کد خبر 1256850
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲

جراحی چاقی  (bariatric surgery ) یکی از روش های درمان چاقی است که اغلب با استفاده از جراحی لاپاروسکوپی صورت میگیرد. این جراحی مناسب افرادی است که شاخص توده بدنی آن ها (BMI) بالاتر از 30 باشد که دکتر سلیمی جراح چاقی [NooR1] با استفاده از جراحی لاپاروسکی و آندوسکوپی اقدام به اندیکاسیون فرد می کند.

جراحی چاقی چیست و چه تاثیری بر سلامت فرد دارد؟

BMI یا شاخص توده بدنی افراد بر اساس فرمول زیر محاسبه می شود:

BMI= وزن قد*قد) /)

وضعیت وزن

حدود شاخص جرم بدن - kg/m۲

دچار کمبود وزن شدید

کمتر از ۱۶٫۵

کمبود وزن

از ۱۶٫۵ تا ۱۸٫۵

عادی

از ۱۸٫۵ تا ۲۵

اضافه وزن

از ۲۵ تا ۳۰

چاقی کلاس ۱

از ۳۰ تا ۳۵

چاقی کلاس ۲

از ۳۵ تا ۴۰

چاقی کلاس ۳

بیش از ۴۰

فواید جراحی چاقی چیست؟

چاقی در واقع نوعی بیماری است که بسیاری از بیماری های دیگر را با خود به همراه می آورد. به طور مثال افراد چاق دچار فشارخون بالا می شوند و به دنبال آن بیماری های قلبی خطرناکی به سراغشان می آید. فردی که بنا به دلایلی دچار چاقی بیش از حد شده است، با انجام جراحی های چاقی میتواند بخش زیادی از چربی های بدنش را از بین ببرد و از انواع بیماری ها در امان بماند. در زیر به انواع بیماری هایی که بر اثر چاقی ایجاد می شوند اشاره خواهیم کرد:

· بیماری قلبی

· دیابت نوع 2

· سکته های قلبی و مغزی

· فشارخون بالا

· ناباروری

· آپنه انسدادی خواب

· آسیب دیدگی مفاصل و ستون فقرات

انواع جراحی چاقی کدام اند؟

امروزه اغلب جراحی های لاغری را براساس متد لاپاراسکوپی انجام می دهند. این نوع جراحی بر خلاف جراحی های باز، دوره ی نقاهت کمتری دارد و جای بخیه حاصل از جراحی در آن بسیار جزئی است. جراحان با توجه به میزان چاقی و سلیقه افراد، از چندین روش متفاوت برای جراحی چاقی استفاده می کنند که در ادامه به معرفی و بررسی آنها خواهیم پراخت.

جراحی چاقی چیست و چه تاثیری بر سلامت فرد دارد؟

اسلیو معده

اسلیو معده دکتر سلیمی بهترین و پرطرفدار ترین نوع عمل جراحی لاغری از بین بقیه روش ها می باشد. در این روش قسمت زیادی از معده فرد برداشته می شود. در نتیجه فرد غذای کمتری می خورد و احساس سیری زودی به فرد دست می دهد. در این روش معده کمتر هورمون گرسنگی تولید می کند و فرد به تدریج لاغر می شود.

بای پس معده

در این روش معده به دو قسمت تقسیم می شود. یک قسمت کوچک فوقانی معده و دیگری بقیه معده است. سپس قسمتی از روده کوچک به قسمت فوقانی معده وصل می شود تا مواد غذایی مستقیما از معده وارد روده شوند. این روش نیز روشی استاندارد است. در این روش چون معده حجم کمتری دارد و روده نیز دستکاری شده است، مواد غذایی کمتری جذب بدن می شود ودر نتیجه چربی های بدن به مرور آب می شوند.

بای پس با سوییچ اثنی عشری

این روش، ادغامی از دوروش قبلی است. ابتدا بخش اعظمی از معده برداشته می شود(اسلیو)، سپس روده را با هدف عبور نکردن غذا از قسمتی از آن، دستکاری می کنند. در نهایت کیسه صفرا نیز برداشته می شود. در این نوع جراحی فرد خیلی زود احساس سیری می کند و هورمون های گرسنگی کمتری در بدنش تولید می شود.

حلقه گذاری معده

دراین روش حلقه ای را به دور قسمت فوقانی معده می بندند که در نتیجه کیسه ای در بالای معده تشکیل می شود. هنگام غذا خوردن این کیسه خیلی زود پر می شود و به فرد احساس سیری دست می دهد.

کدام نوع جراحی چاقی مناسب من است؟

انتخاب نوع جراحی به گونه ای سلیقه ای نیست که بیمار به پزشک دیکته کند و پزشک همان را انجام دهد. برای انتخاب روش جراحی، ابتدا پزشک با بیمار مصاحبه انجام می دهد. پزشک الگوی تغذیه ای بیمار(شیرینی خواری، ریزه خواری یا حجیم خواری) را بررسی می کند. از طرفی نتایج آندوسکوپی، بیماری های قلبی و زمینه ای، دیابت، فشارخون و برخی عوامل دیگر نیز بررسی می شود. در واقع تصمیم گیری برای جراحی چاقی یک تصمیم گیری دو جانبه است و با مشارکت ومشورت پزشک باید صورت گیرد. پزشک بعد از بررسی یک یا چند روش را در اختیار بیمار قرار می دهد و بیمار نیز با بررسی و اطلاعاتی که در دست دارد بهترین روش را انتخاب می کند.

جراحی چاقی چیست و چه تاثیری بر سلامت فرد دارد؟

جراحی لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن نوع دیگری از جراحی چاقی می باشد که در آن جراح چربی اضافه ی قسمت شکم، ران یا باسن را بر می دارد. این نوع عمل نقشی در کنترل قند خون یا کاهش وزن طولانی مدت ندارد. و ممکن است بیماری هایی که بر اثر چاقی ایجاد می شوند، در فرد پیدا شود. در واقع جراحی چاقی باید حجم و جذب مواد را در بدن کاهش دهد تا فرد دچار کاهش وزن شود.

توصیه هایی قبل از جراحی چاقی

قبل از این که افراد چاق اقدام با جراحی چاقی بکنند، بهتر است به نکات زیر توجه  داشته باشید:

1. سعی کنید اطلاعات دقیق در مورد انواع جراحی ها و مزایا و معایب آن ها داشته باشید. از تجربه ی افراد مختلف استفاده کنید تا بتوانید بهترین نوع روش جراحی را انتخاب کنید.

2. بسیاری از مراکز و جراحان برای سود بیشتر روش های نادرستی را تبلیغ می کنند. به هیچ وجه گول این تبلیغات را نخورید و با علم و اطالاعات کافی به سمت جراحی های چاقی بروید.

3. نباید از روش های جراحی قدیمی استفاده کرد. این روش ها در گذشته بهترین روش محسوب می شدند اما امروزه روش های بهتری و کم عارضه تری وجود دارد که باید از آنها استفاده نمود.

4. تجربه پزشکان در زمینه جراحی چاقی بسیار مهم است و باید به پزشکان با تجربه و سابقه دار در ایننوع جراحی اطمینان کرد. تجربه در علم پزشکی مستلزم زمان طولانی مدت است. پس در انتخاب پزشک خود دقت نمایید.

5. هدف از انجام جراحی چاقی نباید فقط کاهش وزن باشد. بلکه باید روشی انتخاب شود که ساختار ارگانیکی دیگر اعضای بدن را به خطر نیندازد. به طور مثال برخی روش های جراحی که اصول و نکات در آن رعایت نشود وباعث کاهش وزن شدید شوند، فرد دچار عوارض گوارشی یا نارسائی کلیوی می شود.

6. افراد چاقی که دیابت از نوع دو دارند، با انجام جراحی چاقی می توانند دیابت خود را درمان کنند و از شر انسولین ها خلاص یابند. همانطورکه پیشتر گفته شد عمل جراحی چاقی باعث می شود از بیماری های مربوط به چاقی جلوگیری شود و فرد از سلامتی کاملی برخوردار بماند.

7. شما لازم نیست برای این گونه جراحی هزینه ی زیادی را بپردازید زیرا بیشتر بیمه ها هزینه ی این نوع جراحی را تقبل می کنند. جراحی چاقی، بر خلاف تصور بسیاری افراد، جراحی زیبایی نمی باشد و جنبه ی درمانی دارد.

در پایان:

در پایان شما باید ابتدا بدانید که کاندیدی خوبی برای جراحی چاقی هستید یا خیر. برای پاسخ این سوال باید از یک جراح چاقی متخصص و با سابقه مشاوره بگیرید و عملکرد بدن شما بررسی شود. دوره ی نقاهت این نوع جراحی 2 هفته است و بعد از آن فرد می تواند به زندگی عادی خود برگردد. البته برای کسانی که شغل سنگین دارند بهتر است این دوره 4 هفته باشد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس