کد خبر 1283551
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
هیل: ناتوانی بایدن در پیشبرد سازش اعراب و اسرائیل

یک پایگاه خبری نزدیک به کنگره آمریکا در یادداشتی نوشت، دولت جدید آمریکا در پیشبرد طرح سازش میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی ناتوان بوده است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «هیل» نزدیک به کنگره آمریکا روز یکشنبه در یادداشتی به قلم «لورا کِلی» آورده است، با گذشت یک سال از امضای توافق سازش میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی و بحرین، این طرح با عدم پیشبرد مواجه شده است.

در این یادداشت آمده است، حامیان این توافقات سازش موسوم به «توافق ابراهیم» می‌گویند، با وجود حمایت فراحزبی از این طرح با وجود دوقطبی شدید حاکم بر کنگره آمریکا، دولت «جو بایدن» در حال از دست دادن موقعیتی کلیدی در این زمینه است.

کلی می‌نویسد: «به عقیده آن‌ها دولت بایدن می‌تواند موفقیت‌های ملموسی در خاورمیانه داشته باشد؛ از جمله بهبود وضعیت فلسطینی‌ها و تصاحب موفقیت‌های ترامپ در زمینه سیاست خارجی».

وی می‌افزاید، رکود این روند احتمالاً در آستانه انتخابات ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ بهانه خوبی به دست جمهوری‌خواهان خواهد داد که به‌دنبال انتقاد از دولت بایدن بابت تمایل به بازگشت به برجام و احیای روابط با فلسطینی‌ها هستند که در دوره ریاست جمهوری ترامپ بیش از پیش تیره شده بود.

در این یادداشت آمده است: «دولت بایدن همچنین نتوانست از کردهای عراق که به‌خاطر ابراز تمایل به عادی‌سازی روابط با اسرائیل محکوم شده و مورد تهدید قرار گرفتند، حمایتی کند».

او به نقل از «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا مدعی شد: «اینکه دولت بایدن در حال دور کردن آمریکا از این تلاش اصیل مردم عراق برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است، چیزی فراتر غیر قابل توضیح است. ما باید برای تلاش‌های آن‌ها دعا کنیم نه این‌که آن‌ها را متوقف کنیم».

کلی می‌نویسد، پامپئو به‌عنوان یکی از معماران این توافقات سازش و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ قصد دارد هفته آینده در مراسم سالگرد امضای آن در فلسطین اشغالی شرکت کند. «جرد کوشنر» داماد ترامپ نیز به همراه «دیوید فریدمن» سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی می‌افزاید: «دولت ترامپ تلاش زیادی برای پیوستن عربستان سعودی به این توافقات کرد اما این کشور تاکنون در برابر امضای آن مقاومت کرده است و اصرار دارد چنین اقدامی مشروط به تشکیل کشور فلسطین است».

در ادامه این یادداشت آمده است: «پیشبرد تلاش‌ها برای ایجاد روابط مسالمت‌آمیز بین فلسطین و اسرائیل از طریق توافقات ابراهیم از حمایت فراحزبی در کنگره آمریکا برخوردار است. قانون عادی سازی روابط با اسرائیل ۲۰۲۱ از وزارت امور خارجه آمریکا می‌خواهد پیشبرد صلح میان اسرائیل و فلسطین از طریق توافقات ابراهیم را مورد ارزیابی قرار دهد. با این حال حامیان این توافقات می گویند نشانه‌ای از اولویت دادن بایدن به چنین مذاکراتی ندیده‌اند».

او به نقل از «مایکل کوپلو» مدیر سیاسی سازمان «انجمن سیاست اسرائیل» می‌نویسد:‌ «دولت بایدن در حرکت به سمت جلو مردد است. یک چالش پیش رو این است که مدلی که دولت ترامپ بسط داد برای ایالات متحده هوشمندانه نیست».

کلی در این‌باره می‌نویسد، دولت ترامپ پس از توافق با امارات، سودان و مغرب از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تحت انتقاد قرار گرفت. این توافق‌ها فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ابوظبی، خارج کردن سودان از لیست حامیان تروریسم و به رسمیت شناختن ادعای مغرب بر منطقه غرب صحرا را شامل می‌شد. دولت بایدن با فروش اف-۳۵ موافقت کرده و اقدام اندکی درقبال وضعیت صحرای غربی انجام داده و توافق با سودان به‌طور رسمی امضا نشده است.

او به نقل از «بونی کلیگ» معاون مدیر آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا در دوره ترامپ، درباره وضعیت سودان می‌نویسد:‌ «دولتی نظامی داریم که در حال گذار به دولتی غیرنظامی است و آن‌ها پس از محاسبه خطرات، اعلام کردند که توافقات ابراهیم را امضا می‌کنیم و از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، درباره مولفه سودان سکوت شده است».

در ادامه این یادداشت آمده است، مقامات دولت بایدن می‌گویند درگیر تلاش برای گسترش این عادی‌سازی‌ها از طریق افزودن کشورهای بیشتری به آن هستند. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا چندی پیش در کنفرانسی ویدئویی با همتایان صهیونیست، اماراتی، بحرینی و مغربی گفت:‌ «این دولت به تداوم تلاش‌های موفقیت آمیز دولت قبلی برای پبشبرد عادی‌سازی‌ها خواهد پرداخت».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس