فرستاده ویژه چین: آمریکا مسئول نابسامانی‌ها در افغانستان است

نماینده ویژه چین در امور افغانستان ایالات متحده آمریکا و ناتو را به دلیل خروج غیرمسئولانه از افغانستان مورد سرزنش قرار داد و گفت: واشنگتن مسئول نابسامانی‌ها فعلی است.

به گزارش مشرق، رسانه‌های پاکستانی یکشنبه شب این اظهارات را به نقل از «یو شیائو یونگ» طی حضور و گفت‌وگوی وی در شبکه خبری "جیو نیوز" پاکستان عنوان کردند.

فرستاده ویژه چین که روزهای اخیر با سفر به جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات منطقه‌ای و روند صلح افغانستان رایزنی کرده بود، طی بازدید از اسلام‌آباد با همتای پاکستانی و دیگر مقام‌های این کشور نیز دیدار کرد.

نماینده ویژه چین با انتقاد از عملکرد ۲۰ ساله آمریکایی‌ها و متحدان غربی آن در افغانستان، اظهار داشت: آنان باید درک کنند که با زور، اقدامات نظامی و دخالت در امور دیگر کشورها اوضاع بدتر می‌شود.

وی افزود: آمریکا مسئول اصلی نابسامانی‌های فعلی در افغانستان است و بدون کمک به این کشور برای دستیابی به یک توافق سیاسی، میدان را ترک کرد.

یو شیائو یونگ گفت: چین مصمم به نقش آفرینی برای کمک به حل بحران افغانستان است و برای این با بازیگران منطقه‌ای از جمله پاکستان همکاری می‌کند.

وی افزود: شیوه خروج آمریکا از افغانستان غیرمسوولانه بود و نا امیدواریم که ایالات متحده در آینده این اشتباه را تکرار نکرده و اقدام به جبران اشتباهات گذشته کند.

نماینده ویژه چین در امور افغانستان تاکید کرد: طالبان باید موضع روشن برای مبارزه با تروریسم داشته باشد و ما تا حدی این را مشاهده کرده‌ایم. چین نسبت به تحرکات جنبش اسلامی ترکستان شرقی به شدت نگران است و دیگر کشورهای منطقه از جمله پاکستان نیز از این وضعیت نگران هستند.

وی افزود: قبل از هرگونه به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان از سوی جامعه جهانی باید به این نکته توجه داشت که اول باید مردم افغانستان از دولت خود راضی باشند و آن را قبول کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس