اسماعیلی

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ ریشه اصلی انقلاب اسلامی بوده و اهداف بلند انقلاب مانند آزادی، استقلال، اجرای عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت و حاکمیت اسلام ناب محمدی است.

به گزارش مشرق، محمدمهدی اسماعیلی گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جلسه رأای اعتماد به وزرای دولت سیزدهم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امروز در طلیعه‌ی گام دوم فرصت‌های طلایی را پیش رو دارد؛ فرهنگ هویت فردی و اجتماعی انسان‌هاست اما آن‌چه سال‌ها بر دل ما نشسته، تمثیل زیبای مقام معظم رهبری است که فرمودند فرهنگ مانند هواست و حال و هوای جامعه و فضای تنفس است و وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه را زیبا می‌بینیم.

وی افزود: فرهنگ ریشه اصلی انقلاب اسلامی بوده و هست و اهداف بلند انقلاب اسلامی مانند آزادی، استقلال، اجرای عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت، مبارزه با مستکبرین و حاکمیت اسلام ناب محمدی است؛ همه این ارزش‌ها و آرمان‌ها ذاتا فرهنگی بوده و هست.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت(ع) امری فرهنگی است؛ نزاع امروز منبعث از تقابل فرهنگ‌هاست، تقابل فرهنگ جهاد و ایثار در برابر فرهنگ خودخواهی و دنیاخواهی و تقابل فرهنگ جمهوری اسلامی در مقابل فرهنگ لیبرالی است. امروز دل‌بستگان به انقلاب و مستضعفان عالم در دنیای زورگویی و شبکه‌های شیطانی قد علم کرده و ایستادگی می‌کنند و ملت ایران در صف مقدم این تقابل بزرگ تمدنی هستند که البته پیروزی از آنِ مومنان و مستضعفان است.

اسماعیلی بیان کرد: امروز تمدن شیطانی با موسیقی، ادبیات سینما و تلاش می‌کنند باور، جهان‌بینی، گرایش، اراده قلبی، رفتار انسان‌ها و ملت‌ها را به نفع منافع استکباری و سلطه‌خواهانه خود دستکاری می‌کنند و به زور پول و تزویر و رسانه‌های جهنمی‌شان ملت‌ها را از فرهنگ و هویت خود خالی، منصرف و بلکه منزجر کنند. تمام رسانه‌ها، هنرها و مسائل فرهنگی برای ما مهم و عزیز هستند، اما چرا می‌گوییم که مقدسند، زیرا هنرمند عزیز و آن شاعر خوش قریه و یا نویسنده توانمند، نوازنده چیره‌دست و آن خواننده خوش‌ذوق و آن فیلم‌ساز و بازیگر زبردست و آن ناشر باانگیزه و آن عنصر فرهنگی و رسانه‌ای پرکار و بی‌ریا با کمترین امکانات در مبارزه با یک تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم می‌کند.

وی ادامه داد: این عرصه، عرصه نبرد بوده و به قول رهبر معظم انقلاب مبارزه فرهنگی مهمترین مبارزه‌هاست، پس این عناصر برای امثال من در حکم مجاهدان خط مقدم در این کارزار تمدنی هستند و حمایت و پشتیبانی از آن‌ها وظیفه شرعی، عقلی و قانونی بنده است. فرهنگ ارزش جان دادن دارد؛ هنرمندی که نه صرفاً برای هنر، بلکه برای آرمان و خدمتش به مردم و درد جامعه و مبارزه با دشمنان دین می‌نویسد، می‌سراید، می‌سازد و می‌پردازد، حق ستایش بر گردن امثال من دارد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ تصریح کرد: در دولت مردمی کارها برعهده مردم است، دولت همین که موانع را مرتفع، انحصارات و مفاسد را جمع و سیاستگذاری را مدیریت کند، بیشتر کارها اصلاح می‌شود. بار اصلی کارزار فرهنگی ما بر دوش اصحاب اندیشه و فرهنگ و هنر رسانه خواهد بود و این خادم کوچک همه تلاش خود را برای حمایت از تولیدات ارزشمند و تولیدکنندگان ارزشمندتر به کار خواهد بست.

اسماعیلی با بیان اینکه برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان و بی‌اراده و یک داور بی‌طرف باشد، خاطر نشان کرد: ما این رویکرد را قبول نداریم، عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل‌انگاری نیست، اما اینکه وزارت ارشاد، کارهایی که موسسات و انجمن‌ها و صنوف فرهنگی می‌توانند برعهده بگیرند، تصدی کند را هم قبول نداریم و می‌توانیم از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف‌مان استفاده کنیم.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های بخش فرهنگ کشور گفت: مشکلات معیشتی بخش قابل توجهی از اصحاب فرهنگی را به خود مشغول کرده است. شیوع ویروس کرونا همه‌گیر بوده، اما برای اصحاب فرهنگی مشکلات بیشتری ایجاد کرده است. امروز تعطیلی سینماها، سالن‌های نمایش، کنسرت‌ها، کتابفروشی ها و مشاغل فرهنگی بدون حمایت و جبران، ضربه‌های سختی را متحمل شده است و دولت مردمی در اولین اقدام به رفع مشکل این عزیزان اقدام خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت: رکود اقتصادی دومین چالشی است که این حوزه را درگیر کرده است. چند برابری قیمت محصولات فرهنگی در سایه فقدان نظارت باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است. در گرانی اولین چیزی که از سبد هزینه‌های مردم کم می‌شود، محصولات فرهنگی است؛ در دولت مردمی این موضوع چاره‌اندیشی شده است. تولید و توزیع غیرقانونی محصولات فرهنگی، چالش دیگر حوزه فرهنگی کشور است. ناشر و نویسنده تلاش کرده و به محض اینکه کتاب خوبی چاپ می‌کنند، در میدان انقلاب توسط دستگاه‌های چاپ، کپی‌برداری و تکثیر می‌شود و حق ناشر و نویسنده رعایت نمی‌شود.

اسماعیلی بیان کرد: امروز گسترش فضای مجازی و نوین بسیاری از موضوعات مرتبط با فرهنگ و وزارت ارشاد را تغییر داده است، اما این ساختار با همان ساختار ۴ دهه قبل اداره می‌شود که نیاز به تدبیر و اصلاح دارد. فناوری‌های نوین باید به رسمیت شناخته شده و در ساختار فرهنگی به این موضوع مهم پرداخته شود. وزارت ارشاد یک وزارتخانه منفعل شده که بارها مورد تاکید نمایندگان نیز بوده است. در اکثر شهرستان‌ها، ادارات فرهنگ و ارشاد با حداقل نیرو و امکانات فعالیت می‌کند و از چارچوب سیاستگذاری خارج شده که باید اصلاح شود.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد تولیدات محصولات فرهنگی مربوط به تهران است که جای تاسف دارد، مگر سایر مناطق کشور دارای استعداد نیستند؟ مگر مناطق کشور دارای تاریخ و فرهنگ نیستند؟   ایران همانند یک رنگین‌کمان درخشان از اقوام است و هر استان یک ظرفیت منحصربه فرد خود را دارد. فرهنگ به معنی به رسمیت شناختن همه فرهنگ‌ها و قومیت‌هاست.

وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت: در صورت رأی اعتماد نمایندگان کارهای بزرگی که در برنامه آمده است را عملیاتی خواهم کرد؛ احیای فرهنگ عمومی، نوسازی شاخص‌های کمی و کیفی و رشد اخلاق اجتماعی در برنامه کاری وزارت فرهنگ خواهد بود که با پایش‌ها و رصدهای مستمر انجام خواهد شد. شورای فرهنگ عمومی یک ظرفیت بزرگ به شمار می‌آید که نماینده امام جمعه در این شورا حضور دارد؛ هم‌چنین این شورا متشکل از دستگاه‌های اجرایی است و ضرورت دارد که جایگاه آن ارتقاء پیدا کند.

اسماعیلی اظهار داشت: آرایش رسانه‌ای کشور نیاز به اصلاح دارد؛ هر جا جلوی رسانه‌های دشمن ایستادگی می‌کنیم دست بالا با دشمن است و ما باید از حوزه پدافندی به حوزه آفندی حرکت کنیم. تقویت اقتصاد فرهنگ، بهبود اقتصاد کسب و کارهای قانونی، صادرات صنایع فرهنگی و تقویت استعدادهای بالقوه فرهنگی از جمله اقدامات در برنامه ماست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد کاغذ مورد نیاز و جوهر کشور وارداتی است. همچنین ۹۰ درصد تجهیزات تکثیر و انتشار نیز وارداتی است، آیا حوزه‌های صنعت و دانشگاهی‌مان این توان را ندارند که در این حوزه‌های سرمایه‌گذاری و مشکلات را حل کنند.

وزیر پیشنهادی ارشاد عنوان کرد: هدفمندسازی حمایت‌های دولتی از کالاها و خدمات فرهنگی و هنری از دیگر از محورهای برنامه‌های من است  و متأسفانه این گلایه وجود دارد که برخی حوزه‌ها یارانه‌ دریافت و خلاف مقصد ما حرکت می‌کنند که کسی باید جلوی این حرکت را بگیرد. به‌عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش خواهم کرد تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشور آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه‌سازی انقلاب اسلامی و نقشه فرهنگی کشور و همچنین تحقق آرمان‌های اسلامی و تمدن نوین اسلامی در صدر برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهم.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: بر این باورم اصحاب فرهنگی این کشور مردمانی از قبیله بارانند که با روحی پاک و جانی چالاک بر مزرعه خشک طراوات بخشیده و گنج فرهنگ و هنر این دیار را در بازار غوغازده عالم خاکی سجاده سحر می‌گسترانند. با صیانت از این گوهر دردانه نامی بلند بر فراخوان بشریت، این جغرافیای جان و سرزمین خورشید برداشته خواهد شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس