پروژه مغرضانه «ثبت نام فله ای اصلاح طلبان» برای انتخابات 1400

چپ‌های ستادی و عناصر تحریم خاموش انتخابات در حالی مسئولیت رقابت انتخاباتی را متوجه نظام اسلامی و نهادهای نظارتی میکنند که اتفاقا این مسئله وظیفه احزاب و گروه های سیاسی است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تابلوی ناکارآمدی و گرانی را چه کسانی ترسیم کرده‌اند؟!

رسوایی بزرگ در یک تابلوی نقاشی

آیت‌ا... کعبی: تصویب FATF یعنی مسلح کردن دشمن/ رسوایی بزرگ در یک تابلوی نقاشی

محمدصادق جوادی حصار، فعال چپ و عضو حزب اعتماد ملی در بخشی از یک مصاحبه با اعتمادآنلاین پیرامون انتخابات 1400، اظهار کرده است:

"البته مردم تحت فشارهای شدید اقتصادی و روحی و روانی هستند. مردم ما این احساس را دارند که برابر خیلی از اتفاق‌ها تحقیر می‌شوند که این حس و دیدگاه اصلاً خوب نیست."[1]

*گزاره مورد تأکید جوادی حصار مبنی بر فشارهای وارده به مردم در حالی است که او بک گراند و عامل این فشار که چیزی جز دولت برساخته اصلاح طلبان و گرانی ها و بی تدبیری های آن نیست را مورد استتار قرار میدهد!

جالب است که حتی کسی مثل محمدرضا تاجیک که از تئوریسین های اصلاح طلبی محسوب می شود به تازگی در اشاره به انتقادات اصلاح طلبان از وضعیت موجود به قصه ای از یک افسر آلمانی اشاره کرده است که در یک نمایشگاه نقاشی جلوی یک تابلو می‌ایستد، چون یک خشونت مدرن را در تابلو می‌بیند، نقاش را صدا می‌زند و می‌گوید این کار شماست؟ نقاش هم با متانت می‌گوید خیر کار شماست.[2]

پس مشکلی اگر وجود دارد مسئولیت آن مستقیما به اصلاح طلبان برمی گردد اما قابل تأمل است که آنها در یک بازی مزوّرانه خود را نماینده اکثریت و معترضان وضع موجودی که خود پدید آورده اند جلوه می دهند! رفتاری که جز مسئولیت ناپذیری و رفتارهای منتهی به ادامه مشکلات مردم، تفسیر دیگری ندارد.

بحث احساس تحقیر که جوادی حصار مدعی آن برای مردم شده است نیز یک برساخته ذهنی در ستاد هسته سخت اصلاحات برای سیاه نمایی از وضع موجود کشور و ناامیدسازی مردم است.

چه اینکه ما در وضعیت موجود دچار مشکلاتی هستیم اما اولا این مشکلات قابل رفع هستند و ثانیا تحقیر نیز یک مبحث جامعه شناسی سیاسی در جوامع استبدادی با حکام خودکامه است نه یک مبحث قابل وقوع در جوامع مردمسالار و یا در حکومتهای دینی مشروع.

***

"رقابت انتخاباتی" وظیفه نهادهای نظارتی است یا وظیفه گروه‌های سیاسی؟!

آیت‌ا... کعبی: تصویب FATF یعنی مسلح کردن دشمن/ رسوایی بزرگ در یک تابلوی نقاشی

فردی به نام محمدعلی ایازی که گفته شده عضو مجمع اصلاح طلب محققین و مدرسین حوزه علمیه است در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد با اشاره به مجلس یازدهم گفته است:

"اصولا افکار عمومی می‌گوید این مجلس برخاسته از اکثریت آرای مردم نیست؛ در انتخابات اخیر مجلس، متاسفانه یک تجربه ناخوشایند بدست آمد؛ مردم در داوری عمومی به این نتیجه رسیدند نهادهای ذیربط به گونه‌ای کاندیداهای مجلس را رد صلاحیت کردند که زمینه «رقابت» فراهم نشد؛ کار به جایی رسید که عملا درصد کمی از مردم در انتخابات شرکت کردند؛ پس قهرا این سوال درباره این نمایندگان مطرح است که هر لایحه و هر قانونی که وضع می‌کنند آیا نظرشان واقعا برخاسته از آرای اکثریت مردم است که مرتبط با جمهوریت نظام است؟ یا بر اساس ادعای کسانی است که می‌گویند ما اصلا چکار داریم به نظر اکثریت مردم؟"[3]

*فرد اشاره شده البته بدیهیات قانون و دموکراسی را هم نمیداند که منتخبان یک انتخابات قانونی، همواره نمایندگان اکثریت هستند و اطاعت از نتیجه یک انتخابات قانونی برای همه لازم الاتباع است.

بماند که مجلس یازدهم نیز تاکنون کارنامه ای مشحون از کارآمدی و پرداختن به مصوبات کاربردی (مثل اخذ مالیات از خانه های خالی) داشته است که این سطح از پرداخت اصولی به مشکلات مردم خار چشم دشمنان نظام و انقلاب است.

مسئله رقابت نیز هرگز به نهادهای نظارتی که در تمام حاکمیت های جهان وجود دارند مربوط نمی شود بلکه به جریانات و احزاب سیاسی مربوط است که شأنی جز معرفی نامزدهای انتخاباتی و تقویت مردمسالاری ندارند.

که اگر هم دارای نامزدی با شرایط صلاحیتی نیستند بایستی نسبت به معرفی نامزدهای کمتر شناخته شده یا ائتلافی اقدام کنند.

اقداماتی عقلانی که البته دیدیم اصلاح طلبان در جریان انتخابات 98 هیچیک از آنها را انجام ندادند و با عدم معرفی کاندیداهای خود رسما دست به "تحریم خاموش انتخابات" زدند.

جالب است که چپها به جای اینکه امروز در موضع خیانت و پاسخگویی باشند اما به جایگاه مدعی شتافته اند و برای استتار رفتار شریرانه تحریم خاموش انتخابات، موضعی پیروز و انتقادی را نسبت به افتضاح خود در جریان انتخابات مجلس اتخاذ کرده اند.

مقوله ای که حتما بایستی مد نظر مردم و خواص کشور باشد و نسبت به آن روشنگری صورت بگیرد. وگرنه حتما قابلیت تکرار دارد.

گفتنیست، ایازی چند سال قبل نیز در اظهاراتی گفته بود: اگر موضوعی در عرف جامعه تبدیل به منکر نشود، این دیگر منکر نیست![4]

او همچنین در زمان دیگری مدعی تغییر امام راحل در سال های آخر حیاتشان شده است.[5]

***

آیت‌ا... کعبی: تصویب FATF یعنی مسلح کردن دشمن

آیت‌ا... کعبی: تصویب FATF یعنی مسلح کردن دشمن/ رسوایی بزرگ در یک تابلوی نقاشی

آیت الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مصاحبه با خبرگزاری رسا، پیوستن به FATF را مسلح کردن دشمن برای اعمال تحریم های هوشمندانه دانسته و گفته است: متأسفانه علی رغم اینکه قبلاً الحاق به اف ای تی اف رد شده، اما بانک مرکزی ایران شدیداً به دنبال پذیرش خواسته های این اتحادیه است، در حالی که مقامات آمریکایی هم به دنبال ملحق شدن ایران به اف ای تی اف هستند.

او می افزاید: در حقیقت آمریکایی ها می خواهند ما به اف ای تی اف بپیوندیم تا با شفاف شدن اطلاعات مالی کشورمان برای آنها، فرایند تحریم ها را بهتر پیش ببرند.

آیت ا... کعبی همچنین با بیان اینکه پیوستن به اف ای تی اف دست آمریکا را برای تحریم های بیشتر و هوشمندانه تر باز می کند، این پیوستن را گامی در جهت تقویت استکبار جهانی دانست و مجددا تأکید کرد: ما نباید با پیوستن به اف ای تی اف و با شفاف سازی اطلاعات مالی خودمان، دشمنان خود را علیه خودمان مسلح کنیم.[6]

*در ماه های پایانی عمر دولت آقای روحانی شاهد هستیم که اصرار شدیدی از جانب ستاد دولت و برخی ارکان آن بر پیوستن ایران به FATF وجود دارد.

اصراری که البته قرار است با تحت فشار قرار گرفتن مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب این پیوستن به پیش رود.

از همین روست که برخی چهره های دلسوز نظام حتی تصریح کرده است که مجمع تشخیص در یک آزمون تاریخی قرار گرفته است.[7]

قابل تأمل است که دولت آقای روحانی در حالی بر تصویب پیوستن به این قرارداد مشکوک اصرار دارد و از بابت آن وعده می دهد که اصرارها و مواعید این دولت در جریان برجام هرگز محقق نشد و آقایان پس از محقق نشدن نیز بهانه های عجیبی را بر سر دست گرفتند که هیچیک منطقی به نظر نمی رسد.

بدیهیست که این اتفاق درباره FATF نیز کاملا محتمل است و یک عقل سلیم نباید به خود اجازه تجربه کردن دوباره چنین تجربه تلخی را بدهد.

***

1_https://etemadonline.com/content/455715

2_https://etemadonline.com/content/471218

3_https://etemadonline.com/content/471376

4_mshrgh.ir/836280

5_mshrgh.ir/963680

6_rasanews.ir/002pye

7_mshrgh.ir/1190035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • حیدری IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    28 12
    سلام بر گردانندگان ولایتمدار مشرق نیوز
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      9 4
      FATF جزو ساختار وزارت خزانه داری امریکاست و با پیوستن به آن تحریم ها هوشمند و هدفمندتر می شوند و به تبع آن نرخ ارز و تورم افزایشی خواهد شد.
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      7 0
      اصلاح طلبان و کارگزاران اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
  • احمدخواجوند IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    7 10
    نفهمدیدیم این داستان (fatf)چی هست که همه نگران سرمایه خودشون هستند
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      5 1
      عزیز جان زیاد به خودت زحمت نده؛ دولت تدبیر هم نفهمیده چیه!!! «شاید هم نمیخاد بفمه»
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      5 2
      Fatf مکمل برجام خسارت محض برای نابود کردن بقیه اقتصاد کشور است فقط هم کاسبان برجام و تحریم نگران تحمیل نشدنش به مردم و کشور هستند
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      5 2
      خوبم میدونی چی هست و چی براتون داره! تا امثال آقای کعبی هستن باید خوابfatf رو ببینید
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      4 1
      FATF در زمان جنگ اقتصادی و تحریم نا جوانمردنه علیه ایران به زبان ساده یعنی علاوه بر تحریم های ظالمانه جبهه ی استکبار دچار خود تحریمی شویم دقیقا انچه که دشمن از ما میخواهد اینکه اطلاعات حیاتی کشور را با دست خودمان به انها بدهیم
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      4 1
      تاریخ دویست سال اخیر ایران را بخوان تا بفهمید چرا دشمنان انقدر اصرار دارن ایرانیان را با دست خودشان نابود کنند اف ای تی اف دقیقا همان اشراف اطلاعاتی میباشد که ایرانیان بدست خودشان نابود گردند
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      4 0
      امریکایی ها میگن برای تکمیل فشار حداکثری و تنگ تر شدن حلقه محاصره بایدFATF در ایران تصویب و اجرایی بشود اصلاح طلبان هم همین را می گویند !
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    5 1
    ماهیت این لوایح کاملا آشکار شده است. و افرادی مثل همتی و ...چرا اصرار بر اجرای این لوایح استعماری دارند ، البته این موضوع بزک کردن لوایح استعماری توسط این باند برای مردم روشن است ، حالا چرا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی چرا به وظیفه خود در قبال نفوذی ها و ... انجام نمی دهد ، جای تعجب دارد؟؟؟؟؟؟
  • داریوش IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    1 3
    درود دشمن خودش مسلح هست کسی با امضا کردن قرار داد آن را مسلح نمی کند
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    3 5
    جناب متوهم وقتی همه کشورها ی جهان عضو fatfهستند پس مشکل از شماست . افتاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      3 1
      حالت خوبه؟ همه کشورهای جهان؟!!! نه عزیزم. اینطور نیست.
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      2 1
      اولا همه نیست دوما اونا رو قصد براندازیش رو ندارن
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      1 0
      بیشتر کشورهای دنیا کلاهک هسته ای دارن مخصوصا امریکای عزیز شما پس با این استدلال برای چی کلید غنی سازی 20 در صد رو هم تعطیل کرد؟
  • CA ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    6 5
    حجت الاسلام کعبی در جایگاهینیستند که بتوانند در مورد اف ای تی اف نظر بدهند
  • رضا IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 1
    این جمله ایازی که گفته: ((اگر موضوعی در عرف جامعه تبدیل به منکر نشود، این دیگر منکر نیست)) یعنی آخر بوقلمون صفتی و حزب باد بودن
  • FR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 0
    به اون محمدعلی ایازی باید گفت دنده تان نرم میخواستید در انتخابات شرکت کنید! خیال کردید اگر ادای مجلس ششم را دربیاورید این بار کشور معطل شما میماند..... حالا دیدیم که در مجلس دهم چه گلی به سر کشور زدید
  • رضا IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    4 4
    سلام مشرق جان مردم عادی کوچه و بازار نه اصولگرا می دانند چیست و نه اصلاح طلب را و در نتیجه همه مشکلات و گرانی و کمبودها و تبعیض ها را به پای کلیت جمهوری اسلامی می نویسند و شما با تقسیم نیروهای حاکم به دو گزینه اصولگرا و اصلاح طلب فقط خودتان را دلخوش می کنید خصوصا وقتی میخواهید اصلاح طلبان را بکوبید و اصولگرایان را فرزند پیامبر بدانید و الا من نوعی چیزی که برایم مهم است نان سفره ام است
    • علی IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 6
      سلام متاسفانه عده ای فقط یک ور قضیه را می بینند عین اینکه کسی بخواهد از هتلی استفاده کند و بگوید چرا من کارت شناسایی بدهم هویتم فاش می شود!! یا اصلا چرا پول خودم بدهم برادر یا باید تا ابد همینطور کاسه جه کنم چه کنم دستمان بگریم و اخرش فشار و نا ارامی های مردمی یا باید قاعده بین المللی را بپذیریم.
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      3 0
      علی جان در مورد برجام که فراتر از قواعد بین المللی رو هم پذیرفتیم چی شد؟
  • کارشناس IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    1 1
    هرچه باعث کوچک شدن سفره انقلاب شود شرعا حرام است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس