بحران لبنان

بحران سوخت این روزها بزرگترین نقطه ضعف لبنانی‌ها به شمار می‌رود که آمریکا سعی دارد از طریف مهمترین مهره اجرایی خود در لبنان از این ضعف برای تکمیل طرح معروف خود استفاده کند.

سرویس جهان مشرق _ مارس ۲۰۱۹ بود که «مایک پامپئو» وزیر خارجه وقت ایالات متحده بعد از سفر به فلسطین اشغالی مستقیما به لبنان آمد تا درباره چندین پرونده از جمله پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی با مقامات این کشور گفتگو کند. اما در جریان این سفر مشخص شد که گفتگو درباره پرونده‌های داخلی لبنان و نیز منطقه صرفا یک بهانه بوده و پامپئو برای اجرای طرح بزرگتری به بیروت آمده است.

دو گزینه فتنه‌جویانه آمریکا برای مردم لبنان

در آن زمان این دیپلمات آمریکایی خطاب به مردم لبنان وعده داد در صورتی که دست از حمایت مقاومت بردارند، آمریکا لبنان را از نظر رفاه و آسایش تبدیل به یک نیویورک دیگر می‌کند؛ همان وعده‌ای که آمریکایی‌ها هنگام ورود به افغانستان به مردم این کشور دادند و اکنون تنها ردی که از واشنگتن و اقدامات آن در این کشور باقی مانده چیزی جز ویرانی و کشتار برای افغان‌ها نبوده است.
اما مایک پامپئو در عین حال به لبنانی‌ها هشدار داد که اگر گزینه ادامه حمایت از مقاومت را انتخاب کنند باید با پیامدهای محاصره شدید آمریکا و گرسنگی که به آنها تحمیل خواهد شد کنار بیایند. درواقع پروژه سازماندهی شده و ۵ مرحله‌ای معروف آمریکا از همان‌جا کلید خورد و اتفاقات لبنان بعد از سفر پامپئو به این کشور شاهدی زنده بر این امر است.

بحران سوخت و خوابی که آمریکا برای لبنانی‌ها دیده است/ طرح ضد امنیتی واشنگتن با حمله اسرائیل به لبنان تکمیل می‌شود؟



طرح معروف پامپئو ضد لبنان از کجا کلید خورد؟

خلاء سیاسی، سقوط مالی، سقوط اقتصادی و انفجار امنیتی که در نهایت با یک حمله همه جانبه رژیم صهیونیستی علیه لبنان برای نابودی این کشور تکمیل می‌شود مفاد پروژه مذکور آمریکا هستند که مرحله به مرحله در لبنان اجرا می‌شود.

چند ماه بعد از آغاز این پروژه یک سری اعتراضات سازماندهی شده در لبنان در تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد که مردم عادی نیز خواسته یا ناخواسته درگیر این پروژه شده و علیه کشور خود اقدام کردند. این مرحله اول طرح آمریکا بود که خلاء سیاسی در لبنان را رقم زد. چند روز بعد از آغاز اعتراضات «سعد حریری» نخست‌وزیر وقت لبنان به بهانه ناتوانی در اداره کشور و در واقع تحت فشارهای عربستان و ایالات متحده استعفا کرد و از همان تاریخ با وجود گذشت ۳ سال بحران سیاسی در لبنان همچنان ادامه دارد.

بحران سوخت و خوابی که آمریکا برای لبنانی‌ها دیده است/ طرح ضد امنیتی واشنگتن با حمله اسرائیل به لبنان تکمیل می‌شود؟

بعد از آن نوبت به فروپاشی اقتصادی و مالی لبنان رسید که وظیفه آن را سیستم بانکی و مرد شماره یک واشنگتن در لبنان یعنی «ریاض سلامه» بر عهده داشت. البته طبقه سیاسی لبنان که وابستگی آنها به غرب محرز است، از ۳ دهه گذشته تاکنون به فساد مالی در این کشور معروفند و عمده چالش‌های اقتصادی لبنان نیز برآمده از همین نظام فاسد است.

 اما این روند بعد از اعتراضات اکتبر شدت گرفت و مبالغ زیادی پول از سپرده‌های مردم تحت هدایت آمریکا و از طریق ریاض سلامه و متحدان آن به خارج قاچاق شد. در همین راستا دادستانی سوئیس اوایل بهمن ماه گذشته ریاض سلامه، را به «پولشویی» بیش از ۳۰۰ میلیون دلار متهم کرد. دادستانی سوئیس با ارسال نامه‌ای رسمی به وزارت دادگستری لبنان خواهان شفاف سازی درباره انتقال این مبالغ توسط ریاض سلامه و برادرش به بانک‌های سوئیسی با اتهام پولشویی شد.

بحران سوخت و خوابی که آمریکا برای لبنانی‌ها دیده است/ طرح ضد امنیتی واشنگتن با حمله اسرائیل به لبنان تکمیل می‌شود؟
ریاض سلامه

بحران اقتصادی لبنان درحالی دنبال می‌شد که خلاء سیاسی در این کشور همچنان ادامه داشت و لبنانی‌ها از داشتن یک دولت مستقل برای اداره کشور محروم بودند. تلاش برخی طرف‌هایی که در برابر مردم احساس مسئولیت می‌کردند نیز در سایه کارشکنی غرب و مهره‌های آن به نتیجه نرسید.

سرانجام مدت کوتاهی بعد از تشکیل دولت «حسان دیاب» در لبنان درمیان همه مانع‌تراشی‌های خارجی و مانورهای سعد حریری، انفجار مهیب بندر بیروت در ۴ آگوست ۲۰۲۰ شوک جدیدی برای لبنانی‌ها بود که با استعفای دولت در نتیجه فشارها همراه شد؛ انفجاری که علت آن هنوز مشخص نیست و طرف‌های بین‌المللی با نظارت واشنگتن قصد دارند مسئولیت تحقیقات در این زمینه را از طرف‌های لبنانی بگیرند تا سناریوی پرونده ترور «رفیق حریری» نخست‌وزیر فقید لبنان که با تحقیقات بین‌المللی هرگز حقیقت آن فاش نشد، تکرار گردد.

هدف نهایی محور آمریکایی در لبنان

انفجار بیروت با بیش از ۲۰۰ کشته و ۶۰۰۰ زخمی و صدها هزار آواره و ساختمان‌های تجاری و مسکونی فراوانی که ویران شد وخامت اوضاع لبنانی‌ها را چندبرابر کرد.

بعد از رسیدن نرخ هر دلار به بیش از ۲۰ هزار لیره، لبنانی‌ها فروپاشی مالی را نیز تجربه کردند و زمینه برای اجرای مرحله چهارم یعنی انفجار اوضاع اجتماعی فراهم شد. انجام این مرحله مستلزم یک برنامه جامع بود که طی چند پروسه به نتیجه برسد.
اینکه هدف نهایی واشنگتن و متحدان آن در لبنان نابودی حزب‌الله با هرروش ممکن است، مسئله پوشیده‌ای نیست و به وضوح می‌توان دید همه طرح‌های آمریکا در این مسیر هدایت می‌شود.

بحران سوخت و خوابی که آمریکا برای لبنانی‌ها دیده است/ طرح ضد امنیتی واشنگتن با حمله اسرائیل به لبنان تکمیل می‌شود؟



برای درک بهتر این موضوع نگاهی به تحولات اخیر در لبنان می‌اندازیم. چند هفته قبل بود که جوانی به نام «علی شبلی» از عناصر حزب‌الله در یک مراسم عروسی توسط افراد ناشناسی به قتل رسید. در مراسم تشییع وی در منطقه «خلده» در جنوب بیروت نیز مجددا عناصر ناشناسی به سمت غیرنظامیان تیراندازی کرده و قربانیانی نیز به جا ماند. به فاصله چند روز بعد از آن جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مرزهای جنوبی لبنان را مورد تجاوز هوایی قرار دادند به دنبال پاسخ سریع موشکی حزب‌الله، عده‌ای در منطقه «شویا» در شهر «حاصبیا» به نیروهای حزب‌الله که این حمله موشکی را انجام داده بودند تعرض کردند و پس از آن بهره‌برداری‌های سیاسی رسانه‌های معارض در داخل و خارج از جمله رسانه‌های صهیونیستی ضد مقاومت آغاز شد.

قطار این اتفاقات علیه حزب‌الله نشان می‌دهد که سازماندهی کنندگان با هدف تحریک حزب‌الله دست به این اقدامات زدند تا نیروهای مقاومت را وادار به ورود به درگیری‌های ناخواسته کرده و پس از آن هر اتفاق ناگواری که در هر منطقه از لبنان افتاد را به حزب‌الله نسبت دهند که البته همانطور که «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله اعلام کرد مقاومت هرگز اسیر توطئه‌ها نمی‌شود و هر اتفاقی که افتاده مسئولیت پیگیری ان با نهادهای قضایی است.

مرد شماره یک آمریکا در لبنان و خیز برای تکمیل پروژه واشنگتن

اما این روزها بزرگترین نقطه ضعف لبنانی‌ها بحران سوخت و دارو و مواد غذایی است که زندگی ابتدایی در این کشور را مختل می‌کند. بر همین اساس نوبت به سوء استفاده از همین نقطه ضعف برای منفجر کردن اوضاع امنیتی لبنان رسید؛ جایی که رئیس بانک مرکزی از اعلام حذف یارانه سوخت در میان بحران شدید سوخت لبنان خبر داد.

بلافاصله بعد از اعلام این تصمیم، پمپ بنزین‌ها و مراکز حیاتی همچون نانوایی‌ها فعالیت خود را متوقف کردند که با خشم مردم همراه بود و اعتراضات در مناطق مختلف لبنان آغاز و سناریو انفجار اوضاع اجتماعی با انفجار یک تانکر سوخت که ۲۰ کشته و نزدیک به ۸۰ زخمی برجای گذاشت ترسیم شد.

ارتش لبنان روز گذشته در اعتراض به توقف فعالیت پمپ بنزین‌ها اقدام به مصادره حجم زیادی بنزین و توزیع آن در میان مردم کرد که در حین اجرای این عملیات حادثه مشکوکی با حمله به تانکر سوخت و منفجر کردن آن رخ داد. عاملان این فاجعه می‌دانند، لبنانی‌هایی که هنوز دردهای آنها از زخم‌های انفجار بندر بیروت التیام نیافته و در بدترین وضعیت معیشتی ممکن به سر می‌برند دیگر تحمل جنایت تازه ندارند و به زودی باید شاهد انفجار اوضاع در خیابان‌های لبنان باشند.

بحران سوخت و خوابی که آمریکا برای لبنانی‌ها دیده است/ طرح ضد امنیتی واشنگتن با حمله اسرائیل به لبنان تکمیل می‌شود؟



این تصمیم همچنین می‌تواند روند تشکیل دولت در لبنان را که بعد از انتخاب «نجیب میقاتی» به عنوان نامزد نخست‌وزیر آینده روند مثبتی طی می‌کرد به تعویق بیاندازد. انفجار تانکر سوخت و رسیدگی به پیامدهای آن نیز از جمله دیگر چالش‌های جدید مسئولان لبنانی خواهد بود و وظیفه‌ای که طرف‌های مربوطه در این زمینه دارند آن است که دست کم همانند انفجار بیروت عاملان اصلی این فاجعه مهیب را پنهان نگه ندارند تا کمی از آتش خشم مردم کاسته شود.

به طور کلی آنچه از ۳ سال گذشته در لبنان اتفاق می‌افتد نتیجه یک مهندسی سیاسی آمریکایی است و البته مقصران اصلی مقامات لبنان هستند؛ زیرا با وجود شواهد فراوان از سیاست مخرب مجریان اقتصادی برنامه‌های واشنگتن در لبنان همچنان تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور را به دست آنها می‌سپارند.

اما در میان همه این توطئه‌ها مقاومت و متحدان آن در لبنان ثابت کرده‌اند که هیچ چیز مانع تلاش‌های آنها برای دفاع از کشور و مردم نمی‌شود و حتی اگر لبنان تحت یک محاصره همه جانبه باشد سلاح مقاومت ضامن ثبات آن است. بنابراین اگر لبنانی‌ها و به ویژه مقامات این کشور واقعا به دنبال نجات لبنان هستند باید بدانند که راه نجات در غرب و آمریکا نیست؛ همانطور که در ۳ دهه گذشته ثابت شده است.

پرواضح است که لبنان بعد از این مرحله روزهای متشنجی پشت سر خواهد گذاشت و وقوع هر آشوب و فتنه جدید در این کشور جای تعجب ندارد. جلوگیری از تکمیل شدن پروژه آمریکا تنها به اراده و تلاش مسئولان لبنانی بستگی دارد و مستلزم پاکسازی نظام سیاسی و اقتصادی این کشور از مهره‌های غرب و آمریکاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    52 11
    یعنی هر جا مردم مشکلی دارند، نام صهیون و آمریکا دیده می شود
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      22 64
      اصلا لبنان چه ربطی به ما داره. ما به مشکلات خودمون برسیم خیلی کار کردیم
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      26 12
      ما نگفتیم لبنان به آلبانی ربط داره، گفتیم؟؟!
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      23 4
      15:42 اگر مستند پرزیدنت آکتور سینما را می دیدی می فهمیدی که فروپاشی شوروی هم به ما ربط داره چه برسه لبنان و سناریوهایی که این آمریکایی‌ها بی شرف برای هرجای دنیا می تراشه ممکنه برای ایران هم بتراشه.... حتما توصیه می کنم مستند رو کامل ببینید.
    • بختیاری IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      18 9
      دقیقا سناریوی عصبی کردن مردم واغتشاش توسط خائنین داخل ایران با گرانی یکباره بنزین اجرا شد وخداروشکر صبح جمعه ای مشتی به دهن خائنین وکـــــــــــدخــــــــــــدای وحــــــــــــشی این بیچاره ها خورد.مـــــــــــــــــرگ بــــــــــــــــــــــر خـــــــــــــــائنین مـــــــــــــــــــنــــافــــــق داخــــــــــــــلی در هر لباس و اسمی. شهریه و هزینه زندگی وتحصییل ژن کثیف ها در باغ وحش غرب در داخل ایران با آشوب کشور توسط پدران انها تامین میشه.مرگ بر خائن, مرگ بر جاسوس , مرگ بر کاسه لیسان کدخدا , مرگ بر چهارپایان کدخدا , مرگ بر غلامان حلقه به گوش کدخدا , خاک بر سر همتون
    • روزبه IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      3 3
      دوست ندارم بد بینانه اظهار نظر کنم، ولی تحولات منطقه نشون میده اوضاع به سمت سلسله بحران ها در حال حرکت است، سوریه، عراق، لبنان، یمن، افغانستان تا سالها نخواهند تونست روی ثبات و آرامش رو ببینن، چون تداوم حیات صهیونیستها بستگی کاملی به هرج و مرج و بحران در کشورهای همسایه بخصوص محور مقاومت داره، به نظر من حد فاصل میان ایران و سرزمینهای اشغالی تا مدت زیادی دچار این وضعیت خواهند بود، تغییر ماهیت بحرانها رو خواهیم داشت ولی اتمامش بستگی کامل به شکست و اضمحلال رژیم صهیونیستی خواهد داشت، چون در منطقه، پتانسیل و بسترهای دائمی از وجود بحرانها و بازآفرینی اونها وجود داره، متاسفانه مداخله های فرامنطقه‌ای،حکومتهای وابسته، افراط گرایی تکفیری و نفت بخشی از عناصر شکل دهنده ماهیت و هویت زیستی منطقه هستند و تمام این عناصر هم همین حالا وجود دارن، نه تغییری در ماهیتشون رخ داده و نه جهت گیری هاشون تغییر پیدا کرده، غربیها هم از این عناصر بعنوان ابزار در مواجه با ملتهای منطقه غرب آسیا استفاده میکنن که نشانه کاملی از وابستگی، عدم انسجام در مواجه با غرب رو عیان میکنه
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    24 10
    غرب عوضی و فاسد . مرگ بر آمریکا انگلیس اسرائیل و ... . چی کار دارن با مردم این عوضی ها
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    27 12
    ایران بنزین بفروشه بجای نفت. خریدار هم که هست. دوستمونه. برخی از این دولت های غرب بدترین های عالم اند
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      16 3
      خوب مشکل از دولت لبنان است که اجازه تخلیه بنزین ایرانی را نداد.
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      10 2
      گفته پول رایج لبنان رو بجای بنزین و دارو و غیره میده . چرا دلار نمیدن ؟ پول بی ارزش لبنان به چه دردمون میخوره انگار کاغذ باطله جاش گرفتیم
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    17 5
    اسرائیل هیچ غلطی نمیکنه ...... تو سال ۲۰۰۶ هم با پشتیبانی همه جانبه آمریکا حمله کرد و شکست خورد
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    15 6
    دولت لبنان مردمش را تحریم کرد و اجازه تخلیه سوخت از کشتی های ایرانی را نداد.
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    12 6
    تحلیل خوبی بود. مقاومت اسلامی لبنان، برای این سناریو، قبلا فکر کرده، و حتی بانک اطلاعات خیلی دقیقی از اهداف فوق استراتژیک صهیونیستها تهیه کرده و جدیدا بروزرسانی شده، که با زدن آنها، سر افعی قطع خواهد شد. این حمله آنقدر کارساز است که غربی ها با دست خودشون، سگ زنجیریشون رو به گورستان تاریخ خواهند سپرد. این یک بلوف نیست، پرتاب موشک به کریات شیمونه و بندر حیفا هم نیست که کودک کشها فورا به جان پناه بروند. قطع سر افعی صهیونیستهای جلاد است. این حرفها و خبرها برای این نیست که بگوییم به مقاومت لبنان حمله نکنید. گفتیم تا بدانید نخبگان مقاومت اسلامی، فکر همه چیز رو‌کرده اند.
    • صداقت IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      15 4
      خدا حفظشون کنه به حرمت شهدای این ماه
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    5 2
    حزب الله و شیعیان و بخش اعظمی از اهل تسنن و مسیحیان لبنان . اجازه نخواهند داد که لبنان به آنچه اسرائیل و آمریکا با دوستان عرب خود . خواستارند دست یابند .. وضعیت کاملا روشن است . نقش دست نشاندگان و فاسدین . که حاصر هستند . منابع و منافع مردم را انفجار بدهند و آتش بزنند و با احتکار ملزومات مردم و با بالا بردن قیمت مواد غذائی و سوختی و تأمین نکردن سوخت مازوت نیروگاه ها . برق مردم قطع شود . و همه اینها موجب نارضایتی و اعتراض عمومی و هدایت آن بسمت مقاومت که در مقابل استعمار و استکبار جانانه ایستاده . سوق دهند . اما به این آرزوی خود نخواهند رسید .. مردم لبنان متوجه شده اند که چه گروه و افرادی مانع شکل گیری دولت . برای تصدی امور هستند و قصدشان چیست . لبنان تسلیم خواسته های سواستفاده کنندگان و باعث و بانیان وضع موجود نخواهند شد .. انشاءالله آینده دستگاه قضا . با بررسی انفجار بندر بیروت و فساد گسترده در لبنان . مسییولان و دست اندرکاران را شناسائی و معرفی خواهد نمود ..نگرانی و کشمکش های سیاسی موجود هم به همین دخالت ها . مربوط میشود .. اگر دنیای استکبار قصد دارد به مقاومت ضربه بزند . میداند و بداند جبهه مقاومت . هرگز لبنان را تنها نخواهد گذاشت و پشتیبانی خود را ادامه خواهد داد . اجازه نخواهد داد کام دشمنان شیرین شود . بلکه تلختر از سابق خواهد شد ..
  • حامد IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    9 6
    عاقبت غربگرایان لبنانی و هم مسلکان فارسی زبانشان چیزی جز تباهی نیست.
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    4 4
    شاید لازم شود برای جلوگی ی از فروپاشی لبنان، حزب الله با هماهنگی همپیمانش و ارتش قدرت را در لبنان به دست بگیرد و پس از کنترل اوضاع با کمک ارتش و بازداشت منافقان و مزدوران فتنه گر و تشکیل دولت موقت و تغییر قانون اساسی، انتخابات آزاد برگزار کند!
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    6 3
    دقیقا همینطوره و تا وقتی که امثال ریاض سلامه مجری اقتصاد لبنان باشن وضعیت روز به روز بدتر میشه
  • دلسوز IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    5 5
    حزب الله لبنان یک ارتش قدرتمند و وفادار ب ايرانه. اگر وجود و قدرت بازدارنده حزب الله نبود از خیلی وقت پیش اسراييل تاسیسات هسته ای ایران را بمباران میکرد. پس اگر واقع بین باشیم در این برهه از شرایط منطقه حتی اگر ایران دست از حمایت حزب الله بکشه باز از جانب آمریکا همین رویه فشار اقتصادی تداوم خواهد داشت... پس تاریخ ب عقب بر نميگيرد و بد یا خوب، درست یاغلط معادلات سیاسی منطقه امروز ب گونه ایست که نميشود گفت اگر ایران دست از سياستهاي منطقه ای چند دهه گذشته در حمایت از جریانهای همپیمانش بکشه ديگه اوضاع کشور روبراه خواهدشد. برعکس اگر دراين شرایط این گونه عمل بشه اونوقت آمریکا واسرايیل فشارشون چنان سنگینتر ميشه که ایران دست از تمام مولفه های قدرتش بکشه. وهمان بلای عراق سر ما ميارن. مگر صدام همینکارو نکرد!؟حاصلش این شد ک وقتی آمریکا و بویژه مطمياشدند ب انداره کافی ضعیف شده، بدون مجوز شورای امنیت اقدام نظامی علیه ش انجام دادن ونابود شد طوریکه هنوز برق هم ندارن.....! چون مشکل اصلی خاورمیانه اسراییله که اساسا ایران قدرتمند توسعه یافته را با توجه به فلسفه تاسیس و تحقق کامل روياي مذهبی، تاریخیشون مبنی گسترش ارضی ازنیل تا فرات ، برنمیتابد وهميشه باید دست بالا در منطقه داشته باشه طوریکه اسراییل معیار میزان توسعه کشورهای منطقه باشه. بنابراین راه حل اينه که حاکمیت در شیوه مدیریت کلان کشور و اصلاح ساختارها مسیری توسعه زا در پیش بگیرد و.....! نه اینکه اهرمهای قدرت منطقه ايشو واگذار کنه....
  • FR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    8 7
    حزب الله باید مستقیم وارد شود و این نقشه ها را خنثی نماید
  • مهدی IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    6 5
    اعتماد به آمریکا و غرب حماقت محض است خداوند به برادران لبنانی ما کمک کند
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    8 4
    لبنان 8 بندر داره که فقط 2 بندر آن یعنی بنادر بیروت و طرابلس قابلیت ترانزیت و پهلودهی به کشتی های بزرگ را دارند بندر بیروت که به هوا رفت در شمال لبنان و منطقه ایه که جریان های مخرب سعودی فرانسوی برآن حاکمن طرابلس در شمال هم کلهم دست همین جریان مخربه از جایی که اولا به وجود دولت در لبنان! و دوما وجود دولتی شایسته و ملی در این کشور امیدی نیست و درواقع فرانسه به نیابت و همکاری با آمریکا و پادویی عربستان لبنان را می چرخانند چاره ایی نیست جز احداث حداقل یک بندر ترانزیتی در جنوب که حزب الله خود آن را اداره کند و امنیت آن را به دقت به عهده بگیرد بعدها باید از شرق سوریه خط لوله نفتی به طول 500 کیلومتر کشیده بشه تا مرکز به سمت جنوب لبنان (منطقه تحت تسلط حزب الله) و آنجا پالایشگاهی ساخته بشه همچنین حزب الله باید وارد کارهای اقتصادی و زیربنایی بشه یعنی خلاصه همه این ها برسد به اینکه جنوب لبنان یک الگو شود که مردم لبنان خصوصا در شمال ببینند اگر ما در هزار بدبختی دست و پا می زنیم اوضاع در جنوب خوب است کمی به فکر بیفتند و خود علیه جریان مخرب اقدام کنند یعنی یک چیزهایی را مردم لبنان خصوصا شمالی ها باید به چشم ببینند تا بتونن نتیجه بگیرن اینجوری اثر فرانسه و غرب و عربستان در لبنان کمرنگ خواهد شد چون مردم ذاتا مقایسه گر هستند باید ببینند حزب الله چگونه جنوب لبنان را گلستان کرده .
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      0 2
      راجع به تاسیس نیروگاه و پالایشگاه در لبنان (جنوب) و یمن ( سقطری) پارسال نظرم را به یکی از اعضای کمیسیون انرژی گفتم . وی میگفت . در این فکر ها هستند .. ضمنا با وجود کشف میادین گاز و احتمالا نفت . در سواحل لبنان . فکر نکنم نیاز به نفت سوریه که خودش هم در شرائط عادی . ... سابق هم بقدر صادرات نباشه . نیست . خب تا این ها عملی شود . از زمان استارت تا بهره برداری . دور و بر پنج تا ده سال زمان نیاز داره .باصافه سرمایه
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    1 5
    بهشون سوخت صادر کنیم
  • mojtaba SE ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    2 4
    تا زمانی که امریکا انحصار نفت منطقه ما رو داره و به اسم کشورکهای منطقه موفق است که روزی 25 میلیو ن بشکه نفت بدزده .17 میلیون از خلیج فارس میبره و 8 میلیون از دریای سرخ ..تنها راه نظامی کردن خلیج فارس است با یک بهانه به بحرین مثلا اعدام شیعه ها .و مین ریزی..والا امریکا هر روز یک بامبول درست میکنه..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس