کد خبر 1245164
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۵
رژیم غذایی سرشار از مخمرها با کاهش التهاب همراه است

به گفته محققان، یک رژیم غذایی غنی از غذاهای تخمیری باعث افزایش تنوع میکروب های روده و کاهش علائم مولکولی التهاب می شود.

به گزارش مشرق به نقل از ساینس دیلی، در یک آزمایش بالینی، ۳۶ فرد بزرگسال سالم به طور تصادفی در یک رژیم غذایی ۱۰ هفته‌ای که شامل غذاهای تخمیر شده یا پر فیبر بود، قرار گرفتند. این دو رژیم غذایی تأثیرات متفاوتی بر روی میکروبیوم های روده و سیستم ایمنی بدن داشتند.

بیشتر بخوانید:

۴ تاثیر مهم شکر بر روی بدن

خوردن غذاهایی مانند ماست، کفیر، پنیر دلمه‌ای تخمیر شده، کیمچی و سایر سبزیجات تخمیر شده، و چای کومبوچا منجر به افزایش تنوع کلی میکروب‌های روده شد.

«جاستین سوننبرگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه استنفورد آمریکا، در این باره می‌گوید: «این یک یافته خیره کننده است که نشان می‌دهد چگونه یک تغییر ساده در رژیم غذایی می‌تواند میکروبیوم های روده را در میان گروهی از بزرگسالان سالم، دوباره تولید کند.»

بیشتر بخوانید:

چرا دوغ خواب آور است؟

علاوه بر این، چهار نوع سلول ایمنی در گروه غذاهای تخمیر شده فعالیت کمتری نشان دادند. سطح ۱۹ پروتئین التهابی اندازه گیری شده در نمونه‌های خون نیز کاهش یافت. یکی از این پروتئین‌ها، اینترلوکین ۶، است که با بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید، دیابت نوع ۲ و استرس مزمن مرتبط است.

وی در ادامه افزود: «رژیم های غذایی با هدف قرار دادن میکروبیوم های روده می‌توانند وضعیت ایمنی بدن را تغییر دهند و شیوه‌ای امیدوارکننده برای کاهش التهاب در بزرگسالان سالم هستند. این یافته در مورد همه شرکت کنندگان در مطالعه که به گروه غذایی حاوی مخمرهای بیشتر اختصاص داده شدند سازگار بود.»

در مقابل، هیچ یک از این ۱۹ پروتئین التهابی در شرکت کنندگانی که به رژیم غذایی با فیبر بالا و غنی از حبوبات، دانه‌ها، غلات سبوس دار، مغزها، سبزیجات و میوه‌ها اختصاص یافته بودند، کاهش پیدا نکرد.

شواهد گسترده‌ای نشان داده است که رژیم غذایی، میکروبیوم های روده را شکل می‌دهد که می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن و سلامت کلی تأثیر بگذارد. تنوع کم میکروبیوم با چاقی و دیابت ارتباط دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بوفالوی عجیب IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 2
    شیر بو فالو بخورید که منبع تمام پروتئین ها و انواع نایاب ویتامین ها مانند ویتامین د ، ر ، ج است ، البته کشک و سرشیر بوفالو خیلی قوی است یادمه ی دوست سرخپوستی به اسم عقاب ابله داشتم که سرش همیشه پر از پوست گور خر و پر طاووس بود ، ی بار ایشون ی قابلمه بزرگ سرشیر بوفالو را با مقداری خرما و کشمش و فندوق قاطعی کرده بود و همه را خورده بود ، یهو دیدم با چه سرعتی میدود مانند باد یدفعه رفت بالای کوه راکی و از اونجا داشت دید میزد ، وقتی اومد پایین گفتم عقاب ابله چی شده گفت بوفی ( صمیمی بودیم ) نمیدونی از این بالای کوه میتونم به راحتی اونور اقیانوس را ببینم حتی ی کوه بلندی را می‌بینم اونور اقیانوس‌ها که فکر کنم بلندترین کوه جهان باشه ، بعد به آسمان نگاه می‌کرد میگفت بوفی الان کره ماه درست چسبیده به دماغ منقاری من .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس