بازگشت تنش در مرز چین و هند با افزایش استقرار نظامیان دو کشور - کراپ‌شده

رئیس ستاد نیروهای مسلح هند از استقرار شمار قابل توجه نیروهای چینی و هندی در منطقه «لاداخ» و نگران کننده خواندن این تحرک نظامی خبر داد.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد نظامی هند از استقرار همزمان نظامیان چین و هند در مناطق مرزی مجاور دو کشور خبر داد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» ژنرال «منوک موکوند ناراوان» رئیس ستاد نیروهای مسلح هند روز یکشنبه از استقرار شمار قابل توجه نیروهای چینی در مرز ۳۵۰۰ کیلومتری با هند در منطقه «لاداخ» و نگران کننده خواندن این تحرک نظامی خبر داد. ژنرال ناراوانه گفت ارتش هند نیز در حال افزایش شمار نیروهای خود در مرز با چین است.

وی گفت: «ما همچنین تسلیحات پیشرفته‌ای را به کار گرفته‌ایم. ما قوی هستیم و آمادگی لازم را برای برآوردن هرگونه حادثه داریم.»

هند و چین از زمان درگیری در ژوئن گذشته مذاکرات نظامی  سطح بالایی انجام داده‌اند. سخنان رئیس ستاد نیروهای مسلح هند چند روز پس از آن بیان شد که «هوآ چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نظامیان هندی را به عبور غیر قانونی از مرز به خاک چین متهم کرد، اتهامی که به گفته دهلی نو هرگز واقعیت ندارد.

رسانه‌های محلی روزهای گذشته با استناد به منابع ناشناس مدعی شدند که نزدیک به ۱۰۰ نظامی چینی  اواخر ماه اوت برای چند ساعت از مرز با هند در منطقه ایالت «اوتاراکند» عبور کرده اند.

هند و چین که در سال ۱۹۶۲ در یک جنگ مرزی تمام عیار جنگیدند، مدتهاست که یکدیگر را متهم می‌کنند و سعی دارند در امتداد مرز غیر رسمی خود  که به خط کنترل واقعی معروف است، قلمرویی را تصرف کنند.

نیروهای هند و چین اخیرا  در یک تقابل بر سر منطقه مرزی لاداخ در هیمالیا قرار گرفتند که در آن ۲۰ نظامی هندی کشته شدند و چین هم تلفاتی داشت اما آماری درباره تعداد تلفات ارائه نکرد. هر دو طرف هندی و چینی یکدیگر را بابت درگیری‌های مرزی اخیر و نقض حاکمیت ارضی مقصر می‌دانند.  

یک مقام بلند پایه ارتش هند  چندی قبل  از تحرکات نیروی هوایی چین و استقرار موشک‌ها و رادارها این کشور در  لاداخ شرقی خبر داد. «مارشال بهادرا» مقام ارشد نظامی هند با اشاره به این مطلب گفت که چین در امتداد خط کنترل (LAC)  شمار زیادی رادار، موشک‌های سطح به هوا، سطح به سطح مستقر کرده است.

به گفته این مقام هندی، نیروی هوایی چین هواپیماهای جنگنده بومی خود از جمله «جی-۱۰»، «جی-۲۰»  و «سوخو-۳۰» ساخت روسیه را در تبت نزدیک مرز هند مستقر کرده است. این کشور همچنین سامانه‌های  دفاع هوایی «اس-۴۰۰» را نیز فعال کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس