کد خبر 1253862
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مهلت ۳ هفته‌ای «نجیب میقاتی» برای تشکیل دولت/ کنفرانس پاریس و وعده مالی به لبنان

منابع آگاه لبنانی از مهلت ۳ هفته‌ای نجیب میقاتی برای تشکیل دولت در این کشور خبر دادند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه البناء، منابع آگاه از فضای رایزنی‌ها میان «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف جدید این کشور گزارش دادند که میقاتی قصد دارد تجربه «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل که بعد از ۹ ماه از ماموریت تشکیل دولت استعفا کرد را تکرار کند و برای مدت طولانی به عنوان نخست وزیر مکلف باقی بماند.

بیشتر بخوانید:

انتقاد«نجیب میقاتی» از روند«کند» تشکیل کابینه در لبنان

بر این اساس منابع آگاه گزارش دادند که نجیب میقاتی اعلام کرده یک مهلت سه‌هفته‌ای برای تشکیل دولت و مشخص کردن ساز و کار آن به خود می‌دهد و بعید به نظر می‌رسد که این زمان طولانی‌تر شود.

به گفته منابع آگاه، گِره تشکیل دولت هم اکنون درباره تصدی دو پست وزارت کشور و دادگستری است، زیرا رئیس جمهوری می‌خواهد که این دو پست سهم مسیحیان باشد تا خود اسامی وزیران آن را معرفی کند؛ درحالی که میقاتی اصرار دارد که این دو پست در اختیار خودش باشد.

این منابع معتقدند که بخشی از این گِره دوگانه با باقی ماندن پست وزارت دادگستری در دست مسیحیان به شرط اینکه وزیر انتخابی برای آن یک وزیر از جریان «المستقبل» و مورد قبول همزمان میقاتی و عون باشد، قابل حل است و در این صورت، گِره پست وزارت کشور باقی می‌ماند که عون بر برخورداری مسیحیان از این پست و معرفی وزیر آن از جانب خود تاکید می‌کند، اما میقاتی بر تعیین وزیر این پست از طرف خود تاکید دارد.

کنفرانس بین‌المللی برای حمایت از لبنان

از طرف دیگر منابع ریاست جمهوری فرانسه اعلام کردند که فردا چهارشنبه ۴ آگوست همزمان با سالگرد انفجار بندر بیروت، کنفرانس بین المللی در پاریس توسط فرانسه و سازمان ملل متحد با هدف حمایت از لبنان و جمع‌آوری کمک‌های فوری برای این کشور برگزار می‌شود.

در بیانیه ریاست جمهوری فرانسه آمده که سازمان ملل بیش از ۳۵۰ میلیون دلار برای کمک به لبنان در زمینه‌های مختلف به ویژه مواد غذایی و آموزش و بهداشت و آب تخمین زده است.

این نشست قرار است از طریق ویدئو کنفرانس تحت حمایت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شود و میشل عون و نمایندگان نزدیک به ۴۰ کشور و سازمان‌های بین المللی از جمله «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا که در این کنفرانس سخنرانی خواهد کرد و نیز «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر و «عبدالله دوم» پادشاه اردن جزء مشارکت‌کنندگان در کنفرانس مذکور هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس