واکنش رئیس مجلس ملی فرانسه به اختلافات جدید با آمریکا

رئیس مجلس ملی فرانسه به اختلاف این کشور بر سر معاهده امنیتی میان انگلیس، آمریکا و استرالیا واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق به نقل از اسکای نیوز، «ریچارد فراند»، رئیس مجلس ملی فرانسه در جریان سفر به انگلیس اعلام کرد که معاهده امنیتی میان انگلیس، آمریکا و استرالیا موسوم به «آکوس» به روابط دوستانه با پاریس آسیب زده و آن را لکه دار کرده است.

بیشتر بخوانید:

فرانسه: آمریکا و استرالیا دروغ می‌گویند

به گفته ریچارد فراند، این معاهده «اعتماد و دوستی» بین طرف‌ها را سخت کرده است.

در این گفتگو همچنین رئیس مجلس ملی فرانسه در پاسخ به این سوال که چرا سفیر فرانسه در انگلیس فراخوانده نشد، گفت: اگرچه در این زمینه تصمیم‌گیر نیستم اما به گمانم فراخواندن سفیران از آمریکا و استرالیا به عنوان دو بازیگر عمده در این معاهده مهم‌تر است.

در عین حال رئیس مجلس ملی فرانسه تلاش کرد تا از تنش‌های روزهای اخیر کمی بکاهد و در این ارتباط گفت: گاهی رفقا و متحدان ممکن است رفتار متفاوتی در قبال یکدیگر داشته باشند اما مسائل پیچیده است و نباید سریع نتیجه‌گیری کرد.

به گفته رئیس مجلس ملی فرانسه، باید تلاش کرد تا معاهده آکوس باعث بروز اختلاف عمیق شود، اما همزمان باید مراقب بود که چنین موضوعی نیز فراموش نشود.

پیشتر نیز، «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه در سخنانی آمریکا و استرالیا را به دروغگویی متهم کرده بود.

لودریان این اظهارات را در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا اتخاذ کرده و درباره فراخواندن سفیر این کشور در واشنگتن و کانبرا نیز، این موضوع را نشان دهنده عمق بحران عنوان کرد.

به گفته لودریان این توافق پیامدهایی را برای آینده ناتو به همراه خواهد داشت.

این سخنان وزیرخارجه فرانسه در حالی عنوان شده که پیش تر پاریس نارضایتی خود را از امضای توافقنامه همکاری سه جانبه میان انگلیس، آمریکا و استرالیا که به لغو قرارداد ۹۰ میلیاردی یک شرکت فرانسوی با دولت استرالیا برای ساخت زیردریایی‌های تهاجمی منتهی شد، اعلام کرده بود.

از سوی دیگر، در پی ایجاد تنش کم سابقه در روابط میان فرانسه و آمریکا در پی ملغی شدن قرارداد بزرگ ساخت زیر دریایی‌های مورد نیاز استرالیا با کارشکنی واشنگتن و انعقاد این قرارداد با شرکت‌های آمریکایی که نهایتاً منجر به فراخوانده شدن سفرای پاریس از آمریکا و استرالیا به کشور خود شد، «امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا طی سخنانی گفت که واشنگتن فرانسه را برای فراخواندن سفرای خود به پاریس، درک می‌کند!

بر اساس این گزارش، هورن بدون اشاره به کارشکنی کشورش در قرارداد منعقد شده میان استرالیا و فرانسه گفت: ما در ارتباط با تصمیم شرکای فرانسوی خود مبنی بر فراخواندن سفیر (فیلیپ) «اتین» به پاریس برای مشورت، در تماس نزدیک بوده‌ایم. ما موقعیت آنها را درک می‌کنیم و طی روزهای آینده به حل اختلافات خود ادامه می‌دهیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس