آمریکا

پس از خروج آمریکا از افغانستان و صحبت‌های واشنگتن با ترکیه برای محافظت از فرودگاه کابل، تحلیل کارشناسان حاکی از آن است که رئیس‌جمهور آمریکا قصد وارد کردن تروریست‌های سوریه و لیبی به افغانستان دارد.

به گزارش مشرق، پس از صحبت‌های رد و بدل شده میان واشنگتن و آنکارا برای استفاده از یگان‌های نظامی ترکیه در کابل به منظور تأمین امنیت فرودگاه پایتخت افغانستان، اینک این سؤال ایجاد شده است که چرا که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای انجام این مأموریت به ترکیه متوسل شده است.

وبگاه شبکه «المیادین» به تازگی در گزارشی در این خصوص نوشت که اغلب کشورهای هم‌مرز با افغانستان یا آن دسته کشورهایی که از قدرت حاکم در این کشور پراهمیت از نظر ژئواستراتژیک تأثیر می‌پذیرند، همچنان با شرایط کنونی افغانستان و پیامدهای بعد از گسترش سریع دامنه حضور طالبان با احتیاط تعامل می‌کنند به‌ویژه پس از خروج عجیب آمریکا از این کشور.

المیادین ادامه داد، در عین حال، محافلی که اوضاع افغانستان را دنبال می‌کنند، ذهنشان درگیر موضوع درخواست اخیر آمریکا از ترکیه برای استقرار یگان‌های نظامی این کشور در فرودگاه کابل شده‌ است. در حالی که ترکیه با این مأموریت موافقت کرده و آمادگی خود را برای انجام آن اعلام کرده است، طالبان با این اقدام مخالفت کرده نه از آن رو که موضع این گروه مخالف با ترکیه‌ای‌هاست بلکه به علت شبهه‌ناک بودن این گام که به درخواست آمریکا صورت گرفته است.

این شبکه لبنانی می‌افزاید، درست است که واشنگتن پیش از موعد اعلام‌شده (یازدهم سپتامبر) در آستانه خارج  کردن اغلب یگان‌های نظامی خود از افغانستان قرار گرفته؛ اما عملا می‌توان گفت که آمریکا در کنار هیأت‌ دیپلماتیک پرشمار خود در افغانستان، به اندازه کافی یگان‌های امنیتی-نظامی مستقر کرده است آن هم نه فقط در سفارت آمریکا در پایتخت افغانستان بلکه برای رفت‌وآمدهای این هیأت‌ نیز نیروهایی به کار گرفته شده‌اند؛ هیأتی که قرار است از این به بعد یا شاید بیش از پیش حکمیانه‌تر عمل کند تا این‌گونه خلأیی را که خروج نیروهای آمریکا به وجود آورده‌اند، پوشش دهد به‌ویژه آنکه این‌ طور به نظر می‌رسد که آمریکا در افغانستان یا به همراه کشورهای خارجی که پرونده این کشور را دنبال می‌کنند، نقش سیاسی و دیپلماتیک بسیار مؤثر و قوی‌ای خواهد داشت.

در ادامه آمده است، بر این اساس، برای آمریکایی‌ها تحویل گرفتن امنیت فرودگاه کابل و محافظت مستقیم از آن دشوار نبود با توجه به اینکه آن‌ها این توانایی را دارند که از پایگاه‌هایشان در نزدیکی افغانستان در گرجستان، خلیج فارس و اقیانوس هند به صورت سریع و مؤثر وارد عمل شوند.

المیادین می‌گوید: «نکته قابل توجه و عجیب آن است که حضور نظامی، امنیتی و اطلاعاتی بیست‌ساله آمریکا در افغانستان با نظارت مستقیم، محافظت، آموزش و مسلح سازی هزاران نظامی افغانستانی و تجهیز آن‌ها به مدرن‌ترین تسلیحات و توانمندی‌های نظامی آمریکا همراه بود است؛ [اما] واشنگتن، امروز، به آن‌ها می‌گوید: شما قادر به محافظت از فردوگاه پایتختتان نیستید و ما از ترکیه درخواست خواهیم کرد از آن محافظت کند آن هم تنها با پانصد سرباز و افسر» و درست در زمانی که تعداد نیروهای افغانستانی به هزاران نفر می‌رسد!

این وبگاه لبنانی می‌افزاید: «مگر در صورتی که واشنگتن از پیش اطلاعات موثق داشته باشد که طالبان بر کل افغانستان و پایتخت و فردوگاه تسلط پیدا خواهد کرد و در این حالت، این فرودگاه نیازمند محافظت "مورد قبول" مذهبی و سیاسی طالبان خواهد بود که ترکیه‌ای‌ها شاید طرفی باشند که بیش از دیگران از این شروط برخوردار باشند».

در ادامه این گزارش آمده است، درست است که واشنگتن جهان، منطقه و کشورهای بزرگ را با شیوه مرموز خروجش از افغانستان از نظر زمان نادرست و سرعت خروج غافلگیر کرد؛ اما همین واشنگتن، آن‌طور که به نظر می‌رسد،   خود از موضع خارجی گروه طالبان با کشورهای مجاور به‌طور مشخص سه کشور (چین، روسیه و ایران) جا خورد؛ سه کشوری که در واقع آمریکا با خروجش از افغانستان آن‌ها را هدف قرار داده بود.

این شبکه لبنانی ادامه داد:‌ «واشنگتن خارج شد و در حالی که طالبان را می‌دید با گام‌های بلند به سوی روسیه، چین و ایران حرکت می‌کند. آن‌طور که به نظر می‌رسد این گروه صادق است و می‌خواهد روابط خوبی با سه کشور مذکور داشته باشد ازاین‌رو بایدن رئیس‌جمهور [آمریکا] ‌ از این وضعیت خشمگین شد. درست در زمانی که او بر اختلاف و درگیری ایران و طالبان در پی مسائل مذهبی-مرزی-تاریخی حساب کرده بود، نه‌تنها این امر رخ نداد بلکه بالعکس، تهران به‌سرعت با یک راهبرد حکمیانه و واقع‌نگرانه با نفوذ فعلی و قدرتمندانه طالبان تعامل کرد».

المیادین همچنین اشاره کرد: «از هیأت‌های طالبان در مسکو-به‌رغم آنکه این گروه در روسیه ممنوع است- همچون دولتمردان یک کشور استقبال شد و در تمام موضوعات مشترک چون همتا با آن‌ها گفت‌وگو صورت گرفت. مقامات این گروه نیز با جسارت و صراحت خواسته‌ها و تعهداتشان را مطرح کردند».

در ادامه این گزارش با اشاره به حمایت چین از طالبان، آمده است: «از اینجا، مانور آمریکا برای تحویل امنیت فرودگاه کابل به ترکیه و محافظت از آن آغاز شد تا زمینه برای انتقال تعداد مورد نیاز تندروها به خاک افغانستان آغاز شود؛ افراد تندرویی که نه زیر بار حرف طالبان می‌روند و ید طولایی در فتنه‌انگیزی، اجرای اقدامات تروریستی و هرج‌ومرج‌ افکنی‌های کشنده در افغانستان و خارج از مرزهای آن دارند».

المیادین می‌افزاید: «ترکیه در انتقال امثال این افراد و نظارت بر آن‌ها ید طولایی دارد و مطمئنا مسئول وارد کردن این تروریست‌ها به سوریه و نظارت بر آن‌هاست. غیر از این کشور چه کسی در شمال با سوریه مرز کاملی دارد و از راه زمین، هوا و دریا با کشورهای اروپایی و کشورهای اتحادیه جماهیر شوروی سابق ارتباط دارد!؟ کشورهایی که منبع اصلی صدور تروریست‌های خارجی به داخل خاک سوریه بودند! (آنکارا) زیرساخت‌های اطلاعاتی لازم برای تعامل با داخل خاک سوریه را دارد».

المیادین در ادامه این گزارش با اشاره به اقدام ترکیه در انتقال تروریست‌ها از سوریه به لیبی، می‌نویسد: «اگر مانور آمریکایی‌ها همچنان پابرجا باشد؛ [فرقی هم نمی‌کند] چه از طریق ایجاد گروه‌های تندرو یا از راه بهره‌گیری از تعداد افراد تندروی موجود یا با انتقال آن‌ها به مناطقی که این کشور قصد ویران کردن، تصرف یا ایجاد بحران در آنجا را دارد و [از سوی دیگر] اگر جغرافیای افغانستان از راه دریایی و زمینی با لیبی ارتباط نداشته باشد، تنها راه انتقال داعش و تندروها از لیبی به افغانستان آسمان و به طور مشخص فرودگاه کابل است! فرودگاهی که همچنان در دست دولت افغانستان است».

این شبکه لبنانی در پایان گزارش خود با طرح این پرسش که چه کسی جز اردوغان آماده اجرا کردن تمایلات آمریکایی‌هاست، می‌گوید: «دست‌کم، تجربه‌های او در سوریه در این خصوص ثابت شده است. او مناسب‌ترین گزینه برای تبدیل شدن به یک ناظر امانت‌دار و توانمندِ تابع‌ آمریکایی‌ها در اجرای این طرح است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    43 55
    اردوغان نوکر واجراکننده خواسته های پلید آمریکا
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    38 9
    بله همونطور که می بینید یه تقسیم کاری انجام شده و جبهه شمالی رو دادن به ترکیه و ترکیه مشغول فعال کردن هلال شمالی هست که تا افغانستان ادامه خواهد داشت.
    • یک افغانستانی هستم IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      21 2
      ترکیه از فرصت استفاده کرد و بوسیله جمعیت 10 تا 12 درصدی ترکتباران افغانستان سعی دارد تا جای پای محکمی در آینده آسیای میانه برای خود ایجاد کند. وقتی که ایران از فرصت استفاده نمیکند و جمعیت پنجاه درصدی شیعیان و قوم تاجیک نزدیک به خود را بحال خود رها کرده و از آنها حمایت نظامی نمیکند باید هم در نهایت مجبور شود تا دست به دامان طالبان پشتون تبار افراطی بشود در حالی که طالبان هم جدیدا در مصاحبه با عرب نیوز رسما از کشور هایی مانند سعودی درخواست کمک مالی کرده و بزودی به کارگزار آنان تبدیل میشود.
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 1
      1122 قربون آمارهایی که می دهی. شما 50 درصد ترکها فقط 12 درصد؟ نکته جالب تر این که با این آمار پشتون ها را هم اقلیت قلمداد می کنید. حالا مسئله این است که چطور شما در حالی که اکثریت بودید و حمایت کامل ایران را هم داشتید از اقلیتی به نام طالبان شکست خوردید؟ جالب اینجاست که همان ترکهایی به قول شما 12 درصد در جنگ صدمات بسیار کمتری دیدند تا شما. تناقض های زیادی در داستان شما وجود دارد.
  • Mahdi IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    26 20
    آمریکا از طریق تورکیه میخواهد تروریستها را به افغانستان در شرق بفرستد تا نفوذی با عثمانیگری هم بر علیه کشور های منطقه و هم تروریستهای مورد حمایت اش را ابزاری برای تحت فشار قرار دادن کشور های منطقه با هماهنگی غرب استفاده کند د این شکی نیست در منطقه قفقاز هم شاهد ارسال تروریستها به منطقه بودیم عردوغان باز پرورده صهیونیست هاست
    • مینا IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      11 13
      جالبه همه خوارج و رفیق رفقای کمونیسم و چین روسیه شدن بچه مسلمون و ترکیه حامی اصیل مظلومان شده تروریست پرور... انگار بدجور سوزش دارین از قدرت ترکها
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      10 7
      منظورت از مسلمونها داعش و جبهه النصره هست که ترکیه ازشون حمایت میکرد؟ در این که ترکیه عمله ناتو و آمریکایی ها است شکی وجود نداره
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      3 7
      ضربه ای که ترکیه و سعودی ها به اسلام زدند در تاریخ سابقه نداره! شما هم در جنایت هایشان شریک هستید
    • علی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 4
      ضربه ای که تشیع و وهابیت به اسلام ضد مثال زدنی هستش
  • NL ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    39 31
    پانترکیسیم ساخت یهود است و ترک ترکیه همان یهودیان ترک خزری هستند. جالب این جاست نام اشکناز که قوم بزرگ یهودیان است جایی در ترکیه است.
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    17 17
    آمریکا نفوذ خاصی نداره دیگه و مدام در حال شکست خوردنه ترکیه خودش توی تمام قاره ها در حال دخالت کردن توی کشورهای دیگه هست نیاز نداره کسی وارد جاییش کنه
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    35 26
    مضاف بر اینکه به ترکیه وعده دلدند با ایجاد و تجهیز گروههای تورک و پانتورک ( مثل تیپ سلطان مراد ) و تزریق مزدوران ایغور میتونه جا پای پانترکیستی محکمی در شمال افغانستان و. محاصره ایران. و فشار به چین هم داشته باشه... پانترکیسم خطر واقعی برای مملکت ما شده .. مسعولان ما در رخوت و مدارا با پانتورکیسم چه داخلی چه خارجی ....
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      22 13
      میبینم فاشیستها و تروریستها و کمونیستها از قدرت گرفتن ترکها به لرزه افتادند
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      9 11
      اردوغان یه........زه و به زودی توسط اسراییل کودک کش با مخ به زمین میخوره.
    • یک افغانستانی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      18 2
      طبق تحقیقات اخیر هزاره ها از نظر ژنتیکی مقداری ژنوتیپ خونی ترکتبار آسیای مرکزی دارند من در بین قوم هزاره فارسی زبان و شیعه می بینم که محبوبیت ایران رفته رفته در حال کاهش است خصوصا پس از اظهاراتی که اخیرا از سمت ایران شنیده میشود. مردم بجای ایران رفته رفته بسمت ترکیه در حال مایل شدن هستند.اگر ترکیه در این شرایط سخت جنگی با طالبان به هزاره ها کمک نظامی کند و انها بتوانند در برابر طالبان از مناطق خود محافظت کنند قطعا مردم این قوم تا ابد این اقدام ترکیه بیاد شان خواهد ماند. مشرق نیوز حقیقت را گفتم لطفا چاپ کن.
  • دلسوز IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    11 20
    این هم نتیجه حمایتهاازاردوغان ک مثلا اسلام گرا بود و حضرات خواستن اسلام گراها در منطقه قدرت بگیرن.خیلی دیر متوجه ماهیت اخوان المجرمون شدین.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    25 8
    درود بر اردوغان از ایشان مدیریت و کشور داری را یاد بگیرید
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    2 7
    ایران باید باید پول و سلاح بیشتری به طالبان بدهد.
    • یک افغانستانی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      2 1
      چرا این پول و سلاح را بجای طالبان افراطی پشتونی به پسره احمد شاه مسعود رهبر قوم تاجیک افغانستان و البته اقوام شیعه نمی دهید ؟ میدانیم وضعیت پولی ایران خراب هست ما به همان سلاح های قدیمی در انبار 20 -30 سال پیش که ایران که از آنها استفاده نمیکند هم راضی هستیم اگر که ایران اراده ای برای کمک مخفیانه نظامی به هزاره ها و تاجیک ها داشته باشد
  • فرشاد IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    19 16
    باز چند تا پانترک صداشون دراومد. تا دلتون می خواد واق واق کنید. فاشیست مشخصه کیه و تروریست در خونتون هست. چه زمان سلجوقی که وحشیانه مردم ایران رو کشتید و به زور ساکن شدید و چه الان که داعش رو پدید آوردید.....برو بچه جون پانترک نادان...تا ایران هست شما عددی نیستین....
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      8 7
      پارس رو سگ عاریایی میکنه.
  • حسین IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    8 12
    ایران هم باید مثل ترکیه که شمال عراق رو اشغال کرده. به بهانه تروریست ها قسمتی از افغانستان رو ضمیمه خاک وطن کنه. تا دهن نوکران امریکا در منطقه سرویس بشه
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      11 2
      مثلا استان هرات را ایرا ضمیمه خاک خودش کند چه اشکالی دارد
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    11 7
    هشتاد درصد مردم افغانستان تورک هستن . افغانستان ۵۰ میلیون تورک داره . ترکیه نره کی بره ؟! ایران ؟! خخخحخ
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      8 5
      خب پس چرا اینهمه سال افغانهای بیچاره ( همنژادهاتون ) رو بما نسبت میدادید و تحقیر و تمسخر. و فحاسیشون میکردید شما پانتورکها ؟؟؟
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 1
      اقشاری از همه مردم ایران افغانها را مسخره می کردند و الان هم مسخره می کنند. محدود کردن این تمسخر کردن ها به یک قوم ناشی از همان خودشیفتگی فاشیستی شماست.
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 1
      تو همین سایت فقط پانترکها بارها به افغانها فحاشی میکردند. .. فقط و فقط تورکها و پانتورکها .
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      1 1
      تظاهرات چند سال پیش افغانها علیه توهین و اذیتهایی بود که در ایران بهشان شده بود و حرفی از ترک و پانترک نبود. الان هم خوشبختانه در ایران افغانها حضور دارند هر کسی می تواند صحت این ادعاها را از خودشان بپرسد. وقتی هویت افغانها را در ایران لجن مال می کردید شما ایرانی بودید و آنها افغان. الان که بحث ترکیه شده می خواهید از زیر مسیولیت اعمال نژادپرستانه تان علیه دیگران شامل افغانها شانه خالی کنید اما نمی توانید.۸۶۴۴
  • وطنم IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    9 13
    ترکیه را باید سر جایش نشوند! از لیبی گرفته، تا آذربایجان و شمال عراق و حالا هم افغانستان دخالت میکنه و کسی هم صداش در نمیاد. همین که کسی صداش درنمیاد یعنی حادثه ای اتفاق خواهد افتاد!
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      4 8
      تو میخواهی جلوش رو بگیری؟؟؟؟؟ بسم الله. مال این حرفها نیستید. گنده تر از تو هم نتونست.
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      2 5
      طالبانی که گنده تر از ترکیه راشکست داده آن وقت ترکیه فسقلی می خوا جلوش بگیره مردم افغانستان بیگانه ستیزی هستند هر متجاوز اشغالگری رااز عمل کرده اش پشیمان می کنند مثل آمریکا که شبانه از افعانستان فرار کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس