به‌دنبال رد صلاحیت کروبی، الیاس حضرتی دبیرکل حزب اعتماد ملی شد - کراپ‌شده

یک نماینده مستعفی مجلس ششم با تعیین تکلیف برای نظام اسلامی برای تأیید صلاحیت اشرار سیاسی، در تهدیدی آشکار مبنی بر "تحریم انتخابات" گفته است: "اگر چنین شود همه رأی خواهیم داد"!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

در چرایی و چیستی "تحریم خاموش انتخابات"

مردم رأی می‌دهند، اگر شما بگذارید!

خواهش قالیباف از روحانی/ تشویق مردم به اغتشاش در آستانه بهار و انتخابات

الیاس حضرتی، فعال چپ و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در بخشی از یک یادداشت که در سرمقاله سالنامه نوروزی روزنامه اعتماد منتشر شد، در اشاره به انتخابات 1400 نوشته است: ما به اهمیت انتخابات واقفیم. تاثیر آن بر امنیت ملی را هم درک می‌کنیم. سفارش امام راحل برای حضور در عرصه انتخابات را هم از دل و جان باور داریم. اساسا تمایل شخصی امثال ما این است که حتما در انتخابات بمانیم و رویه گذشته خودمان را تغییر ندهیم اما این را هم باور داریم که حرمت امامزاده با متولی آن است و حاکمان و مسوولان باید استراتژی انتخاباتی خود را بر مشارکت حداکثری مردم بنا کنند و به لوازم این امر هم تن بدهند و از جمله عرصه رقابت انتخاباتی را با حضور همه سلایق سیاسی، گرم و بانشاط کنند.

او می افزاید: نظارت استصوابی با رویکرد حذفی نه تنها مشارکت مردم را موجب نمی‌شود بلکه احزاب و نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب و مستقل را در مقابل منتقدان حکومت خلع سلاح می‌کند. انتخابات نیازمند مقدمات و تمهیداتی است و حضور نامزدهای توانمند مورد حمایت احزاب و جریان‌های سیاسی، از ضروریات آن است. ما می‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم اما آیا حاکمان و صاحبان قدرت می‌گذارند؟

حضرتی تصریح کرده است: امیدواریم که چنین شود و الا کدام جریان سیاسی بدون داشتن نامزد انتخاباتی جدی خود می‌تواند از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کند؟ در این وضعیت آیا مردم حاضر می‌شوند به این درخواست پاسخ مثبت بدهند؟ درخواست نمی‌کنم بلکه از موضع امر به معروف و نهی از منکر از صاحبان قدرت می‌خواهیم که حق مردم را به آنان بدهند و از خیر یکدست کردن حکومت بگذرند و بگذارند مردم نامزد مورد حمایت خود را در صحنه رقابت انتخاباتی ببینند. اگر چنین شود همه رای خواهیم داد!

یادداشت حضرتی با تیتر "ما رأی می‌دهیم، اگر شما بگذارید! " در سایت اعتمادآنلاین منتشر شده است. [1]

***

*یادداشت حضرتی چیزی جز تکرار تئوری 2 سال اخیر اصلاح طلبان مبنی بر "تحریم خاموش انتخابات" نیست.

به این معنی که آنها می گویند یا نظام اسلامی باید اشرار سیاسی و نامزدهای بدسابقه و فاقد صلاحیت ما را تأیید کند یا اینکه ما در انتخابات شرکت نمی کنیم و موجب کاهش مشارکت می شویم!

گماشتگان و امر بران سیاسی حجاریان نیز طی 2 سال اخیر تا نفس داشته بر این تئوری –که نخستین بار با عنوان مشارکت مشروط از سوی حجاریان مطرح شد- دمیده اند و آنرا ماساژ داده اند.

رفتاری که در کنار رصد نشدن دقیق از سوی برخی خواص کشور منجر به کاهش مشارکت کسانی از مردم در انتخابات مجلس یازدهم شد.

 انتخابات و مردمسالاری یک دستاورد بزرگ برای نظام های حاکمیتی است و هنگامی که می بینیم فرد یا برخی گروه های سیاسی اعلام حضور نداشتن در انتخابات می کنند در واقع شاهد یک فیلم خشونت بار با ژانر خیانت سیاسی هستیم.

احزاب و گروه های سیاسی که نامزدان آن تأیید صلاحیت نمی شوند اولا باید پاسخگو باشند که چرا رفتارهایشان در حدی از فقدان قانون و پر از شرارت سیاسی بوده که موجب محو صلاحیت می شود!؟

ثانیا آنها مکلف اند که در این شرایط اقدام به معرفی نامزدهای جدید و یا نامزدهای ائتلافی کنند. (نظیر رفتاری که اصلاح طلبان در انتخابات دولت یازدهم و مجلس دهم انجام دادند)

اما شاهدیم که اصلاح طلبان اکنون راه خیانت آشکار سیاسی را در پیش گرفته و صراحتا قصد خروج از دموکراسی و ضربه زدن به وجهه مردمسالار نظام اسلامی را دارند.

در اینجا بیان این نکته هم ضروریست که مشارکت حداکثری اگرچه یک امتیاز بزرگ برای نظام اسلامی است اما مقدم بر آن رعایت قانون در انتخابات است.

و در این صورت نتیجه انتخابات با هر میزان مشارکتی برای همه لازم الاتباع است.

کما اینکه دیدیم در انتخابات مجلس یازدهم با اینکه کسانی از مردم با تشویق اصلاح طلبان –که از ارائه فهرست رسمی کاندیداهای خود اجتناب ورزیدند- در انتخابات مشارکت نکردند اما مجلس یازدهم با تأییدات قانونی روی کار آمد و البته در اثر "رأی خوب" مردم نیز شاهد روی کار آمدن یک مجلس کارآمد و جهادی هستیم.

پیش از این، فائزه هاشمی نیز در اظهاراتی گفته است: رأی انبوه دستاویزی برای ادامه سیاست های فعلی می شود! [2]

فیض ا... عرب سرخی نیز شرکت نکردن در انتخابات را یک حق عنوان کرده است...

***

 

قالیباف:دولت لااقل نشان دهد که می‌تواند "مرغ" را مدیریت کند

خواهش قالیباف از روحانی

خواهش قالیباف از روحانی/ تشویق مردم به اغتشاش در آستانه بهار و انتخابات

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نشست فوق العاده کمیسیون های صنایع و معادن، کشاورزی و اقتصادی در خصوص مشکلات مردم در بحث تأمین گوشت مرغ با بیان اینکه از آن جا که تجربه کار اجرایی دارم می دانم که تنظیم بازار مرغ شدنی است، افزود: باید به فکر مردم باشیم و در شرایط کنونی ساختار و مقررات را رها کنیم. مردم به اینکه ساختار چه می گوید کار ندارند و معتقدم زمانی که برای خرید مرغ کیلویی ۲۳ یا ۲۴ هزار تومان پول می دهیم باید بتوانیم کالا را با تکریم تهیه کنیم، این در حالی است که مردم از ۶ صبح با وجود ویروس کرونا در صف می ایستند اما ساعت ۹ صبح نیز نمی توانند این کالا را خریداری کنند و باید روز بعد مجددا مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، او همچنین گفته است: از نظر مدیریتی و اجرایی خوب نیست که مردم برای تامین مرغ دچار مشکل شوند. دولت لااقل در این ۱۰۰ روز آخر نشان دهد که می تواند بازار مرغ را مدیریت کند.

قالیباف با اشاره به اینکه قرار نبود در جلسه امروز حاضر شوم اما به دلیل اهمیت موضوع به این نشست آمدم، تصریح کرد: وزرا و معاونان آن ها می توانند بازار مرغ و تخم مرغ را تنظیم کنند، از این رو دولت بازار مرغ و پروتئین را در یک هفته پیش رو به صورت متمرکز و جدی مدیریت کند.[3]

***

*باید توجه داشت که مجلس قدرت و اختیار اجرایی ندارد و صرفا میتواند مشکلات و راه حل ها را به دولت حاضر ارائه کند و یا در حالتی سخت تر به خاطر مردم دست به التماس و خواهش از دولتی بزند که حاضر به انجام راهبردهای عقلانی نیست و حتی راهکارهای ارائه شده از سوی رهبری نظام برای کاهش گرانی را نیز انجام نمی دهد!

این در حالی است که تجربه و کارنامه اجرایی محمدباقر قالیباف نیز حاکی از آنست که تأکیدات او بر اینکه امکان تنظیم بازار گوشت مرغ وجود دارد؛ یک واقعیت غیر قابل انکار است که با مدیریت جهادی ممکن می شود.

اما اینکه چرا در دولت آقای روحانی شاهد همت جهادی نیستیم و چرا دولتی که در دو انتخابات با پیشنهاد اصلاح طلبان در دامن رأی مردم قرار گرفته توان تنظیم بازار یک قلم ساده گوشت مرغ را ندارد؛ محل تأملات بسیار است.

البته تحلیل های بدبینانه ای در این زمینه وجود دارد که ما در مجموعه وبلاگ مشرق بارها و بارها در قالب مباحث مربوط به "فتنه اقتصادی" به آن اشاره کرده ایم.

لازم به تأکید است که حل نکردن مشکل ساده و دم دستی گوشت مرغ از سوی ستاد دولت در حالی است که سعید حجاریان پیش از این از احتمال اغتشاشات اقتصادی در ایام انتخابات و "سیاه بهار" سال 1400 سخن گفته است. [4]

آیا بین تأکید حجاریان و سکوت و سکون دولت در بحث گوشت مرغ و گرانی و امثال آن ارتباطی هست!؟

***

تشویق مردم به اعتراض خیابانی در آستانه بهار و انتخابات

خواهش قالیباف از روحانی/ تشویق مردم به اغتشاش در آستانه بهار و انتخابات

تقی آزادارمکی، از جامعه شناسان اصلاح طلب در مصاحبه با شفقنا مدعی وجود "فقر اکثریتی در ایران" شده و نیز اظهار کرده است:

"ندارها دچار یک بیگانگی شدند که این بیگانگی آنها را به یک خشونت وا می دارد، بیگانه شدن نسبت به اینکه جامعه، نیازها، انتظارات و توانایی هایشان چیست!؟ در واقع مردم دچار خشونت در مصرف و خشونت در جابه جایی شدند این نوع از خشونت طلبی در خرید برخی از کالاها مانند گوشت، روغن، دستمال کاغذی و… در موقعیت های متفاوت خود را نشان داد. کاسب محله هم که جزو طبقات پایین است، به این خشونت طلبی ادامه می دهد و در نهایت افزایش قیمت ها، بی اعتنایی، بد اخلاقی و ناجوانمردانگی در جامعه شکل می گیرد. در آن زمان راه حل اصلاح جامعه ای با کنش های خشونت آمیز این است که به یک تحول اجتماعی و حرکت های رادیکال بیانجامد! "

او در اظهارات خود همچنین جامعه ایران را در حال نزدیک شدن به مرحله فروپاشی اخلاقی توصیف کرده است. [5]

***

*ما قضاوت درباره اظهارات بدون سند و من عندی آزادارمکی را بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم و البته این سوال را نیز  طرح می کنیم که نظیر این افراد دیگر باید چگونه از جامعه رو به پیشرفت ایرانی سیاه نمایی کنند و حرفهای بدون سند بزنند و مردم را تشویق به حرکات رادیکال در اعتراض به مشکلات اقتصادی که در تمام جهان وجود دارد، کنند تا برخی افراد متوجه حاقّ مفهوم "فتنه اقتصادی" بشوند!؟

آیا پر واضح نیست که نظیر چنین حرفهایی که بصورت هر روزه از تریبون های اصلاح طلب و دولتی در ذهن مردم پمپاژ می شود؛ توانایی این را دارد که حتی ساکنان بهشت را نیز به تصور زیست جهنمی بکشاند!؟

 ایران اسلامی به یمن دولتی ناکارآمد که اصلاح طلبان در دامن رأی مردم گذاشته اند با مشکلاتی در عرصه های اقتصادی مواجه است. اما آیا راه مواجهه با این مشکلات تشویق مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات و البته "رأی خوب" است یا انکار اکثریت متوسط شده جامعه ایرانی و نشان دادن با ایما و اشاره راه آتش و خیابان و حمام خون به مردم!؟

***

1_ https://etemadonline.com/content/471906

2_ mshrgh.ir/1192936

3_ https://www.isna.ir/news/99122518926/

4_ mshrgh.ir/1119442

5_ https://fa.shafaqna.com/news/1114674/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • سید IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    34 9
    نادان است کسی که هنوز به معجزه ای در مملکت گردانی و فساد ستیزی از سوی اصلاح طلبان تهوع آور امیدوار باشد!
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      14 4
      اصلاح طلبان و کارگزاران اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید با سیاست خداحافظی کنند.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      18 3
      اصلاح طلبان باعث و بانی وضع موجود هستن و باید پاسخگو باشند.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      16 2
      با این فاجعه اقتصادی که بوجود آوردند دیگه کسی به اصلاح طلبان رای نمی دهد.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      17 0
      دولتی که حتی توان تامین روغن و مرغ و تخم مرغ را ندارد فقط ادعا دارد !
    • ایران عزیز IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      9 0
      مرگ بر لیبرال های تبهکارِ تباه سازِ ویرانی خواه . پاینده باد ایران . پیش به سوی حکومت یکدست . درود بر یکصدایی و یکپارچگی درونی .
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      2 4
      مملکت گردانی فساد ستیزی که فقط اون 8 سال که سه تا قوه دست اصولگراها بود.همه چی رو برای 500 سال گل و بلبل کردن اصلا
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      27 1
      بنفش ها پدر مردم دراوردن و به زودی در انتخابات 1400 ایشالله به زباله دان تاریخ پرت میشن
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    20 4
    سلام مردم ایران این نوع زندگی کردن را انتخاب کردن
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      15 2
      اگر با مشارکت حداکثری دوباره دولتی همانند دولت روحانی یا دولت هاشمی سرکار بیاید باید فاتحه اقتصاد و کشور را بخوانیم.
  • امیر NL ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    8 8
    واقعا هنوز فکر میکنید اصلاح طلب و اصولگرا فرق دارد؟ مشکلات این مملکت به خاطر دلالان است، هر دو دسته هم فقط از این ناراحت هستند که چرا دلال های ما روی کار نیستند
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      9 1
      فعلا در این دولت جولان دلالان رو واضح می بینیم که خون مردم رو تو شیشه کردن. شمام رد گم کنی نکن عاقبت نداره!
  • ناامید ودرمانده IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    7 1
    مردم همیشه درصف ،خودمان انتخاب کردیم. نوش جانمان تاوقتی درانتخابمان دقت نکنیم وضعیت همین است ،اون ازدولت اصولگرای احمدی نژاد (البته جدیدا اصولگراها میگن اون ازما نبوده) این هم ازافنضاح فاجعه بار دولت اصلاح طلب ها (البته اصلاح طلب ها هم جدیدا میگن روحانی ازما نیست)
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    14 0
    عجب طعنه کلفتی انداخته به روحانی !!!!!! ولی دولت از سیب زمینی هم بی رگ تره
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    7 1
    بنظرم در تعریف کلمه" فرار به جلو"یا"فرافکنی"در لغت نامه دهخدابنویسید=برخی از این برادران اصلاحاتچی.
  • خانی زاده IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    7 0
    آقای حضرتی منظورشمااینست که یابگذاریداوباش سیاسی تاییدصلاحیت شوند یاانتخابات تحریم شود وبعدازانتخابات هم بگوییدحتماتقلب شده است. باباشماهادیگه کی هستین ازقیامت بترسید.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    3 0
    مهدی هاشمی رفسنجانی که به خاطر 5میلیون مارک رشوه تو زندان بود ازاد شده یا هنوز تو زندانه؟
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      7 0
      آقای حضرتی این اروز را به گور خواهید برد به کری چشم امثال تو و اصلاح طلبان وطن فروش در انتخابات شرکت کرد ه به آن کسی رای خواهیم داد تو دوست نداری ؛ شیرفهم شد!؟
  • شراره IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    9 0
    الیاس حضرتی اون دومیلیارد دلاری ارز 4200 که دولت محبوبت روحانی داده و گم شده هیچ کس نمیدونه کجاست رو تو میدونی کجاست ؟ با گفتن این حرف ها ما اون دو میلیارد رو یادمون نمیره گفتم بدونی
  • محمدایوب IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    6 1
    جناب قالیباف. والله والله. همه این گرانی‌ها ساختگی است دست خود دولت هست آنها جان مردم راگرفته اند میخواهند نفس آخر رابگیرن ووطن فروشان بی وطن حجاریان وتاج زاده واصلاح طلبان هم دائم در کوس تشویق به شورش می‌دمند به جای خواهش باید روحانی رابیاورید مجلس پاسخ بدهد چه غلطی میکند بادستور خر. آب نمی‌خورد چه رسد کارانجام دهند
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      2 0
      بسیار عالییییییییییییییییییییییییی
  • FR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    7 0
    بهتر که اصلاح طلبهای اغتشاش گر انتخابات را تحریم کنند خوشا باغی که شغغغغغغغالش کند قهر! ولی د آخه نمیکنند قمپز تهدید در میکنند!
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    1 2
    آفای حضرتی اینها گوش شنوا ندارند چون ماهم خیلی وقت است هشدار می دهیم اگر چنانچه فرزند شاهنشاه فقید ملعون رضا پهلوی را تایید نکنند شرکت نخواهیم کرد ولی قبول نمی کنند
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    1 9
    آقای قالیاب نزدیک یکسال هست بر مصدر رباست مجلس تکیه زدید شما خودتان چکار کردید ؟ مشکل مردم مرغ نیست مشکل تمام اقتصاد یشدت مریضه که هروز داره بد تر می شود دو هفته پیش در سیما جلسه برای دامداران و علوفه فروشان و وزارت صمت را نشان می دهد و خبر تا آخر هفته قیمت گوشت پایین می آید را می گوید نه تنها پایین نیومد بلکه گران هم می شو د نقش نظارت شما پس کجا هست؟ -اجناس و کالا های اساسی بشدت گران هست و نود درصد تولید داخل هست و هیچ از دلار و سوخت و مواد اولیه هم استفاده برای تولید آن نشده هست و لی گران شده هست مثل برنج خرما و پسته و حبوبات پرتقال و میوه وووو و هیچ مسئولی نیامد واقعا جلو کیری کند جزء آنکه فقط پشت تریبون سخنرانی کنند و وعده پوچ ارزان می شود و تقصیر را به گردن هم انداختند انجام ندادند و این مردم هستند که دارد بشدت له می شوند
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      4 0
      همین طوری نظر دادین که به این روز افتادیم اینکه همه رو به یه چشم دیدین در حالی که طیف غرب پرست بارها ثابت کرده میاد رو کار تا ایران رو تضعیف کنه، از سر تا ته عملکردشون تضعیف ایرانه، حقوقها نسبت به دوره دولت دهم دو سه برابر شده اما قیمتها بیست برابر شده اینقدر همه رو به یه چشم نبینید
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      8 2
      یعنی این رو نمیدونی که وظیفه مجلس وضع قانون هست نه کنترل اقتصاد؟؟؟؟!!!!!!
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      5 0
      این مجلس 1 سال نیست که اومده هرچی هم قانون وضع کرده رییس بنفشت که 8 ساله پدر مردم رو دراورده انجام نداده پس از خدا بترس و تهمت نزن
  • محمدایوب IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    3 0
    آقای قالیباف تنظیم بازار رو بدین به سپاه. اصلا این چندماه دولت رابدین به بسیج. به مولی بهتراداره میکنن.
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    6 0
    مراقب باشید به دلیل اینکه احتمال پیروز نشدن اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو به دلیل عملکرد ضعیفشان در دولت کنونی زیاد است ممکن است آشوب به پا کنند و فتنه ۸۸ را دوباره تکرار کنند آگاه باشید و از این اتفاق پیشگیری کنید پیشگیری بهتر از درمان است
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    4 0
    آقای حضرتی همان روزی که از مجلس اخراجت کردند همان روز جزو مرده ها قرار گرفتی چرا؟ چون سعدی علیه الرحمه گفت سعدیا مرد نکو نام نمیرد هر گز مرده آنست که نامش به نکویی نبرند حالا هر چقدر هم دست و پا بزنی نمی توانی خودت را نجات بدی چون نامت به بد نامی ثبت شده و آرزوی این که به اهداف شومتان برسید حتما به گور خواهید برد کشور نه به شما نیاز دارد نه به رایتان ملت غیور ایران هستند در صحنه و محکم به دهان یاوه گویانی همچون شمما خواهند کوبید
  • یک دوست IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    1 0
    جناب حضرتی؛ اتفاقا ای کاش حکومت یکدست باشد تا برای مردم کار کند، هشت ساله پدر ملت را درآوردید طلبکار هم هستید.
  • یاور انقلاب IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    اقای استاد دانشگاه !!!!! استاد همفکر های شما مسئول بدبختی وپریشانی ملت هستند ، باز نزدیک انتخابات شدیم و مسئولین نابسامانی شروع کردند به این اشفته بازار را بگردن دیگران بیندازند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس