بایدن - نمایه

بعید است بایدن سیاست‌های ترقی‌طلبانه‌ای را اتخاذ کند که حامیانش به آن‌ها امیدوارند و مخالفانش از آن‌ها می‌ترسند؛ واقعیتی که مواضع دولت جدید آمریکا درباره ایران و چین هم پیشاپیش آن را نشان داده است.

سرویس جهان مشرق - در حالی که دوستان آمریکا امیدوارند و دشمنان آمریکا نگرانند دولت بایدن سیاست خارجی آمریکا را به طور کامل نسبت به دوره ریاست‌جمهوری ترامپ معکوس کند، بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند این بیم و امیدها تقریباً بی‌مورد است. بسیاری از کارشناسان آمریکایی طی هفته‌های گذشته دست‌به‌قلم شده‌اند تا هشدار دهند که کسی نباید تصور کند جو بایدن قرار است جهت حرکت آمریکا در سیاست خارجی را به یک‌باره به مسیر درست تغییر دهد.

مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود/ ایران به راحتی به توافق هسته‌ای برنمی‌گردد

تصور این‌که بایدن رویکرد و سیاست خارجی آمریکا را نسبت به دوره ترامپ دچار تحول خواهد کرد، تا اندازه‌ای غیرواقعی است؛ احتمال قوی‌تر این است که بایدن به جای اصلاح سیاست‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مثلاً در قبال ایران و چین، به دنبال استفاده از آن‌ها به عنوان برگ برنده باشد (+)

بخشی از مواضع «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا، درباره ایران پیش از رسیدن به ریاست‌جمهوری [دانلود]

ایرانی‌ها با شنیدن مواضع دولت بایدن در قبال توافق هسته‌ای پیشاپیش به این واقعیت پی برده‌اند، اما مسئله صرفاً برجام نیست. سیاست‌های دولت آمریکا درباره مسائلی مانند مقابله با چین و حمایت بی‌چون‌وچرا از رژیم صهیونیستی همچنان سر جای خود باقی خواهد ماند و حتی در مواردی مانند دخالت در سوریه و افغانستان هم که سیاست‌های دولت ترامپ معکوس می‌شوند، دولت بایدن به سوی رویه‌ی قبلی «جنگ‌های بی‌پایان» پیش خواهد رفت.

اندیشکده آمریکایی «مؤسسه کیتو» اخیراً در گزارشی تحت عنوان «پرزیدنت بایدن چه‌قدر سیاست داخلی و خارجی آمریکا را تغییر خواهد داد؟ [۱]» به قلم «تد گالن کارپنتر» عضو ارشدش در حوزه مطالعات دفاعی و سیاست خارجی به همین مسئله پرداخته است. این گزارش که البته اولین بار تحت عنوان «چشم‌انداز تغییر و تداوم [سیاست‌های آمریکا] در دوره پرزیدنت جو بایدن[۲]» در پایگاه اینترنتی «اینسایداوور» منتشر شد، به حوزه‌هایی پرداخته است که سیاست‌های آمریکا در دوره بایدن در آن‌ها ثابت خواهد ماند و یا تغییر خواهد کرد. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، متن گزارش اندیشکده کیتو است.

دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟ +عکس و فیلم

نیروهای ارتش آمریکا در حال گشت‌زنی در ولایت «پَکتیکا»  در مرز افغانستان با پاکستان در سال ۲۰۰۸؛ دولت بایدن شاید برخی از سیاست‌های دولت ترامپ را معکوس کند، اما در مواردی مانند جنگ افغانستان، این معکوس‌سازی سیاست آمریکا در جهت بازگشت به «جنگ‌های بی‌پایان» است (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


افراد بسیاری در سراسر جهان تصور می‌کنند پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سرآغاز یک تغییر چشم‌گیر در سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکاست. این اعتقاد بر اساس این کلیشه‌ی فراگیر استوار است که ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، تجسم پوپولیسمِ استبدادی در داخل آمریکا و یک‌جانبه‌گرایی تُرش‌رویانه، اگر نگوییم «انزواگرایی» مطلق، در خارج از این کشور بود. این در حالی است که، مانند بسیاری از کلیشه‌ها، این نگاه به دوره ریاست‌جمهوری ترامپ نیز، هم رگه‌هایی از حقیقت دارد و هم ویژگی‌های اغراق‌آمیز و نادرست[۳].

بی‌شک جو بایدن سیاست‌های کاملاً متفاوتی را درباره برخی مسائل اتخاذ خواهد کرد؛ برخی از این تغییرات پیشاپیش در هفته‌های ابتدایی دولت او ظهور پیدا کرده‌اند. با این وجود، افرادی که تصور می‌کنند بایدن یک دستورکار فوق‌العاده ترقی‌طلبانه در سیاست داخلی خواهد داشت و سیاست خارجی‌اش هم تقریباً عیناً همان سیاست خارجی دولت باراک اوباما خواهد بود، احتمالاً به‌شدت غافلگیر خواهند شد.

دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟ +عکس و فیلم

«باراک اوباما» (چپ) رئیس‌جمهور سابق آمریکا وقتی از نامزد معاون اولش «جو بایدن» (راست) در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کرد، سیاست‌های بایدن را «ترقی‌طلب‌ترین سیاست‌های نامزد یک حزب اصلی در تاریخ» توصیف کرد، اما شواهد نشان می‌دهد ترقی‌طلب‌های آمریکایی قرار است به طرز دل‌خراشی غافلگیر شوند (+)

چه تغییراتی در راه است؟

شکی نیست که برخی تغییرات در حوزه‌های مختلف داخلی در راه است. از جمله فرمان‌های اجراییِ رگباری ابتدایی رئیس‌جمهور جدید[۴]، دستورهایی بودند که سیاست‌های محیط‌زیستی دولت ترامپ را معکوس کردند، آمریکا را مجدداً به عضویت توافق‌نامه اقلیمی پاریس درآوردند[۵]، و [پروژه احداث] خط لوله «کی‌استون[۶]» را لغو کردند[۷]؛ اقداماتی که اولویت‌های بالایی برای گروه‌های محیط‌زیستی بودند. بایدن همچنین فرمان‌های اجرایی‌ای را برای لغو سیاست‌های محدودکننده‌ی ترامپ امضا کرد، و به جای این سیاست‌ها، سیاست‌های جدیدی در حمایت از حقوق دگرباشان جنسی[۸]، سقط جنین[۹]، و مهاجران[۱۰] اتخاذ کرد.

تمامی این اقداماتِ بایدن هم‌راستا با دستورکار کلی ترقی‌طلبان بود. با این حال، دولت جدید آمریکا همچنین اعلام کرده که ممکن است قانون جدیدی را برای هدف قرار دادن تروریسمِ داخلی پیشنهاد دهد. این رویکرد در ائتلاف ترقی‌طلبان محل اختلاف است، چراکه برخی از ترقی‌طلب‌ها نگران سوءاستفاده از [این قوانین برای محدودسازی] آزادی‌های مدنی هستند؛ نگرانی‌ای که بسیاری از محافظه‌کارها و آزادی‌خواه‌ها [لیبرترین‌ها] نیز آن را دارند.

دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟ +عکس و فیلم

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، در دفتر کارش در کاخ سفید پس از امضای فرمانی که ممنوعیت دوره ترامپ درباره حضور افراد فراجنسیتی در ارتش را لغو می‌کند؛ حمایت از دگرباشان جنسی و سقط جنین از جمله سیاست‌هایی بوده‌اند که دولت بایدن بر خلاف دولت ترامپ اتخاذ کرده است (+)

بایدن و مشاورانش، در جبهه سیاست خارجی نیز تلاش می‌کنند تعهد آمریکا به همکاری‌های بین‌المللی را احیا کنند. دولت بایدن علاوه بر پیوستن به توافق اقلیمی پاریس، اقدام ترامپ در خروج از سازمان بهداشت جهانی را معکوس[۱۱] و اعلام کرد آمریکا به دنبال تمدید پنج‌ساله‌ی معاهده کنترل تسلیحاتی «استارت جدید[۱۲]» است[۱۳]. این اقدام دولت بایدن بلافاصله هم نتیجه‌بخش شد؛ وقتی دولت ولادیمیر پوتین تأیید کرد که روسیه نیز در واکنش، به تعهدات خود تحت استارت جدید پایبند باقی خواهد ماند[۱۴].

دولت بایدن درباره برخی مسائل دیگر نیز اقدامات مصالحه‌آمیزی انجام داد. واشینگتن تأیید کرد که می‌خواهد «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» (توافق‌نامه چندجانبه‌ای که برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده بود) را احیا کند[۱۵]. ترامپ این توافق را نابود، و یک شکاف سیاستی زشت را با متحدان اروپایی آمریکا ایجاد کرد[۱۶]، و باعث شد ایران گام‌هایی برای توسعه فعالیت‌های هسته‌ایش بردارد.

بخشی از مواضع قبلی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه جدید آمریکا درباره ایران [دانلود]

بخشی از مواضع قبلی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی جو بایدن درباره ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› اقتصاد ایران وسط الاکلنگ آمریکا - اروپا

›› آیا اروپایی‌ها روی دیوار ایران یادگاری می‌نویسند؟

›› وعده‌های روی هوای اروپا و آرزوهای بربادرفته دولت روحانی

›› با ۱+۵ تا ۱۴۰۰؛ «برجام ۲» در دستورکار اروپا و دولت بعدی آمریکا

›› پخت‌وپز دموکرات‌ها برای برجام ۲/ برنامه سه‌مرحله‌ای بایدن برای ایران چیست؟

مشاوران سیاست خارجی بایدن و متحدان او در کنگره همچنین نشان داده‌اند که ممکن است تغییرات دیگری نیز در رابطه با سیاست واشینگتن در قبال خاورمیانه در آستانه تحقق باشد؛ از جمله پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ وحشیانه‌ای که عربستان و متحدانش در خلیج [فارس] از سال ۲۰۱۵ در یمن به راه انداخته‌اند[۱۷].

جست‌وجوی پدر یمنی در میان اجساد بمباران اتوبوس مدرسه و پیدا کردن فرزندش «یوسف» (حاوی تصاویر دل‌خراش) (جزئیات بیش‌تر)؛ بایدن می‌گوید حمایت‌های آمریکا از رژیم سعودی در جنگ یمن را قطع می‌کند [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› مسابقه کودک‌کشی رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی با سلاح‌های آمریکا

خیلی چیزها مثل قبل خواهد ماند

با وجود این‌ها، باید مراقب باشیم که در برداشت از میزان یا اهمیتِ تغییرات سیاستی احتمالی بزرگ‌نمایی نکنیم. به عنوان نمونه، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان بدهد روابط آمریکا با اسرائیل تضعیف خواهند شد؛ اتفاقاً دولت جدید آمریکا بلافاصله تصریح کرد که واشینگتن، با وجود تداوم اعتراض دولت‌های عربی، به تصمیم دولت ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا [در فلسطین اشغالی] به اورشلیم [بیت‌المقدس] پایبند خواهد بود[۱۸]. به علاوه، کوچک‌ترین شواهدی وجود ندارد که کمک‌های اقتصادی و نظامی آمریکا به اسرائیل حتی اندکی کاهش یابد.

جنبه‌های دیگر سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و مرکز آسیا نیز ظاهراً قرار است طبق روال قبلی ادامه پیدا کنند. به عنوان مثال، به‌رغم تمایل واشینگتن به بازگشت به برجام، خصومت کلی آمریکا علیه ایران همچنان شدید است. به همین ترتیب، هیچ احتمالی برای کاهش قابل‌توجه دخالت آمریکا در درگیری‌ها در سوریه[۱۹] و افغانستان[۲۰] وجود ندارد. اتفاقاً به نظر می‌آید دولت بایدن از تمدید نامحدود این عملیات‌های نظامی آمریکا استقبال می‌کند و از جانب متحدانش در ناتو[۲۱] نیز تحت فشار است[۲۲] تا این کار را انجام بدهد.

دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟ +عکس و فیلم

یک نیروهای امنیتی در حال گشت‌زنی در محل یک حادثه بمب‌گذاری در افغانستان؛ دولت جدید آمریکا تلاش می‌کند برنامه‌های دولت ترامپ برای خروج سریع‌تر از جنگ‌های خاورمیانه را معکوس کند (+)

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید: «آمریکا برگشته است»  [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› بایدن برای دستکاری برجام منتظر دولت بعدی ایران می‌ماند

›› مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود

›› آیا آمریکای بایدن به برجام برمی‌گردد؟

 

 روابط آمریکا‐چین چه‌طور؟  

بایدن و مشاورانش اولویت بالایی برای برقراری مجدد همکاری‌ها با متحدان سنتی آمریکا در اروپا و شرق آسیا قائل هستند، اما حتی این دستورکار هم با مشکلات بیش‌تری از آن‌چه که پیش‌بینی می‌شد، روبه‌رو خواهد بود. یکی از اهداف اصلی دولت جدید متقاعد کردن متحدان ناتو به مشارکت در یک جبهه مشترک برای مقابله با چین است. بایدن در سخنرانی ۲۸ دسامبر خود گفت: «در عین حال که [به صورت یک‌جانبه] با چین رقابت می‌کنیم و دولت این کشور را وادار به پاسخ‌گویی درباره سوءرفتارهایش در تجارت، فناوری، حقوق بشر و سایر حوزه‌ها می‌کنیم، زمانی موضع ما بسیار قوی‌تر خواهد بود که ائتلافی از شرکا و متحدانِ هم‌فکر با خودمان را تشکیل بدهیم تا از منافع و ارزش‌های مشترک‌مان دفاع کنیم.»

اما احتمالاً این هدف محقق نخواهد شد. واقعیت این است که تنها دو روز پس از اظهارات رئیس‌جمهور منتخب [وقت آمریکا]، اتحادیه اروپا یک توافق‌نامه بزرگ سرمایه‌گذاری با پکن امضا کرد[۲۳]؛ در حالی که تیم بایدن از اروپایی خواسته بود اتخاذ تصمیم در این‌باره را به تعویق بیندازند. شواهدی حتی قوی‌تر از این وجود دارند که نشان می‌دهند اگر کار به رویارویی دیپلماتیک با چین درباره حقوق بشر یا سایر موضوعات بکشد، واشینگتن نمی‌تواند روی همبستگی اروپا با آمریکا حساب باز کند[۲۴]. این نکته سال گذشته زمانی به‌وضوح آشکار شد که دولت ترامپ در تلاش‌هایش با هدف متقاعد کردن متحدان اروپایی آمریکا برای واکنش یکپارچه به اقدام پکن در تحمیل یک قانون جدید امنیت ملی به هنگ‌کنگ ناکام ماند.

دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟ +عکس و فیلم

«جو بایدن» (راست) معاون اول رئیس‌جمهور وقت آمریکا در دیدار با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ در آمریکا؛ اگرچه روابط آمریکا و چین در دوره «باراک اوباما» بسیار بهتر از دوره ترامپ بود، اما بایدن احتمالاً تلاش خواهد کرد تا از تیرگی روابط در چهار سال گذشته به عنوان اهرم فشار علیه پکن استفاده کند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› مدیر اندیشکده آمریکایی: آمریکا دچار اختلال دوقطبی شده/ بی‌اعتمادی شرکای واشینگتن نشانه سقوط آمریکاست

مسئله چین احتمالاً صریح‌ترین موردی است که سیاست‌های دولت بایدن درباره آن (به‌رغم نارضایتی شدید بسیاری از متحدان آمریکا) احتمالاً تغییر چندانی با رویکرد تقابلی دولت ترامپ نخواهد داشت. اقدامات اولیه دولت جدید آمریکا درباره تایوان روی همین نکته تأکید داشتند. بایدن نه تنها از سفیر غیررسمی تایوان برای حضور در مراسم تحلیف خود دعوت کرد[۲۵] (اتفاقی که از سال ۱۹۷۹ که آمریکا با جمهوری خلق چین روابط دیپلماتیک برقرار کرد تا الآن سابقه نداشت)، بلکه مقامات دولت آمریکا بیانیه‌های متعددی را صادر و در آن‌ها بر تعهد «محکم» واشینگتن به دفاع از تایوان تأکید کرده‌اند[۲۶].

همچنین تازه یک هفته از آغاز ریاست‌جمهوری بایدن گذشته بود که آمریکا یک گروه نبرد به رهبری یک ناو هواپیمابر را با هدف نمایش قدرت نظامی خود به دریای چین جنوبی اعزام کرد[۲۷]. دولت بایدن شاید به دنبال عقب‌نشینی در جنگ تجاری‌ای باشد که ترامپ علیه چین به راه انداخت، اما به نظر می‌رسد سیاست آمریکا در قبال چین در حوزه امنیتی سازش‌ناپذیر است.

دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟ +عکس و فیلم

یک فروند بمب‌افکن H-6K ارتش چین در حال انجام مأموریت بر فراز منطقه حائل میان چین و تایوان در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰؛ دولت جدید آمریکا در ادامه سیاست‌های دولت قبلی روی حمایت «محکم» از امنیت تایوان در مقابل چین تأکید کرده است (+)

خلاصه همه این‌ها این است که جو بایدن تلاش خواهد کرد در مسائل داخلی یک رئیس‌جمهور وسط-کمی-متمایل-به-چپ باشد؛ اما در عین حال آرمان‌های بلندپروازنه‌تر ترقی‌طلب‌ها، مانند «مدیکر برای همه» [و پوشش سراسری خدمات درمانی] و «توافق جدید سبز[۲۸]» را به تأخیر بیندازد یا تعدیل کند، و موضع قوی و غافلگیرکننده‌ای را در قبال «نظم و قانون» اتخاذ نماید.

رویکرد بایدن درباره مسائل خارجی شبیه سیاست‌های رؤسای‌جمهور دموکرات قبل از ترامپ (یعنی بیل کلینتون و باراک اوباما) خواهد بود، البته با موضعی سخت‌گیرانه‌تر درباره چین. روی هم رفته، بایدن معمار آن تغییرات سیاستیِ چشم‌گیری نخواهد بود که بسیاری از طرفدارانش می‌خواهند و مخالفانش از آن‌ها می‌ترسند، بلکه صرفاً اثر انگشت متمایز اما عموماً متعادل خود را روی سیاست‌گذاری در آمریکا بر جای خواهد گذاشت.

در همین‌باره بخوانید:

›› سیاست‌های بایدن درباره ایران چه تفاوتی با سیاست‌های ترامپ خواهد داشت؟

 


[۱] How Much Will President Biden Change US Domestic and Foreign Policy? Link

[۲] Prospects for Change and Continuity with President Joe Biden Link

[۳] Wrong: Trump Is Not an Isolationist Link

[۴] Biden signs executive orders at furious pace Link

[۵] Acceptance on Behalf of the United States of America Link

[۶] خط لوله کیستون لینک

[۷] With a pen stroke, President Joe Biden cancels Keystone XL pipeline project Link

[۸] Biden Signs Most Far-Reaching Federal Protections For LGBTQ People Yet Link

[۹] Biden signs memorandum reversing Trump abortion access restrictions Link

[۱۰] By the authority vested in me as President by the Constitution and the laws of the United States of America Link

[۱۱] Biden reverses US withdrawal from WHO Link

[۱۲] استارت نو لینک

[۱۳] Biden administration to seek five-year extension on key nuclear arms treaty in first foray with Russia Link

[۱۴] Biden and Putin Agree to Extend Nuclear Treaty Link

[۱۵] Europe sees a narrow window for Biden to revive Iran nuclear deal Link

[۱۶] Ally Angst: Why America’s Iran Policy Doesn’t Have International Support Link

[۱۷] Biden Will Move Fast to End Yemen War, Congressman Says Link

[۱۸] Blinken affirms plan to keep US embassy in Jerusalem Link

[۱۹] Syrian Kurds Optimistic About Continued US Support Under Biden Presidency Link

[۲۰] Biden admin likely to keep US troops in Afghanistan amid escalating violence, stalled talks Link

[۲۱] Foreign troops to stay in Afghanistan beyond May deadline - NATO sources Link

[۲۲] Macron calls on Biden for greater US military involvement Link

[۲۳] EU, China sign investment deal ۷ years in the making Link

[۲۴] Why the US‐‌Europe ‘Front’ Against China Is Pure Fantasy Link

[۲۵] Taiwan-Biden Ties off to Strong Start With Invite for Top Diplomat Link

[۲۶] Biden Administration Sends Important Signals for the Future of U.S.-Taiwan Ties Link

[۲۷] U.S. sends carrier into South China Sea as Chinese bombers fly near Taiwan Link

[۲۸] نیودیل سبز لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    5 1
    امام خمینی(ره): گمان نکنید از غرب برای ما یک تحفه‌ای می‌آورند. گمان نکنید چیزی می‌آورند که ما را مترقی کنند. غرب تا ما را در سطح پایین نگه ندارد، نمی‌تواند از ما استفاده کند. هر امری را که آنها برای ما بیاورند، یک #امر_استعماری است.
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      1 0
      دوستان سرچ کنین کلیپ من بایدن هستم رو ببینین ۲دقیقه و ۱۱ثانیه بیشتر نیست
  • شهروند IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    4 1
    اولویت آقای بایدن بزگشت به برجام نیست،چون لابی قدرتنمد رژیم صهیونیستی همراه با بازوی پترو دلارهای نفتی عر-بستان و انارات منجمد عربی و...ضعف قدرت تصمیم گیری شخص بایدن و...سوء مدیریت و انشقاق در جبهه داخل کشورمان سبب تنها لفظ بازی او در باره مذکره مجدد بر سر برجام شدهو اولویت بایدن ساماندهی به وضع داخلی، مهار قدرت اقتصادی اژدها سرخ " چین " و ممانت از ورود دوباره روسیه به خاورمیانه و ایجاد هماهنگی با قاره پیر( اروپا) جهت ایجاد فشار مضاعف به رقبای خود در عرصه بین الملل است. پیشنهاد میشود تدبیری اندیشیده شود، تا زمینه مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری پیشرو فراهم گردد، تا رئیس جمهور آینده با اتکاء به آرای حداکثری در یک انتخابات پر شور ئ نشاط که تجلی گاه اراده ملت ایران است برگزیده شود، در غیر اینصورت خود انتخابات هم میشود اهرم فشار مضاعف در صحنه بین الملل علیه کشورمان.
  • DE ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    4 1
    دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟ هیچ فقط با بایدن میشه شعر خوند با یقه اش من امتحان کردم یا نمیشه یا خوب در نمیاید وگرنه همشون برادر سگ زرد زن داداش شغال هستند .اصلاح طلبها اول که بایدن اومد حسابی خر کیف شده بودند و میگفتند دیگه تمام شد کدخدا اومد و میخوندند : بایدن بایدن بشکن من نمیشکنم بشکن مرگ جان کری بشکن جون داش فری بشکن من نمیشکنم بشکن دیگه , اَ ناز نکن دیگه ... . خب حالا که اصرار میکنید میشکنم ولی بدونید این خواسته نظام بود.
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    5 2
    روسای جمهور امریکا عروسک خیمه شب بازی هستند گردانندگان سیاست امریکا پشت پرده کسانی دیگرهستند ....ایران باید فقط وفقط قوی شود ازهرلحاظ ...ایران پیروزاست کشتی امپراطوری ایران باناخدایی سید علی تثبیث شده وشکست ناپذیراست ان شاا... امریکا خوارخواهد شد بزودی ان شاا...
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    3 0
    شیطان پیر
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    5 0
    گور بایدن و کل سنای آمریکا . ولمون کنید دیگه . بایدن کدوم خریه ؟؟ ما خودمون همه چیز داریم . یه رییس جمهور لایق انتخاب کنید .
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    2 0
    بایدن لوسه بقیه ملوس
  • SE ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    2 0
    موذیتر و پلیدتر خواهد بود
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    0 0
    نمیدونم با تکرار مکرراتِ این دست خبرا دنبال چی هستید؟!... بابا عالم و آدم! دوست و دشمن! فهمیدند که سگِ زرد، برادر شغاله!!! خر، همون خره! فقط پالونش عوض شده!!!!!!........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس