کد خبر 1086085
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
معمای پیچیده مهره اول آمریکا در لبنان/ چرا ریاض سلامه گامی برای کنترل بازار ارز برنمی‌دارد؟

عملکرد ضعیف و البته بی تاثیر رئیس بانک مرکزی لبنان در برابر نوسانات شدید بازار ارز در این کشور٬ با موج انتقادات گسترده مردم و مسئولان این کشور مواجه شده و به دنبال علت آن هستند.

به گزارش مشرق، به دنبال افزایش نوسانات ارز در لبنان «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی این کشور ادعا کرد که اوضاع را کنترل خواهد کرد؛ اتفاقی که تاکنون نیفتاده و البته شرایط دشوارتر از گذشته نیز شده است.

برخی از کسانی که در روزهای اخیر به سخنان حسان دیاب گوش داده بودند متوجه تغییر لحن و افزایش حجم بی اعتمادی وی نسبت به رئیس بانک مرکزی لبنان و انجمن بانک‌ها شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

پیش از این حسان دیاب به اقدامات بانک لبنان مبنی بر مهار کردن قیمت دلار در برابر لیره در بازار بر اساس پیشنهادی که ریاض سلامه در نشست 12 ژوئن پیشنهاد داده بود اعتماد کرد ، اما این تلاش ها بی فایده بود و خسارت بیشتری را به بازار وارد کرد. بنابراین نوسانات ارز منجر به ایجاد بازارهای سیاه شد.

در همین راستا نخست وزیرلبنان اظهار داشت که تقریبا صد میلیون دلار نیاز است تا در سه ماه یا بیشتر در بازار استفاده شود و ممکن است در این اقدام اقتصاد لبنان دچار تحولاتی شود و به اعتقاد وی صد میلیون دلار برای کنترل بازار تا سه ماه کافی است. اما به دیدگاه او توجهی نشد و افزایش قیمت دلار در برابر لیره همچنان ادامه یافت.

دیاب از انتقال آمار برنامه اصلاح مالی خود از دولت به پارلمان و کمیته امور مالی و بودجه که این برنامه و آمار را در جلسه پنجشنبه گذشته ذکر کردند رضایت نداشت. در این نشست دیاب برخی اعداد و ارقام را نیز مطرح کرد و گفت که خسارت‌های لبنان به 7 میلیارد دلار رسیده و تأکید کرد که دولت یک شرکت خارجی را مأمور بررسی حساب های بانک مرکزی کرده است. علاوه بر آن انتقال پرونده ها به پارلمان موجب ناراحتی نخست وزیر لبنان شد.

در حالی که «نبیه بری» ، رئیس پارلمان لبنان، پس از جلسه کابینه در تاریخ 12 ژوئن ، وظیفه بررسی ارقام گمشده میان برنامه دولت و مواردی را که توسط بانک مرکزی لبنان نگهداری می‌شود،عهده دار شد.

بحث بی اعتمادی بین دیاب و ریاض سلامه بی موضوع پنهانی نیست؛ اما دیاب اکنون شرایط برکناری ریاض سلامه را ندارد و برخی وزرا و مسئولان معتقدند که برکناری سلامه کار آسانی نیست و کشور را درگیر بحران‌های بی سابقه اقتصادی می‌کند و به انزوای بین المللی لبنان دامن می‌زند.

در همین راستا دیاب تمایل خود را به همکاری با سلامه نشان داد ؛ اما ریاض سلامه هیچ تلاشی برای نجات کشور از این بحران مالی گسترده نمی‌کند. در بنابراین نخست وزیر نیز از عملکرد رئیس بانک مرکزی انتقاد و او را به دست داشتن در کاهش مشکوک ارزش پول ملی متهم کرد.

حسان دیاب در حال حاضر  به بانک‌ها و انجمن بانک‌ها اعتماد ندارد و از آن‌ها می‌خواهد با شفافیت عمل کنند و واقعیت را با مردم در میان بگذارند و پنهان کاری نکنند و تاکید می‌کند که دولت قصد ضربه زدن به بخش بانکی را ندارد بلکه آن‌ها را به جلسات مالی دعوت می‌کند تا تاکید کند که آن‌ها قلب سیستم اقتصادی و مالی کشور هستند و کشور به عملکرد صحیح آن‌ها نیاز دارد.

دیاب انتصابات مالی و اداری را که در تاریخ 10 ژوئن برگزار شد، یک گام مثبت برای جامعه بین المللی دانست و این موضع همزمان با نتایجی بود که در مذاکرات 5 ژوئن بین مقامات لبنانی و «فوشیه»سفیر فرانسه حاصل شد . در این نشست حاضران تاکید کردند که اقداماتی صورت گرفته که دولت لبنان برای دستیابی به کمک‌های فرانسوی و جامعه بین المللی باید اصلاحات خود را برای ورود به مذاکره با صندوق بین المللی پول انجام دهند. چنین پیشرفتی به مذاق فرانسوی ها خوشایند نبود و نگرانی زیادی را برای پاریس به وجود آورد که تاخیر در انجام این اصلاحات منجر به ناآرامی و اعتراضاتی نیز شد .بنابراین فرانسوی ها در حال حاضر مشتاق به انجام مذاکرات با لبنان نیستند؛ چرا که آن‌ها خواستار اجرای تعهدات مقامات لبنانی در کنفرانس‌های قبلی هستند.

در نتیجه فوشیه به مقامات لبنانی ابلاغ کرد که تأخیر در تصمیم گیری در مورد نقل و انتقالات و تشکیلات، گامی منفی برای جامعه بین المللی از جانب لبنان است و از دولت لبنان انتظار می‌رود که اصلاحات اساسی و ساختاری به ویژه در بخش قوه قضاییه انجام دهد.

وی در جلسه ای که در پاریس برگزار شد تاکید کرد که این فرصت آخر برای لبنان است و با جدیت باید برای دستیابی به اصلاحات اقتصادی و مالی تلاش کند وهر چه سریع‌تر اقدامات و اصلاحات خود را آغاز کند و علاوه بر آن دولت لبنان نباید در این مرحله از فرانسه و جامعه بین المللی انتظار هیچ کمکی را داشته باشد.

قابل توجه است وقتی در ماه‌های اخیر به‌یکباره از ارزش لیر در برابر دلار کاسته می‌شود، نباید از نفوذ و تأثیر کانون‌های ثروت و قدرت در لبنان غافل شویم، افرادی که منافع‌شان در دولت جدید با خطر مواجه شده است با ایجاد مشکلات برای دولت و مردم سعی در زمین زدن این دولت دارند.

تداوم اعتراضات در لبنان و تلاقی آن با شیوع ویروس کرونا در لبنان و تعطیلی دو ماهه، شرایط اقتصادی این کشور را وخیم‌تر کرده و باعث کاهش درآمدهای دولت و افزایش هزینه‌ها و کسری بودجه لبنان شده است. دولت حسان دیاب برای برون‌رفت از این مشکلات پیشنهاد داد از صندوق بین‌المللی پول وام گرفته شود ولی این سازمان با فشار آمریکا شرایط سختی را برای بیروت اعلام کرده است.

گذشته از این، طی یک ماه اخیر لبنان شاهد نوسانات شدید ارزی بوده و ارزش پول این کشور در برابر دلار آمریکا کاهش یافته و دولت رسماً «ریاض سلامه»، را مسئول این نابسامانی معرفی کرده است.

در این میان شخص «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان که مرد اول آمریکا در این کشور بوده و با اجرای سیاست‌های واشنگتن در لبنان اوضاع مالی کشور را به مرز فروپاشی برده هرگز حاضر به همکاری با دولت در مبارزه با فساد و بازگرداندن اموال مردم نشده و همچنان به اقدامات غربی خود ادامه می‌دهد. نتیجه این وضعیت نوسانات شدید بازار ارز در لبنان است که صدای مردم را بالا می‌برد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 1
    لبنان تحریمه چون آمریکا میگه تکلیفتون رو روشن کنید یا با ما یا با ایران؟! نمیشه هم از آخور بخوری هم از توبره
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      0 0
      درست حرف بزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس