کد خبر 1266117
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
طالبان نمایه افغانستان

وزیر خارجه آلمان در دیدار با با همتای قطری خود در دوحه گفت به مذاکره با طالبان در قالب مذاکرات دوحه ادامه خواهند داد.

به گزارش مشرق، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با «شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» همتای قطری خود درباره تحولات مربوط به افغانستان گفت‌وگو کرد.

براساس گزارش الجزیره، ماس در این دیدار از نقش قطر در کمک به برلین برای خروج اتباع آلمانی و افغانستانی از کابل تشکر کرد و گفت: با کمک دوحه توانستیم تعداد زیادی از شهروندان آلمانی و پناهندگان افغان را تخلیه کنیم. 

بیشتر بخوانید

موضع گیری پاریس درخصوص افغانستان

وزیر خارجه آلمان در ادامه افزود: با وجود پایان عملیات خروج، چالشها در افغانستان هنوز به پایان نرسیده است و ما به همکاری نزدیک با همسایگان افغانستان و دیگر کشورهای منطقه برای غلبه بر چالشها نیاز داریم. 

بیشتر بخوانید

در آخرین تماس بایدن و غنی قبل از سقوط پایتخت چه گذشت؟

هایکو ماس با اشاره به اینکه بی ثباتی در افغانستان غیر قابل تحمل است تاکید کرد که به رسمیت شناختن طالبان در اولویت نیست. وی در عین حال اضافه کرد، مذاکرات با طالبان بسیار مهم است و ما به این گفت‌وگوها در قطر ادامه خواهیم داد و اقدامات آنها را زیر نظر خواهیم گرفت.

قطر: منزوی کردن طالبان اشتباه است

ماس گفت: به رسمیت شناختن طالبان هنوز اولویت ما نیست اما معتقدیم که تعامل با طالبان به نتایج مثبتی منجر خواهد شد. 

وی با ابراز امیدواری درباره پایبندی طالبان به حقوق بشر گفت: ما آنها را زیر نظر داریم و به کمک رسانی خود به شهروندان افغانستان ادامه خواهیم داد. 

وزیر خارجه آلمان که کشورش یکی از کشورهایی است که افغانستان را به حال خود رها کرده افزود: ما با علاقه تشکیل دولت جدید در افغانستان را بررسی می‌کنیم و برای آن چندین شرط تعیین کرده‌ایم. 

وزیر خارجه قطر نیز در تماس تلفنی بر لزوم اتحاد مواضع بین‌المللی برای حفاظت از غیرنظامیان در افغانستان تاکید کرد. 

بن رحمان آل ثانی گفت: افغانستان در مرحله حساسی قرار دارد و طالبان باید در مبارزه با تروریسم از خود همکاری نشان دهد. 

آل ثانی تاکید کرد، منزوی کردن طالبان پاسخ مناسبی به این شرایط نیست چرا که انزوای طالبان در گذشته باعث ایجاد شرایط کنونی در افغانستان شده است. 

قطر یکی از کشورهای اصلی میانجی میان دولت سابق کابل و طالبان برای حصول توافق در زمینه تشکیل یک دولت فراگیر بود. علیرغم سقوط حکومت اشرف غنی، رایزنیهای دوحه همچنان یکی از مراکز ثقل تماس و مذاکرات میان طرفهای سیاسی در افغانستان است. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس