کد خبر 1257728
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
لبنان

اعلام تصمیم بانک مرکزی لبنان برای حذف یارانه سوخت موجب خشم مردم و حمله به یک تانکر حمل سوخت در بیروت شد.

به گزارش مشرق به نقل از المیادین، «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان روز گذشته اعلام کرد که از تاریخ پنجشنبه ۱۲ آگوست یارانه سوخت این کشور حذف می‌شود و مردم باید سوخت را با نرخ آزاد دریافت کنند و قیمت‌گذاری فرآورده های سوختی نیز به عهده وزارت انرژی است.

اعلام حذف یارانه سوخت لبنان در شرایطی که مردم این کشور از کمبود شدید سوخت رنج می‌برند موجب بروز خشم و اعتراض مردم شده و شب گذشته تعدادی از افراد ناشناس به یک تانکر حمل سوخت در بیروت حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

رئیس بانک مرکزی لبنان قبل از این در جلسه شورای عالی دفاع گفته بود که بانک مرکزی دیگر نمی‌تواند اعتبار لازم برای واردات سوخت را تامین کند.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند که بعد از حذف یارانه سوخت در لبنان و عرضه آن به نرخ آزاد قیمت هر لیتر بنزین حدود ۴ برابر افزایش پیدا می‌کند که این امر به شدت موجب نارضایتی مردم شده است.

در همین زمینه «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی در واکنش به حذف یارانه سوخت با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد، ریاض سلامه حاکم کشور نیست که بتواند به تنهایی درباره برداشتن یارانه سوخت تصمیم بگیرد و رئیس جمهور و نخست وزیر و ملت باید مانع اجرای این توطئه شوند.

جبران باسیل افزود، در زمانی که دولت در حال تشکیل شدن است رئیس بانک مرکزی با حمایت کسانی که نمی‌خواهند دولت تشکیل شود اقدام به انفجار اوضاع کشور می‌کند.

وی تصریح کرد، ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان است نه حاکم کشور تا بتونند به طور ناگهانی چنین تصمیمی بگیرد. این اقدام یک جنایت است و باید جلوی آن گرفته شود.

بر این اساس منابع لبنانی معتقدند که سخنان جبران باسیل بیش از هر زمان دیگری نیروهای سیاسی به ویژه تیم رئیس جمهوری را در آستانه آزمایش قرار می‌دهد و امروز روز امتحان است؛ به این صورت که یا «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان یک موضع صریح و شفاف درباره تصمیم ریاض سلامه برای حذف یارانه سوخت اتخاذ کرده و رایزنی‌ها با نیروهای سیاسی و تشکیل جلسه در شورای عالی دفاع برای انجام تدابیر فوری صورت می گیرد تارئیس بانک مرکزی از این تصمیم خود عقب نشینی کند، یا اینکه مقامات سیاسی اجازه اجرای این تصمیم را به ریاض سلامه داده و موجب انفجار اوضاع کشور می‌شوند.

کارشناسان معتقدند ریاض سلامه با این تصمیم خواسته شرکای غربیش را اجرا کرده و نیروهای سیاسی لبنان باید از منافع مردم دفاع کنند. در غیر این صورت آنها نیز شریک جنایت هستند چرا که لبنان چندین سال است که در اثر ضربات وارده از سوی ریاض سلامه و حامیان آن تحت رهبری آمریکا، به بدترین وضعیت اقتصادی و مالی رسیده است. همچنین تصمیم برای حذف یارانه سوخت به ویژه برای اقشار آسیب پذیر که از بحران معیشتی بی‌سابقه در لبنان رنج می‌برند یک فاجعه است.

به همین دلیل برخی از لبنانی‌ها معتقدند که ریاض سلامه باید از ریاست بانک مرکزی لبنان عزل و محاکمه شود و شورای عالی دفاع دادستان عمومی را موظف به پیگرد انحصارگران و رئیس بانک مرکزی کند تا اجرای اصلاحات واقعی در کشور امکان پذیر باشد.

قبل از حذف یارانه سوخت قیمت هر لیتر بنزین در لبنان حدود ۳۹۰۰ لیره بود و در حال حاضر، قیمت هر لیتر بنزین ۱۵۰۰۰ حدود است. البته این قیمت‌ها با توجه به نوسان قیمت ارز در لبنان تغییر می‌یابد؛ در حال حاضر، هر دلار آمریکا معادل ۲۰۵۰۰ هزار لیره لبنانی در بازار آزاد است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس