حسن رسولی

جریان ناکارآمدی که حامی شورای شهر اصلاح‌طلبان و مجلس دهم بود و جز ناکارآمدی و "سلفی حقارت" کارنامه‌ای نداشت هم‌اکنون در جایگاه منتقد اقدامات جهادی مجلس یازدهم قرار گرفته است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ما "فدائیان روحانی" نبودیم، گله‌مند و مردد بودیم!

شرمنده شدن جهانگیری در مقابل وزیر کشور لبنان/ ما "فدائیان روحانی" نبودیم، گله‌مند و مردد بودیم!

محمد عطریانفر، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در بخشی از یک مصاحبه با شماره چهارشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی گفته است:

"آثار و برکات مدیریت دولت اول روحانی با آمار، ارقام، شواهد و براهین قابل اثبات است. دولت به گونه‌ای توفیق داشت که هم در مسائل داخلی، هم در ساحت سیاست خارجی و هم در امر اقتصاد و معیشت خانوار و حفظ قدرت خرید مردم و هم در موضوع ایجاد آرامش و ثبات در امنیت و کاهش سطح تشنجات ایران و سازمان‌های جهانی به گونه‌ای عمل کرد که اگر اصلاح‌طلبانی که در سال ۹۲ تنها به احترام آقای هاشمی از روحانی پشتیبانی کرده و شاید به صفت شخصی حتی منتقد روحانی بودند و با تردید، احتیاط و گله‌مندی همراهی کردند، اما در میانه سال ۹۶ که دولت اول ایشان ختم شد، با شوق و بدون هیچ دغدغه‌ای حمایت کردند و به ایشان رای دادند. تورم کنترل شده بود، زیرساخت‌ها تقویت شده، تولید رونق گرفته، رشد اقتصادی خوبی داشتیم، مناسبات‌مان با جهان پیرامون خوب بود و مساله مهم هسته‌ای سروسامان گرفته، به سمت حل رفته بود، به برجام رسیده و همه این دستاوردهای ارزشمند حاصل شده بود. "[۱]

***

*اینکه رهبری و خواص کشور دائماً تأکید دارند که اصحاب فتنه ۸۸ بایستی اقدام به "توبه علنی" کنند دقیقا برای همینست که زنجیره دروغ‌ها تمام شود و کسانی که دروغ بزرگ تقلّب در سال ۸۸ را گفتند دیگر به خود جرأت تکرار چنین دروغ‌هایی را ندهند!

آقای عطریانفر در حالی از انتقاد و تردید، احتیاط و گله‌مندی اصلاح‌طلبان از آقای روحانی در سال ۹۲ حرف می‌زند که اولا اصلاح‌طلبان حتی یک سند رسمی هم در حمایت از آقای روحانی در انتخابات ۹۲ ندارند.

در واقع آنها در یک ابن‌الوقتی آشکار و همچون مجاهدان شنبه صبر کردند تا نتیجه انتخابات اعلام شود و سپس بلافاصله اعلام کردند که ما حامیان روحانی بودیم. اعلامی که البته آنها را در تمام قیام و قعود رئیس‌جمهور روحانی نیز شریک کرد.

یعنی آنها بر خلاف آنچه که عطریانفر مدعیست دقیقا طبق تردیدشان عمل کردند و هیچ حمایت رسمی از روحانی نکردند. جالب آنکه پس از چسبندگی به آقای روحانی نیز طوری رفتار کردند که هرگز نمی‌شود قرائت تردید، احتیاط و گله‌مندی داشت!

عطریانفر حکما فراموش کرده است که دوستان او در همان دولت اول چطور می‌گفتند ما "فدائیان روحانی" هستیم و باید دست روحانی و ظریف را بوسید! [۲]

از اینها گذشته عطریانفر حتی صحبت‌های یار گرمابه و گلستان و هم‌حزبی خود یعنی حسین مرعشی را نیز فراموش کرده است که چطور در ایام دولت اول آقای روحانی باد در غبغب می‌کرد و می‌گفت روحانی حتی از ما اصلاح‌طلبان هم موفق‌تر بوده است. [۳]

 عطریانفر برای ذهن مخاطب خود چه سطحی از احترام قائل بوده که در حالی که اسناد تأکید ابطحی(دیگر فعال فتنه ۸۸) بر یکی بودن اصلاح‌طلبان با روحانی هنوز در دسترس است اما اظهار می‌کند که ما نسبت به روحانی مردد بودیم! [۴]

 همچنین قضاوت درباره آنچه که عطریانفر درباره کارنامه دولت اول آقای روحانی گفته است را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم. جالب است که در همان ایام بود که اسحاق جهانگیری و حتی اصلاح‌طلبان اظهار می‌کردند که عده‌ای در داخل کشور نگذاشته‌اند دستاوردهای برجام آشکار شود! [۵] اما امروز شاهدیم که اعلام می‌شود آن روزها پر از دستاورد بوده...

***

رهنمود رهبری به مجلس نشانه چیست؟

دل‌تنگی ناکارآمدان برای روزهای "سلفی حقارت"

شرمنده شدن جهانگیری در مقابل وزیر کشور لبنان/ ما "فدائیان روحانی" نبودیم، گله‌مند و مردد بودیم!

حسن رسولی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران در بخشی از یک مصاحبه با شماره چهارشنبه گذشته روزنامه همدلی پیرامون مجلس یازدهم و اکثریت اصولگرای آن گفته است: در ماه‌های آغازین امسال نوشدگی قوه مقننه را داشتیم که متاثر از انتخابات کم رونق با مشارکت اجتماعی پایین شکل گرفت.

او همچنین تصریح می‌کند: نزدیک به ۱۰ ماه اخیر این مجلس علائم و نشانه‌هایی را بروز داد که نشانه عدم پختگی مجلس یازدهم است. مجلس یازدهم شعارهای اولیه‌ای برای بهبود اقتصاد و معیشت مردم داد، اما بلافاصله با رویکرد و اهداف انتخاباتی شعارهای انتخابات اسفند را رها کرد و وارد حوزه رقابت‌های فرسایشی با دولت شد.

رسولی گفته است: -نمایندگان-به صورت شتاب‌زده به دنبال هموارتر کردن مسیر موفقیت ‌اصول‌گرایان برای دو انتخابات ۱۴۰۰ یعنی شوراها و ریاست جمهوری بودند.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر ‌این‌که در سال ۹۹ در هماهنگی و انسجام قوا شاهد واگرایی‌هایی مضر به منافع ملی بودیم، اظهار کرده است: حتی شاهد اهانت به آقای رئیس جمهور بودیم و این مجلس چند بار از مقام معظم رهبری تذکر گرفت.[۶]

***

*البته رقابت سیاسی در نزد آقای رسولی قابل درک است اما نگفتن واقعیت‌ها جای مذمت دارد!

چه اینکه مشخص نیست چرا ایشان به مردم نگفته است که در مجلس یازدهم به جای "سلفی حقارت" مصوبات مهمی مثل "اخذ مالیات از خانه‌های خالی" و "پرداخت یارانه بیشتر به مستضعفان" در جهت تحقق شعارهای معیشتی اصولگرایان تصویب شد اما ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان حاضر به اجرای این مصوبات و بخش دیگری از مصوبات مهم مجلس (مثل مصوبه اقدام راهبردی) نیست.

بحث "نظارت میدانی" ریاست مجلس یازدهم در اقصی‌نقاط کشور نیز یکی از محسّنات بزرگ مجلس یازدهم است که اصلاح‌طلبان به دلیل بیگانگی با ساحات مدیریت جهادی و علاقه به پشت‌میزنشینی منتقد آن هستند.

همچنین است که پیش از این و در ایام انتخابات مجلس از سوی اصولگرایان به مردم گفته شده بود که انتخابات مجلس یازدهم گام اول است و مردم بایستی برای اجرایی شدن مصوبات خوب مجلس یازدهم، گام دوم را نیز با رأی به مدیریت جهادی در انتخابات ۱۴۰۰ بردارند.

حقیقتی که مردم و اصولگرایان در میعاد سیاسی خود بر آن هستند اما امثال آقای رسولی قصد دارند با کژتابی سیاسی؛ ادامه ناکارآمدی‌های موجود را به مردم و نظام اسلامی رواداری و از دولتی حمایت کنند که حاضر به اجرای مصوبات خوب پارلمان مردم نیست.

اشارات رسولی به تذکرات رهبری به مجلس نیز در حالی است که اولا تذکر در نظام ولایی مایه اصلاح امور است نه مایه مذمت و ثانیا طعنه درباره تذکر رهبری به دیگران از جانب جریانی که در اعتقاد او به ولایت فقیه تردیدهای جدی وجود دارد مضحک است.

لازم به تأکید است که بحث مورد اشاره رسولی مبنی بر مشارکت پایین در انتخابات مجلس یازدهم نیز به دلیل رخداد "تحریم خاموش انتخابات" از جانب اصلاح‌طلبان شکل گرفت که منجر به عدم مشارکت کسانی از مردم در انتخابات شد. ماجرایی که گویا چپ‌ها قصد دارند در ادامه معارضه با نظام اسلامی؛ آنرا برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز تکرار کنند.

این در حالی است که اگرچه مشارکت حداکثری یک امتیاز بزرگ است اما حیات انتخابات صرفا وابسته به رعایت مُرّ قانون است و همانطور که تجربه انتخابات اخیر مجلس نشان داد؛ نتیجه یک "رأی خوب" و قانونی اولا برای همه لازم‌الاتباع است و ثانیا می‌تواند محسنات زیادی مثل مصوبات خوب و جهادی مجلس یازدهم داشته باشد.

در قبال اظهارات رسولی سنجه‌ای دیگر نیز وجود دارد و آن کارنامه پر از خالی شورای شهر تهران است که می‌تواند به وضوح هرچه بیشتر غرض‌ورزی‌های رسولی علیه مدیریت جهادی را بر مخاطبان محترم آشکار کند.

***

شرمنده شدن جهانگیری در مقابل وزیر کشور لبنان

شرمنده شدن جهانگیری در مقابل وزیر کشور لبنان/ ما "فدائیان روحانی" نبودیم، گله‌مند و مردد بودیم!

وزیر کشور لبنان با انتقاد از تعلل و انفعال برخی سیاستمداران در تشکیل دولت جدید، گفت که نیروهای امنیتی این کشور دیگر به ته خط رسیده‌اند و نمی‌توانند ۹۰ درصد از وظایفشان را در حمایت از وطن و هموطنان خود انجام دهند.

"محمد فهمی" وزیر کشور لبنان با انتقاد از بحران اقتصادی و سیاسی در این کشور گفت که نیروهای امنیتی دیگر خسته‌ شده‌اند و در سایه بحران مالی و رکود سیاسی در کشور نمی‌توانند به وظایفشان عمل کنند.

لبنان از تابستان گذشته و در پی انفجاری مهیب در بندر بیروت و با استعفای دولت، با خلأ سیاسی روبه‌رو شده و این کشور همزمان و به دلیل کارشکنی واشنگتن، تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد.

به گزارش مشرق، وزیر کشور لبنان، احزاب سیاسی این کشور را که هنوز نتوانسته‌اند بر سر طرح نجات ملی توافق کنند، سرزنش کرد و گفت: طبیعی است که امروز توانمان را در برقراری امنیت به صورت کامل در سایه این هرج و مرج از دست بدهیم. بویژه که احزاب لبنانی نتوانستند یک طرح ملی برای نجات آنچه از وطن باقی مانده، تدوین کنند.

وی افزود:

"نیروهای امنیتی هر روز فرسوده‌تر می‌شوند و ما به ته خط رسیدیم و نمی‌توانیم ۹۰ درصد از وظایفمان را در حمایت از وطن و شهروندان انجام دهیم. راه حل در تشکیل دولتی است که آنچه که از وطن باقی‌ مانده را نجات دهد."

فهمی تصریح کرده است: تا ۳ ماه پیش من می‌توانستم، بگویم که اوضاع امنیتی در حال متلاشی شدن است اما اکنون [می‌گویم که] امنیت متلاشی شده است و هر احتمالی وجود دارد.[۷]

***

*اظهارات وزیر کشور دوست و برادر لبنان مبنی بر قرار گرفتن این کشور در "ته خط" با توجه به شرایطی که این کشور دارد اگرچه موجب تأسف و آرزوی خوب برای لبنان عزیز است اما حاوی یک عبرت و درس بزرگ برای ما نیز هست...

و آن اینکه یک مقام مسئول بلندپایه دولت ایران نیز زمانی در همین نزدیکی شرایط ایران را "شرایط ته درّه" توصیف کرده بود!

و این در حالی است که ایران اسلامی یک قدرت جهانی است و هرگز به لحاظ ساختار، اقتصاد، امنیت و... قابل مقایسه با لبنان هم نیست.

اما آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی در راستای پروژه سیاه‌نمایی اصلاح‌طلبان از اوضاع کشور چنین سخن غلط و بی‌مبنایی را علیه کشور روا داشت و در دو سخنرانی جداگانه اعلام کرد که ایران در "شرایط ته درّه" قرار دارد. [۸]

جالب است که جهانگیری، ایرانی را در شرایط ته درّه توصیف کرده بود که پیروز تمام جنگ‌های مستقیم و نیابتی منطقه طی ۴۲ سال گذشته است، از متحدان خارجی خود حمایت‌های اقتصادی و نظامی و سیاسی دارد و گستره هژمونی آن از دشت قبچاق در شرق تا سواحل مدیترانه و حتی آمریکای مرکزی در غرب گسترده شده است.

 بارها این تأمل امنیتی را مطرح کرده‌ایم که چرا پروژه سیاه‌نمایی که هدف ایجاد "فتنه اقتصادی" را دنبال می‌کند؛ بازیگرانی از مقامات بلندپایه دولت اعتدال نیز دارد!؟

به سخن دیگر اینکه چرا مقاماتی که باید از تمامیت وضعیت کشور یا همان کارنامه خودشان دفاع کنند اما تندتر از هرکس دیگری مشغول رقابت در سیاه‌نمایی از کشور هستند!؟

پاسخ این سؤال، نوری خواهد بود به ابعاد تاریک فتنه اقتصادی آبان۹۸ و احتمال تکرار آن...

پیش از این، سعید حجاریان و مصطفی تاجزاده از احتمال تکرار آبان ۹۸ در سطحی وسیع‌تر و خشن‌تر صحبت کرده‌اند. [۹]

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/310040

2_ http://fna.ir/a1hzoo

3_ https://www.farsnews.ir/news/13940621001579

4_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-667700

5_https://www.farsnews.ir/news/13941126000118

6_https://hamdelidaily.ir/index.php?post=16366

7_ mshrgh.ir/1191579

8_ mshrgh.ir/818894

9_mshrgh.ir/1119442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    32 2
    آبرومونو که بردی جهانگیری!
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      13 2
      آخرش این که به گفته بوذرجمهرحکیم اصلاح طلبان تهوع آور خس و خاشاکی بیش نیستند!
    • حاج محمد IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      19 1
      اگه اصلاح طلبی. مگه اصلاح طلبان ابرو دارند که برود وطن ناموس باغیرتان است. اصلاح طلبان وطن فروش. بی وطن چه میدانند آبرو چیست.
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      18 0
      خداسرطان اصلاحات را در ایران اسلامی نابود کند به حق شهیدان سرافراز ایران اسلامی بزرگ
    • حقگو IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      0 14
      اگر راست میگویید خاتمی را تایید کنید ببینید اصلاح طلبان را مردم دوست دارند یانه ؟
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      8 0
      به جناب 11:05 ـــــ این مثل را شنیده ای که می گویند« از بغض به علی است نه حبّ به معاویه» ؟!!!!
  • علی IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    18 2
    اللهم العنهم جمیعاوعذبهم عذابا الیما بحق محمدوآل محمد، اللهم العنهم جمیعاوعذبهم عذابا الیما بحق محمدوآل محمد. حالا همه دارن از مسولیت کارهاشان فرار می کنند. در چمنزار روحانی چریده اند وفربه شدند، دلارها درجیب وآماده در رفتن. جناب حاج آقای رییسی عزیز، الآن نوبت شماست. محاکمه این جماعت افساد طلب منافق خیانتکار به آرای مردم، کشور، اسلام وقرآن ، اللهم عجل لولیک الفرج، اللهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      1 4
      همشون سر و ته یه کرباسن
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    4 2
    چی ازجون مملکت میخواهید که هرروز ......
  • علی IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    0 13
    کشوری بی در و پیکر را با ایران مقایسه کردی مشرق ؟ بری تخریب رقیب مخالفت از هر لجن زاری ماهی میگیری
  • محمدایوب IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    11 0
    شرمندگی وحیا وخجالت در قاموس اصلاح طلبان وطن فروش جایی ندارد. اگر در کشور کره یا ژاپن. کسی که در دولت سمتی داشت برادرش دزدی میکرد در بد ترین حالت عذر خواهی واستعفا میداد نمونه آن رییس جمهور پیشین کره که دوستش استفاده سیاسی اقتصادی کرده بود استعفا داد وعذر خواهی کرد. ودر آن کشورها اگر فردی دولتی یک تصمیم به اشتباه. نه اینکه به نفع باند وقبیله وخانواده بگیرد. استعفا وعذر خواهی وچنانچه غیرت داشته باشد هاراگیری میکند همان خودکشی خودمان حال اینها با این همه خسارت ودزدی اطرافیان وبرادر وداماد وعروس. می گویند ما بودیم کشور رااداره کردیم ودرمقابل دختر قاچاقچی وزیر میگوید دختر مظلوم وزیر. جواب بی شرفان را فقط آقای رییسی باید در دادگاه. به اینها بدهد .
  • شریف زاده IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    7 1
    ما "فدائیان روحانی" نبودیم، گله‌مند و مردد بودیم! چطور شد شما که می کفتید::ما "فدائیان روحانی" هستیم و باید دست روحانی و ظریف را بوسید! حالا وقتی گندتان بیش از پیش بالا آمده می گویید کی بود کی بود من نبودم ؟؟!! شما چرا این قدر دم دمی مزاجید. یک حرف بزنید و مردانه روی آن بایستید. هی هر ورز حرفتان را عوض می کنید. هرجا به نفع شما به به می گئید. و هرجا به ضررتان است تبری می جوئید. این چه اخلاق غلطی است که شما دارید.
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    5 0
    بزرگترین خدمت به دشمنان همین پادوهاونفوذیها انجام می دهند جهان گیری درحالی اقتصاد ایران ته دره ای خونده بود عامل وبانی آن خودشان هستند سوال این است که چرا این طیف می خواهند موالف های قدرت ایران یکی یکی تضعیف کنند
  • احمد IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    3 1
    جهانگیری توان مدیریتی ضعیفی دارد. هیچگاه مدیر موفقی نبوده اما هم طیفی های او از زمان ریاست جمهوری هاشمی تلاش کردند او را مدیر موفقی جلوه دهند! بهترین گواه عملکرد او در 8 سال هاشمی و 8 سال روحانی است!
  • یاور انقلاب IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    اقای رسولی اول دست اورد چهار ساله شورای شهر را بیان بفرمائید و بعد انرا با دست اوردهای 14 ماهه مجلس مقایسه و اعلام نمائید ، تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس