کد خبر 1266067
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶
بحران کرونا عامل ایجاد شکاف عمیق در اتحادیه اروپا

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که بحران کرونا به گونه‌ای مشابه بحران یورو و پناهندگان شکاف‌های عمیقی در بین کشورهای این اتحادیه ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که بحران کرونا به شکلی مشابه بحران یورو و یا بحران پناهندگان این اتحادیه را دچار جدایی کرده است.

این نتایج یک بررسی اتاق فکر شورای اروپایی روابط خارجی است که در دسترس هفته نامه اشپیگل قرار گرفته و بر اساس نظر سنجی انجام شده در ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا بوده است.

بر این اساس در حالی که تنها اقلیتی در شمال و غرب اتحادیه اروپا اظهار داشتند که از نظر بهداشتی و اقتصادی تحت تاثیر ویروس کرونا هستند در کشورهای جنوب و شرق اروپا اکثریت شهروندان چنین دیدگاهی نداشتند.

در این بررسی آمده است که این طور به نظر می رسد که گویا دو نوع پاندمی در این جامعه شیوع پیدا کرده است.

بر این اساس در حالی که اکثر شرکت کنندگان در این نظر سنجی در جنوب و شرق اروپا اظهار داشتند که این ویروس باعث بیماری های جدی ، مرگ و میر و یا شرایط اضطرار اقتصادی شده است بر عکس در غرب و شمال این اتحادیه کرونا بیشتر نوعی تماشاگر وحشتناک محسوب می شده است.

بر اساس این بررسی بیش از ۶۰ درصد شهروندان در دانمارک، آلمان، فرلنسه و یا هلند اظهار داشتند که کرونا هیچ تاثیر منفی برای شخص آن ها نداشته است. در لهستان، پرتغال، اسپانیا و مجارستان کم تر از ۴۰ درصد شهروندان چنین دیدگاهی داشتند.

با این وجود رضایتمندی از وضعیت شخصی لزوما در غرب اروپا بیشتر نبود و آلمانی ها بیش از همه اروپاییان از نبود آزادی گله داشتند.

با وجود اینکه ۶۵ درصد شهرندان آلمانی گفتند که پیامدهای سلامتی و اقتصادی بحران کرونا را احساس نکرده اند، اما تقریبا نیمی از آن ها می گویند که در زندگی روزمره خود احساس آزادی نمی کنند. در بین اتریشی ها ۴۲ درصد چنین احساسی داشتند و در مقابل تنها ۱۱ درصد اسپانیایی ها، ۱۲ درصد مجارها و ۱۶ درصد دانمارکی ها احساس عدم آزادی در دوران کرونا داشتند.

نتایج این بررسی همچنین نشان می دهد که اروپا نه از نظر جغرافیایی بلکه از نظر جمعیتی نیز دچار شکاف و جدایی شده است.

این نظر سنجی نشان می دهد که این ویروس برای افراد مسن خطرناک ترین بوده است. با این همه مردان و زنان جوان به شدت احساس قربانی بودن در این بحران را دارند. تقریبا حدود دو سوم از افراد بالای ۶۰ سال گفتند که هیچ گونه آثار شخصی ناشی از کرونا را تجربه نکردند و برای افراد زیر ۳۰ سال تنها ۴۳ درصد چنین احساسی داشتند.

از سوی دیگر بی اعتمادی جوانان به محدودیت های دولتی به صورت قابل ملاحظه ای بیشتر است. ۴۳ درصد شرکت کنندگان زیر ۳۰ سال در این نظر سنجی معتقد بودند که مقررات منع آمد و شد به عنوان بهانه ای برای کنترل جمعیت است۲۳؛ درصد هم اعتقاد داشتند که دولت ها وضعیت را تحت کنترل دارند. در مقابل ۷۱ درصد افراد بالای ۶۰ سال منع ترددهای شبانه را راهی برای جلوگیری از گسترش این پاندمی دانستند.

"مارک لهنهارد"، یکی از نویسندگان این مطالعه گفته است این بررسی نشان می دهد در حالی که در مرحله اولیه این همه گیری این طور به نظر می رسید که اروپایی ها انسجام خواهند داشت و درباره یک رویکرد مشترک توافق می کنند، اما از آن زمان شکاف های عمیقی ایجاد شده که می تواند به اندازه بحران های پناهندگان و یورو جدی باشد.

وی این مسئله را نگران کننده دانست که برخی به انگیزه های دولت خود اعتماد دارند و برخی اعتماد ندارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس