حرف درسته. مشرق و مغرب هم نداره. همونطور که روحانی و رئیسی نداره. ستون درستی نوشته مشرق
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    چه راهایی؟؟
  • رضا IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    این میدان مرد می خواهد
  • غ IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 1
    ممنون مشرق
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 2
    اخه اقای مخبر و رضایی
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 0
    از دولت محترم و مردمی و انقلابی سیزدهم انتظار داریم به بازار سر سامان دهد قیمت ها هروز بالاتر از دیروز مردم فعلا هیچ تغییری در قیمت ها ندیده اند از دولت سپاسگزاریم که کالا در بازار زیاد هست ولی متاسفانه قیمت ها بسیار بالاست و کمتر کسی توان خرید دارد ان شالله دولت محترم هرچه زودتر کاری کند که مردم امیدوار شوند
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    آمریکای ملعون دو بارهزد زیر برجام من میگویم باید برجام را ول کنیم از دو طرف آب وارد مرکز ایران کنیم ایران را آباد کنیم آنوقت نه گرانی هست نه احتیاجبهخارج است همه چیز هم فراوانمیشود
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    با سلام لطفاً یه سر به تعزیرات شهرستان .... بزنید چون اینجا با هیچ گران‌فروشی برخورد نمیکنن گرونی هم افسار گسیخته داره واسه خودش جولان میده مسئولین.... واسه خدمت به مردم انتصاب نشده اند فقط و فقط برای باند و باند بازی اومدن مردم هم که کسی رو ندارن به دادشون برسه مجبورن تحمل کنن
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    7 1
    هیچ بهانه ای هم پذیرفتنی نیست.ببینم چکار می‌خوان بکنن؟از اون زباله گرد های خانوادگی که یکی از کاربران محترم اهوازی نوشتن همه شهرها پره.بعضیا توان زباله گردی هم ندارن.
  • علی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 3
    راه حل تمام مشکلات کشور از مسیر انتخابات و صندوق رأی می‌گذرد و اگر منتخبی موفق نبود؛‌ این مسئله به معنی پایان کار نظام و سیاست نیست بلکه به معنی تلاش برای "رأی خوب" در انتخابات‌های بعدی است
  • ب IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 1
    ۸ سال آینده بهانه خرابکاری دولت قبل
  • لطفی IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    حمایت از مصرف کننده حذف ارز ۴۲۰۰ حذف . همه چی درست میشه.
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 1
    اینها جنگ ررگریه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس