ترکی فیصل

رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی با ابراز نگرانی از امکان استفاده شبه نظامیان از سلاح‌های آمریکایی در افغانستان گفت، ایران، پاکستان و چین و روسیه در افغانستان اثرگذار هستند.

به گزارش مشرق، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی گفت که بسیار نگران است که سلاح‌های آمریکایی در افغانستان به دست گروه‌های شبه نظامی مانند القاعده بیفتد و این باعث تقویت دشمن قسم خورده ایالات متحده در پی خروج از افغانستان می‌شود.

«ترکی الفیصل» رئیس پیشین سرویس‌های اطلاعاتی عربستان در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» درباره خروج آمریکا از افغانستان گفت: «نمی‌دانم از چه واژه ای استفاده کنم، بی کفایتی، بی احتیاطی، مدیریت بد. همه اینها ترکیبی از این موارد بود».

الفیصل با اشاره به عربستان گفت: «می‌دانید که القاعده عربستان را قبل از دیگران هدف قرار داد. این جنبه بسیار نگران کننده است و اکنون این تسلیحات ممکن است از سوی طالبان، با متحدش القاعده دست به دست شود، این حتی نگران کننده‌تر خواهد بود».

ترکی الفیصل افزود، که رقبای منطقه‌ای عربستان سعودی یعنی ایران، پاکستان و قدرتهای خارجی مانند چین و روسیه در رقابت راهبردی با آمریکا تاثیر قابل توجهی در افغانستان و در میان گروه‌هایی که پس از خروج آمریکا از این کشور به هم می‌پیوندند، خواهند داشت.

وی افزود: «ما دیدیم که سفیر روسیه، چین، ایران و پاکستان نه تنها در کابل باقی مانده‌اند، بلکه اظهاراتی در مورد روابط آینده با طالبان داشته‌اند».

الفیصل مدعی شد: «بین طالبان و این کشورها در مورد اینکه آینده چه خواهد شد، مذاکراتی در جریان است».

وی در زمینه کاهش اعتماد جهانی به رهبری آمریکا با توجه به حوادث افغانستان گفت: «این مسئله لزوماً به معنای پایان برتری آمریکا در سطح جهانی نیست. من فکر می‌کنم قضاوت در مورد این مسئله که آمریکا در وضعیت حساسی قرار گرفته هنوز زود است».

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران که در اجلاس بغداد حضور داشت با بیان این‌که آن چه امروزه بیش از پیش به آن نیازمندیم، «امنیت پایدار منطقه‌ای» با مشارکت کشورهای منطقه است، گفت: «امنیت جز از طریق اعتماد متقابل کشورهای منطقه به یکدیگر، تکیه بر توانمندی‌های ملی، تقویت ارتباطات و حسن همجواری و عدم مداخله کشورهای بیگانه محقق نخواهد شد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • صبا IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    8 0
    مردک مزدور وهابی بیشتر نگران ارباب تروریستی آمریکا است تا منافع مردم افغانستان
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    7 1
    تا شما دلخوش به پایگاههای امریکا بودید ما تو تمام کشورهای منطقه مقاومت مستقر کردیم
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    12 0
    خداتون داره نابود میشه حرامزاده های سعودی
  • مادربچه هاومعلم مدرسه FR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    5 0
    چراترکی الفیصل تروریست،هنوز نفس میکشد؟!!!!!!!!
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    مگه تاحالاسلاح امریکایی نداشتن القاعده یاداعش و.. وهابیون ال کفتارمنبع تروریست جهانیه وامریکاوغرب وحشی هم سلاح میرسونه بهشون.. جوری فرافکنی میکنه انگاری تاحالاباچوب و چماق جنایت میکردن سلاح امریکایی تنهاسلاح دست تروریست های همه دنیاست.قصدترساندن ملت افغان داره ک فرارکنن از کشورشون این وهابیون خیرهیچ کشوری رانمیخوان
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    گاو شیر ده امریکا خودشو با ایران هم طراز میدونه خخ شما جز پدرخواندگی تروریستها هیچ کاری ازتون بر نمیاد
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    6 0
    اصلا در مورد خود مروم افغانستان یا حتی خود لربستان چیزی نگفته.بیشتر درباره آمریکا و منافعش حرف زده
  • محمد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 0
    وهابی های ملعون وآمریکای شکست خورده القاعده را خلق کردند تا با شیعه مقابله کند ولی خداوند شر اون را به خودشان برگرداند ترکی فیصل خودش سگ زنجیری آمریکاست نبایدانتظاردلسوزی مردم ستم دیده افغانستان ازش داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس