تقی آزادارمکی

یک جامعه‌شناس اصلاح‌طلب به تازگی در اظهاراتی گفته است که ما در دولت رئیسی هم شاهد تجمعات اعتراضی خواهیم بود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اعتراض یک آدم گرسنه به سیاست‌های ایران!

پیشنهاد یک سمت جذاب به ضرغامی/ اعتراض یک آدم گرسنه به سیاست‌های ایران!

مصطفی تاجزاده، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در یک توییت نوشته است:

"رهبر مذاکره/برقراری رابطه با امریکا را غلط می‌خواند. ایشان یک کشور معرفی کند که در ۴۰ سال گذشته توانسته است بدون تنش‌زدایی/برقراری رابطه با امریکا از امکانات/فرصت‌های جهانی بهره برد، به توسعه اقتصادی و علمی و فنی دست یابد و رفاه مردم خود را تامین کند؟ "

***

*از ژنتیک آمریکاطلبی اصلاح‌طلبان ستادی و آسیب‌های آن بویژه در یک دهه اخیر بگذریم!

مشوق تاجزاده در این توییت یک احساس حقارت شدید است. حقارتی که اجازه نمی‌دهد تاجزاده و امثال او واقعیت "قدرت منطقه‌ای شدن ایران اسلامی" و ضعیف‌تر شدن آمریکا طی ۴۰ سال اخیر را ببینند.

آنها در مغناطیس این حقارت شدید؛ چه در دلار ۱۰ هزار تومانی و چه در دلار ۳۰ هزار تومانی، هر لحظه احساس گرسنگی می‌کنند اما این حقیقت بزرگ که ایران در جایگاه سیرترین کشورهای جهان قرار دارد را نمی‌بیند.

آنها نمی‌بینند که ایران اسلامی توانسته در عرصه جنگ‌های مستقیم و نیابتی با آمریکا پیروز میدان باشد.

و نمی‌بینند که آمریکا در قبال سیاست‌های تحریمی و نظامی خود علیه ایران یک "شکست‌خورده" واقعی است.

چه اینکه آمریکا با تحریم‌های اقتصادی قصد بر زمین زدن ایران را داشت اما امروز نظاره‌گر ایرانی بزرگ است که اثر تحریم‌های آمریکا را به کمتر از ۳۰ درصد رسانده و جدای از این از متحدان خود در رویارویی با آمریکا نیز حمایت‌های اقتصادی و دفاعی دارد.

این همان هژمونی است که تاجزاده و دوستان او در حالت خوشبینانه به دلیل یک احساس حقارت شدید؛ سال‌هاست که علیه آن موضع گرفته‌اند.

تاجزاده در مقابله با هژمونی ایران و کتمان مثبتات کشور، در زمان دلار ۱۰ هزار تومانی گفته بود:‌ این جامعه لجن است، گرسنه‌ایم و می‌خواهند بروند دریای مدیترانه! [۱]

تاجزاده امروز خواستار مذاکره بدون پیش‌شرط با آمریکایی است که بصورت رسمی ۴۰ میلیون گرسنه‌ی محتاج نان شب دارد و رتبه ایران در شاخص اقتصادی ضریب جینی از او بهتر است.

اینها واقعیت‌های آمریکا و ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی است اما امثال آقای تاجزاده همچنان مشغول کتمان این واقعیت‌ها هستند تا بلکه بتوانند از تولد یک هژمونی بزرگ در مختصات "تمدن اسلامی" جلوگیری کنند...

درباره شاخص‌های اقتصادی ایران بدون مذاکره با آمریکا همچنین می‌توان به کاهش نرخ فقر مطلق (فقر مساوی با گرسنگی) به کمتر از ۱ درصد و تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ایران نیز اشاره کرد. [۲] (جالب است بدانیم نرخ فقر مطلق در ایران از انگلیس هم کمتر است)

صد البته بیان این شاخص‌ها به معنی انزواطلبی برای کشور نیست بلکه به معنی دور کردن اذهان از مقدس‌سازی مذاکره با آمریکا و مذاکره با آمریکا به هر قیمتی! است. وگرنه همانگونه که رهبری نظام تأکید دارند؛ در شرایط معقول و بخردانه حتی با آمریکا هم می‌توان مذاکره کرد.

تجربه‌ای که در طول ۸ سال دولت اعتدال، نتایج سوء خود را به رأی‌العین در اختیار مردم گذاشت اما آقای تاجزاده در صف‌آرایی خود مقابل عقلانیت؛ ظاهرا قصد کتمان آنرا دارد.

***

در دولت رئیسی هم تجمع اعتراضی داریم

پیشنهاد یک سمت جذاب به ضرغامی/ اعتراض یک آدم گرسنه به سیاست‌های ایران!

تقی آزادارمکی، از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی با بیان اینکه اجازه تخلیه نیروی پنهان اجتماعی در انتخابات داده نشد، اظهار کرده است:

"چون اجازه تخلیه داده نشد امروز به‌صورت انفجاری بیرون می‌زند. در ایران دموکراسی انتخاباتی وجود دارد و نه دموکراسی اجتماعی و سیاسی. در دموکراسی اجتماعی باید نهادهای مدنی و در دموکراسی سیاسی باید احزاب فعال باشند. این در حالی است که هیچ‌کدام از این دو مورد در ایران بازیگری نمی‌کنند. دموکراسی انتخاباتی در ایران نیز در یک دوره چند ماهه رخ می‌دهد. اگر اجازه داده می‌شد نیروهای اجتماعی متعارض در فضای انتخاباتی یکدیگر را نقد کنند، تخلیه اجتماعی صورت می‌گرفت و دولت جدید حداقل در کوتاه‌مدت با خیالی آسوده‌تر می‌توانست به اهداف خود دست پیدا کند. هنگامی که این اتفاق رخ نداد نیروهای پنهان اجتماعی امروز در حال بروز دادن خود هستند. این وضعیت در آغاز به‌کار دولت آقای رئیسی نیز وجود خواهد داشت و ما در آینده نیز با تجمعاتی مواجه خواهیم بود. "

او همچنین می‌گوید: به دلیل تکثر گروه‌های اجتماعی و مطالبات آنها ما با یک نیروی عظیم اجتماعی پنهان مواجه هستیم که به صورت نامتمرکز و متکثر امکان بروز و ظهور دارد. در چنین شرایطی همه نیروهای امنیتی، سیاسی و انتظامی باید در وضعیت هوشیاری قرار داشته باشند و در صحنه حاضر باشند. این‌ در حالی است که تنها باید بخشی از نیروهای انتظامی در صحنه باشند و بقیه در حال استراحت باشند. تداوم چنین وضعیتی باعث می‌شود نیروهای انتظامی و سیاسی دولت خسته شوند.[۳]

*در سرتاسر مصاحبه آقای ارمکی هیچ تأکیدی بر رعایت قانون کشور و یا مذمت حرکت خیابانی و تأثیر سوء آن بر فرایند حل مشکلات وجود ندارد!

و این سکوت در کنار آن خطبه غرّا پیرامون اعتراض خیابانی، به معنی "تشویق اعتراض خیابانی" و کشاندن مردم به سمت گزینه خیابان است.

رفتاری با محتوای "فتنه اقتصادی" که اصلاح‌طلبان طی ۱۱ سال گذشته تماما بر آن دمیده‌اند و هرگز از تقلا باز نایستاده‌اند.

اینکه این رخداد علیرغم پیش‌لرزه‌های دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ در معنای واقعی کلمه محقق خواهد شد یا خیر را نمی‌دانیم! اما این را می‌دانیم که خطر محتمل است. خاصّه اگر تحرکات فرماندهان این فتنه بزرگ از چشم رصدگر خواص کشور دور بماند و کسی عملا متوجه سیاه‌نمایی‌های این افراد، تقلای آنها برای تصور "زیست جهنمی" در ذهن مردم و ایما و اشاره‌های دائم آنها به سمت خیابان نشود.

لازم به تأکید است که اظهارات ارمکی درباره مفاهیمی مثل تخلیه و نبود دموکراسی در ایران نیز اظهاراتی غلط و بی‌مبنا هستند که اولی ناشی از تفکرات داروینیستی درباره جامعه و حیوان‌صفت پنداشتن آدمی است و دومی هم منبعث از مهجوریت مطالعه و عقلانیت درباره دموکراسی و درباره جامعه اکنون ایرانی.

ارمکی اخیرا نیز اینطور گفته بود که "جمهوری اسلامی ضد توسعه است"!

***

 

سنگ زیرین آسیاب باشید

پیشنهاد یک سمت جذاب به ضرغامی

پیشنهاد یک سمت جذاب به ضرغامی/ اعتراض یک آدم گرسنه به سیاست‌های ایران!

سیدعزت‌ا... ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما و داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اخیراً در یک توییت نوشته است:

"روحانی رفت! در سال‌های اخیر، سرمایه اجتماعی‌مان به حداقل رسیده است و ظرفیت کاهش بیش از این را ندارد. مسئولان جدید در هر ۳ قوه باید قبل از اعلام یا اجرای هرگونه طرح و برنامه جدید، نسبت آن را با سرمایه اجتماعی نظام بررسی کنند. مردم را بی‌جهت، ناراضی و نگران آینده خودشان نکنیم. "

*اشاره آقای ضرغامی به طرح مجلس برای "صیانت از فضای مجازی" است که البته انتقاداتی هم به نحوه مطرح شدن این بحث بدون پیوست‌های لازم اقناعی صورت گرفت.

مع‌الوصف می‌توان در کنار اشاره درست ضرغامی اما این نقد را به شخص او نیز وارد ساخت که چرا این چنین بی‌مهابا و بی‌مبنا از چیزی به نام "سرمایه اجتماعی‌مان به حداقل رسیده" حرف می‌زند!

آقای ضرغامی بعنوان کسی که در رأس یک سازمان عریض و طویل رسانه‌ای بوده این حقیقت را می‌داند که سرمایه اجتماعی در بخش اعظم خود همانطور که با گفت‌وگوی صحیح خواص با مردم شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود. از همان طریق نیز با حرف‌های تضعیف‌کننده خواص است که از بین می‌رود.

یعنی وقتی خواص و صاحبان تریبون اینچنین بی‌مهابا به صحنه بیایند و در پیوست اعتراضات درست و غلط عده‌ای به طرح صیانت از فضای مجازی اظهار کنند که سرمایه اجتماعی به حداقل رسیده! این رفتار مثل آتش در خرمن عمل می‌کند و سرمایه اجتماعی کم یا زیاد یک کشور را می‌کاهد.

آقای ضرغامی همچنین اگر عزمی برای شناخت اصولی‌تر از مفهوم "سرمایه اجتماعی" دارند، می‌توانند به تشییع جنازه میلیونی شهید سلیمانی نگاه کنند و ایضا به رعایت قوانین موضوعه کشور از سوی مردم، به قدرت دفاعی کشور که برخاسته از سرمایه اجتماعی است و غیره.

این در حالی است که حتی فرض بر درک درست ضرغامی از پایین بودن سرمایه اجتماعی نیز؛ امثال ضرغامی بایستی اقدام به تقویت سرمایه اجتماعی کنند نه اینکه با رفتارهای لایک‌مدار؛ حرفی را بزنند که جز آسیب دیدن کشور، ماحصل دیگری نخواهد داشت.

از خواص دلسوز کشور و منتسبین به نظام انتظار بیشتری برای کمک به حاکمیت و "سنگ زیرین آسیاب بودن" وجود دارد.

***

1_ mshrgh.ir/891831

2_ mshrgh.ir/1247052

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/319624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • fhfh IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    16 1
    واقعا به حرف خودتان ایمان دارید؟
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    5 7
    پیشنهاد خوبیه.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      9 3
      چرا این مقامات گرامی مملکت، هنوز شناسنامه هاشون را عوض نکردن و با شناسنامه های منقضی شده عکس می‌گیرند و پز میدن؟؟؟!!!!!
    • محمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      4 1
      چرا فکر میکنید این شناسنامه ها منقضی شده؟ الان تو فامیل ما همه شناسنامه اینجوری دارن؟ درضمن کی از مردم خواستن شناسنامه هاشون عوض کنن؟
  • ساز ناکوک IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    6 1
    آقای ارمکی کد ندهید
    • ایرانی GB ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      2 1
      چرا دوست عزیز ؟؟ این مردک داره حرف حقیقت رو میزنه , از هشت سال قبل به اینور رو... و دارو دسته مثلا" اصلاح طلبش کاری نکردند جز تاراج اموال ملی و غارت از جیب مردم ایران که حتی اگر هم در دور بعد رای نیارن که نیاوردند بتونند با تخریب کامل اقتصاد کشور قبل از تحویل دولت به آقای رییسی واقعا" مظلوم , زمین سوخته رو تحویل ایشون بدن و با توجه به ویران کردن اقتصاد کشور در کل کشور جو آشوب بجهت کمبودهای ارزی و معیشتی راه بندازند و در پایان دوره زمامت آقای رییسی مشکلات جاری کشور رو که خود رو... و دار و دسته هاش بوجود آورنده اش بودند پیراهن عثمان درست بکنند و بزنند سر نیزه ها و داد و هوار راه بیندازند که ای داد بیداد آقای رییسی هیچ کاری واسه مملکت نکرده و مردم گرسنه اند تا جماعت مثلا" اصلاح طلب بتونند از کمبودهای خود ساخته خودشون در جامعه در چهار سال بعد رای بدست بیارند ... همه ویرانی اقتصاد کشور بتوسط رو.... و دار و دسته هاش رو حساب و کتاب بوده , کمی فکر کنید خودتون براحتی متوجه قضیه میشین و میفهمین که این جماعت مثلا" اصلاح طلب چقدر.... هستند
  • علی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    9 7
    باسلام رییس جمهوری رییسی اخر امید مردم است! طبیعت و زمان و مکان و اقتصاد و اجتماع - بیماری ووووو دست در دست هم مردم را عصبی کرده است . بهتر است با ملاحظه قدم بردارید.
  • محمدایوب IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    7 11
    تفکر اصلاح طلبان متاثر از زمان قاجار و پهلوی است
  • سید IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    10 9
    روز به روز به این تمثیل که تاجزاده ملانصرالدین زمان ما شده است بیشتر باور می کنیم!!!
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    7 14
    ما عقب مانده بودیم بهتر بود تا چنین اقتدار و سرانجامی داشته باشیم. شما نه به مردم ایران که به تمام دنیا خیانت کردید
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    24 8
    مشرق اگر اثر تحریم امریکا شده زیر 30 درصد پس چرا صبح تا شب به دولت روحانی حمله میکردید. قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس رو . امثال شما مثل زالو از بودجه مملکت میخوریدو مردم رو به کثافت کشوندید
    • ناشناس IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 2
      برای اینکه میشد اونو به صفر رسوند و نه اینکه باج بدی برابر هیچ و بعد به ریشت هم بخندند.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 7
    شغل مناسب ایشان هست
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    9 5
    حالا میخواهید ضرغامی رو از قطار انقلاب پیاده کنید سرمایه اجتماعی رو رئیسی هم دیروز اشاره کرد تفکر خوارج گونه شما نسبتی با احکام اسلام و انقلاب خمینی و حاج قاسم نداره
    • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
      0 0
      احسنت
  • مسعود محمودی IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    8 15
    تشییع سردار سلیمانی سرمایه ایرانیان است نه فقط جمهوری اسلامی
    • همايون IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      1 1
      مرد مومن ايران و جمهوري إسلامي جدا از هم نيستند
  • منتقد IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    3 2
    فحوای کلام بدک نیست اما و اما این مقاله سطح پایین رو کی نوشته؟؟؟؟ لایک مدار؟؟؟ رسانه عریض و طویل یا خدا تعهد خبرنگاری و زکاوت خبرنویسی کجا رفته.
  • DE ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    5 4
    اطلبان و حزب اشرافی بدون کمک امریکا تصور خوردن ماست هم‌براشون مشکله .حالا بیان بک کشور مسلمان را معرفی کنند که امریکا نه توو این ۴۰ سال کلا توو این دو قرن اخیر غیر از دخالت و کودتا و غارت و کشت و کشتار و اسارت مردم و چپاندن نوکر ها و جاسوسهای خود در حکومت و دولت .......کار دیگری کرده باشد. مثلا پیشرفتهای کشور روسیه که در تمام زمیننه های علمی از امریکا جلو بود را هم لابد به حساب امریکا میگذارید.واقعا این تاجزاده چقدر بیسواد و در پیتی و نادان است.
  • شاهرخ IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    16 6
    سلام آقای ضرغامی بعد از گذشت چندین سال صدارت بر صدا و سیما هنوز تشنه قدرته (شما بخوانید عاشق خدمت) و کاری هم نمی‌شود کرد
  • حسین IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    14 7
    مشرق ، سرمایه اجتماعی نظام ب حداقل ممکن رسیده، اینو بفهم ، میخای چی رو ماست مالی کنی؟///....
  • وحید IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    5 4
    تاجزاده شیطانپرست(آمریکا) تحلیل سیاسی ارائه نمیکند،این غمزه و عشوه ها راز و نیاز و عبادات او به محضر شیطان
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    14 5
    فرض کنیم آقای ضرغامی توییت نمی زد واقعیتی عوض می شد؟
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    3 6
    در لحظه اول فکر کردیم احمدنژاد هست-خیلی دلمان برای احمدنژاد تنگ شده-رئیسی برای مبارزه با فساد واقعی باید ازاحندنژاد استفاده کنه
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    7 7
    آقای ضرغامی حرف درستی زده وقتی آقایان مردم را در محاسباتشان نمی بینند و وقتی مردم درگیر بیماری کرونا و اوضاع اسف بار اقتصادی هستند و هر روز قطع برق و غیره اینها دنبال صیانت از فضای مجازی !!!! یکی هم که اخطار میده و حرف درست را میزنه میگید نباید بگی بیا درگوشی بگو ؟؟؟ که دقیقا مشکل ما هم غبار آلود حرف زدن هاست و شفاف نبودن اتفاقا باید واضح و شفاف مشکل را گفت
  • هادی VN ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    5 5
    هی این عزت رفت سر سفره اصلاح طلبا
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    8 5
    خاک تو سر تاجزاده امریکایی منتظر چکمه های سربازان امریکایی نباش ما مثل تو نیستیم که اگر سرباز امریکایی دست دخترمان را گرفت براش هورا بکشیم توبی غیرتی
  • علی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    12 7
    ضرغانی بد نگفته که گفته باید بهتر کار کرد تا جامعه را راضی کرد. شما حالا این همه تند نرو...
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    10 5
    سرمایه اجتماعیتون پایین هست شرکت مردم در تشییع پیکر شهید سلیمانی به حساب خودتون نزارید
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      12 5
      بله! سردار سلیمانی از کره ماه آمده بود، سیاست های نظام اسلامی را پیگیری نمی کرد و انقلابی هم نبود!
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    شما ها اگر مرد باشید باید روی حرف خود بیستید
  • محمد IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    7 1
    ضرغامی اگر هنری داشت همان موقع که رئیس صداوسیما بود برای تقویت سرمایه اجتماعی کشور کاری میکرد نه اینکه صندوق صداوسیما را فتنه گران اختصاص دهد حالا می فهمیم شورای محترم نگهبان با عدم احراز امثال ضرغامی چه خدمت بزرگی به کشور کرده است
  • میثم IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    6 1
    تاجزاده ظاهراً کتاب ها را برعکس گرفتی ، شما یک یک کشور معرفی کنید که با آمریکا کنار آمد و دستآوردی داشته است. حتی اروپائیها هم از این امر مستثنی نیستند. واقعا به تمام معنا بی سواد و خائنید.
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      2 1
      میثم جون این عین واقعیت هست
    • سلام IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      1 1
      مالزی و سنگاپور و اندونزی باسواد.
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    6 2
    حکومت ارث پدری مسئولین و خانواده هاشون شده . این که مردم با جناح بازی سرکار گذاشتن
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    ضرغامی تخصص اینکار را دارد فکر کنم دکتری افتخاری به ایشان اعطا شده
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 1
    اقای تاجزاده مقام معظم رهبری با مذاکرات عادلانه و عزتمندانه هیچ مخالفتی ندارند با مذاکراتی مخالفند که مسئولان مذاکره کننده ایرانی بگویند هر توافقی احمقانه ای بهتر از توافق نکردن است بالاخره در توافق خرید و فروش یک خانه یک بنگاهی بهتر از تیم مذاکره کننده ایرانی عمل میکند اقای تاجزاده اینکه بروید و سند خانه خودرا بدون هیچ پیش پرداختی و بدون هیچ تضمینی به نام خریدار بزنی حماقت محض است و باید سالها دنبال پول ان بدوید همانطور که هشت سال است در برجام دنبال پول فروش نفت ایران میدوید و امریکا ئیها اجازه برداشت پول ایرانیان را هم نمیدهند و شما میگوئید برای بهانگیری های نا تمام امریکا بهتر است به این نوع توافقات ننگین تن بدهیم بعد هم که امریکا خرش از پل گذشت به ریش ایرانیان میخندد و شخص شما، رهبری را مسئول بد عهدی امریکا معرفی میکنید. اقای تاجزاده شما انقدر .... ندارید که منافع ایرانیان برایتان ا همیتی داشته باشد فقط منافع امریکا و اروپا اربابانتان برایتان مهم میباشد ننگ‌بر شما ننگ بر تفکر شما ننگ بر خائنین به ایران
  • FR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 1
    ساده ترین پاسخ به امثال تاجزاده اینست که چنین کشوری را بنام ایران اسلامی بزرگ و مستقل در آینده تاریخ خواهند دید ...
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 1
    کار این مزدوران آگاه و ناآگاه ..ناامید کردن مردم است...
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 1
    شکر خدا که ضرغامی این پست رو منتشر کرد اخه چون شنیدها حاکی بود پناه بر خدا ایشون رو برای پست وزارت ارشاد در نظر گرفته بودن خوب شد خودش رو بیشتر لو داد
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 1
    از اشتباهات امثال تاجزاده هر چی بگیم کم گفتیم
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 0
    بی محابا نه بی مهابا
    • علی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      لطفا از یک ویرگول استفاده کنید تا منظورتان مشخص شود. شما که ایراد گرفتی، یه چیزی نوشتی که مثلا اگر قاضی باشی و رعایت نشانه گذاری را نکنی، یه بی گناه را ممکنه بفرستید بالای چوبه دارد در حالی که منظورتون چیز دیگه شاید بوده باشه ... بخشش، لازم نیست اعدامش کنید .... بخشش لازم نیست، اعدامش کنید ...
  • کارشناس IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    چه شود دولت سیزدهم
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    شماهر فرصتی پیدا کردی ضرب به اصلاح طلبان بزن یاد شعر معروفی افتادم هر انچه گویی هستیم ایا شما هرانچه مینمایید هستید
  • IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    چرا قبول ندارید ک سرمایه اجتماعی مورد اشاره ایشان، کم شده ینی زیاد شده و ما نمیبینیم؟! واقعیتهارو تا کی میشه کتمان کرد
  • علی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    1 0
    خوشت اومد نویسنده این خبر؟ حالا بد نبود اسمت را هم می نوشتی حالا که یک سمت جذاب گرفتند آقای ضرغامی و پیشنهاد شما هم کم تاثیر نداشت، به رسم ادب یک شغل جالب هم به شما می داد تا بی حساب می شدید..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس