سریع القلم

فرد دارای عقلانیت می‌تواند درباره هر پدیده‌ای از اظهار نظر عقلانی بهره ببرد و مورد ریزتر یعنی "تخصص" را به اهلش واگذارد. تجربه برجام نشان داد که چگونه تخصص در ذیل عقلانیت تعریف می‌شود.

سرویس سیاست مشرق _ محمود سریع‌القلم، استاد علوم سیاسی و از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان است.

او همان کسی است که گفته می‌شد مشاور رئیس‌جمهور روحانی نیز هست و شعارها و ایده‌هایی مثل برجام و پاسپورت و مذاکره از تفکرات او به روحانی القا شده است.

سریع‌القلم اخیراً در یادداشتی با عنوان "چرا روانشناسی در جامعه ما حضور بسیار کمرنگی دارد؟ " با اشاره ضمنی به جامعه ایران نوشته است: شاید خوانندۀ محترم ملاحظه کرده باشند که در برخی روزنامه‌ها و وبسایت‌ها، افرادی هستند که مثلاً طی یک ماه در مورد بیست موضوع مختلف قلم فرسایی می کنند. ساده ترین استنباط از درون ذهنِ فردی که در بیست موضوع نامرتبط سخن می گوید و یا متن می نویسد، پراکندگی ذهن و فقدان تخصص است. چطور می شود در جهان امروز هم متخصصِ ادبیات فارسی بود و هم فیلسوف بود، هم متخصصِ برجام و سیاست خارجی بود، هم متخصصِ ریشه های کم آبی بود و هم آیندۀ سیاسی عربستان؟ اگر فردی در حوزۀ خاصی نظر دهد و قلم فرسایی کند، احترام و اعتماد مخاطب را جلب می کند و طی زمان، سرمایه ای اجتماعی بنا می کند. در هیچ کجای دنیا، اگر فردی به عارضۀ قلبی دچارشود سراغ یک صنعتگر نمی رود و اگر گروهی بخواهند عمارتی را بسازند نظر یک پزشکِ گوش و حلق و بینی را نمی‌پرسند!

تئوریسین شعارهای روحانی همچنان علیه ایران! / متخصص‌هایی که از اشتباه خود عذر نمی‌خواهند

به گزارش جماران، او در ادامه این یادداشت با معرفی سنگاپور بعنوان یک الگو تصریح می‌کند: اگر ستون‌­نویسی در بیستِ موضوع متفاوت قلم می­‌زند دستِ خودش نیست. آنقدر جامعه غیر تخصصی است و آنقدر افراد بی‌­تفاوت هستند که او حتی می­‌تواند در پنجاه موضوع نظر دهد. جامعه در ناخودآگاه خود پذیرفته است. اگر فردی می­‌تواند بیست شغل دولتی داشته باشد به این دلیل است که ناخودآگاه جامعه آن را طبیعی می‌­داند. ولی در آلمان ناخودآگاه جامعه اجازه نمی­‌دهد. اگر در سنگاپور فردی زباله پرت کند همه به او بد نگاه می­‌کنند چون در خانواده، مدرسه، رسانه­‌ها و فضای عمومی آموخته‌­اند و در ناخودآگاه آنها نقش بسته که این کارِ پسندیده‌­ای نیست. [۱]

*از این بگذریم که آقای سریع‌القلم اساسا هیچ احترامی برای ایران و ایرانی قائل نیست و جامعه خود را جامعه‌ای غیر واقعی، پر حسد، سرکوبگر توانایی‌ها و ضعیف می‌داند...

جدای از این در یادداشت فوق‌الذکر به روشنی دیده می‌شود که سریع‌القلم بدون هیچ شناختی از فرایند ژورنالیسم، روزنامه‌نگاری و تحلیل و تفرّس دست به تقریر زده و جالب‌تر آنکه گزینه "عقلانیت" را هم در نظر نگرفته است.

به این معنی که اگرچه داشتن تخصص در اظهار نظر یک اصل است اما اصل اول و اصل مهمتر "عقلانیت" است.

یعنی فرد دارای عقلانیت می‌تواند درباره هر پدیده‌ای از اظهار نظر عقلانی بهره ببرد و مورد ریزتر یعنی "تخصص" را به اهلش واگذارد.

این دیدگاه یک دیدگاه حکمی و فلسفی است که به صاحب عقل اجازه می‌دهد تمام پدیده‌ها را بنگرد و با قطب‌نمای عقلانیت وارد آنها شود و در این فرایند البته از ورود به مرز تخصص نیز آگاه باشد.

مثال هم واضح است...

آقای سریع‌القلم در جریان برجام معتقد بود که "مردم" همان لبوفروش‌ها و راننده تاکسی‌هایی هستند که در سیاست بی‌تخصص هستند، فلذا حق این را هم ندارند که درباره برجام و انرژی هسته‌ای کشور اظهار نظر کنند! [۲]

اما مردم با چراغ عقلانیت خود؛ پیشتر، بیشتر و بهتر از آقای سریع‌القلم فهمیدند که "برجام روحانی" اولا تضمین اجرایی ندارد، ثانیا نمی‌تواند هیچ تحریم تأثیرگذاری را لغو کند، ثالثا به ضرر پیشرفته هسته‌ای کشور است و رابعا آمریکا همین برجام را نیز تحمل نخواهد کرد.

اما آقای سریع‌القلم هرگز نتوانست این بدیهیات عقلانی را پیش‌بینی کند.

اگرچه با این شرح و بسط‌ها به روشنی هویدا شد که نظر دکتر سریع‌القلم درباره ایرادی که بر روزنامه‌نگاران و تحلیلگران وارد کرده‌اند؛ کاملا غلط است اما مع‌الوصف و برای توجه دادن مخاطبان محترم به بخش پررنگ‌تری از واقعیت؛ بد نیست خوانشی داشته باشیم از مواضع آقای سریع‌القلم طی ۸ سال گذشته و ببینیم که این استاد علوم سیاسی؛ درباره چه موضوعات دیگری هم نظرات مختلفی را از پشت تریبون بیان کرده است.

آنچه که در ادامه می‌خوانید، ‌ بخشی از اقاریر یا اظهارات منتسب به سریع‌القلم، بعنوان یک استاد علوم سیاسی؛ طی ۸ سال دولت اعتدالیون است:

۱_ چرا "روانشناسی" در جامعه ما حضور بسیار کمرنگی دارد؟

۲_ "تاریخ" ما، مملو است از تبعید، حذف، ترور، خیانت و مهاجرت!

۳_ خودکفایی -اقتصادی- معنا ندارد. [۳]

۴_ اگر ۱۰ هزار خارجی در ایران زندگی می‌کردند، اکنون هوای آلوده نداشتیم زیرا آنها اجازه نمی‌دادند که "هوای تهران" آلوده باشد.

۵_ نمی‌توان سالانه "١٧ هزار کشته در جاده‌ها" داد و از قدرت خارجی حرف زد.

۶_ اظهار نظر انتقادی درباره اسلام شهید شیخ‌فضل‌ا... نوری در کتاب "اقتدارگرایی در عهد قاجار"!

اگرچه همانطور که تأکید شد؛ هرکسی حق دارد بر اساس عقلانیت؛ درباره هر چیزی تا قبل از ورود به مرزهای نیازمند تخصص؛ نظر بدهد ولی مردم و مخاطبان محترم باید بدانند دکتر سریع‌القلم که دائما از تخصصی بودن امور در سنگاپور و آلمان غیره حرف می‌زنند و مدعی تخصصی نبودن امور در جامعه ایرانی هستند؛ خود درباره طیف رنگارنگی از موضوعات از آلودگی هوا گرفته تا اقتصاد و روانشناسی و تاریخ و حتی اسلام‌شناسی هم داد سخن داده‌اند. و تمام اینها در حالی بوده است که ایشان یک استاد علوم سیاسی هستند!

مسئله مهمتری نیز البته در این میان وجود دارد...

و آنکه اینکه در جوامعی که آقای سریع‌القلم مدعی پیشرفتگی آنهاست؛ هنگامی که یک متخصص در زمینه‌ای اشتباه می‌کند؛ ضمن عذرخواهی، بنای خود را بر تصحیح و تبیین پیرامون اشتباهش می‌گذارد!

اینکه آقای سریع‌القلم درباره برجام و خوشبینی به آمریکا صراحتا اشتباه کردند و موجب هزینه‌های بسیاری شدند اما حتی یک عذرخواهی ساده هم از مردم و نظام نمی‌کنند و به‌جای تصحیح و تبیین نیز مشغول انتقاد از روزنامه‌نگاران و تحلیلگران هستند؛ جای سؤالات و تأملات بسیاری دارد...

***

1_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1529891

2_ mshrgh.ir/1169414

3_ https://www.farsnews.ir/news/13940330000426

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    8 25
    دیگه از دیدن این مغزهای غربزده حالم بهم می خوره
    • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      1 1
      ياد گذشته ها و ضعف هاى انسان و توجّه به قدرت و لطف خداوند، زمينه اى است براى تقويت ايمان و عبادت بيشتر
    • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      6 3
      مشكل اين مملكت افرادي مثل اين آدم هستند كه مدعي عقلند ولي كله اي پر از هيچ دارند
    • حجت MD ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      1 3
      اقای جهل قلم امریکای قبله شما هیچ کشتار وتبعید و ترور و خونریزی و خیانت به مردم ندارد به کم شرم و حیا بد نیست
    • حجت MD ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      1 2
      اقای جهل قلم امریکای قبله شما هیچ کشتار وتبعید و ترور و خونریزی و خیانت به مردم ندارد به کم شرم و حیا بد نیست
    • سعید MD ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      2 2
      خود کفایی اقتصادی معنا ندارد اما گدایی اقتصادی از غرب معنا دارد
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      2 1
      اصطلاح پادوهای استعمار و استکبار را شنیده اید!؟ حال اگر نمونه های عینی آن را می خواهید بشناسید، امثال سریع القلم، تاجزاده، آرمین، زیباکلام، قربان اوغلی، بیگدلی، قوچانی، وکیلی، حجاریان، صوفی، مجلسی، محبعلی و صدها نمونه از این دست را می وان معرفی کرد که هر سخن و نوشته شان سبب دلگرمی اربابان شیطان پرست شان است!
    • عزت MD ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      2 0
      چرا هنوز برخی مدیران روحانی که در فتنه هم شرکت داشتند در دولت رئیسی سر کار هستند
    • FR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      2 1
      واقعا تهوع آورند
  • علی IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    1 2
    اتفاقا اظهارنظرهای سریع القلم فاقد انسجام عقلانی است بااستفاده ازنمونه های محدود نتیجه گیری های نامربوط درنوشته ها وگفته های ایشان زیاد است
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    3 15
    حالا این سریع الغلط چی هست؟؟!!
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    2 2
    اینها دوست دارند بخاطرتوسعه،انباشت وغارت بیشتر(انواع امتیاز،مشاغل،حقوقهای نجومی،دارائیها واموالشون دراقصی نقاط ایران ودنیا...)کشور را دودستی تحویل استکبار شرق وغرب بدهند-تا درآینده بجز مشخص کردن مقدار تولید گاز نفت تولیدات انرژی وهسته ای موشک و.بالستیک ...که خودشان سالهاست دارندحتی برای آب خوردن اجازه ازشان بگیریم
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    2 3
    اگر ما مردم هم از اول انقلاب تکلیف مان را با شما ها که جز غرب غرب غرب کردن هیچی حرفی دیگری بلد نیستید و البته حرفی هم جز آنچه اربابان غربی تان به شما دیکته می کنند نداردید روشن می کردیم الان اوضاع کشور بسیار بهتر از این بود که هست ، از ماست که بر ماست
  • محمد IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    3 1
    چرا تلاش میکنید در فاجعه ای که در ارتباط با برجام ایجاد شد اشخاص خاصی رو متهم کنید؟
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 3
    ما با عمده مباحث ایشان مشگل دارم و آنرا در کلاس هایم نقد کرده ام. اما، اقای با سواد!؟ تفرس چه صیغه ایست!؟ و مگر همین عقل نیست که امر به رعایت تخصص دارد؟ عقلانیت چیزی جز تخصص انگاری نیست.
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 4
    یاد فروغی افتادم فراماسونی که عامل انگلیس بود و سیاست های پهلوی رو هم اون می‌چید . مملکتو امام زمان حفظ کرده وگرنه...
  • وحید IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 3
    در ۳ سوره از قرآن کریم خداوند میفرماید که فرعونها وطواغیت پسران شما را میکشند و زنانتان را زنده نگه میدارند «یقتلون ابنائکم و یستحیون نسائکم» در اعصار مختف اجرا شده،حتی در قرن ۲۱ آروغهای روشنفکری مد شده،تاریخ تکرار میشود اما در ساحات مختلف عالم خلقت به اینصورت که پسران یا بعد تحلیلگر انسان کشته میشود اما بعد الهام گیرنده که مؤنث است زنده نگهداشته میشود،یعنی انسانها بدون ایده و الهام میگیرند اما بدون تفکر و تعقل (برده میشوند)آلمانیها که در طراحی و ساخت مصنوعات استاندارد خاص خودشان را دارند(DIN آلمان ) .امروز صهیونیسم بین الملل،آلمان نازی را در صنعت محصور و به خدمت گرفته. تعجب آور است وقتی امثال سریع القلم خود را نظریه پرداز میدانند و عجیبتر چرا تا بحال نظریات او مطابق خواست صهیونیسم بوده ؟!!!
  • سجادجون مانند الماس کمیاب IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 2
    الان که دولت رئیسی اومده این تئوریسین مطرح می کنین؟ چرا زمان روحانی مطرح نکردید؟
  • سعید IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 0
    آقایون مسئول لطفا دقت کنید،جناب تئوریسین!!!! اومده شعار مرگ بر اسرائیل را پاک کنه،سهواً سوخت اکسید کننده بهش تزریق شده،
  • DE ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 1
    تخصص یک واژه فریبنده است که فراماسون ها آن را در قرن سیزدهم میلادی اختراع کردند و سر عوام کلاه گذاشتند ، واژه ماسون بمعنی تخصص و معماری و سازندگی است، و فراماسون ها ادعا میکنند که فقط خود دارای تخصص حکومت بر کشورهای جهان و نظام های اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگ و هنر ، و رسانه ها جهانی هستند .. واژه های تخصص ، سازندگی ، توسعه ، دمکراتی ، حقوق بشر ووو واژه های سمی و زهرآلود اند.
  • هموطن GB ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 2
    خائن رو باید از ایران طرد کرد. جاسوس بی مایه
  • IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    3 0
    خیلی خوب هست که نظرات روشنفکران رو میارید ما اون نظرات رو می‌خونیم. ولی معمولا تحلیل‌های مزخرف شما رو نمی خونیم.
  • صادق IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    5 1
    سریع القلم خیلی مودبانه واقعیت موجود رو بیان کرده
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 2
    خداوند ریشه تفکرات شرک و غرب پرستی را از این مملکت بکنه
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 1
    افرادی که از کشور های غربی دارای مدرک هستند. اکثرا نه متخصص شده اند و نه کاری بجز جاسوسی برای غرب بلد هستند. این افراد متخصوصا ان هائی که با بورس شاه یا یک کشور غربی مدرک دارند. همگی مدارک قلابی گرفته اند. این افراد در غرب بیشتر بدنبال خوش گذرانی بودند . مدارک قلابی ان ها هم فقط برای جاسوسی است. لذا نباید حتی یک مدیر تحصیل کرده غربی داشته باشیم
  • كريم IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    نظر حضرت امام (ره) در باره تخصص و تعهد اين بود كه تعهد فراتر از تخصص است و اين نظري بود كه ايشان در مقايسه بني صدر خائن و مرحوم شهيد رجايي اظهار نمودند.
  • سیامک IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 1
    در سال ۲۰۱۰ آمریکا ۲۳۸۰۸ کشته ناشی از تصادفات داشت پس براساس تحلیل دکتر سریع القلم آمریکا اساسا نباید حرفی قدرت خارجی بزند!!
  • ایرانی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 1
    دقیقا صحیح میفرمائید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس