زنگ خطر پوتین در خصوص انتقال تروریست‌ها از سوریه و عراق به افغانستان

رئیس جمهور روسیه با پیچیده خواندن وضعیت فعلی در افغانستان، گفت که شماری از تروریست های باتجربه عملیات‌های نظامی از عراق و سوریه در حال ورود به افغانستان هستند.

به گزارش مشرق، پوتین که تاکنون چندین بار در مورد نفوذ اعضای گروه‌های تروریستی به کشورهای همسایه با استفاده از اوضاع آشفته افغانستان اخطار داده است، بر این باور است که احتمال دارد تروریست‌ها برای بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه افغانستان تلاش کنند و حتی به صورت مستقیم برای گسترش قلمرو خود اقدام نمایند.

اکنون سوال اینجاست اظهارات اخیر پوتین در خصوص شرایط پیچیده افغانستان و خطر نفوذ گروه‌های تروریستی در این کشور شامل چه موارد و اتفاقاتی می شود؟

به گزارش پایگاه خبری «ای ان آی» هند، اظهارات اخیر پوتین نشان می‌دهد که تشدید ناآرامی ها در افغانستان می‌تواند سبب کشیده شدن دامنه شعله های آن به کشورهای همسایه و آسیای میانه شود.

بر اساس این گزارش، اگرچه طالبان می‌گوید تهدیدی برای هیچ کشوری به شمار نمی‌آید، اما اقدامات اخیر گروه تروریستی داعش در این کشور و ناکامی طالبان در مهار آنها توانایی این گروه را برای برقراری امنیت در افغانستان به چالش کشیده است.

گفتنی است پوتین  که پیش‌تر اعلام کرده بود مسکو در به رسمیت شناختن طالبان شتاب نمی‌کند، بر این باور است که اوضاع افغانستان که برای آسیای مرکزی و کشورهای مستقل مشترک المنافع خطراتی را به دنبال دارد، نگران کننده و نیازمند تلاش های مشترک است.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه نزدیک به دو هزار تروریست داعشی در افغانستان وجود دارد، اظهار داشت: آنها (تروریست های داعشی) بر روی اختلافات قومی حساب می کنند.

سایت انگلیسی خبرگزاری «خامه پرس» افغانستان نیز در گزارشی با اشاره به اظهارات اخیر پوتین می‌نویسد: برگزاری نشستی در مسکو در تاریخ ۲۸ مهرماه  سال جاری با هدف بررسی وضعیت افغانستان و در راستای نگرانی های شدید رئیس جمهوری روسیه با توجه به افزایش عملیات تروریستی در افغانستان است.
بنابر رسانه های خبری، در نشست مسکو، جدیدترین تحولات سیاسی و نظامی احتمالی در افغانستان و چشم انداز تشکیل دولتی فراگیر در این کشور  مورد گفت و گو قرار می گیرد.

پایگاه خبری «ریپایلیک ورد» نیز در گزارشی به اظهارات اخیر پوتین در خصوص حضور نیروهای تروریستی در افغانستان اشاره می‌کند و می‌نویسد: پیش‌تر نیز شماری از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا در خصوص تبدیل شدن افغانستان به پایگاه نیروهای القاعده هشدار داده بودند.

بر اساس این گزارش، شماری از مقامات ارشد آمریکایی مدعی شده اند که در یک تا دو سال آینده افغانستان به پایگاه القاعده تبدیل می‌شود و این مساله تهدیدی جدی برای واشنگتن به شمار می‌آید.

به نوشته این پایگاه خبری، پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، نیروهای داعش نیز در حال بازگشت به کابل هستند.

پایگاه خبری «راشا تودی» نیز در تحلیلی تحت عنوان «چه کسی از جنگ فرقه گرایانه در افغانستان سود می برد»، ضمن اشاره به اظهارات اخیر پوتین و حملات تروریستی دو هفته گذشته که شیعیان نمازگزار را در دو مسجد در افغانسان هدف قرار داده، به مذاکرات مسکو در خصوص وضعیت فعلی افغانستان اشاره می‌کند.

این گزارش ضمن برشمردن نگرانی‌های پوتین در خصوص افرایش افراط گرایی در افغانستان می‌نویسد، مقامات چین نیز در خصوص اقدامات تروریستی در افغانستان نگران هستند.

زنگ خطر  پوتین در خصوص انتقال تروریست‌ها از سوریه و عراق به افغانستان

طالبان که در تاریخ ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) کنترل کابل پایتخت افغانستان را در اختیار گرفت و ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) دولت موقت خود را تشکیل داد، می‌گوید با گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کند و اجازه نخواهد داد از خاک این کشور علیه سایر کشورها استفاده شود.

این در حالیست که حملات تروریستی و انتحاری دو هفته گذشته به مساجد شیعیان در قندهار و قندوز افغانستان که ده ها کشته و مجروح بر جای گذاشت و از قضا مسئولیت آن از سوی گروه تروریستی داعش به عهده گرفته بود، حکایت از «قریب به یقین» بودن اظهارات پوتین دارد که به سبب مرز مشترک افغانستان با تاجیکستان به دقت هر گونه تحرکات را در افغانستان رصد می کند.

به دنبال حملات خونین دو هفته گذشته در افغانستان، طالبان اعلام کرده است که حفاظت از مساجد شیعیان را برعهده می گیرد، این در حالی است که این اقدام دیرهنگام باید بعد از اولین تهدیدات علیه مساجد شیعیان انجام می گرفت.

تشدید حملات تروریستی در افغانستان که این بار شیعیان را هدف قرار داده است، حکایت از پیچیده تر شدن اوضاع افغانستان دارد، اما به نظر می‌رسد این بار داعش با هدف ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی، مساجد شیعیان را هدف قرار داده است.

اقدامات اخیر روسیه در خصوص جدیدترین تحولات در افغانستان نشان می دهد روسیه از یک طرف دعوت به جلب مشارکت طالبان می کند و از سوی دیگر در صدد تقویت ساختار نظامی کشورهای آسیای مرکزی برای جلوگیری از بی ثباتی اوضاع این منطقه است.

در پایان نگاهی به تحولات فعلی در افغانستان نشان می‌دهد، راه حل افغانستان را نه از طریق نظامی بلکه از راه مذاکره باید جست.

امید آن می رود نشست اخیر مسکو که با حضور نمایندگان ۱۰ کشور منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران بعلاوه هیات عالی رتبه ای از طالبان برگزار می شود، بتواند به متحد کردن تلاش‌ها و تمهیدات جامعه جهانی برای جلوگیری از بروز بحرانی انسانی در افغانستان کمک کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس