طالبان: این پیروزی متعلق به همه افغان ها است

گروه طالبان پس از پایان عملیات خروج نظامیان آمریکایی و دیگر کشورها از افغانستان اعلام پیروزی کرد و گفت همه مردم این کشور در این موفقیت سهیم هستند.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، پس از خروج آخرین هواپیمای نظامی آمریکا از فرودگاه کابل که نقطه پایانی بر اشغالگری ۲۰ ساله این کشور در افغانستان محسوب می شود، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان با اعلام پیروزی گفت که این موفقیت «به همه ما (افغان ها) تعلق دارد».

ذبیح الله مجاهد همچنین با اشاره به پایان خروج آمریکایی ها گفت: ما خواهان روابط خوب با آمریکا و جهان هستیم. از روابط دیپلماتیک خوب با همه آنها استقبال می کنیم.

ببینید:

فیلم/ حضور ذبیح‌الله مجاهد در فرودگاه کابل

وی همچنین بامداد سه شنبه، پس از خروج آخرین هواپیمای آمریکا از کابل در پیامی توییتری نوشت: ۱۲ امشب آخرین نظامیان آمریکایی از میدان هوایی کابل خارج شدند. و این گونه کشور ما کاملاً آزاد و مستقل شد.

طبق گزارش ها، گفته می شود که رهبران طالبان نیز در حرکتی نمادین، اقدام به قدم زدن در باند پروازی فرودگاه کابل پس از خروج آمریکاییها کرده اند. اعضای طالبان نیز به نشانه پیروزی و شادی، اقدام به شلیک هوایی کردند، به طوری که مجاهد در پیامی توئیتری در توضیح علت این شلیک ها، به مردم اطمینان خاطر داد که نگران نباشند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز همزمان با اعلام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مبنی بر تکمیل خروج ارتش این کشور از افغانستان، گفت: از امروز ما حضور دیپلماتیک خود را در کابل معلق و عملیات دیپلماتیک خود را از کابل به دوحه در قطر منتقل کردیم.

وی همچنین ادامه داد که تعداد کمتر از ۲۰۰ نفر از شهروندان آمریکایی در افغانستان باقی مانده اند که می خواهند این کشور را ترک کنند و ایالات متحده به تلاش برای خارج کردن آنها ادامه خواهد داد.

طالبان همچنین اعلام کرد که فرودگاه کابل پس از «خروج آخرین نیروهای آمریکایی» تحت کنترل کامل این گروه قرار گرفته است.

موضع گیری طالبان کمتر از یک ساعت پس از ترک کامل آخرین هواپیمای آمریکا از فرودگاه کابل اعلام شده است.

اوایل بامداد سه شنبه (ساعت ۱۵:۲۹ به وقت واشنگتن معادل ۲۳:۵۹ به وقت تهران)، آخرین هواپیمای آمریکایی که حامل «راس ویلسون» سفیر آمریکا در کابل بود، از افغانستان خارج شد.

همزمان با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کردند و فرودگاه کابل که تحت کنترل آن‌ها قرار داشت، با هرج و مرج گسترده مواجه شد.

آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آن‌ها در افغانستان ادامه داشته است.

وضعیت شهروندان افغانستان در جریان بیش از ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان از سوی نیروهای آمریکایی، نه تنها بهتر نشد، بلکه افغانستان همچنان با مشکلات زیرساختی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احمدخواجوند IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 1
    کدوم پیروزی (یا جنایت ) اگر مردم افغان طرفداران این قوم وحشی هستند پس چرافوج ،فوج از افغانستان فرارمیکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس