کد خبر 1263031
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
اسماعیلی

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادس فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس بررسی شد؛ موافقان وی به مواردی مانند تسلط به حوزه فرهنگ و احصای درست مشکلات این حوزه اشاره کرده و مخالفان نیز برنامه‌ها و سوابق را بررسی کردند.

به گزارش مشرق، صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲ شهریور) مجلس شورای اسلامی بررسی شد و موافقان و مخالفان به نقد و بررسی برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی پرداختند.

در ابتدای این بررسی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی گزارشی برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد را تایید کرد.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به قرائت این گزارش اعلام کرد: بر اساس گزارش کمیسیون فرهنگی، ۵۶ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اسناد بالا دستی منطبق و ۳۳ درصد موارد همسو بوده است. مورد مغایر نیز یافت نشده است.

مخالف: آقای اسماعیلی دغدغه فرهنگ دارند اما برنامه خیر

 محمد علیپور نماینده مردم ماکو در مجلس در صحن علنی مجلس و در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه اینکه اولویت فرهنگ در کنار اقتصاد از نکاتی است که مقام معظم رهبری در پیام خود بمناسبت آغاز بکار مجلس یازدهم بر آن تاکید داشتند، گفت: علت مخالفت من به دلیل دغدغه هایی است که در خصوص فرهنگ دارم.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران از سال ها قبل مورد تاخت تاز تهاجم فرهنگی قرار دارد، تصریح کرد: متاسفانه عدم تناسب سوابق تحصیلی و شغلی وزیر پیشنهادی  با این حوزه را شاهد هستیم، این وزارتخانه از دو مقوله فرهنگ و ارشاد تشکیل شده و متولی مسائل حیاتی کشور است.

علیپور افزود: وزاتخانه فررهنگ و راشاد اسلامی مسائلی چون مطبوعات، فرهنگ و هنر را پوشش می دهد، پس شخصیتی را نیاز دارد که توانمند این حوزه باشد و دارای وجاهت قابل قبولی در این حوزه باشد، بر همین اساس اینجانب آقای اسماعیلی  را مناسب این وزارتخانه نمی دانم.

نماینده مردم ماکو در مجلس با بیان اینکه با شیوع کرونا ویروس عرصه فرهنگی کشور و فعالین این حوزه با مشکل جدی رو به رو شد، اظهار داشت: مطبوعات و سینماهای ما تعطیل شدند و با مشکل روبه رو شدند، وزیر پیشنهادی چه برنامه و تدابیری برای خروج از این چالش ارائه داده است؟ برنامه های آنچنانی را شاهد نبودیم، دغدغه دارند ولی برنامه عملی خیر.

 صالحی: برنامه اسماعیلی فاقد راهبردها و استراتژی‌های مناسب است

مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس هم در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: یکی از ضعف های اصلی آقای اسماعیلی کلی بودن، فاقد راهبردها، فاقد استراتژی های مناسب برای رسیدن به هدف و نقطه مطلوب در ۴ سال آتی است.

وی افزود: قرار بود برنامه شما بر مبنای نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و به مجلس اعلام شود. آن چیزی که بتواند برنامه شما را از سایر برنامه های قبلی متمایز کند و نقطه امیدی برای ۴ سال آینده به جامعه فرهنگی بدهیم به آن معنا مشاهده نشده است.

صالحی با تاکید بر اینکه تناقض گویی های بسیاری در برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: شما از سویی دم از مهندسی فرهنگی می زنید و از طرف دیگر فرهنگ را به عنوان یک امر خودجوش درونی می دانید؛ تکلیف این دو را روشن کنید.

اگر اسماعیلی در گذشته عملکردشفافی داشت نگران نبودیم

در این جلسه همچنین علی یزدیخواه نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس با بیان اینکه اسماعیلی هیچ سابقه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد، گفت: هنوز وارد این وزارتخانه نشده مجامع صنفی و هنری علیه او موضع گرفته است و صحبت‌های او درباره خانه موسیقی و سینما و هنر باعث شد اهالی سینما و هنر در برابرش گارد بگیرند، همه اهالی سینما و هنر که ضد انقلاب نیستند. الان با حضور او، خانه‌های قرآنی، مجامع مربوط به شعرا، نویسندگان، هنرمندان و رسانه‌های دیجیتال چه موضعی دارند آیا استقبال کردند و چرا در برابر او گارد گرفتند؟

وی افزود: آقای اسماعیلی در کارنامه اجرایی و سوابق خود مدتی معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان بود و این استانداری هم رقمی از جهت میزان بودجه خارج از شمول داشته است. با این حال انضباط مالی در استانداری اصفهان در زمان تصدی گری وی مشاهده نمی‌شود و شاید یکی از مدیرانی که بیشترین اعمال ماده ۹۱ شده‌اند، خود او بود.

 اسماعیلی ارتباط چندانی با بدنه وزارت ارشاد ندارد

علی اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: اسماعیلی دانش آموخته علوم سیاسی است که شاید بتوانند به سختی یکی از وظایف تخصصی این وزارتخانه مهم را اداره و بررسی کند. سوابق وزیر پیشنهادی هم نشان می‌دهد که ارتباط چندانی با بدنه وزارت ارشاد ندارد.

خانی ادامه داد: اینکه در یک پژوهشگاه کار پژوهشی انجام دهیم و باز هم در مرکزی همچون مرکز اسناد انقلاب اسلامی کار پژوهشی به ما محول کنند و از دل سوابق ۲۰۰ اثر تاریخی در بیاید با کدام شرح وظایف این وزارتخانه همخوانی دارد؟ اسماعیلی با کدام پشتوانه قادر به تعامل با نویسندگان و شاغل در رشته‌های تولیدی چند رسانه‌ای، نرم‌افزاری و دستگاه‌های نظارتی هستند؟

وی، عمده مسائل مهم وزارت ارشاد را نظارتی و حمایتی عنوان کرد و گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است مجوز نشریات و اکران فیلم‌های سینمایی را صادر کند و در برنامه‌های او سینمای خانوادگی که امروز بخش اعظمی از مخاطبان ایرانی را تشکیل داده کجاست؟ با کدام رویکرد و با کدام دیدگاه قادر به بازگشت اعتماد به رسانه‌های داخلی است؟

این نماینده مجلس ادامه داد: اسماعیلی باید بداند که اکثر ادارات این وزارتخانه در کشور تقریباً بی اثر هستند و بدیهی‌ترین امورات آن را نمی‌توانند اجرایی کنند. بالاخره خارج کردن این وزارتخانه از حالت انفعال نیازمند فردی است که تسلط کافی بر مباحث پیچیده داشته باشد.

موافق: اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در عرصه فرهنگ اعتقاد دارد

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عرصه فرهنگ به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: آقای اسماعیلی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور معرفی شده است و نه فرهنگ کلاسیک؛ فرهنگ عمومی وسعتی به اندازه کل جامعه دارد و شامل حوزه‌هایی مانند کتاب، مطبوعات، هنرهای تجسمی، هنر هفتم و ادبیات می‌شود.

تقوی با بیان اینکه فرهنگ مایه موجودیت هر جامعه است و پویندگی فرهنگ به روحیه مدیران فرهنگی بستگی دارد، اظهار داشت: آقای اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در عرصه فرهنگ اعتقاد دارد چرا که توسعه فرهنگ بدون همکاری مردم امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین با تأکید براینکه حضور در عرصه فرهنگ نیاز به یک جوشش درونی دارد، تصریح کرد: وزیر پیشنهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارتباط با اهالی فرهنگ از این جوشش درونی برخوردار است و از آنجا که ارزش‌های اسلامی نیز در بستر آموزش‌های دینی منتقل می‌شود آقای اسماعیلی این ویژگی را دارد.

اسماعیلی مشکلات حوزه فرهنگ را به خوبی احصا کرده است

 عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان هم در موافقت با وزیر پیشنهادی با بیان اینکه انقلاب ما به فرموده امام راحل اساسا یک انقلاب فرهنگی بوده است، اظهار داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دستیابی به تمدن نوین اسلامی از اهداف مهم برشمرده شده که باید با بهره‌گیری از فرهنگ ناب اسلامی این هدف را مشخص کرد.

وی با تاکید بر لزوم تقویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعیین تکلیف و اصلاح مدیریت فرهنگی کشور یکی از محورهای اصلی برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر این اساس مشکلات مهم دستگاه‌های فرهنگی را احصا کرده و برای رفع آنها برنامه دارد.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی توجه به مسأله تعدد مراکز تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگ و هنر و چاره‌جویی برای آن را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند و گفت: پیشنهاد تشکیل معاونت فرهنگی در نهاد رئیس جمهوری با هدف فرماندهی مرکزی دستگاه‌های فرهنگی کشور و نیز ارتقا جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم‌گیری، از دیگر برنامه‌های آقای اسماعیلی است.

شریعتی تعامل گسترده با رسانه‌ها و بهره‌گیری از نظرات علما و مراجع را از دیگر ویژگی‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیف کرد و اظهار داشت: ارتباط دائمی آقای اسماعیلی با علما و فضلا و نمایندگان رهبر انقلاب در استان‌ها و نیز حوزه‌های علمیه می‌تواند زمینه مناسبی را برای پیشبرد بهتر اهداف این وزارتخانه فراهم کند.

وزیر پیشنهادی ارشاد: فرهنگ فضای تنفس جامعه است/ به همه انتقادات و پیشنهادات احترام می‌گذارم

پس از طرح دیدگاه‌های موافقان و مخالفان، محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: فرهنگ مجموعه‌ای از بینش ها، گرایش‌ها عادات و سبک زندگی در جامعه و در یک کلمه هویت فردی و اجتماعی است. فرهنگ حال و هوای مردم، جامعه و خود ما است و فضای تنفس جامعه است. وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه را بانشاط و پویا می‌بینیم. البته آلودگی هوا هرچقدر هم باشد، باز خاموش و بی سر و صدا کارش را می‌کند. فرهنگ اینطور است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد خاطر نشان کرد: فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست، اهداف بلند انقلاب مثل عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت، مارزه با مستکبران در یک کلام حاکمیت اسلام ناب محمدی است.

وی افزود: همه این ارزش‌ها و آرمان‌ها ذاتا فرهنگی و فرهنگ بنیان بوده و هست. همه داد و قیل‌های «ایسم‌های» اجتماعی و سیاسی و غیره ریشه در فرهنگ دارد. اصل انقلاب و دفاع مقدس و دفاع از حرم هم امری فرهنگی بودند.

اسماعیلی تصریح کرد: تمام مجاهدت مجاهدان در تمام عرصه‌ها ریشه در فرهنگ دارند. نزاع امروز منبعث از تقابل فرهنگ‌هاست؛ فرهنگ اصیل توحیدی در مقابل فرهنگ‌های غیرتوحیدی، فرهنگ انقلاب در برابر فرهنگ استکباری و لیبرال سرمایه‌داری آدم‌خور و تقابل‌های دیگر.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز تمام دلبستگان انقلاب و مستضعفان عالم در دنیای پر زرق و برق زورگویان در شبکه‌های شیطانی قد علم کرده و ایثارگری می‌کنند و ملت شکیبا و صبور ایران در صف مقدم این تقابل تاریخ ساز قرار دارند و البته که پیروزی از آن مسلمانان و مستضعفان جهان است. در این تقابل فرهنگی و تمدنی در عرصه مدیریت فرهنگ و هنر، سینما، تئاتر، ادبیات و شعر و موسیقی، تجسمی و همه اینها سنگرهایی راهبردی و بلکه مقدس و مهم برای ما هستند.

اسماعیلی با عنوان این پرسش که چرا فرهنگ راهبردی است؟، بیان داشت: امروز جنگ اصلی در دنیا جنگ شناخت‌ها، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای است. امروز تمدن شیطانی با موسیقی و سینما و امثال آن تلاش دارد باور و اراده قلبی و رفتار انسان‌ها را به نفع اهداف استعماری و سلطه خواهانه خود دستکاری کند و به زور و پول، انسان‌ها را از هویت خود خالی و منصرف و بلکه منزجر کند.

وی با تاکید بر اینکه همه رسانه‌ها و صنایع فرهنگی برای ما بسیار با ارزش و عزیز هستند، و با طرح این سوال که چرا فرهنگ مقدس است؟، گفت:  آن هنرمند عزیز، نوازنده چیره‌دست و فیلم‌ساز و بازیگر زبردست و ناشر باانگیزه، آن عنصر فرهنگی بی ادعا و پر کار، با کمترین امکانات در مبارزه با یک تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم و ریش و گیس سپید می‌کند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: اگر مبارزه فرهنگی مهم‌ترین مبارزه‌هاست پس این عناصر در صف مقدم این کارزار هستند و حمایت از آنها وظیفه شرعی و قانونی بنده است. این فرهنگ ارزش جان دادن دارد.

بر اساس این گزارش، صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان رسیدگی به صلاحیت سایر وزرای پیشنهادی به رای مجلس گذاشته خواهد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس