کد خبر 1265726
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۵
بدغذایی کودکان عامل خطر است/بستنی نباید جایگزین لبنیات شود

یک متخصص تغذیه گفت: بستی حاوی شکر و چربی زیادی است و نباید به عنوان جایگزین شیر و لبنیات به خصوص در کودکانی که مستعد اضافه وزن و چاقی هستند، استفاده شود.

به گزارش مشرق، گلبن سهراب، با اشاره به اینکه بهتر است غلات سبوس دار جایگزین انواع تصفیه شده آن شود، افزود: سبوس غلات حاوی مقدار زیادی از انواع ویتامین‌ها و املاح است و جایگزین کردن آنها به جای انواع تصفیه شده علاوه بر اینکه به تأمین این عناصر که ضروری برای سلامت و رشد کودکان هستند کمک می‌کند در پیشگیری از چاقی هم مؤثر است، غلات تصفیه نشده (سبوس دار) باعث افزایش احساس سیری در کودکان می‌شوند و جلوی پرخوری آنها را می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

شهادت ۹ کودک فلسطینی در کمتر از دو ماه

وی با بیان اینکه متغیرهای خانوادگی بر چاقی کودکان مؤثر است ادامه داد: کودکانی که والدینشان چاق هستند خطر بیشتری برای ابتلاء به چاقی دارند همچنین چاقی بیشترین شیوع را در میان تک فرزندان و کمترین شیوع را در میان کودکان خانواده‌های شلوغ دارد.

سهراب گفت: در کودکان به خصوص سنین پیش دبستان والدین و خواهر و برادرهای بزرگ‌تر بیشترین نقش را در شکل گیری الگوهای غذایی دارند چرا که غذا خوردن در کنار خانواده از موارد بسیار مهم و تأثیر گذار در ایجاد آرامش و شکل گیری عادات غذایی صحیح در کودکان است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه محیطی که غذا در آن صرف می‌شود تأثیر زیادی بر اشتها و روند رشد کودک دارد، خاطرنشان کرد: محیط مناسب برای صرف غذا باید به دور از استرس و نزاع‌های خانوادگی و همراه با آرامش و محبت اعضای خانواده باشد چرا که بدغذایی کودک و یا پرخوری‌های ناشی از استرس خود می‌تواند یک عامل خطر باشد، والدین برای آنکه کودک غذا بخورد کمتر سختگیری می‌کنند و به عنوان مثال به کودک اجازه می‌دهند از غذاهای پرکالری که ارزش غذایی کمتری دارند (مانند سیب زمینی سرخ شده، پیتزا و…) به دفعات زیاد استفاده نمایند یا برای انکه کودک تشویق به خوردن شود اجازه می‌دهند کنار غذا از انواع نوشابه‌های صنعتی استفاده کند که خود این موضوع می‌تواند دلیل مهمی برای چاقی کودکان باشد.

وی گفت: والدین به این نکته نیز توجه داشته باشند که زیاده روی در مصرف غذاهای سالم نیز می‌تواند باعث ایجاد اضافه وزن و چاقی در کودکان شود.

تأثیر همسالان بر روند رشد یکی دیگر از مواردی بود که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آن اشاره کرد و گفت: همچنان که کودک بزرگ‌تر می‌شود دنیای او نیز بزرگ‌تر می‌شود و ارتباطات اجتماعی او نیز مهم‌تر می‌شود، با افزایش سن تأثیر دوستان افزایش یافته و بر انتخاب غذا و طرز نگرش کودک تأثیر می‌گذارد.

سهراب، اهمیت خواب کافی برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی مورد توجه قرار داد و افزود: مطالعات نشان داده کودکانی که به اندازه کافی می‌خوابند، کمتر مبتلا به چاقی می‌شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس