کد خبر 1253401
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
لبنان| نجیب میقاتی برگ برنده حریری برای بازگشت به قدرت می‌شود؟

برخی کارشناسان معتقدند که سعد حریری اساسا موفقیت نجیب میقاتی در ماموریت تشکیل دولت لبنان را نمی‌خواهد و از او به عنوان کارتی جهت بازگشت به عرصه قدرت استفاده می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری النشره، با وجود همه صحبت‌ها درباره فضای مثبت رایزنی‌ها میان «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف جدید این کشور نمی‌توان موانع پیش روی تشکیل دولت در مرحله کنونی را نادیده گرفت.

کارشناسان معتقدند که «سعد حریری» نخست وزیر سابق لبنان و رئیس جریان المستقبل تمایلی به موفقیت نجیب میقاتی در ماموریت تشکیل کابینه ندارد؛ چرا که خودش قبل از میقاتی در این مأموریت شکست خورده بود.

بیشتر بخوانید:

استقبال آمریکا از تصمیم اروپا برای تحریم لبنان

همچنین منابع پیگیر روند تشکیل دولت در لبنان از احتمال اقدام سعد حریری برای مانع تراشی در توافق برای توزیع پست‌های وزارتی تحت عنوان حفاظت از دستاوردهای فرقه‌ای که موجب می‌شود جلوی چرخشی شدن پست‌ها گرفته شود ابراز نگرانی کردند.

به گفته منابع آگاه، گِره تشکیل دولت هم اکنون درباره تصدی دو پست وزارت کشور و دادگستری است، زیرا رئیس جمهوری می‌خواهد که این دو پست سهم مسیحیان باشد تا خود اسامی وزیران آن را معرفی کند؛ درحالی که میقاتی اصرار دارد که این دو پست در اختیار خودش باشد.

این منابع معتقدند که بخشی از این گِره دوگانه با باقی ماندن پست وزارت دادگستری در دست مسیحیان به شرط اینکه وزیر انتخابی برای آن یک وزیر از گروه «المستقبل» و مورد قبول همزمان میقاتی و عون باشد، قابل حل است و در این صورت، گِره پست وزارت کشور باقی می‌ماند که عون بر برخورداری مسیحیان از این پست و معرفی وزیر آن از جانب خود تاکید می‌کند، اما میقاتی بر تعیین وزیر این پست از جانب خود تاکید دارد.

در همین راستا منابع آگاه از فضای رایزنی‌های دولتی تایید می‌کنند که ۳ دیدار گذشته میان میشل عون و نجیب میقاتی حاکی از فضای مثبت و روحیه همکاری میان دو طرف برای رسیدن به توافقی جهت تشکیل دولت مورد انتظار در اسرع وقت است. به گفته این منابع اکنون میقاتی بسیار انعطاف پذیرتر و جدی‌تر از حریری به نظر می‌رسد و با توجه به اینکه فشارهایی که از جانب عربستان متوجه سعد حریری بود علیه میقاتی وجود ندارد، او از حاشیه مانور بیشتری در عرصه سیاسی لبنان برخوردار است.

منابع آگاه لبنان گزارش می‌دهند که در چارچوب فضای مثبت رایزنی‌های دولتی نجیب میقاتی تاکنون ۵۰ تا ۷۰ درصد مسیر را برای تشکیل دولت طی کرده؛ اما هنوز موانعی وجود دارند که ممکن است حتی در دقیقه ۹۰ خود را نشان دهند.

کارشناسان لبنانی معتقدند که حمایت خارجی برای تعیین نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر مکلف و موفقیت او در تشکیل دولت آینده کافی نیست بلکه علاوه بر آن نخست وزیر مکلف نیاز به یک حمایت داخلی پایدار دارد. به این منظور همه روی دیدار امروز میان رئیس جمهور و نجیب میقاتی در کاخ «بعبدا» (کاخ ریاست‌جمهوری) حساب باز می‌کنند و انتظار دارند که نتایج رضایت بخشی بعد از این نشست حاصل شود.

اما یک منبع آگاه در لبنان گزارش داد که با همه این وجود به نظر نمی‌رسد که چشم اندازی برای موفقیت در تشکیل دولت در زمانی نزدیک وجود داشته باشد؛ چرا که سعد حریری اساساً موفقیت نجیب میقاتی را نمی‌خواهد و اگر رئیس جریان المستقبل حمایت خود را از نامزدی نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر آینده لبنان اعلام کرد به این دلیل بود که فکر می‌کند او در این ماموریت موفق نخواهد شد.

به گفته این منبع حریری قصد دارد از نجیب میقاتی به عنوان یک کارت برای بازگشت به عرصه قدرت لبنان استفاده کند و از نظر او میقاتی در این شرایط می‌تواند مسیر سیاسی لبنان را برای وی هموار کند؛ به ویژه اینکه مسئولیت چالش‌های اقتصادی و معیشتی در شرایط سخت کنونی لبنان برعهده نجیب میقاتی قرار می‌گیرد.

علاوه بر آن سعد حریری می‌داند که در حال حاضر در سایه مواضع مخالف عربستان سعودی راه ورود به کاخ نخست وزیری برای وی بسته است؛ بنابراین می‌تواند از این زمان که نجیب میقاتی به عنوان مامور تشکیل دولت انتخاب شده برای ترمیم روابط خود با مقامات سعودی تلاش کند.

بر این اساس رئیس جریان المستقبل لبنان تلاش می‌کند تا اگر نجیب میقاتی در ماموریت تشکیل دولت و یا مدیریت مرحله کنونی در صورت تشکیل دولت موفق نشد خودش را به عنوان فرشته نجات لبنان به سعودی‌ها معرفی کند. اما در صورتیکه نجیب میقاتی در ماموریت خود موفق شود، سعد حریری تلاش می‌کند تا نقش خود را در این موفقیت نشان دهد؛ با این استدلال که از نخست وزیری میقاتی حمایت کرد. همچنین اگر نجیب میقاتی شکست بخورد موضعی که حریری اتخاذ خواهد کرد این است که او صرفاً از میقاتی حمایت کرده و مسئولیتی در برابر عملکرد وی ندارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 0
    سعد حریری عربستانی است و دکشمن لبنان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس