حزب الله در حادثه «خلده» حکیمانه رفتار کرد

رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان با بیان اینکه حزب الله در حادثه منطقه خلده حکیمانه رفتار کرد و مانع از بروز فتنه داخلی شد، به تشریح چالش های فرا روی نخست وزیر جدید لبنان پرداخت.

به گزارش مشرق، پس از استعفای «سعد الحریری» از پست خود بود که «نجیب میقاتی» سیاستمدار لبنانی با رأی نمایندگان پارلمان این کشور به عنوان نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه جدید انتخاب شد.

نجیب میقاتی در روند تشکیل کابینه با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد که در صورت عدم حل و فصل آنها، تشکیل دولت لبنان حداقل در آینده نزدیک محقق نخواهد شد. این همان مسئله‌ای است که نجیب میقاتی نیز خود کاملاً به آن واقف است.

علاوه بر چالش‌های فرا روی تشکیل کابینه لبنان، برخی طرف‌ها قصد دارند سناریوی ایجاد ناامنی در این کشور را دنبال کنند. در همین راستا چند روز گذشته افراد مسلح ناشناس «علی شبلی» از اعضای حزب الله لبنان را در منطقه «خلده» واقع در جنوب بیروت پایتخت این کشور به شهادت رساندند. پس از آن نیز در مراسم تشییع پیکر شبلی افراد مسلح به سمت شرکت کنندگان در مراسم آتش گشوده و شماری را شهید و زخمی کردند. این تحولات با واکنش حزب الله مواجه شد.

در بیانیه حزب الله لبنان بر مخالفت با هر گونه قتل و زیرپا گذاشتن محرمات و پایمال کردن کرامت انسانی تاکید شده است. حزب الله لبنان در بیانیه خود از دستگاه‌های امنیتی و قضائی این کشور خواست که برخورد قاطع با عاملان جنایت داشته باشد و کسانی که در شیپور فتنه می دمند و راه‌ها را می‌بندند و شهروندان را مورد اهانت قرار می‌دهند را تحت پیگرد قرار دهند.

در همین ارتباط گفتگویی را با طلال عتریسی تحلیلگر سیاسی و رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان ترتیب داده ایم که از نظر می‌گذرد:

*اوضاع لبنان را پس از استعفای سعد الحریری و روی کار آمدن نجیب میقاتی به عنوان مأمور جدید تشکیل دولت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اوضاع در لبنان پس از استعفای سعد الحریری بی ثبات است در ابتدا برای اینکه مأموریت نخست وزیر جدید لبنان و موفقیت آن در تشکیل کابینه تضمین شده نیست. دوم اینکه اوضاع اقتصادی لبنان در حال حاضر وخیم است و این نگرانی وجود دارد که توافقات و وعده‌های میان مأمور به تشکیل کابینه و رئیس جمهور لبنان محقق نشود و دولت جدید شکل نگیرد. این موضوع طبعاً امور را با دشواری بیشتر مواجه خواهد کرد. وضعیت ارزش پول ملی لبنان و افزایش قیمت دلار نیز از دیگر مشکلات کنونی است. اوضاع امنیتی نیز مرتبط با وضعیت سیاسی و بی ثبات و نامعلوم است در نتیجه ما در مرحله شکننده و حساسی قرار داریم که نتیجه سال‌ها فساد و عدم شفافیت در طرح‌های اقتصادی و سو مدیریت در مسائل مالی است. این وضعیت نابسامان وجود دارد و ما نمی‌دانیم در صورتی که نخست وزیر جدید لبنان موفق به تشکیل کابینه شود اوضاع در آینده بهتر خواهد شد یا خیر.

*چالش‌های فرا روی نجیب میقاتی در تشکیل کابینه جدید چه چیزهایی خواهد بود؟

در واقع چالش‌های فرا روی نجیب میقاتی مأمور به تشکیل کابینه لبنان بسیار است. اوضاع لبنان همانطور که اشاره شد متشنج است، چالش نخست این است که این اوضاع نابسامان چگونه تمام خواهد شد و نیازهای اساسی و ضروری مردم همچون نیازهای غذایی و دارویی و کالاهای اصلی و سوخت چگونه تأمین خواهد شد. چالش دوم موضوع یارانه دولت در بخش نیازهای اساسی مردم است که قبلاً فراهم می‌شد اما اکنون شرایط به سمت و سویی در حال سوق است که این یارانه لغو شود و در نتیجه کالاهای اساسی به دلیل افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی و لغو یارانه‌ها از سوی دولت با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.

چالش سوم فشار نهادهای بین المللی علیه لبنان است که نجیب میقاتی درگیر آن خواهد بود و وی امیدوار است بتواند از آنها عبور کند. چالش چهارم که از اهمیت شایانی برخوردار است، طرح‌های آینده دولت است، اینکه کابینه جدید چه طرح‌های اقتصادی خواهد داشت و چگونه اقتصاد کشور را بنا خواهد کرد، سیاست‌های دولت جدید در قبال کشورهای عربی و محیط پیرامونی خود چه خواهد بود. در رابطه با قانون جدید انتخابات چه سیاستهایی در پیش گرفته خواهد شد. برنامه دولت برای اصلاحات و مبارزه با فساد چه خواهد بود. اینها همگی پرونده‌های مهم و چالشهای فرا روی نخست وزیر جدید لبنان است. همچنین انتخابات پارلمانی نزدیک است و کشور به لحاظ اوضاع اجتماعی و اقتصادی در وضعیت دشواری بسر می‌برد، بنابراین نجیب میقاتی شرایط آسانی نخواهد داشت.

*عاملان تیراندازی اخیر در منطقه خلده چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

تیراندازی که چند روز پیش در بیروت و نواحی آن صورت گرفت، در حقیقت اقدامی مشکوک است زیرا عمداً صورت گرفت و اتفاقی نبود. هدف از این امر، کشاندن حزب الله به درگیری در این منطقه بود که در نهایت به فتنه مذهبی میان شیعیان و اهل تسنن منجر شود و برخی کشورهای خارجی همچون آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن بهره برداری کنند چرا که همواره این توطئه وجود دارد که حزب الله درگیر مسائل و مشکلات داخلی شود تا از خط مقدم مقابله با اسرائیل به تمرکز بر موضوعات داخلی لبنان سوق داده شود. در چنین شرایطی مقاومت، مشروعیت خود را از دست می‌دهد و در حمایت و دفاع از لبنان ناتوان می‌ماند. لذا این مسائلی که ذکر شد همگی جز اهداف تیراندازی اخیر در منطقه خلده بود، تیراندازی که در آن یکی از اعضای حزب الله و ۴ تن از افراد حاضر مراسم تشییع «علی شبلی» به شهادت رسیدند. در جریان این حادثه کسی از طرف مقابل کشته نشد چون درگیری نبود و هدف از آن صرفاً تلاش برای کشاندن حزب الله به فتنه داخلی بود اما حزب الله حکیمانه رفتار کرد و ضمن خویشتنداری، بررسی این رویداد را به طرف‌های امنیتی و قضائی لبنان سپرد و با این اقدام خود مانع از شکل گیری یک فتنه داخلی شد، فتنه‌ای که تنها به نفع رژیم صهیونیستی و آمریکا است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    خوب است یا لا اقل بد نیست که مخالفین حزب الله در محفلی گرد آمده بطور دسته جمعی ولو برای یکبار هم که شده است لیس لمجرفتنا مقبض فلا نستطیع أن نجرف حدیقتنا بها . بیل تو ندارد دسته __ مکن خودت را خسته __ باغت بی بیل میماند __این را عمو هم میداند __ دسته بزن به بیلت ___چرب کن کمی سبیلت __ بیرون بیا ز پیله __فایده ندارد حیله __ عمه ی پیرت خدیجه ___کرد خبرت نتیجه __ نخواهی گرفت از این کار __بیهوده خود نیازار __

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس