طالبان

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد طالبان قول داده به مرزهای همسایه‌های این کشور در آسیای مرکزی تعرض نکند.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد طالبان در گفت‌وگوهای مسکو قول داده به مرزهای افغانستان با همسایه‌های این کشور در آسیای مرکزی احترام بگذرد.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه اعلام کرد «ضمیر کابلوف»، معاون وزیر خارجه روسیه که نماینده ویژه کرملین در مسائل افغانستان است با هیأتی از دفتر سیاسی طالبان دیدار کرده است.

در این بیانیه آمده است: «طرف روسی درباره تشدید تنش‌ها در مناطق شمالی افغانستان ابراز نگرانی کرد و خواستار آن شد که اجازه ندهد این مسئله به خارج از این کشور تسری پیدا کند.»

وزارت خارجه روسیه تأکید کرده است: «طالبان قول داد به مرزهای کشورهای آسیای مرکزی تعرض نکند.»

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه به مسئولان تاجیکستان قول داد به مسئله تشدید درگیری‌ها در منطقه مرزی این کشور رسیدگی کند. پوتین علاوه بر این با رئیس‌جمهور ازبکستان نیز گفت‌وگو کرد.

«ضمیر کابلوف» روز گذشته گفت که طالبان منابع کافی برای تصرف و مهم‌تر از همه نگهداری شهرهای بزرگ و مراکز شهرستان‌ها را ندارد.

وی با بیان اینکه هنوز امیدواری برای حل مسالمت آمیز بحران افغانستان وجود دارد، ادامه داد: «طالبان توانایی تغییر بیش از این برای تغییر وضعیت را نداردو به صورت سنتی فعالیت جنگی این گروه در تابستان افزایش و در زمستان کاهش می یابدو هر چند در این اواخر بخش از مناطق شمال را تصرف کرده، اما منابع لازم برای نگهداری شهرهای بزرگ را ندارد.»

این تحولات در شرایطی روی می‌دهند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه شب اعلام کرد مأموریت نیروهای این کشور از افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) خاتمه می‌یابد.

بایدن در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این‌باره که آیا تسلط گروه طالبان بر افغانستان اجتناب‌ناپذیر شده است پاسخ داد: «خیر اینطور نیست».

با اینکه دولت آمریکا پیش‌تر تاریخ یازدهم سپتامبر را برای تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرده بود، رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که تاکنون حدود نود درصد از سربازان آمریکایی خاک این کشور را ترک کرده‌اند.

علاوه بر این، نشریه «پولیتیکو» به نقل از دو مقام آمریکایی خبر داده است که روند خروج نظامی این کشور از افغانستان «عملاً تکمیل شده است».

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید بامداد پنجشنبه در این‌باره گفت: «رئیس‌جمهور صبح پنجشنبه (به وقت محلی) با تیم امنیت ملی خود دیدار می‌کند تا گزارش دوره‌ای درباره پیشرفت روند کاهش نظامیان ما در افغانستان را دریافت کند».

همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره خروج آمریکا از افغانستان، نخست‌وزیر انگلیس به نمایندگان پارلمان این کشور خبر داد که حضور انگلیس در افغانستان بعد از ۲۰ سال به پایان رسید.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوری که اخیراً «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: «طالبان از روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می‌کند».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه طی سخنانی در نشست پایانی گفت‌وگوهای بین الافغانی تهران گفت: «شجاعت در صلح مهمتر از شجاعت در جنگ است، زیرا برای صلح باید ایثار و گذشت داشت و از خواسته‌های حداکثری چشم پوشید و به خواسته‌های طرف دیگر توجه کرد، خصوصا در این گفت‌وگوها که طرف دیگری وجود ندارد و هر دو طرف برادران هم و در جستجوی صلح و آرامش برای ملت افغانستان هستند».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    17 5
    قشنگ معلومه طالبان دم روسیه وایران رو دیده که اینطوری پیشروی میکنه
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      3 5
      به این میگن تعامل با جامعهٔ بین المللی، مگه اشکالی داره!!!
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    9 6
    اشرف غنی آمریکایی کارش تمومه
    • صادق IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      7 3
      همین بود که گفت اگر آب میخواید باید نفت بهمون بدید؟
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      1 4
      اگه منظورت این جانبه به همین خیال باش
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    6 1
    خیلی لطف کردن .....
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    11 16
    تو مرزهای ایران که توسط مرزبانی ایران بهشون آب و غذا هم میدند به قاتلین شیعه های هزاره واقعا چه بر سر ما آمده است در جنگ ارمنستان و آذربایجان هم که طرف ارمنستان اشغالگر بودیم
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      3 10
      اینا یه سری پانفارس داعشی هستن
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      0 1
      واقعا خندم می گیره داداشم ما یک روز نه عقده ای های وطنفروشی مثل همین یارو یک بر پان فلان می شن اینبر به هر ایرانی وطن دوستی پان فارس می گن اینا موقع جنگ هم تو سوراخ موش هستن یک روز با عراق می جنگیدیم کلی شهید دادیم امروز رفیق هستیم بهترین رفیق مبنا برای آدم عاقل حال الان اون فرد هست خوب باشه ما هم خوبیم بد هست ما بدیم با کسی پدر کشتگی نداریم آمریکا با اون آمریکایی اگر حقیقی یکروزی مستکبر نباشه آدم باشه با اون هم خوبیم فعلا برای ما بهتر از دولت وابسته کثیف اشرف غنی خائن هستن هرچند من بودم از شیعیان هزاره برای تشکیل دولت حمایت می کردم نه طالبان با اون سابقه دوم مسائل چند بعدی هست همین آذربایجانی که می گی همونی که دست تو دست صهیونیست دشمن اول شیعه هست پایگاه نظامی و جاسوسی داره اما ارمنستان بخاطر ایران رعایت های می کنه هر از گاهی هم شیطنت های مثل چوگان و تار ایران و غیره خود دولت اونجا ضد اصلی شیعیان آذربایجان هست بعد شما توقع داشتی حمایت بشن که چی بشه گوش مخملی فرض بشیم که از دشمن شیعیان و یک لایک منافق حمایت کنیم ؟
  • دلسوز IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    6 8
    وقتی منافع ایدئولوژیک بز منافع ملی حاکم بشه دیگه سیاست خارجیمون شتر گاوپلنگ میشه...‌
  • AU ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    7 3
    سلام.نظرات حاوی جنگ روحی و روانی باز اومدن! قشنگ و خوب میدون کی و کجا نظر بزارن! و طوری هم حرف میزن! که انگار یک عمر فداکاری کنند و خودش و خانواده اشون! هزینه ها رو دادن،به مردم ایران و افغانستان پول هاشون رو بخشیدن و ..!. به شما چه ارتباطی داره؟! 20 سال امریکا کثیف تو افغانستان مردم مسلمان رو قتل عام میکرد! هیچ نمی گفتید! کلی از این طریق ضربات سخت و جبران ناپذیر به ایران زد!( مثل تولید مواد مخدر!پرورش داعش و القاعده! گذاشتن حاکمان دست نشانده! در فقر نگه داشتن مردم افغانست! رواج فساد ها غیراخلاقی و بد نام کردن مردم افغانستان! اواره کردنشون و .. ) حالا میان نگران خودتون رو اعلام میکنی؟! شما در درد و رنج مردم ایران ستون اصلی هستید! شام در مرگ اون معتاد و مواد مخدر و اونیکی به فساد کشیده میشن هم مقصر هستید! همش که کار قاچاقچی و .. نیست! امریکاهای لنگر انداختن و مرگز فساد و پرورش کثیفی در جهان در افغانستان و منطقه درست کرده اند.. پس بشین سرجاتون ..
  • محمد IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 5
    بخاطر دشمنی با اسرائیل طالبان که ساخته عربستان وهابی و عربستان وهابی ساخته اسرائیل است هم ساز میشوند بهتر نیست شیعهای افغانستان که ارادت به حکومت شیعه ایران دادند مانند شیعه های باکو راه خود را جدا کنند حکومتهای عربها برا تجاوز اسرائیل به فلسطین هلهله می کنند آیا راه آزادی قدس از قتلگاه شیعیان افغانستان در مزار شریف بدست طالبان نمی گذرد
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    4 3
    ترکیه 2000 هزار تا تروریست داره می فرسته به افغانستان
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      2 3
      تو دیگه حرف از تروریست ها نزن
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      1 3
      تو نگران نباش حتما به درخواست دولت منتخب و قانونی افغانستان بوده. تروریست هم اونیه که سر میبره. امروزم نتونستی عقده هاتو خالی کنی
  • US ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    3 2
    طالبان اول باید نظرشو در مورد آل سقوط بگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس