ویژه ها

حمله به شورای نگهبان و بیان ادعاهایی همچون اختیارات محدود رئیس جمهور، صرفا ترفندی برای فرار از پاسخگویی درباره کارنامه 8 ساله است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** موسویان: کلید رابطه با جهان،پایان دشمنی با آمریکاست

روزنامه شرق در مطلبی به نقل از «حسین موسویان» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای که اکنون در آمریکا اقامت دارد، نوشت:«تا زمانی‌ که روابط ایران و آمریکا در خصومت و دشمنی خلاصه شود، از یک طرف بهبود روابط ما با کشورهای همسایه در منطقه و جهان غرب مثل اروپا دچار مشکل خواهد بود و از طرف دیگر قدرت‌های بلوک شرق مثل چین نخواهند توانست روابط جامع استراتژیک با ایران داشته باشند؛ چون برای آنها هم در نهایت روابط با آمریکا مهم‌تر از روابط با ایران است، ضمن اینکه توسعه روابط با آنها با هزینه چندبرابری برای ما تمام خواهد شد».

موسویان: کلید رابطه با جهان پایان دشمنی با آمریکاست/ حمله به «نظارت استصوابی» ترفندی برای فرار از کارنامه

رهبر معظم انقلاب- 19 دی 99- فرمودند:«شما امروز وضع آمریکا را مشاهده میکنید؛ وضع و حال بت بزرگ را امروز شما می‌بینید که این دموکراسی‌شان است؛ این افتضاح انتخاباتی‌شان است؛ این حقوق بشرشان است، حقوق بشری که هر چند ساعت یک بار، یا حدّاقل چند روز یک بار، یک سیاه پوست را بدون دلیل، بدون جرم در خیابان میکُشند، و کشنده و قاتل هم تعقیب نمیشود؛ این ارزشهایشان است که همین طور میگویند ارزشهای آمریکایی، ارزشهای آمریکایی، و امروز این ارزشها مایه‌ی مسخره‌ی همه‌ی دنیا شده، حتّی دوستانشان آنها را مسخره میکنند؛ این هم اقتصاد فلجشان است؛ اقتصاد آمریکا به معنای واقعی فلج است، دَه‌ها میلیون بیکار و گرسنه و بی‌خانمان [وجود دارد]؛ این وضع امروزِ آمریکا است. این البتّه چیز مهمّی است لکن عجیب‌تر از این، این است که یک عدّه‌ای هنوز قبله شان آمریکا است،  هنوز امید و آرزویشان به آمریکا است؛ آمریکایی که در یک چنین وضعی است».

در روزهای گذشته «بن نورتون» خبرنگار آمریکایی با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین در توئیتی نوشت:«توافق ایران و چین میخی است در تابوت هژمونی آمریکا در غرب آسیا. آیت‌الله خامنه‌ای راست گفته بود که دوره پسا آمریکا شروع شده است».

روزنامه واشنگتن‌تایمز نیز در گزارشی نوشت:دولت بایدن ادعا می‌کند از کمپین فشار بر ایران حمایت می‌کند، اما نشانه‌های واضحی از فروپاشی تحریم‌ها وجود دارد، زیرا چین خرید نفت‌های تحریمی‌ایران را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: سه برابر شدن خرید نفت ایران از سوی چین از زمان روی کار آمدن بایدن، به تهران یک راه نجات مالی و اهرم جدید برای دفع فشار بیرونی داده است.

ساختار حاکمیتی آمریکا اکنون هم در داخل ایالات متحده با بحران های بزرگ مواجه است و هم در نقاط مختلف جهان و از جمله غرب آسیا(خاورمیانه) در موضع ضعف قرار دارد. به همین خاطر است که تحلیلگران مسائل بین الملل تاکنون چندین بار در توصیف آمریکا از تعبیر «ببر کاغذی» استفاده کرده اند.

با اینحال، امثال حسین موسویان همچنان در حال بزک «ببر کاغذی» بوده و دشمن را در موضع قدرت نمایش می دهد.

** حمله به «نظارت استصوابی» ترفندی برای فرار از کارنامه

«غلامرضا انصاری» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«متاسفانه بسته بودن فضای انتخابات و ناامیدی فزاینده ناشی از رفتار دست‌اندرکاران قدرت‌، حکومت و نابسامانی حاکم بر سیاست‌، اقتصاد، فرهنگ و جامعه همه‌گیر و گسترده شده است. از سوی دیگر نظارت استصوابی قدرت انتخاب را از مردم گرفته و عملا انتخاب را از معنا تهی کرده است. دخالت عوامل قدرت سبب شده که نهاد ریاست‌جمهوری و دولت ناتوان و دست بسته نشان داده شود».

انصاری در ادامه گفت:«متأسفانه امروز نیز یک‌دست شدن قدرت جزو شعارهای اصلی اصولگرایان قرار گرفته است. به همین دلیل نیز اصولگرایان همه مشکلات کنونی کشور را نتیجه عملکرد دولت آقای روحانی می‌دانند که در ساختارهای قدرت بیش از20 درصد قدرت را نیز در اختیار ندارد».

موسویان: کلید رابطه با جهان پایان دشمنی با آمریکاست/ حمله به «نظارت استصوابی» ترفندی برای فرار از کارنامه

اصلاح طلبان چند ادعا را به دفعات تکرار کرده اند. یکی از این ادعاها، معرفی «نظارت استصوابی» به عنوان عامل اصلی کنارگذاشتن شایسته سالاری و محدودکننده قدرت انتخاب مردم است.

اما انتخابات شوراهای شهر، تنها یک مثال در رد این ادعای تکراری است. در انتخابات شوراهای شهر هیچ خبری از نظارت استصوابی شورای نگهبان نیست. اگر ادعاهای اصلاح طلبان صحیح باشد، باید شوراهای شهر در سراسر کشور به نماد شایسته سالاری تبدیل شده و مردم آن را به عنوان نماد کارآمدی بشناسند، اما آیا شوراهای شهر نماد شایسته سالاری و کارآمدی است؟! متاسفانه پاسخ منفی است.

در سالهای اخیر پرونده های سیاسی درخصوص فساد مالی، اخلاقی و...نماینده های شوراهای شهر در شهرهای مختلف رسانه ای شده و حتی برخی شوراها به دلیل تخلفات گسترده، منحل شده اند.

شورای شهر پنجم تهران که همگی اصلاح طلب هستند، از جمله مواردی است که بارها از سوی اصلاح طلبان به عنوان نماد ناکارآمدی، عدم آشنایی با مدیریت شهری و سیاسی کاری معرفی شده است. انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران نیز محصول همین شورا است.

حمله به شورای نگهبان و در ادامه تکرار ادعای اختیارات محدود رئیس جمهور، همگی مصادیق توهین اصلاح طلبان به فهم و شعور مردم است. چرا که این طیف از یکسو مدعی است که اختیارات رئیس جمهور فقط 20 درصد است و از سوی دیگر با ترافیک کاندیدا برای پاستور مواجه شده و این تعدد کاندیدا، سران این طیف را سردرگم کرده است.

اگر اختیارات رئیس جمهور فقط 20 درصد است، پس این سر و دست شکستن برای ورود به پاستور از سوی فعالین اصلاح طلب برای چیست؟!

واقعیت این است که حمله به شورای نگهبان و بیان ادعاهایی همچون اختیارات محدود رئیس جمهور، صرفا ترفندی برای فرار از پاسخگویی درباره کارنامه 8 ساله است.

طیفی که مردم را از دلار 5 هزارتومانی می ترساند، حالا دلار 25 هزارتومانی را به بار آورده و متاسفانه حتی توانایی مدیریت بازار مرغ و تخم مرغ را هم ندارد.  

** اعتراف روزنامه اصلاح طلب: بایدن ادامه دهنده سیاست های ترامپ است

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«آنچه پس از دو ماه زمامداری جو بایدن به عنوان رییس‌جمهور جدید ایالات متحده قابل درک است و علی‌رغم تمامی اظهارات قبل و بعد از ورود او به کاخ سفید در مورد بازگشت واشنگتن به برجام و ازسرگیری تعهدات بین‌المللی امریکا در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، همچنان شاهد تداوم سیاست‌های دولت ترامپ و تعلل دولت بایدن در تدوین و اجرایی کردن راهبرد او در قبال بازگشت امریکا به جمع گروه کشورهای 1+5 هستیم».

موسویان: کلید رابطه با جهان پایان دشمنی با آمریکاست/ حمله به «نظارت استصوابی» ترفندی برای فرار از کارنامه

اصلاح طلبان در تحلیل مسائل مختلف و از جمله تحلیل حوزه سیاست خارجی حداقل چند ماه از منتقدان دولت عقب هستند.

در سال گذشته و در مقطعی که نام جو بایدن به عنوان نامزد اصلی دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، کارشناسان تاکید کردند که بایدن در مواجهه با ایران، تفاوتی با ترامپ ندارد.

جو بایدن پیش از این معاون اول دولت باراک اوباما بوده است. دولت اوباما رکورددار تحریم های ضدایرانی در 40 سال اخیر است.

با اینحال رسانه های اصلاح طلب با تیترهایی از جمله «رویای آبان 99»، اینگونه وانمود کردند که اگر بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، در اسرع وقت به برجام بازگشته و تمامی تحریم ها را لغو می کند و در ادامه، فتح الفتوحی اقتصادی رخ خواهد داد.

حالا این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرده است که بایدن ادامه دهنده سیاست های ترامپ است. دموکرات ها و جمهوری خواهان علیرغم اختلافات ریز و درشتی که با یکدیگر دارند، در مسئله ایران دارای وحدت استراتژیک بوده و فقط در تاکتیک های رسیدن به هدف مشترک، دارای اختلاف نظر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    14 0
    اگه 20 درصد اختیار داره غلط میخورین میاین
    • SE ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      8 0
      ماسونها وظیفه دارند که بیایند
  • احسان صادقی ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    8 0
    سلام علیکم، جریان انقلابی هم قائل به رفع دشمنی با امریکا است و این اتفاق نمی افتد مگر قوی شویم، وگرنه وادادگی در مقابل دشمن، بر دشمنی اش می افزاید.
  • محمد IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    10 0
    مشکل اینه که آمریکا با ما دشمنه ...
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      12 0
      اصلاح طلب تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!!!!!
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      0 0
      امریکا دوست شماست دیدید که چگونه شاه ایران را سرنگون کردیم
  • حامد DE ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    7 0
    یک سوال از آقای غلامرضا انصاری، روزنامه آرمان از کجا میفرمایید ریاست جمهوری ۲۰ درصد قدرت دارند؟ چرا ۲۵ نه؟ چرا ۱۵ نه؟ همین سوال رو هر کسی دونست لطفا جواب بده
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    10 0
    آقای موسویان ! کلید رابطه با جهان قوی شدن از داخل است و الا آمریکا همیشه بدنبال ذلیل کردن و تجزیه ایران است
    • علیرضا IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      0 0
      نمی دونم مثبت بدهم یا منفی!! حرف شما مثل این است کسی که هیچی ندارد آروزی خرید خودرو لکسوس کند! حرف و خواسته اسان است اما عمل و اره حل و امکان وقوع مسسسسسئله است.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    7 0
    به لطف پرودرگار، بزودی هوایتان میکنیم. خداوندا به خاطر رسیدن به چنین روزی هزاران بار سپاسگزار هستم.
  • حمید IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    13 0
    شاید من هم اگر مثل آقای موسویان نان و آب آمریکاییها را نوش جان کرده بودم حلیم کدخدا را هم میزدم!
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    4 0
    برای پست تدارکاتچی، و اختیارات کمتر از 20 درصد، اسحاق جهانگیری، حسن خمینی، پزشکیان، اردکانی، ظریف،و ..... معرفی میکنند، دروغ بسه، کسانی که توانشان در حد مدیریت کنترل مرغ و تخم مرغ هم نیست.
  • قرچک IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    11 5
    آقای موسویان: کلید رابطه با جهان،پایان دشمنی با آمریکا نیست حذف تفکر استکبار و زیر کشیدن آمریکا از سلطه قدرت مادی و حذف امثال شماهاست که تفکر استکباری دارید
  • عبدالله IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    12 4
    آمریکا ، دشمن خداست و کسی که با آمریکا دوستی کند ، بدون شک ، دشمن خداست و جایگاه او در دوزخ خواهد بود. انسان عاقل ، زندگی جاودانی آخرت را به دوستی چند روزه با دشمن خدا نمی فروشد!
    • DE ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      1 14
      یه کم سواد هم خوبه ؟؟؟ امریکا رو دشمن خدا می دونید ولی تا حالا دقت نکردی بالای تمام اسکناس های دلار نا خدا ذکر شده ؟؟؟و رسما به کتاب انجیل قسم می خورند بی خدا و دشمن خدا می دونی ؟؟!!!! بعد روسیه و چین که رسما اعلان کرده اند بی دین هستند کشورهای خوبی می دونی !!! یه جو غقلم والله خوبه
    • SE ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      5 0
      سراسر دلار پر است از علام و نشان های فراماسونی و صهیونیستی
  • میثم IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    5 0
    موسویان اگر این حرف ها را نزند و چاپلوسی یانکی ها را نکند یک روز نمی تواند در آمریکا بماند. این خوش خدمتی ها و جاسوسی به نفع دشمن و وطن فروشی برای رضایت ارباب جزئی از وظایف نوکرانی چون موسویان و ناصری ها است.
  • مهرناز IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    4 0
    اصلاح طلبان " شماها کروکور به دنیا امده اید " اولین کلمه اشنا برای شما امریکا بود " گویا اخرین کلمه هم امریکا شد.
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    6 8
    امام خمینی ره : رابطه آمریکا با ایران رابطه گرگ و میش است و هرگز بین اینها آشتی نیست. ما میخواهیم تا دنیا دنیاست با شیطان بزرگ آمریکا دشمنی کنیم . موسویان بتوچه !!!!!!!!
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    4 1
    تا زمانی که این طیف اصلاحات در حاکمیت حضور دارند مشکلات کشور حل بشو نیست این شبکه نفاق باید خشکاندن بشود این خائنین به پای محاکمه بکشانید از چه واهمه دارید
  • شریف زاده IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    4 1
    ** موسویان: کلید رابطه با جهان،پایان دشمنی با آمریکاست وقتی آدم نوکر آمریکا باشد مگر انتظاری بیشتری باید از یک نوکر داشته باشی.
  • علی IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    3 1
    اتفاقا اکثر مردم نه منتظر پاسخگویی 8ساله،بلکه مجازات سنگین به خاطر بی مسئولیتی، فریبکاری، دروغگویی وخیانت به آرای مردم وجنایت در حق مردم وخیانت به کشور وخون شهدا هستند. آن هم اشد مجازات!!!! دلارپاشی، باند بازی، رانت خواری، سیمان ریختن قلب رآکتور، تورم عمدی وخودساخته، بی تربیتی در مقابل حضرت آقا وجواب سربالا دادن و.... فقط چند جرم این مفسدان اصلاح طلب است وبس. اللهم العنهم جمیعاوعذبهم عذابا الیما بحق محمدوآل محمد. اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    2 0
    عزیزان گاندوساز ،لطفا قسمت مربوط به موسویان رو هم بسازید ،بلکم افاضاتش قطع بشه.الان چین وروسیه با دنیا رابطه دارند وامریکاجانش هم با هردوشان دشمنه.یعنی مردم رو اینقدر...فرض کرده؟!
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    4 0
    امریکا شیطان بزرگ و 3 کشور خبیث اروپایی همه جهان نیستن.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    4 0
    ما با امریکا هیچ دشمنی نداریم این امریکاست که تحریم و تهدید و ترور می کند و در امور داخلی ایران داخله می کند و زورگو و مستکبر هست.
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    4 0
    دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه کار کردن ندارد.
  • US ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    3 0
    یک گروه از باصطلاح مسئولان و افراد پشت صحنه در جستجوی کلید در جیب بایدن هستند و مشغول بتن ریزی در چرخ اقتصاد...
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    7 1
    دولتی که حتی توان تامین مرغ و تخم مرغ و روغن خوراکی مردم را ندارد فقط ادعا دارد !
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    3 1
    اصلاح طلبان نمی توانند خود را از کارنامه مردودی دولت روحانی مبرا کنند و باید پاسخگوی فاجعه اقتصادی بوجود آمده باشند.
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    1 3
    بس کنید دیگه! کدوم فرار از پاسخگویی؟؟ مگه شما عین آب خوردن از احمدی نژاد اعلام برائت کردین تا از زیر پاسخگویی به مردم در برین کسی بهتون چیزی گفت؟ اگه مسئله اصلی پاسخگوییه پس شما اول از همه باید پاسخگو باشید
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      4 1
      جهت اطلاع شما الان مردم فانوس به دست دنبال یکی مثل احمدی نژاد می گردند.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    3 1
    کاسه کوزه تونو جمع کنید، به سلامت، دیگه چیزی نمونده. تا کی باید این خزعبلات آقایون لیبرال غربگدا تیتر اول روزنامه های اصطلاح طلب بشه ؟؟؟؟ انشاالله با رفتن این دولت جاسوس پرور، در این روزنامه ها هم بسته میشه. آمین
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    3 1
    آمریکا حتی به دوستانش هم اجازه‌ی رابطه با جهان را نمی‌دهد و بسیار حسود هست. نگاهی کنید به تهدیدهای آلمان، ترکیه، هند و عراق به تحریم به علت قرارداد با شرق.
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    1 0
    واقعا حیف پول چاپ این روزنامه شرق واعتماد وآرمان ملی.هزینه چاپ اینهارو صرف خرید دفتر مشق ونقاشی برای کودکان فقیر کنند،فایده اش بیشتره.
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    0 0
    ما با آمریکا دشمنی نمی کنیم بلکه آمریکا با ما دشمنی میکند چون می خواهد ما آنطور که آنها می خواهند باشیم و نه آنطور که خودمان می خواهیم آنها می خواهند که ما همیشه نوکر آنها باشیم و طرز زندگی ما مثل آنها باشد و هر چه در برابر آنها نرمش نشان دهیم باز توقعشان بالا خواهد رفت .
  • احمد IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    0 0
    به پیر به پیغمبر آمریکا و اسراییل دشمنان قسم خورده ایرانیها هستند آقای موسویان
  • تک سوار DE ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    0 0
    موسویان که جاسوس بود و محکوم هم شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس