سرنوشت متحدان آمریکا در افغانستان - نمایه

تصاویری که در فضای مجازی منتشر شد نشان داد، آمریکایی‌ها برای سگ‌های نظامی‌شان بیش از متحدان افغان خود ارزش قائل هستند. همکاران آمریکا در افغانستان سرنوشت تلخ و عبرت‌آموزی داشتند.

سرویس جهان مشرق - خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان پیشاپیش «بدترین لحظه‌ی ریاست‌جمهوری بایدن» توصیف شده است[۱]؛ لحظه‌ای که با انفجار در فرودگاه کابل و کشته شدن دست‌کم ۱۳ نیروی نظامی آمریکایی و مجروح شدن دست‌کم ۱۸ نیروی دیگر این کشور، پیچیده‌تر هم شد[۲]. بعد از بیست سال جنگ، حدود ۲/۲۶ تریلیون دلار هزینه (که انتظار می‌رود بعد از سال ۲۰۴۸ تازه به اوج خود، و تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۶/۵ تریلیون دلار، برسد[۳])، دست‌کم ۲۳۰۰ کشته (طبق برخی منابع تا حدود ۶۳۰۰ کشته[۴])، و حدود ۲۰,۰۰۰ مجروح، اکنون که طالبان دوباره بر افغانستان مسلط شده، کهنه‌سربازان آمریکایی که در این کشور جنگیده‌اند می‌پرسند: «آیا همه‌ی فداکاری‌هایمان هدر رفت؟ [۵]» همان سؤالی که خانواده‌های قربانیان انگلیسی جنگ در افغانستان نیز می‌پرسند[۶]. به‌خصوص اکنون که «لئون پانتا» و «چاک هیگل» وزرای دفاع سابق آمریکا (به ترتیب بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ و ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵) خودشان صراحتاً اعتراف می‌کنند آمریکا برای ماندن در افغانستان «دلیل اختراع می‌کرد[۷]

بخشی از اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، درباره‌ی بمب‌گذاری در فرودگاه کابل و کشته شدن نظامیان آمریکایی [دانلود]

با این حال، فقط آمریکایی‌ها نیستند که از سقوط آمریکا در افغانستان آسیب می‌بینند. اتفاقاً چه‌بسا آمریکایی‌ها کم‌ترین صدمه را از این اتفاق می‌بینند؛ کافی است وضعیت سیاستمداران و سربازان آمریکایی را با دوستان و متحدان سابق‌شان در افغانستان مقایسه کنید؛ افغان‌هایی که در طول این بیست سال با آمریکایی‌ها همکاری کردند و اکنون منتظر مرگی هستند که احتمالاً برایشان از ترسی که این روزها گریبان‌گیرشان شده، راحت‌تر است. در ادامه‌ی گزارش حاضر جزئیاتی درباره‌ی همکاران سابق آمریکا در افغانستان و سرنوشت تلخ آن‌ها ارائه شده است.

 «محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

یکی از سربازان آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» کابل، اسلحه‌اش را به سوی یک مرد افغان نشانه رفته است؛ خبرها حاکی از آن است که در جریان تخلیه‌ی آمریکایی‌ها و متحدانشان از این فرودگاه، نیروهای نظامی آمریکایی تعدادی از افغان‌ها را به ضرب گلوله کشته‌اند؛ شواهد نشان می‌دهد افرادی که طی چند روز گذشته در فرودگاه کابل حاضر بودند، متحدان بومی‌ای بودند که طی بیست سال گذشته به آمریکایی‌ها در افغانستان خدمت کرده بودند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› سرنوشت کارگزاران آمریکا در کابل؛ «مریم سما» نماینده ضدایرانی پارلمان افغانستان فرار کرد


مخاطبان محترم لطفاً در نظر داشته باشید گزارش زیر حاوی تصاویر دل‌خراش است.


همکاران آمریکا؛ افغان‌هایی که آرزوی‌شان «فرار» است

ارتش افغانستان که آمریکایی‌ها ۸۳ میلیارد دلار خرج آموزش و تجهیزش کرده بودند، در عرض حدود یک هفته، کشور را دودستی تقدیم طالبان کرد[۸]. اکنون سؤالی که پیش می‌آید این است که سرنوشت افغان‌های همکار آمریکا در افغانستان چه می‌شود. در رأس این افغان‌ها اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان، بود که چنان‌که مشرق در گزارشی مفصلاً توضیح داد [از این‌جا بخوانید]، از کشورش فرار کرد و گفته می‌شود در حال حاضر در امارات است و امید دارد به آمریکا برود[۹]. اگرچه «غنی» اکنون به سرقت از خزانه‌ی افغانستان متهم شده و سفارت کشورش در تاجیکستان از اینترپل درخواست کرده او را به اتهام اختلاس دستگیر کند[۱۰]، اما باز هم رئیس‌جمهور سابق افغانستان باید خودش را خوش‌شانس‌ترین همکار آمریکا در این کشور بداند.

 «محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

مردم روز شنبه، ۱۴ آگوست ۲۰۲۱، یک روز قبل از سقوط کامل دولت افغانستان و فرار «اشرف غنی» رئیس‌جمهور وقت از کشور، از مقابل تصویر او در فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» در «کابل» عبور می‌کنند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری

به عنوان نمونه، مترجم‌هایی که طی دو دهه‌ی گذشته با آمریکا همکاری کرده‌اند، اکنون خود را در معرض انتقام‌جویی طالبان می‌بینند. با وجود هشدارهای[۱۱] قبلی[۱۲] درباره‌ی این‌که نباید بعد از خروج از افغانستان، دوستان بومی آمریکا در این کشور را به حال خود رها کرد، و به‌رغم وعده‌های بایدن درباره‌ی این‌که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، بحران فعلی در کابل[۱۳] و اتفاقات باورنکردنی و هولناکِ فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» در این شهر که تصاویر آن طی روزهای گذشته در رسانه‌های مختلف پخش شده‌اند، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها نه اراده‌ی نجات متحدان افغان‌شان را دارند و نه توان انجام این کار را.

دفاع بایدن از تصمیمش درباره‌ی خروج از افغانستان [دانلود]

دولت بایدن بارها[۱۴] و به طور خاص با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل عقب‌نشینی از افغانستان، وعده داده بود[۱۵] افغان‌هایی را که طی طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا با نیروهای آمریکایی همکاری کرده‌اند، نجات خواهد داد. شخص بایدن کم‌تر از یک ماه قبل از فاجعه‌ی فرودگاه کابل، صراحتاً گفت «آن‌هایی که به ما کمک کردند رها نخواهند شد[۱۶]اما آیا واقعیت همین است؟ آیا مترجم‌های افغان که در تمام دو دهه‌ی گذشته، ابزاری برای ارتش آمریکا بودند تا در دوردست‌ترین نقاط افغانستان اراده‌ی خود را پیاده کند، اکنون که در معرض خطر قتل توسط طالبان هستند، امیدی به زنده ماندن دارند؟

سگ‌های آمریکایی مهم‌تر از همکاران افغان/ سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند +عکس و فیلم

مترجمان افغان که بعضاً سال‌ها در خدمت آمریکایی‌ها بوده‌اند، اکنون با تسلط طالبان بر افغانستان و فرار دست‌پاچه‌ی آمریکایی‌ها خود را در معرض مرگ حتمی می‌بینند (+)

ویزای ویژه‌ی مهاجرت؛ رؤیا یا کابوس؟

اصلی‌ترین مسیر برای انتقال افغان‌های متحد با واشینگتن از افغانستان به آمریکا برنامه‌ای به نام «ویزای ویژه‌ی مهاجرت[۱۷]» است که سال ۲۰۰۹ به موجب تصویب «لایحه‌ی حفاظت از متحدان افغان» در کنگره‌ی آمریکا، راه‌اندازی شد. طبق این قانون، افغان‌هایی که توسطِ، یا به نیابت از، دولت آمریکا یا «نیروی بین‌المللی کمک به امنیت» موسوم به «ایساف» (یا جانشین‌های این نیرو) برای کمک به نیروهای آمریکایی استخدام شده‌اند و دست‌کم یک سال سابقه‌ی خدمت به این نیروها به عنوان مترجم، راننده، یا به اشکال دیگر را دارند، و البته سابقه یا احتمال مواجهه با یک تهدید جدی در نتیجه‌ی کمک به آمریکایی‌ها را دارند، واجد شرایط دریافت ویزای ویژه‌ی مهاجرت به آمریکا محسوب می‌شوند و می‌توانند به آمریکا مهاجرت کنند. همه‌ی این‌ها به نظر عالی می‌آید، اما یک مشکل «کوچک» در این میان وجود دارد: تعداد این ویزاها ناچیز و فرآیند دریافت آن‌ها بی‌اندازه طولانی است.

سگ‌های آمریکایی مهم‌تر از همکاران افغان/ سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند +عکس و فیلم

یکی از مترجمان افغان که با لشکر ۱۰۱ هوابرد آمریکا همکاری می‌کند، نشانی از ترکیب پرچم‌های افغانستان (بالا) و آمریکا را دریافت و روی بازویش نصب کرده است؛ افغان‌هایی که بسیاری از آن‌ها سال‌ها در خدمت ارتش آمریکا بوده‌اند، اکنون در صف دریافت ویزای ویژه‌ی مهاجرت به آمریکا معطل هستند و پیش‌بینی می‌شود شمار زیادی از آن‌ها در همین صف بمانند تا یا زمان مهاجرتشان فرا برسد یا زمان مرگ‌شان (+)

هیأت سردبیری خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ اواخر ماه آوریل سال جاری (اوایل اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰)، ماه‌ها قبل از تسریع فرآیند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و، مهم‌تر از آن، ماه‌ها قبل از تسلط کامل طالبان بر افغانستان، هشدار داده بود آمریکا برای تخلیه‌ی افغان‌های در معرض خطر از افغانستان، پیشاپیش با کمبود ۶۰۰۰ ویزا مواجه است، و این کمبود، هرچه به ضرب‌الاجل خروج آمریکایی‌ها از افغانستان نزدیک‌تر بشویم، با افزایش شمار متقاضیان، بیش‌تر تشدید خواهد شد[۱۸]. حدود یک ماه قبل، مجوز صدور ۸۰۰۰ ویزای جدید صادر شد تا تعداد این مجوزها مجموعاً به ۳۴,۵۰۰ عدد از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۴ تا الآن برسد. با این حال، مشکلات در فرآیند نجات متحدان آمریکا در افغانستان هنوز به قوت خود باقی است.

بخشی از سخنرانی بایدن و اعلام تصمیم دولتش برای خروج از افغانستان [دانلود]

همان‌طور که بلومبرگ پیش‌بینی کرده بود، هرچه به موعد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نزدیک‌تر شدیم، افغان‌هایی که در طول جنگ به آمریکایی‌ها خدمت کرده بودند، عاجزانه‌تر التماس کردند که واشینگتن پیش از پایان جنگ افغانستان آن‌ها را نجات بدهد. کاخ سفید در همین راستا «عملیات پناه دادن به متحدان» را آغاز کرد، اما این عملیات با آن‌چه که متحدان بومی آمریکا در افغانستان انتظار داشتند، فاصله‌ی زیادی داشت. روزنامه‌ی آمریکایی «یواس‌اِی‌تودی» همزمان با اعلام خبر صدور مجوز ۸۰۰۰ ویزای جدید برای خروج افغان‌ها، در گزارشی نوشت: «پیش‌بینی می‌شود تقریباً ۲۵۰۰ افغان (حدود ۷۰۰ متقاضی ویزا به علاوه‌ی اعضای درجه‌ی یک خانواده‌هایشان) طی هفته‌های آینده از افغانستان خارج شوند[۱۹]

سگ‌های آمریکایی مهم‌تر از همکاران افغان/ سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند +عکس و فیلم

گروهبان «آیزک تِیت» (چپ) و سرجوخه «آلکساندر آلکساندروف» (دوم از چپ) اعضای سپاه تفنگداران دریایی آمریکا ماه دسامبر سال ۲۰۰۹ از طریق یک مترجم افغان (راست) با یکی از بومیان این کشور در ولایت هلمند افغانستان مصاحبه می‌کنند (+)

اولین مشکل در فرآیند نجات متحدان افغانِ آمریکا همین‌جا مشخص می‌شود: تلاش آمریکایی‌ها برای خروج ۷۰۰ متقاضی ویزای ویژه‌ی مهاجرت از افغانستان در حالی است که آمارها نشان می‌دهد بیش از ۱۸,۰۰۰ افغان همین الآن در صف دریافت این ویزاها و متقاضی فرار از کشورشان هستند. این یعنی حدود ۴ درصد از افغان‌های متقاضی فرار از کشورشان می‌توانند امید داشته باشند که نجات پیدا کنند. در عین حال، آمارهای دیگر، از وخامت بیش‌ترِ اوضاع حکایت دارند. مثلاً برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد ۲۶۳,۰۰۰ غیرنظامی افغان طی جنگ افغانستان با آمریکایی‌ها همکاری کرده‌اند و ده‌ها هزار نفر از آن‌ها واجد شرایط دریافت ویزای ویژه‌ی مهاجرت هستند، اما همه‌ی آن‌ها هنوز وارد فرآیند ثبت‌نام برای دریافت این ویزاها نشده‌اند. با این حال، از سال ۲۰۱۴ به این سو، تنها ۱۶,۰۰۰ ویزای ویژه‌ی مهاجرت برای افغان‌ها صادر شده است[۲۰].

سگ‌های آمریکایی مهم‌تر از همکاران افغان/ سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند +عکس و فیلم

«پرزیدنت بایدن! پشت‌تان را به ما نکنید. پیامدها [ی این کار] مانند ویتنام خواهد بود» (چپ)؛ در کنار کاریکاتوری که یکی از مترجم‌های افغان را نشان می‌دهد که در آستانه‌ی کشته شدن است و فریاد می‌زند «کمک»، اما آمریکایی‌ها که در حال سوار شدن به هلیکوپتر برای فرار هستند، این‌گونه جوابش را می‌دهند: «نه؛ ما راحتیم. ممنون!»؛ شماری از مترجمان افغان که با آمریکایی‌ها همکاری کرده‌اند، با برگزاری یک تجمع خواستار نجات خود و خانواده‌هایشان توسط ارتش آمریکا هستند (+)

فارغ از این‌که کدام اعداد و ارقام دقیق‌تر هستند، واقعیت بدیهی این است که هزاران، و بلکه ده‌ها هزار، شهروند افغان که در طول جنگ به آمریکایی‌ها خدمت کردند، اکنون از وعده‌های آمریکا برای نجات دادنشان از دست طالبان به طور کامل قطع امید کرده‌اند. (همین قطع امید، تا اندازه‌ی زیادی عامل وقوع فاجعه‌ی فرودگاه کابل شد؛ که در ادامه‌ی گزارش بیش‌تر درباره‌ی آن توضیح داده خواهد شد.) اما مشکل، صرفاً تعداد اندک ویزاهایی که صادر می‌شوند، نیست.

سگ‌های آمریکایی مهم‌تر از همکاران افغان/ سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند +عکس و فیلم

مترجم‌های بومی‌ای که به ارتش آمریکا در افغانستان خدمت می‌کردند، اکنون با عقب‌نشینی شتاب‌زده‌ی آمریکایی‌ها در معرض خطر مرگ قرار گرفته‌اند؛ در عین حال، دولت آمریکا برای اعطای ویزای ویژه‌ی مهاجرت به این متحدان سابقش به طور متوسط آن‌ها را سه سال معطل می‌کند، فرصتی که احتمال زیادی دارد نیروهای طالبان در آن دست‌شان به این مترجم‌ها برسد (+)

صفی طولانی‌تر از عمر متحدان آمریکا

بسیاری از رسانه‌های آمریکایی خاطرنشان کرده‌اند که علاوه بر ظرفیت محدود صدور ویزا برای افغان‌هایی که در جنگ افغانستان با آمریکا همکاری کرده‌اند، صفی که این دوستان آمریکا باید برای دریافت ویزای ویژه‌ی مهاجرت در آن بایستند، در بسیاری از موارد، از عمرشان طولانی‌تر است. متحدان آمریکا که اکنون به دنبال فرار از کشورشان هستند، به طور متوسط، سه سال در صف انتظار می‌مانند تا درخواست‌شان تأیید شود[۲۱]؛ و تخمین‌ها حاکی از آن است که صدها نفر از این افراد پیش از این‌که به ابتدای صف برسند، به دست طالبان کشته می‌شوند[۲۲]. در حالی که تا پیش از این بحران کرونا و سیاست‌های ضدمهاجرتی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، موانع پیش روی افغان‌ها برای دریافت ویزای ویژه‌ی مهاجرت بود، اکنون باید بحران خروج واشینگتن از افغانستان را نیز به دلایل تأخیر در فرآیند صدور این ویزاها اضافه کرد.

سگ‌های آمریکایی مهم‌تر از همکاران افغان/ سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند +عکس و فیلم

یکی از نیروهای سپاه تفنگداران دریایی آمریکا (جلوی تصویر، چپ) در حین مأموریت جست‌وجو به دنبال تسلیحات در ولایت «کنر» در افغانستان، از طریق یک مترجم افغان (راست) با بزرگان یک روستا صحبت می‌کند؛ بسیاری از مأموریت‌های ارتش آمریکا در افغانستان قطعاً بدون حضور مترجم بومی تحقق‌پذیر نبودند (+)

مرور سرنوشت همکاران افغانِ آمریکا در افغانستان کمک می‌کند دلیل هشدارها به واشینگتن برای خارج کردن این افراد[۲۳] و همچنین دلیل وحشت این متحدان آمریکا از ماندن در کشور خودشان[۲۴] روشن‌تر شود. رسانه‌های مختلفی سرنوشت این افراد را روایت کرده‌اند. به عنوان نمونه، مجله‌ی آمریکایی اسمیتسونیان اواخر سال ۲۰۱۶ طی گزارشی تحت عنوان «سرنوشت غم‌انگیز مترجم‌های افغانی که آمریکا رهایشان کرد[۲۵]» توضیح داد که چگونه بعد از کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان در سال ۲۰۱۴، «سخیداد افغان» مترجمی که از سال ۲۰۰۹ (در سن ۱۹ سالگی) همکاری با آمریکایی‌ها را آغاز کرده بود، پیام‌های تهدیدآمیز روی گوشی‌اش دریافت کرد. «افغان» ماه مارس سال ۲۰۱۵ برای بررسی یک پیشنهاد کاری در زمینه‌ی مترجمی به نقطه‌ای در ولایت هلمند رفت. اما چند روز بعد، یکی از برادرانش تصاویر او را در فیس‌بوک دید: سخیداد را شکنجه کرده بودند، کشته بودند، و کنار خیابان رها کرده بودند. نامه‌ای با پرچم طالبان در جیب شلوار سخیداد بود که در آن هشدار داده شده بود، برادرانش هم که با نیروهای ائتلاف آمریکایی در افغانستان همکاری کرده‌اند، به همین بلا دچار خواهند شد.

سگ‌های آمریکایی مهم‌تر از همکاران افغان/ سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند +عکس و فیلم

تصویری از «سخیداد افغان» مترجم سابق ارتش آمریکا که گفته می‌شود به دست طالبان شکنجه و کشته شده است (+)

نکته این‌جاست که سخیداد، پس از آن‌که تهدید به مرگ شد، درخواست دریافت مجوز ویژه‌ی مهاجرت از آمریکایی‌ها دریافت کرده بود، اما بعد از سه سال ماندن در صف دریافت این ویزا، بالأخره کشته شد. آمار سال ۲۰۱۴ «پروژه‌ی کمک‌رسانی به پناه‌جویان بین‌المللی» که یک سازمان غیرانتفاعی در نیویورک آمریکاست، نشان می‌داد به طور متوسط هر ۳۶ ساعت، یک مترجم افغان به جرم همکاری با نیروهای اشغالگر در افغانستان، کشته می‌شود. لازم به ذکر است که یکی از شروط دریافت ویزای ویژه‌ی مهاجرت، اثبات وجود تهدید علیه متقاضی است. اگرچه پس از کشته شدن سخیداد، مقامات افغان به این نتیجه رسیدند که پیام‌های تهدید علیه او واقعی بوده‌اند، اما در بسیاری از موارد، پیام‌های مشابه صرفاً «حقه‌ای برای دریافت ویزا» تلقی می‌شوند. مجله‌ی اسمیتسونیان در همین‌باره می‌نویسد: «ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در مصاحبه‌ی اخیر خود با اسمیتسونیان گفت طالبان معمولاً نامه‌ی [یا پیام] هشدار برای کسی نمی‌فرستد، اما این را هم گفت که مترجم‌ها [ی همکار آمریکا] «خائن به کشور» هستند.»

سگ‌های آمریکایی مهم‌تر از همکاران افغان/ سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند +عکس و فیلم

یکی از نیروهای آمریکایی (چپ) پیش از آغاز مأموریت در ولایت «لغمان»، با مترجم یگان صحبت می‌کند؛ بسیاری از مترجمان افغان، بخشی از یگان‌های آمریکایی شده بودند و اکنون می‌ترسند طالبان به عنوان «خائن» از آن‌ها انتقام بگیرد (+)

سگ‌های آمریکایی باارزش‌تر از همکاران افغان؟

آن‌چه تا این‌جا گفته شد، نشان داد آمریکایی‌ها اراده‌ی کافی برای نجات افغان‌هایی را ندارند که با همکاری با اشغالگرانِ کشورشان، جان خود و خانواده‌هایشان را به خطر انداخته‌اند. این در حالی است که تحولات روزهای گذشته، نشان می‌دهد دولت آمریکا حتی اگر اراده‌ی کمک به متحدانش را هم داشته باشد، توان این کار را ندارد. همزمان با نزدیک‌تر شدن به روزهای پایانی منتهی به ضرب‌الاجل دولت آمریکا برای خروج از افغانستان، سرعت انتقال افراد (چه آمریکایی و چه افغان) از فرودگاه کابل افزایش یافت، اما نتیجه‌ی این شتاب‌زدگی و بی‌برنامگی، همان فاجعه‌هایی بود که در فرودگاه کابل اتفاق افتاد. همین تجمع و دستپاچگی مردمی که به دنبال فرار از کشور خودشان بودند، بهترین فرصت را در اختیار تروریست‌ها قرار داد تا با بمب‌گذاری در فرودگاه کابل، دست‌کم ۹۰ شهروند افغان را قتل‌عام کنند.

سگ‌های آمریکایی مهم‌تر از همکاران افغان/ سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند +عکس و فیلم

تصویر دل‌خراشی از قربانیان بمب‌گذاری در فرودگاه کابل؛ این شهروندان افغان (که طبق شواهد موجود، اکثرشان متحدان سابق آمریکا در افغانستان هستند) در نتیجه‌ی انفجار بمب، کشته یا زخمی شده‌اند و در کانال عبور فاضلاب گرفتار شده‌اند (+)

اما شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که چرا فرودگاه بین‌المللی کابل همزمان با عزیمت هواپیماهای آمریکایی شاهد صحنه‌هایی از استیصال افغان‌ها بود که حقیقتاً باور آن‌ها دشوار یا چه‌بسا غیرممکن است. چرا با وجود این‌که ولایت‌های افغانستان یکی پس از دیگری، و عموماً بدون مقاومت، تسلیمِ طالبان می‌شدند، عده‌ای در پایتخت باید آن‌قدر برای فرار از کشور درمانده باشند[۲۶] که از هواپیماهای در حال شتاب‌گیریِ آمریکایی آویزان شوند و بعد از پرواز این هواپیماها، از آسمان سقوط کنند؟ و چرا این همه شهروند افغان باید روزها در فرودگاه این شهر تجمع کنند تا به تصور خودشان از دست طالبان در امان باشند، اما این‌بار گرفتار داعش شوند و جان خود را از دست بدهند؟

 «محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

اعضای طالبان پس از تصرف کابل و سقوط افغانستان، در کاخ ریاست‌جمهوری و پشت میز کار «اشرف غنی» رئیس‌جمهور متواری این کشور قرار گرفته‌اند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› خروج «ترامپیِ» بایدن و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان

اگرچه شاید نتوان آمار صددرصد دقیقی از افراد حاضر در فرودگاه کابل به دست آورد، اما شواهد نشان می‌دهد اغلب این افراد، همان افغان‌هایی هستند که طی بیست سال جنگ در کشورشان، به شکل‌های مختلف با آمریکایی‌ها همکاری کرده‌اند؛ و اکنون می‌ترسند اگر دست طالبان به آن‌ها برسد، به جرم خیانت و همکاری با دشمن، کشته شوند. با وجود تأکیدهای (باورپذیر یا باورناپذیر) مکرر طالبان بر این‌که بعد از تسلط بر افغانستان، افرادی را که با آمریکایی‌ها همکاری کرده‌اند، «عفو» خواهد کرد، متحدان افغانِ آمریکا آن‌قدر مرگ خود را حتمی می‌بینند که به امیدِ احتمال ناچیزِ زنده ماندن با آویزان شدن از هواپیماهای آمریکایی، دست به چنین اقدام عجیبی می‌زنند.

لحظات هولناک در فرودگاه کابل؛ همکاران سابق نیروهای امریکایی مستأصل، برای فرار از افغانستان به هواپیما آویزان می‌شوند و بعد از آسمان سقوط می‌کنند (حاوی تصاویر دل‌خراش[دانلود]

با توجه به سرنوشت احتمالی همکاران افغانِ آمریکا (که پیش‌تر نمونه‌ای از آن توضیح داده شد) شاید وحشت متحدان بومی واشینگتن در افغانستان[۲۷] قابل‌درک باشد، اما آن‌چه قابل‌درک نیست، بی‌تفاوتی مشهود دولت آمریکا به افغان‌هایی است که جان خود را برای آمریکا به خطر انداختند و اکنون با رفتن آمریکایی‌ها مرگ خود را حتمی می‌بینند. با توجه به این‌که حدود ۱۹۰۰۰ درخواست ویزای ویژه‌ی مهاجرت همچنان بدون پاسخ باقی است[۲۸] (و اگر این رقم را با تعداد اعضای خانواده‌های این متقاضیان جمع کنید، شمار حیرت‌انگیزی از افراد می‌شود که چه‌بسا در آستانه‌ی مرگ باشند)، چنان‌که قابل‌پیش‌بینی بود، با وخامت اوضاع در فرودگاه کابل، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا صراحتاً اعلام کرد خارج کردن آمریکایی‌ها[۲۹] و خانواده‌هایشان از افغانستان بالاترین اولویت را برای پنتاگون دارد؛ اما تأسف‌برانگیز است که بدانید تعریفِ «آمریکایی» ظاهراً فقط منحصر به آدم‌های آمریکایی نیست: چنان‌که تصاویر خبری نشان می‌دهند، ظاهراً خارج کردن سگ‌های آمریکایی از افغانستان نیز نسبت به نجاتِ افغان‌های همکار با آمریکا اولویت بالاتری دارد.

تصاویری که گفته می‌شود صف خروج سگ‌های آمریکایی از فرودگاه کابل را نشان می‌دهد؛ با رعایت نظم و فاصله‌ی اجتماعی [دانلود]

تصاویر مختلفی از انتقال سگ‌های نظامی آمریکایی از فرودگاه کابل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که انتقادات زیادی را برانگیخته است. در این تصاویر به نظر می‌آید سگ‌های آمریکایی، به اعتقاد برخی  «طبق رویه‌ی استاندارد[۳۰]»، به عنوان پرسنل نظامی محسوب شده و در پروازهای خروجی از افغانستان حتی صندلی‌های اختصاصی دریافت کرده‌اند. این در حالی است که تصاویر انتقال همکاران افغانِ آمریکا در هواپیماهای باربری، آن‌ها را تپیده در شکم این هواپیماها نشان می‌دهد. البته مسئله صرفاً منحصر به ارتش آمریکا نیست، بلکه گروه «نجات حیوانات کوچک کابل» که مدیر و بنیانگذارش یک آمریکایی است نیز در بحبوحه‌ی تلاش مردم برای فرار از افغانستان، به دنبال اجاره‌ی یک هواپیما برای نجات ۱۲۰ سگ و ۱۰۰ گربه از کابل بود[۳۱].

سگ‌های آمریکایی مهم‌تر از همکاران افغان/ سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند +عکس و فیلم

خروج حدود ۶۴۰ متحد افغان آمریکا از افغانستان سوار بر یک فروند هواپیمای ترابری «سی-۱۷ گلوب‌مستر ۳» متعلق به نیروی هوایی آمریکا (چپ)، در مقایسه با تصاویر منتسب به خروج سگ‌های نظامی آمریکا از فرودگاه کابل  (+)

سگ‌های آمریکایی مهم‌تر از همکاران افغان/ سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند +عکس و فیلم

شماری از نیروهای گروه «نجات حیوانات کوچک کابل» در حال سرهم کردن قفس‌های مخصوص برای حمل سگ‌ها و گربه‌ها با هواپیما از فرودگاه کابل به نقطه‌ای امن (+)

به هر حال، واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به اولویت دادن نجات حیوانات و سگ‌ها نسبت به همکاران و متحدان افغانِ ارتش آمریکا، متفاوت و بلکه کاملاً دوقطبی بوده است: عده‌ای استدلال می‌آورند که سگ‌ها (بر خلاف متحدان افغان آمریکا) «داوطلبانه» به افغانستان نرفته‌اند و بنابراین نجات آن‌ها نباید کسی را ناراحت کند. اما عده‌ی دیگری می‌گویند اولویت دادن سگ‌های نظامی آمریکایی نسبت به همکاران انسانی آمریکایی‌ها نشان می‌دهد «به نفع‌تان است از همکاری با نیروهای اشغالگر آمریکایی خودداری کنید؛ مگر این‌که سگ باشید[۳۲]

 


[۱] Biden's 'fall of Saigon' in Afghanistan presents worst moment yet of presidency Link

[۲] The latest on the Kabul airport attackLink

[۳] Costs of the Afghanistan war, in lives and dollars Link

[۴] Human and Budgetary Costs to Date of the U.S. War in Afghanistan, ۲۰۰۱-۲۰۲۱ Link

[۵] 'Were all of our sacrifices wasted?' War veterans react to stunning Afghanistan collapse Link

[۶] What the Hell Did They All Die for? Link

[۷] Defense secretaries in their own words: US 'invented reasons' to stay in Afghanistan Link

[۸] After two decades and billions spent, Afghan government collapses as Taliban takes Kabul Link

[۹] UAE says Afghanistan's Ghani is in Gulf Arab state Link

[۱۰] Afghan embassy in Tajikistan demands Interpol arrest former president Ashraf Ghani Link

[۱۱] Time running out to evacuate Afghans who helped U.S., advocates say Link

[۱۲] Immediate US action essential to save endangered Afghans Link

[۱۳] Chaos in Kabul Link

[۱۴] U.S. planning for possible evacuation of Afghan interpreters, says top U.S. general Link

[۱۵] The Biden administration says it will evacuate Afghans who worked with U.S. troops Link

[۱۶] ‘Those Who Helped Us Are Not Going to Be Left Behind,’ Biden Says Link

[۱۷] Special Immigrant Visas for Afghans - Who Were Employed by/on Behalf of the U.S. Government Link

[۱۸] The U.S. Can’t Betray Its Best Friends in Afghanistan Link

[۱۹] First group of Afghan interpreters who served with US troops are on their way to a new life in the US Link

[۲۰] Evacuations from Afghanistan: What is the Afghan Special Immigrant Visa (SIV) program? Link

[۲۱] Expedited Visas for Vulnerable Afghans? Many Have Been Waiting for Years. Link

[۲۲] منبع شماره‌ی ۱۸

[۲۳] U.S. Veteran Worries About The Fate Of Afghans Who Aided American Troops Link

[۲۴] 'We will kill you': Thousands of Afghans who helped U.S. want to evacuate before the Taliban finds them Link

[۲۵] The Tragic Fate of the Afghan Interpreters the U.S. Left Behind Link

[۲۶] Afghans Who Helped the US Now Fear Being Left Behind Link

[۲۷] Afghan Interpreters Who Await Visas After Helping The U.S. Now Fear For Their Lives Link

[۲۸] U.S. to resume processing thousands of stalled visas for Afghans who aided Americans Link

[۲۹] Biden says flights out of Afghanistan resume, pledges to get all Americans out Link

[۳۰] Afghanistan: US military dogs reportedly given seats on evacuation flights Link

[۳۱] An Animal Rescue Group Is Racing To Get Hundreds Of Pets Out Of Afghanistan By Aug. ۳۱ Link

[۳۲] منبع شماره‌ی ۳۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    37 12
    مردم فرانسه بعد از پیروزی بر آلمان نازی به قصابی وحشیانه فرانسوی هایی پرداختند که با آلمانیها همکاری کرده بودند. خشن ترین مجازاتهای قرون وسطایی نصیب زنانی شد که به آلمانی ها خدمات جنسی ارائه می کردند. هر قدر این همکاران آلمانیها التماس کردند که خائن نیستند و کارشان برای ارام نگهداشتن آلمانیها و حفظ جان هموطنانشان بوده است کسی توجهی نکرد. بسیاری از آنها دار زده شدند، تیرباران شدند و یا با ساتور شقه شقه شدند. این صفحات از تاریخ فرانسه قرن بیستم حذف شده است. اتفاقات مشابهی در لهستان، نروژ و یونان و... رخ داد. اما طالبان با نهایت جوانمردی که شاید اصلا آن را باید حماقت نامید با این خائنها برخورد کرده است.
    • دیده بان IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      39 6
      فاعتبرو یا غرب گدایان و یا اسهال طلبان
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      6 12
      مشابه کاری که دولت رئیسی با اسقاط طلبان کرد
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      16 5
      هر خائن بیشرفی که به نیروهای اشغالگر کمک کرده باید به بدترین وجه ممکن کشتش، از دشمن جز دشمنی توقعی نی، اما از خودی توقع کمک هستش نه خیانت و همراهی با دشمن! اون زمانی که بخاطر چندرغاز وطنتو مردمتو فروختین باید فکر اینجاشو هم میکردید.
    • FR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      8 2
      درسته دقیقا ! انوقت از غربگرایان خائن سایر کشورها که بوطن خود خیانت میکنند حمایت میکنند ...چند دقیقه پیش البته جوان تخبه با مدارک تصیلی بالا و سابقه کار عالی در افغانستان را نشان میداد که در پاریس مشغول پیک بردن با دوچرخه است ! نه تصدیق موتور ونه خود موتور ونه بیمه آنرا دارد.....
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      3 1
      عاقبت سرنوشت مصی علی نژاد صادق زیبا کلام و مصطفی تاجزاده پرتاب از هواپیمای در حال فرار امریکا از خاورمیانه میباشد
  • عباس CA ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    3 18
    آمریکا خیلیاشون رو خارج کرد، مطمین باش بقیشون رو هم خارج میکنه، طالبان خیلی خوب میدونه با آمریکا چجوری مذاکره کنه و کجا جلوش وایسه، شماها نه مذاکره بلدید نه ایستادگی
    • امیرو IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      7 4
      یعنی اونایی که از هواپیما به سمت زمین شیرجه زدند مذاکره بلد بودند. جیره خواری اصلاح طلبان تمام شده و سودی نداره اونا خوشون سوختند بهتره بری برای براندازی از یه گروه فاسد دیگه تقلید کنی.
    • محمد IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      5 1
      با این طرز فکر تو هم اگه تو افغانستان بودی از زیر هواپیمای آمریکا آویزان بودی
  • US ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    20 3
    خود کرده را تدبیر نیست
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    23 7
    با توجه به فرهنگ حاکم بر افغانستان و منش و خلق و خوی افغانی ها بهترین حکومتی که میشد بر افغانستان حاکم بشه همین حکومت طالبانه
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      9 4
      دقیقا" همینطوره موافقم ! هیچ چیز اتفاقی نیست ...
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 0
    سلام خروج امریکا به دور از هرگونه تحلیل ها بدنبال خود سوالهای را در ذهن کنجکاوان در عرصه سیاست جهانی می آورد که مطرح کردنها آنها می تواند ذهنها را از سایه ها و حاشیه های این شکست بزرگ امریکا و شوروی سابق هشیار تر بکند 1-چرا شهادت سردار شهید زنده و قهرمان جهانی زلزله بزرگی را در تحلیگران نطامی امریکا پدید آورد که مسول امور ایران در وزارت امورخارجه امریکا را به اعتراف در ناامن سازی امریکا از به شهادت رساندن سردار دلها وا می دارد2- چرا رسانه ها و تحلیگران در عرصه سیاست و امنیت جهان به اعتراف در خروج امریکا از افغانستان را نتیجه میدان داری و خون دادن قهرمانان مدافعان عدالت و حرم وبنیانگذار مکتب قاسم سلیمانی نمی پردازند؟3- آیا در افغانستان سیاستمداران سودای حکومت می دانند که فاطمیون را نباید در حاشیه ببینند؟4- آیا چین و روسیه و هند در آینده خواهند توانست نقش پررنگ در عرصه افغانستان داشته باشند؟5- و چرا امریکا فراسه و المان و انگلیس بازنده های این افتضاح تاریخی بودند؟و در آخر اینجانب بعنوان یک شهروند فعال در عرصه رسانه و صنعت توصیه مهم به دولتمردان و مجلسیان جمهوری اسلامی ایران دارم که خیلی مهم است افغانستان در آینده بعنوان یک موتور اقتصادی قوی برای آسبا عمل خواهد کرد و ایران عریز می تواند از این فرصت بزرگ با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی و تاریخی در شرایط تحریم ها بعنوان موتور محرک اقتصادی بزرگ استفاده کند که نباید از این. فرصت بزر گ غافل بشود انشاالله و توکل الله
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    19 5
    در خدمت ستمگر قرار گرفتن نتیجه جز تحقیر و فلاکت ندارد
    • NL ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      8 15
      مثل ایران خودمونه که هر روز به همون ظلم و ستم میشود
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      2 7
      ما که تحقیر میشویم چه
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      6 3
      ما به علت وجود آنجه که خودتان میدانید به خاطر حتی یک نان هر ثانیه تحقیر و سر خورده میشویم
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      8 1
      واقعأ باید از شر این غربگداها و وطن فروشها راحت بشم تا دیگه تو وطن خودمون با گره زدن آب خوردنمون به آمریکا بهمون عین هشت سال قبل ظلم نشه!!!!
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    6 4
    اینهایی که به هواپیما آویزونن متحد آمریکا نیستن،شنیده بودن همه رو می برند اروپا، ریخته بودن اونجا.حتی تعداد زیادی هم در ایران رفتن در سفارت المان که برن.اتفاقا یک متخصص افغان می گفت تعداد زیادی که موفق به رفتن شدن کارگر ساختمان و دستفروش بودن و همکاران غربی ها زورشون نرسیده که در ازدحام برن جلو
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      9 3
      توجیه نکن کاربر محترم افغانی ، اکثریت این افغانی ها که به فرودگاه کابل هجوم بردند آویزون چرخ و بال هواپیمای آمریکایی شدن مزدوران افغانی بودند که طی این بیست سال به اشغالگران کشورشون خدمت و به کشور و ملت افغانستان خیام کردند .. آمریکایی ها برای سگ هاشون بیشتر ارزش قائل شدن تا برای مزدوران شون در افغانستان !
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    4 10
    سرنوشت ما هم که به شما اعتماد کردیم دست کنی از اونا نداره
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      5 2
      شما خودت سرتو انداختی اومدی ایران . ایران برای کسی نامه فدایت شوم نفرستاده .
  • DE ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    9 2
    عاقبت همکاری با شیطان همین هست که در افغانستان اتفاق افتاد . لعنت و نفرین خدا بر صهیونیست ها و مرگ بر شیطان بزرگ صهیونیستی و همدستان کثیفشان .
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    4 5
    یه سوال : اینا ازکجا زبان انگلیسی یادگرفته بودند که با امریکاییها همکاری میکردند ؟ الان تو ایران زگهواره تاگور میرند کلاس زبان ولی بازم بلد نیستند!
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      6 0
      برخی از این مهاجرین افغان در اروپا و کشورهای غربی بودند که با اشغال کشورشون توسط آمریکا و ناتو غربی به افغانستان بازگشتند مشغول مزدوری و خدمت به اشغالگران کشورشون افغانستان شدن تا از این راه به نان و آبی برسند ،. تصور نداشتند با چنین اوضاعی روبرو بشوند و ناچار به فرار ..
    • محمد IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      1 2
      میگه مترجمی منظورش زبان انگلیسی نیست منظورش فارسیه ،امریکا ازشون استفاده میکنه برای نفوذ در شبکه های فارسی زبان تو یه کلام اشخاصی که فکر میکنی تو البانی هستن در اصل همین اشغال های غربگدا توی افغانستان هستن
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    11 4
    افغان هایی که بیست سال به کشور و ملت خویش افغانستان خیانت و مزدوری اشغالگران سرزمین خویش را کردند پاسخ خیانت و خودفروختگی خویش را پرداخت کردند شاید تصور چنین روزهایی را نداشتند!
  • محمد MD ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    12 4
    ادم خائن باید کشته بشه...کسی که با کفار دوستی میکنه و به اونها خدمت میکنه سزاش مرگه...خوبه که حالا فهمیدن که از سگها و گربه هم کم ارزش تر هستند...
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      1 1
      بعید میدونما . اخرش فرار میکنند میان ایران. و میشند بنای خونه روبروییتون !
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      3 2
      اشرف غنی الان تو ساختمان روبرویی ما مشغول بنایی و جا به جا کردن مصالح ساختمانی هست از کارش هم راضی بنده خدا
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    4 2
    مطمئنا هر کس که به ملتش پشت کند و مزدوری بیگانه را بکند همین سرانجام را دارد آمریکا و انگلیس و روسیه و...هم فرقی ندارد . معمولا اجنبی ها برای مزدورانشان دلسوزی نخواهند کرد.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    3 3
    بنظرتون باروی کاراومدن طالبان افغانای داخل ایران برمیگردندافغانستان ؟ نصف بیشتر این افغانستانیهای داخل ایران جز طالبان هستند .
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      3 9
      دولت ایران باید شرایط بازگشت اجباری این عزیزان محترم رو فراهم کند در غیر اینصورت به میل خود به کشورشون نخواهند رفت ... دیگه کشورشون آزاد شد حکومت اسلامی مورد نظر و دلخواه و ایده آل افاغنه فراهم شد وقت بازگشت به کشورشان فرا رسیده ..
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    11 1
    کاش تاجزاده و زیبا کلامها میفهمیدند که حتی به اندازه سگ هم برای امریکاییها ارزش ندارند.
  • پژمان IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    2 7
    همه اینهایی که فرار می کنند همکار و جاسوس آمریکاییها نیستند مردم عادی هم در حال فرارند
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      3 2
      اکثریت این افراد مزدور و در خدمت اشغالگران آمریکایی و ناتو غربی در افغانستان بودند که احساس خطر کردند با زن و بچه و خانواده عازم فرودگاه شدن برای فرار .. سزای خیانت به ملت افغانستان و مزدوری برای اشغالگران افغانستان همین خواهد بود درس عبرتی باشد برای همه میهن فروشان در سطح منطقه و جهان که به آمریکایی ها دلگرم و امیدوار بودند و به کشور و ملت خویش خیانت کردند
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      5 1
      فضانورد هم بین این افراد زیاد ! خخخ
  • محمدایوب IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    2 3
    دم روحانی گرم سایه جنگ را ازسر مابرداشت. معلوم نبود چه برسر ما می آمد با این تفنگداران شجاع آمریکا. طالبان که تنها بودند وفقط با کلاش. این بلا سر طالبانیها آوردن. بدون خدا حافظی در رفتند. ما که. مقاومت. را داریم. واسراییل وپایگاههای آمریکا زیر موشکهای ما هستند بیچاره می شدیم. ممنون که خود روحانی زحمت آمریکاییان را کم کرد. .زندگی مردم رانابود کرد
  • کاکلی۸۶۸۸ IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    6 2
    ماهم زیاد خیانت کار ومزدور داشته وداریم ،زیاد هم دیگرانرا سرزنیش نکنید لطفا ! درهر جای دنیا نیز هستن، مواظب خودتان باشید تا نلغزید!
    • میشاییل IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      2 4
      آیا شما هر روز تحقیر نمی شوید دزدیدن واکسن تحقیر نیست
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    2 10
    فاعتبرو یا غرب گدایان و یا اسهال طلبان/ جواب / شما جماعت بی ادب پر مدعا مردم ایران را به خاک سیاه نشاندین و دست پیش را گرفتید پس نیفتید . اگر همین اصلاح طلبها نبودند شما مملکت را به باد داده بودید . شما که از سید عزیز رییسی حمایت می کنید چرا مثل ایشان اخلاق اسلامی ندارید ؟ شما چی دارید که اخلاق اسلامی داشته باشید . نه از اسلام بویی برده اید نه از انسانیت . شما هم فکر خوارج نهروان و طالبان وهابی هستید . مشرق نیوز محترم شما که بی ادبی این جماعت را می نویسی جواب انها را هم بنویس.
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      6 6
      ادب در مقابل خائن عین بی ادبی است. دقیقا نظر حامیان مارشال پتن هم همین بود. تسلیم در مقابل نازیها را راه حل به باد نرفتن فرانسه می دانستند!! البته مردم فرانسه جواب خوبی به او و حامیانش دادند. همین پاسخ به اصلاح طلبان داده شود.
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      8 0
      دوست و هم میهن گرامی همه ما ایرانی هستیم با هر نوع نگاه سیاسی باید به ایران عزیز بیاندیشم ، من خودم شخصا" دو دوره به سیدمحمدخاتمی رای دادم، لیست جبهه مشارکت مجلس ششم دستم گرفتم اول تا آخر از روی لیست رای دادم به اصلاح طلبان، دو دوره به حسن روحانی رای دادم چون تصور اشتباه داشتم مثل شما فکر میکردم تصور داشتم اصلاح طلبان واقعا قصد و نیت اصلاح جامعه و امور شور رو دارند ، طی این سالها با تجربه تر شدم تحقیق کردم و همه ما دیدیم که اصلاحات در جهت اهداف و منافع ملی ایران حرکت نمی‌کند متاسفانه ستون پنجم دشمنان خارجی و غربی ها که بطور تاریخی دشمن ایرانیان بوده و هستند شده بودند ، من امروز هیچ اعتقادی به اصلاح طلبان ندارم بلکه این عناصر رو برای میهنم ایران زمین مضرر و خطرناک میدانم رای من سید ابراهیم ریسی شد چون ن یک ایرانی وطن پرست هستم تنها چیزی که برای من اهمیت دارد منافع ملی سرزمینم ایران عزیز هست .. و بس ! پاینده ایران
    • iran ایران بزرگ IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      1 2
      اکثریت ملت ایران از اصلاح طلبان روی برگردانند، ما ایرانیان یاد گرفتیم، تجربیات پر هزینه ای کسب کردیم تا به این نقطه و آگاهی برسیم که اصلاح طلبان ستون پنجم و پیاده نظام دشمنان خارجی میهن در داخل کشور هستند طبیعتا" هر ایرانی آزاده و میهن پرستی که عشق به سرزمین مادری ایران عزیز داشته باشد و منافع ملی ایرانیان را اولویت خویش قرار بدهد اجازه نخواهد داد عده ای شیاد و فرصت طلب سیاسی تحت عنوان اصلاح طلب کشورش و کشور عزیزمان را تضعیف و تسلیم دشمنان تاریخی ایران کند اگر به اصلاح طلبان رای دادیم اشتباه کردیم باید شهامت داشته باشیم بپذیریم و اعتراف به اشتباه خویش کنیم مام میهن ایران زمین به فرزندان بیدار هوشیار و آگاه نیاز دارد هم میهنان گرامی ... زنده باد ایران سربلند ملت بزرگ ایرانم
  • امیرو IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    4 2
    یعنی این مردم افغان که با آمریکاییها همکاری میکردند مشابه اصلاحطلبهای ایران هستند.
    • محسن IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      3 1
      بله فقط با یه فرق کوچولو که اونها فقط خواستهای امرکاییها رو ترجمه میکردن ولی این داخلیها علاوه بر ترجمه تقدیم هم میکردن و اگر نمی تونستن بتون میریختن !
  • حامد IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 1
    قابل توجه تاجزاده و زیباکلام منافق و امثالهم شما هم حتی به اندازه اون سگ برای آمریکایی ها ارزش ندارید چون از دید آمریکایی ها شما خائن محسوب میشید.
  • حسین IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 1
    اولویت دادن سگ‌های نظامی آمریکایی نسبت به همکاران انسانی آمریکایی‌ها نشان می‌دهد «به نفع‌تان است از همکاری با نیروهای اشغالگر آمریکایی خودداری کنید؛ مگر این‌که سگ باشید
  • نسیم RU ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    help

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس