کد خبر 1266577
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۲
شایع ترین دلایل اضافه وزن کودکان/مشکلات چاقی را جدی بگیرید

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه چاقی کودک ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، گفت: یکی از شابع‌ترین دلایل اضافه وزن در کودکان سبک غلط زندگی، کم ‌تحرکی و پرخوری است.

به گزارش مشرق، گلبن سهراب با اشاره به ساده‌ترین روش برای ارزیابی وضعیت چاقی کودکان، اندازه گیری قد و وزن با استفاده از ابزار مناسب (قد سنج و ترازوی استاندارد) و مقایسه آن با نمودارهای استاندارد رشد کودکان است، اظهار کرد: بهترین شاخص برای ارزیابی وزن کودکان توجه به نمایه توده بدنی یا Body mass index (BMI) است.

بیشتر بخوانید:

بدغذایی کودکان عامل خطر است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توضیحاتی درباره مشکلاتی که در اثر اضافه وزن و چاقی در کودکان ایجاد می‌شوند ارائه داد و گفت: مشکلات مرتبط با سلامت جسم اولین مسئله‌ای است که کودکان دچار اضافه وزن با آن روبرو هستند، افزایش میزان ابتلاء به بیماری‌های مزمن متعدد شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع ۲، پرفشاری خون، افزایش چربی‌های خون، بیماری‌های کبدی و بیماری‌های تنفسی از جمله این مشکلات است.

آسیب به سلامت روان از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد و افزود: مواردی مانند اضطراب، افسردگی، عدم پذیرش توسط همسالان، اعتماد به نفس پایین و موفقیت‌های تحصیلی کمتر در کودکان و نوجوانانی که مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند بیشتر مشاهده می‌شود.

سهراب به خانواده‌ها توصیه کرد: در گام نخست برای کنترل وزن کودکان بهتر است، یک آزمایش خون در زمینه تعیین غلظت هورمون‌های مؤثر در چاقی به ویژه هورمون‌های تیروئیدی و کورتیزول صورت گیرد تا مطمئن شویم چاقی کودک ناشی از مشکلات هورمونی نیست، در صورت وجود مشکلات هورمونی باید مشکل توسط پزشک متخصص برطرف شود تا تجویز راهکارهایی مانند افزایش فعالیت بدنی و رژیم غذایی مؤثر واقع شود و در صورتی که مشکل پرخوری کودک ناشی از مشکلات روانی باشد باید با روانشناسان در این مورد مشورت شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس