سفر بایدن به فلسطین اشغالی؛ حضوری کلیشه‌ای در توجیه جنایات صهیونیسم

مقام‌های فلسطینی سفر رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی را گامی در چارچوب سلطه تل‌آویو و وعده‌های پوچ ارزیابی کردند.

به گزارش مشرق، یک رسانه چینی گزارش داده همزمان با سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا شهروندان فلسطینی از ناکامی ایالات متحده در ارائه هرگونه ابتکار صلح جدید و ناامیدی از تحقق وعده‌ها در مورد فلسطین گلایه دارند.

خبرگزاری «شینهوا» روز چهارشنبه نوشت، فلسطینی‌ها از سکوت آمریکا در قبال تشدید اقدامات یکجانبه اسرائیل در کرانه باختری و قدس شرقی اشغالی انتقاد کردند.

«رمزی رباح» یکی از اعضای «کمیته اجرایی ساف»،گفت که در این کمیته انتقادات گسترده‌ای از سیاست ایالات متحده وجود دارد، زیرا اعضای آن از تشکیلات خودگردان فلسطین خواستند روی ایالات متحده در منطقه شرط بندی نکنند.

رباح در مصاحبه با شینهوا گفت که رهبری فلسطین باید به سراغ گزینه‌های جایگزین در برخورد با واشنگتن برود.

وی گفت: «از آنجایی که ایالات متحده از انجام هرگونه گام جدی برای جلوگیری از تشدید اقدامات اسرائیل علیه فلسطینی ها خودداری می‌کند، نیاز به رجوع به سازمان ملل و شورای امنیت برای ایجاد یک ابتکار سیاسی بین‌المللی است.»

رباح با ابراز ناامیدی فلسطینی‌ها از انفعال آمریکا برای شکستن بن بست طولانی در مذاکره با رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: «فکر می‌کنم ماهیت سفر بایدن به منطقه ترتیب دادن یک اتحاد منطقه‌ای، تامین منافع آمریکا و مقابله با ایران تا روند صلح در فلسطین است.»

«واصل ابویوسف» یکی دیگر از اعضای کمیته اجرایی ساف، نتایج مثبت عمده سفر بایدن در زمینه پیشبرد آرمان فلسطین را رد کرد و اشاره کرد که ایالات متحده حمایت خود را از اسرائیل و اقدامات آن علیه فلسطینی‌ها از جمله مصادره زمین، تخریب خانه‌ها افزایش داده است.

وی نیز در گفت‌وگو با شینهوا گفت: «فلسطینی‌ها از سفر بایدن به منطقه در خصوص اجرای وعده‌های آمریکا انتظار جدیدی ندارند، جز اینکه منجر به حمایت بیشتر از اسرائیل شود.»

بر اساس این گزارش، ناامیدی در میان فلسطینی‌ها حاکم است زیرا نزدیک به ۲۹ سال از امضای توافقنامه «صلح اسلو» با رژیم اسرائیل برای پایان دادن به درگیری‌ها می گذرد. روند صلح اسرائیل و فلسطین از سال ۲۰۱۴ عمدتاً به دلیل امتناع واشنگتن از تغییر سیاست مغرضانه طرفدار تل آویو که حقوق سیاسی مردم فلسطین را نادیده م‌ گیرد، به بن بست رسیده است.

«عبدالمجید سویلم» تحلیلگر فلسطینی ساکن در شهر «رام الله» در کرانه باختری رود اردن، گفت که سفر بایدن به سرزمین‌های فلسطینی صرفا یک اقدام دیپلماتیک است.

وی در مصاحبه با شینهوا گفت انتظار می‌رود بایدن شعارهای قدیمی واشنگتن مبنی بر پایبندی به راه حل دو دولتی و حمایت از حق مردم فلسطین برای کرامت و امنیت و جمله‌های کلیشه‌ای دیگر تکرار کند.

وی افزود: «در نهایت، این کلیشه‌ها به معنای بهبود زندگی فلسطینی‌ها در چارچوب سلطه اسرائیل و خودمختاری محدود فلسطینیان است.»

هواپیمای حامل «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، در فرودگاه «بن گوریون» در تل‌آویو فرود آمد. مقامات رژیم صهیونیستی از جمله «اسحاق هرتزوگ» رئیس و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به استقبال رئیس‌ جمهور آمریکا رفتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس