روحانی و اخوندی

تئوریسین های اقتصادی دولت آقای روحانی در حالی همچنان بر نظارت نداشتن بر قیمتهای بازار تأکید دارند که گرانی فعلی از هیچ قاعده اقتصادی پیروی نمی کند و صرفا دلایلی مجرمانه دارد.

سرویس سیاست مشرق - "عباس آخوندی" فعال اصلاح طلب و اولین وزیر مسکن دولت آقای روحانی که نرخ مسکن در دوران وزارت وی تا چند صد درصد افزایش یافت به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرآنلاین پیرامون گرانی و راه برخورد با آن گفته است:

"در این تورم وحشتناک یک وقتی شما می‌خواهید در مورد ریشه تورم بحث کنید؛ از طرفی تولید ناخالص ملی رو به کاهش است و از طرفی امکان تجارت ندارید، وقتی شما امکان تجارت ندارید تورم بالا می‌رود و این خیلی ساده است. قدرت نرم می‌گوید برو و مساله تجارت را حل کن، اگر می‌خواهید مساله تجارت را حل کنید باید مساله بانک را حل کنید و اگر می‌خواهید مساله بانک را حل کنید باید مساله FATF را حل کنید، می‌خواهید مساله تجارت را حل کنید باید بتوانید با کشورهای همسایه مشکلاتتان را حل و فصل کنید و بدون روابط سیاست خارجه نمی‌توانید آن را حل کنید، بنابراین وقتی شما می‌خواهید قدرت نرم داشته باشید مساله را بررسی می‌کنید، وقتی قدرت سخت باشد می گویید این قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و ما فردا به خیابان‌ها می‌ریزیم و هرکسی که گران فروخته باشد را فلان می‌کنیم. "

او می افزاید: از سال ۴۸ تا الان می‌خواهند پوست هرکسی که گران فروشی می‌کند را بکنند، الان ۵۰ سال است یعنی از زمان شاه می‌خواهند هرکسی که می‌خواهد گران فروشی کند را بگیرند، شما بیایید و روشی که جمهوری اسلامی در رابطه با بحث تورم دارد را با روش شاه مقایسه کنید، دقیقا یکی است، هم او دنبال قدرت سخت بود و هم اینها دنبال قدرت سخت هستند.

آخوندی تصریح می کند: اگر قدرت نرم داشته باشید می‌روید مساله را بررسی می‌کنید، این مساله باید در قاعده نظام اقتصادی حل شود، این مساله در قاعده نظام بگیروببند حل نمی‌شود، هرچه آن را بگیروببندتر کنید آن را بدتر می‌کنید. الان ۵۰ سال است که ما یک مطلب بسیار ساده را نمی‌توانیم در ایران قبول کنیم که وقتی سطح عمومی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند باید ریشه آن را پیدا کنید و ریشه آن در افزایش پایه پولی یا افزایش بدهی دولت یا موانع تجارت است... به پیر به پیغمبر با بگیروببند و با اسلحه مشکل حل و فصل نمی‌شود، این همان بحث گفتمان است، اگر گفتمان نرم باشد به دنبال ریشه می‌رود و اگر گفتمان سخت باشد فکر می‌کند اگر یک‌سری آدم به خیابان‌ها بفرستند می‌توانند جلوی گران‌فروش را بگیرند. اخیرا می‌گویند بسیج هم می‌تواند برود و فلان کند. [۱]

*صحبت های لیبرالیستی آخوندی به وضوح هرچه تمامتر دلیل گرانی بی‌قاعده این روزها را نشان می‌دهد.

دلیلی که نه فقط آخوندی بلکه کثیری از مدیران ارشد دولت آقای روحانی مثل یک دین مقدس به آن معتقدند و از همین رو از "نظارت بر بازار و قیمت‌ها" طفره می‌روند.

و از همین روست که یک "گرانی بی‌قاعده" که از هیچ دلیل تورمی، دلاری، تحریمی و یا بازاری پیروی نمی‌کند بر بازار قیمت‌های ایران سایه انداخته است و مادام که تفکر آخوندی و امثال آخوندی در دولت‌های ایران وجود داشته باشد نیز خبری از ارزانی نخواهد بود.

آخوندی: فکر می‌کنند با آدم فرستادن می‌توانند جلوی گرانی را بگیرند! / راه عبور از گرانی چیست؟

 آخوندی در حالی با ژست اقتصاددانی و فهم روابط تجاری؛ نظارت نکردن بر بازار و قیمت‌ها را تشویق می کند که پاسخ این منطق ساده را نمی‌دهد که وقتی هیچ ابزار مالیاتی و نظارتی کارایی در بازار اعمال نمی شود و طمع و سود بیشتر جایگزین قواعد قیمتی می شود؛ آنگاه چه باید کرد و چطور باید جلوی گرانی را گرفت!؟

ضمن اینکه در همان کشورهای مهد اقتصاد لیبرالیستی نیز گاهی مقادیر معتنابهی از یک کالا توسط دولت خریداری و به دریا ریخته می شود تا بحث مدیریت بر نرخ های بازار دچار انهدام نشود.

 نرخ و فرایند نرخ گذاری و نرخ پذیری قواعدی دارد و در اقتصاد هم به این قواعد توجه می‌شود اما مسئله اینجاست که در بازار قیمت‌های ایران به لطف تفکر آخوندیسم شاهد انهدام قواعد و جانشینی طمع و سودمحوری بعنوان قیمت‌گذار اصلی بازار هستیم.

چه اینکه جهش چند صد درصدی قیمت مسکن و ناواقعی بودن قیمت بسیاری از اقلام دیگر شاهد دلیل ماست که نشان می‌دهد گرانی فعلی از هیچ قاعده ای پیروی نمی‌کند و البته به FATF نیز هیچ ربطی ندارد.

اگرچه در حالت خوشبینانه! آخوندی و دوستان او در قبال این شرایط هیچ پاسخی ندارند و یا همچنان بر تفکرات آدام اسمیتی خود پافشاری افراطی دارند اما حقیقت آنست که شرایط و گرانی فعلی صرفا در اثر عدم دخالت دولت و نقص در وظایف حاکمیتی آن بروز یافته است.

یعنی اگر دولت به وظیفه حاکمیتی خود در قبال بازار عمل می‌کرد و جلوی نقش طمع در قیمت‌گذاری را می‌گرفت، امروز سفره‌های مردم تا این اندازه کوچک نشده بود و قدرت خرید خانواده‌ها درگیر آسیب‌های گرانی فعلی نبود.

جالب است که قوه قضائیه نیز در بحث گرانی بی‌قاعده بایستی بعنوان مدعی‌العموم وارد شود و تجربه ورود آیت ا... آملی لاریجانی، ریاست سابق قوه قضائیه به عرصه کنترل قیمت گوشت مرغ نیز در این زمینه وجود دارد که چطور شاهد قطع ید انسان‌های طمّاع و واقعی‌شدن قیمت گوشت مرغ بودیم.

در بحث اظهارات آخوندی تأکید بر این نکته ضروریست که مسئولان ذیربط هرگز نباید فریب چنین اظهاراتی را بخورند و در تصور اینکه ورود حاکمیتی به عرصه بازار معارض با مبانی اقتصاد است و یا راه رفع گرانی پذیرش FATF است؛ برای معیشت بی پناه مردم کاری نکنند!

نظام فعلی تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری اقتصاد دولتی حتما بایستی از مهلکه‌ای که تفکر آخوندیسم شامل کشور و مردم کرده است، بگریزند و مهمتر از همه مردم را از تبعات این تفکر خطرناک نجات دهند.

تبعاتی که طی ۷ سال گذشته مثل بهمن بر معیشت خانوارهای ایرانی فرود آمد و دولتی که با عملگری اصلاح طلبان در دامن رأی مردم گذاشته شد؛ آسیبی را در بحث گرانی و قیمت ها ایجاد کرد که معضل آن جز با ورود نظارتی و حاکمیتی دولت مرتفع نخواهد شد.

گفتنیست، رئیس جمهور روحانی از ابتدای تابستان سال گذشته تاکنون بارها و تقریبا هر ماه یکبار دستور نظارت بر قیمتها و مقابله با گرانی را داده اما آنچه که در عمل رخ داد؛ گرانی بیشتر بوده است. [۲]

***

1_https://www.khabaronline.ir/news/1498458

2_mshrgh.ir/1095404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    39 3
    اخوندی این چرت و پرتا رو چطوری به هم می بافی؟ :/
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      12 0
      اگر می خواهیم دولت های دشمن ایران نابود شوند بخشی از اصلاح طلبان تهوع آور امثال آخوندی و تاجزاده و حجاریان را به عنوان صادرات به این کشورها بفرستیم! حتی اگر در ازای شان پول هم نگیریم باز هم چند جانبه سود کرده ایم!!!
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      7 0
      کاشکی اقتصاد هم بلد بود رشد پایه پول نیاز رشد اقتصادی درهر کشور است منتهی در ایران به برکت امثال تو آقای آخوندی به دلالی می رود و تورم ایجاد می کند بعد برای آدرس غلط دادن ازfatfصحبت می کنی؟
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      9 0
      اونطوری که ازش برای خودم ""ویلای 1000میلیاردی لواسان "" در بیاید !وبرای مردم ""هیــــــــــــــــــــــــــــــــچ"".
    • سوخته IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      6 0
      آخوندی خودت یکی از بی لیاقت ترین هستی
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    22 1
    والله بالله رشد نقدینگی باعث تورمه...
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    46 3
    یکی از راههای اصلی جلوگیری از گرانی محاکمه و مجازات شدید مسئولین ناکارآمد و وقیحی مثل آخوندی است
  • نادری IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    15 1
    راه برداشتن گرانی اینه که خود جناب وزیر سابق آقای آخوندی پول خروج داده از بورس تیر و مرداد 99 رو برگردنه چرخه تولید یا همون بازار سرمایه....
  • احمد IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    7 0
    شما اقای وزیر سابق مسکن که حنی موسکن هم نبودی بخاطر دزدی هایت حرف نزن چون مسکن در زمانت 2و3برابر شد.مردم که مثل شما برج در شمال شهر ندارند..
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    10 0
    خو جناب کی باید برود مشکل را حل کند دولت شما ،،، والا بخدا طوری حرف میزنید انگار هشت سال این دولت دست مریخی ها بوده وشما هیچ کاره بوده اید والان دارید میگید اِل بشه درست میشه بِل بشه درست میشه ،،،خب بالاخره مخاطب این بایدها کیه ؟ بجز دولت ( نکنه مردم هم باید ریشه یابی مشکل نرم اقتصاد را انجام بدن و شما هیچ کاره اید) ،،، میگن وقیح تر از شما یه شخصی بود به نام عمروعاص که پس از فوت ایشان تاریخ مثل شما رو به خود ندیده
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    5 0
    خو جناب کی باید برود مشکل را حل کند دولت شما ،،، والا بخدا طوری حرف میزنید انگار هشت سال این دولت دست مریخی ها بوده وشما هیچ کاره بوده اید والان دارید میگید اِل بشه درست میشه بِل بشه درست میشه ،،،خب بالاخره مخاطب این بایدها کیه ؟ بجز دولت ( نکنه مردم هم باید ریشه یابی مشکل نرم اقتصاد را انجام بدن و شما هیچ کاره اید) ،،، میگن وقیح تر از شما یه شخصی بود به نام عمروعاص که پس از فوت ایشان تاریخ مثل شما رو به خود ندیده
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    7 0
    تو دیگر حرف نزن 4سال وزیر راه ومسکن بودی هم ساختو ساز را تعطیل کردی همه ملت را بیکار کردی جاده های مملکت شد چاله میدون خلاصه مطلب هیچ کار مثبتی در 4سال به غیر از چپول انجام ندادی
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    10 0
    مزخرفترین لیبرالهای کله پوک تو ایران ساکن هستند متاسفانه
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    4 0
    مردم باید مسئولانی انتخاب کنند که منابع و سرمایه های ملی را در اختیار مردم قرار دهد نه در اختیار جناحها و گروههای رانت خوار
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    2 3
    از نظر متحجر هر نظر یا عملیی که مخالف باور متحجر باشد غیر قانونی و زشت و نادرست است. اقتصاد علم است با زور نمی شود اقتصاد سالم داشت . نظارت در اقتصاد یعنی دزدی و رشوه و رانت
  • AT ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    5 0
    نه په با حیوان فرستادن میشود جلوی افتضاح شماها را گرفت! اصلا همین حرف این آدم فاسد و دغل نشانه انست که خودشان باعث این گرانی ها هستند.
  • ابوالفضل IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    1 4
    خب راست گفته با ادم فرستادن که مشکل گرونی حل ئمیشه
  • ali IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    6 0
    اقتصاد ما دلال پرور است، متاسفانه برای مردم ما بدون زحمت پول در آوردن(همون دلالی) به یک ارزش تبدیل شده است. کاری که با زحمت بازو یا حتی فکری انجام میشود بی ارزش و دارای شان اجتماعی پایین است.
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    16 0
    به والله علی اعظم این آخوندی با توقف مسکن مهر و توقف هر طرح تولید مسکن ، باعث گرانی مسکن و بسیار گرانی های دیگر بوده است و حتما باید اعدام شود
  • حسن IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    2 0
    آقای آخوندی شما از علم مدیریت چه می دانی امروز ما در عصر دانایی و تفکر استراتژیک هستیم میشه بپرسیم با کدام رانت و واسطه به وزارت رسیدی که شایسته سالاری در گروه شما معنا ندارد
  • محمد IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    0 1
    در زمان شاه که درهای مملکت به‌روی صد کشور باز بود.پس چرا تورم ۵۰درصدی در دهه ۵۰ کنترول نشد.با فروش ۶میلیون بشکه نفت ودرآمد سالیانه۴۰تا۵۰ ميليارد دلاری که قدرت خریدش معدل یکصد ميليارد دلار بود اقتصاد متلاشی شد.
  • ناشناس IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    2 0
    به نظر بنده مشکل اقتصاد ایران هم تحریم هست هم فساد هم هم عدم صلاحیت افراد در سمتهای خود.
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    0 0
    با نظر آمریکایی ها هم کاری نداریم،اگه معیارمون حرفای اونا باشه به اشتباه می افتیم.
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    2 0
    کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی، شما که از ریشه یابی حرف میزنی، چرا این حرفتون رو تو مسکن بکار نبردی که نزدیک به ۷۰۰ درصد گرون نشه، اصلا این ریشه که میگی چی هست، اصلا خودتم نمیدونی چی هست، اگر به جای این اراجیف، دست واسطه گری ها رو از بازار میبریدید و اجناس و موارد مصرفی مردم مستقیم به دستشون میرسید، صادرات و واردات رو به یه عده خاص معدود ندید،(مثل واردات موز)، قیمتها فضایی نمیشد.
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    3 0
    هر وقت عرضه دچار تنش بشه، قیمت دچار تلاطم میشه.
  • شهاب IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    3 0
    بر هرچی اصلاح طلب لیبراله
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    3 0
    *** سیاسی کم داشتیم، حالا *** اقتصادی هم دیدیم...!
  • محمدایوب IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    4 0
    باادم فرستادن گرونی حل نمیشه پس چی می فرستیم با اصلاح طلبان برو ارزون کن
  • سید فروزان CH ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    4 0
    جناب سوپر میلیارد بر اساس همین قدرت نرم بودکه اینچنین کارنامه از خودت در نساختن مسکن بجا گذاشتی و بر اساس همین بگیر و ببندها بوده که آزادانه صاحب ثروت افسانه‌ای شدی ،
  • رضا IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    4 0
    خدایا خائنین به این مملکت، انقلابف شهدا و مردم رو خوار و خفیف کن
  • DE ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    3 0
    آخوندی: فکر می‌کنند با آدم فرستادن می‌توانند جلوی گرانی را بگیرند! . مسکن هم همینطور. من را هم که برای مسکن فرستادند بخاطر این بود که میخواستند آدم بفرستند ولی آدم گیرشون نیومد من را فرستادند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس