جو بایدن - نمایه

مجله اینترنتی نیو ایسترن آوت‌لوک می‌نویسد: ایران مقابل سیاست چماق و هویج دولت بایدن، از جمله اقدام آمریکا به بمباران سوریه، خم به ابرو نیاورده و دارد مشت آمریکا را باز می‌کند.

سرویس جهان مشرق - یکی از وعده‌های جو بایدن در تبلیغات انتخاباتی‌اش حل مسئله توافق هسته‌ای با ایران بود؛ مسئله‌ای که اکنون راه‌حل آن دور از دسترس دولت جدید آمریکا به نظر می‌رسد. سیاست تکراری هویج و چماق آمریکا در دولت بایدن نتیجه‌بخش نبوده و مستأجر دموکرات کاخ سفید حالا کم‌کم می‌فهمد چرا پرونده ایران یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بود؛ هر روزی که از ریاست‌جمهوری بایدن می‌گذرد، بیش‌تر به نظر می‌آید که بایدن هم به سرنوشت ترامپ دچار خواهد شد. ایران حاضر نشد زیر بار سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ برود و اکنون هم دارد مشتِ خالی بایدن را باز می‌کند و نشان می‌دهد ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا درباره توسل به دیپلماسی در قبال ایران پوچ بوده‌اند.

 

بخشی از مواضع «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا، درباره ایران پیش از رسیدن به ریاست‌جمهوری [دانلود]

 

مجله اینترنتی «نیو ایسترن آوت‌لوک» روسیه اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «حماقت بایدن درباره ایران و سیاست خارجی؛ یک تهدید جنون‌آمیز هسته‌ای برای همه! [۱]» به همین موضوعات پرداخته و نوشته است ایران در مقابل سیاست هویج و چماق دولت بایدن خم به ابرو نیاورده و چه‌بسا به الگویی برای کشورهای دیگر تبدیل شود تا همین کار را بکنند. آن‌چه در ادامه می‌آید خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات گزارش نیو ایسترن آوت‌لوک است.


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


مانورهای آمریکا و ایران در تلاش برای دستیابی به نوعی توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران، چه صلح‌آمیز و چه غیرصلح‌آمیز، دیگر دارند بیش‌ازحد قابل‌پیش‌بینی می‌شوند. اساساً، نه آمریکا و نه ایران دیگر به توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ متعهد نیستند و هر کدام از طرف دیگر می‌خواهند اولین گام را برای بازگشت به تعهد کامل بردارد؛ در حالی که این آمریکا بود که از توافق خارج شد. از آن‌جایی که برداشتن گام اول می‌تواند به معنای اعتراف به تخلف باشد، هیچ‌کدام از طرف‌ها حاضر نیستند این کار را بکنند.

بخشی از مصاحبه بایدن با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

صدالبته با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ایران در فصل تابستان [سال ۲۰۲۱]، باید موضع‌گیری‌های ضدآمریکایی وجود داشته باشد تا بعد از آن طرف‌ها بتوانند دور هم بنشینند و مذاکره کنند. اما بسیاری از کارشناسان آن‌قدر غرق تمرکز روی اتفاقات در واشینگتن شده‌اند که شاید نتوانند مسئله‌ی بزرگ‌تر را درک کنند: منافع متعدد و متقابلی در این‌جا وجود دارند که توافق با آمریکا احتمالاً برای هیچ‌کدامشان خوب نیست.

در همین‌باره بخوانید:

›› کارشناس استرالیایی: بایدن برای دستکاری برجام منتظر دولت بعدی ایران می‌ماند

یکی از عوامل مهم، چنان‌که یک گزارش صراحتاً اشاره می‌کند، این است «بایدنِ رئیس‌جمهور آن‌گونه‌ای با ایران و عربستان برخورد نکرده است که بایدنِ نامزد [ریاست‌جمهوری] برنامه‌ریزی کرده بود[۲] چنان‌که قابل‌پیش‌بینی هم بود، در ادامه این گزارش آمده است: «برنامه‌ها و وعده‌های اولیه‌ای که در جریان تبلیغات انتخاباتی داده می‌شوند، بعد از این‌که عملاً دولت را به دست گرفتید، به‌ندرت جان سالم به در می‌برند.»

واکنش «آبکی» بایدن به نقش مستقیم محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی، در قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» خبرنگار واشینگتن‌پست که مدت‌ها شهروند آمریکا بود، در کنسولگری سعودی در استانبول، به مذاق‌ها خوش نیامده است؛ حتی به مذاق حامیان رئیس‌جمهور جدید آمریکا. بر خلاف لفاظی‌های وزارت خارجه آمریکا[۳]، اقدامات اخیر بایدن نشان می‌دهد خون خاشقجی هدر رفته است. از قدیم گرفته‌اند «دوصد گفته چون نیم کردار نیست»؛ ایجاد محدودیتِ مسافرت برای چند نفر از عاملان قتل خاشقجی مشکل اصلی را حل نمی‌کند؛ و به معنای برخورد با آن‌هایی نیست که مرتکب قتل شده‌اند. دولت‌های اوباما، ترامپ و بایدن نقاط اشتراک زیادی در مواردی دارند که منافع سیاسی آمریکا متفق یا متفرق می‌شوند؛ و سرپوش‌گذاری شروع می‌شود.

مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود/ ایران به راحتی به توافق هسته‌ای برنمی‌گردد

تصور این‌که بایدن رویکرد و سیاست خارجی آمریکا را نسبت به دوره ترامپ دچار تحول خواهد کرد، تا اندازه‌ای غیرواقعی است؛ احتمال قوی‌تر این است که بایدن به جای اصلاح سیاست‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مثلاً در قبال ایران و چین، به دنبال استفاده از آن‌ها به عنوان برگ برنده باشد (+)

اقدام خنده‌دار سعودی‌ها در سپردن مسئولیت تحقیقات درباره قتل خاشقجی به محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی و متهم ردیف اول [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آن‌چه باید درباره قتل جمال خاشقجی بدانید

 

برگشت از «هنر معامله» ی ترامپ به هویج و چماق بایدن

بخش زیادی از مشکل ناشی از این است که بایدن، یا افرادِ در سایه‌ای که پشت سرش هستند، فکر می‌کنند سیاست خارجی و تصمیم‌های بزرگ را می‌شود در خلأ اتخاذ کرد؛ بدون این‌که نیازی به تماس گرفتن با کسانی باشد که واقعاً باید با آن‌ها مشورت کرد. فعلاً فقط نمونه‌ی آماری کوچکی از ریاست‌جمهوری بایدن داریم، اما سیاست این دولت «اول شلیک کن، بعد سؤال بپرس و توجیه کن» است. بمباران سوریه، تحریم عربستان و میانمار، و تهدید به تحریم روسیه صرفاً به دلیل اتهامِ مسموم کردنِ یک سیاستمدار معارضِ مشکوکِ روس [جزئیات بیش‌تر]، که طبق معمولِ نامزدهای انتخاباتی معارض در روسیه روابط نزدیکی با آژانس‌های اطلاعاتی غربی و پرونده‌ای درباره فساد دارد، عکس‌العمل‌های نسنجیده‌ای هستند که واقعیت‌های دیگر جهان را به حساب نمی‌آورند.

 

اشاره جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به «آلکسی ناوالنی» در سخنرانی سیاست خارجی‌اش [دانلود]

 

در همین‌باره بخوانید:

›› «آلکسی ناوالنی»؛ معارض روس و قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند

گام‌های اولیه‌ی متزلزلِ بایدن برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران شامل برخورد با این کشور به گونه‌ای بود که انگار تهران قرار است از واشینگتن دستور بگیرد، مانند کودکی که باید مؤاخذه شود؛ و این گام‌ها با استقبال خوبی مواجه نشده‌اند. کم‌تر کسی حاضر است اذعان کند که ایران به نوبه‌ی خودش به توافق پایبند بود؛ تا وقتی آمریکا، در اقدامی ناکام از طرف ترامپ برای اجرای «هنر معامله[۴]» [اشاره به کتابِ دونالد ترامپ[۵]] یا دیپلماسیِ زور، مسیرش را از متحدانش جدا کرد و به شکل یک‌جانبه از توافق خارج شد.

 

سخنرانی ترامپ و اعلام خروج آمریکا از برجام [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› مدیر اندیشکده آمریکایی: بی‌اعتمادی شرکای واشینگتن نشانه سقوط آمریکاست

در این‌جا پای یک تاریخچه‌ی طولانی در میان است؛ این‌که مقامات سال ۲۰۱۵ چه کسانی بودند و امروز چه کسانی هستند. درست است که دولت بایدن هم با همان آیت‌الله مواجه است، اما ایران نظام سیاسی پیچیده‌ای دارد. بعید می‌دانم بسیاری از کارشناس‌ها درک کاملی از نحوه تصمیم‌گیری سیاسی و دیپلماتیک در این کشور داشته باشند. نکته‌ی متناقض‌نما این است که تصور می‌شود ایران آن کشوری است که بالابه‌پایین اداره می‌شود [و همه‌ی تصمیمات را در آن یک نفر در رأس حکومت اتخاذ می‌کند]، در حالی که بایدن است که دارد تلاش می‌کند همه کارها را خودش انجام بدهد.

بنابراین تعجبی ندارد که ایران هنوز دستِ خود را رو نکرده است و به قول «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران، الآن برای نشست و مذاکره «مناسب» نیست[۶]، چراکه «هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته[۷]» است. این موضع احتمالاً به اقدام آمریکا در بمباران نیروهای تحت پشتیبانی ایران در سوریه اشاره دارد. تهران می‌خواهد ببیند سیاست دولت جدید آمریکا در قبال یمن و عربستان چگونه خواهد بود و آیا آمریکا به حدی از بلوغ رسیده که واقعاً دست به اقدام [در تنبیه رژیم سعودی] درباره خبرنگاری بزند که «مصلح بود، اما مثله شد» یا نه.

توضیحاتی درباره قتل «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

بدیهی است که ایران می‌خواهد اول تحریم‌ها تعلیق شوند [و بعد به تعهدات خود برگردد]، اما این تنها شروع کار است. مسئله چیزی بسیار بیش‌تر از صرفاً پذیرش پیشنهادی برای پیوستن مجدد به توافق است؛ پیشنهادی که چه‌بسا آن‌قدرها هم که ادعا می‌شود، صادقانه نباشد. آمریکا باید انتخاب سوگلی در میان بازیگران هسته‌ای در منطقه را پایان دهد و با کشورهای مختلف با یک استاندارد مشابه رفتار کند. سال‌هاست که سیاست آمریکا این بود که چشمش را روی اسرائیل و برنامه هسته‌ایش که در آستانه‌ی نظامی شدن است، ببندد و جای دیگری دنبال مقصر بگردد؛ و آن را هم [در ایران] پیدا کند. به عبارت دیگر، [از نظر دولت آمریکا] اسرائیل می‌تواند هر قدر که می‌خواهد گردوخاک کند و هیچ‌کس هم کاری به تل‌آویو نداشته باشد، اما اگر ایران بخواهد توانایی پاسخ‌گویی به اسرائیل را داشته باشد، آن هم صرفاً به عنوان یک عامل بازدارنده، این کارش کاملاً غیرقابل قبول است.

در همین‌باره بخوانید:

›› مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود

 

اگر سلاح هسته‌ای خوب است برای همه خوب است

تمایل بایدن به پیدا کردن راه‌حل فوری [برای توافق هسته‌ای ایران] نتیجه معکوس داده است. جوش دادن معامله از نقاط قوت بایدن نیست؛ و این مسئله هر روزی که از دولتش می‌گذرد بیش‌تر آشکار می‌شود. ایران در مقابل توسل آمریکا به هویج و چماق خم به ابرو نیاورده است. می‌داند تاکتیک‌های آمریکا از پشتیبانی بین‌المللی برخوردار نیست؛ به استثنای اسرائیل و چند شریک واشینگتن در ناتو که پشت آمریکا هستند. به خاطر همین هم هست که، حداقل تا الآن، ایران دارد مشت‌های بایدن را باز می‌کند [و توخالی بودن تهدیدهای او را نشان می‌دهد]؛ و چه‌بسا به الگویی برای دیگران هم تبدیل بشود تا همین کار را بکنند.

سخنرانی رهبر ایران درباره سیاست قطعی جمهوری اسلامی درباره بازگشت احتمالی به تعهدات برجامی [دانلود]

رهبران ایران بمباران اخیر در سوریه را تلاشی مفتضحانه برای استفاده از بمب به عنوان تاکتیک مذاکره می‌دانند. بنابراین این فرآیند [چانه‌زنی] از الآن شروع شده است، اما معلوم نیست به کجا ختم خواهد شد. اگر بایدن نتواند توافق قبلی را احیا کند، یا برای دستیابی به توافقی بهتر مذاکره کند، این ناکامی به عنوان یک شکست بزرگ در حوزه سیاست خارجی در اوایل دولت او تلقی خواهد شد.

به نفع بایدن است که نگاهی به تاریخی بیندازد که باعث شد امروز در این نقطه باشیم؛ و بهتر است از توسعه هسته‌ای ایران در زمان شاه شروع کند. سیاست آمریکا مبنی بر ارائه کمک‌های فنی و مواد هسته‌ای به شاه بود که موجب شد کشورهای دیگر منطقه هم وارد بازی برقراری توازن مقابل ایران شوند. اگر آمریکا اکنون می‌خواهد خلاف آن سیاست را در پیش بگیرد، تنها راهش برای اثبات حسن نیت، عاری‌سازی منطقه، و چه‌بسا جهان، از سلاح هسته‌ای، و به این ترتیب حذف سیاست از معادله هسته‌ای است. هرچه باشد اسرائیل بمب هسته‌ای دارد و «اگر سلاح هسته‌ای برای اسرائیل خوب است، برای ایران هم خوب است.»

خالی کردن کل منطقه از سلاح هسته‌ای و سپس جلوگیری از دستیابی کشورهای منطقه به ظرفیت ساخت این سلاح‌ها می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد. شاید الآن زمان مناسبی برای فاش شدن واقعیت باشد، اما زمان مناسبی برای بایدن نیست. بقیه کشورهای جهان دیگر احترامی برای آمریکا [و تضمین‌های این کشور] قائل نیستند، و ارزشِ توافق‌نامه‌های هسته‌ای، مانند هر توافق دیگری، باید بیش‌تر از کاغذی باشد که رویش نوشته شده‌اند؛ آن هم نه فقط برای یک طرف.

در همین‌باره بخوانید:

›› دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟

›› سیاست‌های بایدن درباره ایران چه تفاوتی با سیاست‌های ترامپ خواهد داشت؟

›› پخت‌وپز دموکرات‌ها برای برجام ۲/ برنامه سه‌مرحله‌ای بایدن برای ایران چیست؟

 


[۱] Biden’s Folly over Iran and Foreign Policy, “A Dr. Strangelove Threat to All! ” Link

[۲] How Biden’s best-laid plans for Iran and Saudi Arabia failed in his first month Link

[۳] Accountability for the Murder of Jamal Khashoggi Link

[۴] Trump: The Art of the Deal Link

[۵] ترامپ: هنر معامله لینک

[۶] US disappointed by Iran's latest move on nuclear deal, remains ready to re-engage: WH Link

[۷] خطیب‌زاده: زمان برای نشست با آمریکا و سه کشور اروپایی مناسب نیست لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    49 3
    مشت آمریکا زمان اوبامای مودب و باهوش بازشد ولی دولت غربگرای بی تدبیر خودش را به ندیدن زد
  • mojtaba SE ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    20 3
    امروز کشور عزیز ما باید رول خودش رو انتخاب کند.با سیاست درست ؟؟متاسفانه برای سیاست درست (رابطه حق و اقتدار و گرفتن حق)باید اجتناب ناپذیری تولید مدرنترین سلاحهای هسته ای رو بپذیرم,و بپذیریم که دنیا به اخلاق ما احترام نخواهد گذاشت بلکه به قدرت ما احترام خواهد گذاشت.چون احترام خریدنیست .. پاینه ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    23 1
    البته اگر حسن و جواد و سایردوستان زبان بلدشان بگذارند.
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    28 2
    از برجام آبی برای ایران گرم نمی شود
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      4 2
      با چین ایران بهشت می شود کما اینکه همه کشورهای شریک چین شدند
  • امیر IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    2 3
    سلام تشکل های مردمی ان جی او امریکایی از سناتور ها و نمایندگان امرکایی بخواهند که تحریم استفاده از ذخایر بانکی جهت خرید غذا و دارو را لغو کنند و نیز تحریم مبدله نفت در برابر غذا و دارو مطلب بالا را تشکل های مردمی ایرانی از تشکل مردمی امریکایی بخواهند استفاده از ذخایر بانکی و نیز مبادله کالا جهت خرید دارو و غذا از موضو عات اولیه حقوق بشری است و نباید مشروط به مذاکرات سیاسی و یا شروط موشکی و هسته ای باشد امریکا مانع استفاده از ذخایر در کره و نیز مانع مبادله نفت در برابر غذا است ********* صادرات ذخایر محدود اهن مس و روی و سرب کشور را در اینده نزدیک با مشکل اساسی مواجه خواهد کرد تمامی معادن بالا به زودی تمام میشود و واردات ان مشکل و با تحریم مواجه است. **********
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      12 1
      خودت فهمیدی چی نوشتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    19 2
    کاملاحرفاش سنجیده ودرسته. خوب امریکاراشناخته چه جانوریه به اسراییل اجازه داده هرکاری میخوادبکنه وچندین بمب اتم بسازه اما ایرانی ک درب نیروگاههای هسته ایش بازه روی بازرسان تهمت 20سال پیش قصدازمایشهای اتمی نظامی داشته میزنن. یکلام غرب وحشی عهدشکن ودورو بیناموسه. حتی کل صنعت هسته ای را ویران کنیم. وتمام سلاحهاازجمله موشکهامون بازبدروغ بهانه ی تحریم وفشاربه ایران پیدامیکنه خاک توسرکسانی ک حرف غربی ها را باورمیکنن وحتی برای دروغ ودو رویی غرب امتیازمیدن بهشون
  • مهرناز IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    14 3
    رهبر کشورمان وعده ای از مسئولین خوش فکر کشور " خوب می دانند " تفکرات دوحزب امریکا در سیاست های خارجی شان " زیاد تفاوتی باهم ندارد چرا؟ که انان در تصمیم گیری مستقل نیستند " سیاستمداران پشت پرده " سیاست های خارجی امریکا را تعیین می کند " بایدن هم مانند اوباما " کاره ای نیستند.
  • حسن IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    4 12
    ایکاش تمام انسانهای کره زمین ، در هر کشور با هر نوع سلیقه ای می دانستند در آینده انسانها سلاح هیچ جایگای ندارد آنهم با اختصاص بودجه بسیار بالا برای تولید این سلاح های مرگبار. فقط فرصت رابرای زندگی بهتر را از آیندگان سلب می کند چه برسد به سلاح های کشتار جمعی در آینده انسانهای مدرن آینده فقط رفاه بشر مد نظر خواهد بود
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      7 2
      خیلی خوش خیال
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      11 1
      چقدر رمانتیک و شاعرانه ! چقدر روحیه لطیف و حساسی داری هم میهن و دوست ساده لوح من ! ولی وقتی مورد هجوم نظامی قرار گرفتی این اشعار رمانتیک و عاشقانه دردی رو دوا نخواهد کرد دنیا قانون جنگل حکمفرماست و به حکم قانون جنگل ضعیف محکوم به فنا و نابودی است تنها راه حیات و بقای هر ملت و سرزمینی قوی شدن است .. قوی شو ایرانم قوی شو میهنم .. پاینده ایران
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    6 3
    باید امریکا و اروپا رو تحریم کنیم، حسابهایشان را مسدود کنیم و کشورهای دیگه رو هم تهدید کنیم اگه با آمریکا و اروپا مناسبات اقتصادی داشته باشن تحریمشان میکنیم.
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      1 2
      خیلی شیرینی آلو ترش. فکر کردی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خودتی
  • ایرانی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    11 2
    به نظر من بهتره تهران دیگه بیش از این روی بحث پیوستن و یا نپیوستن آمریکا به برجام فیکس نشه و از حالا وارد فاز بعدی برای ارتقا جایگاه بین المللی خود و همپیمانانش بخصوص روسیه و چین بشه. با توجه به تحولات جهانی مرحله بعدی برای ایران - چین و روسیه احتمالا کنترل و ایجاد چتر امنیتی تمام و کمال خطوط تجاری و انرژیزا از خلیج فارس تا کانال سوئز که از میان تنگه باب المندب در یمن میگذرد متمرکز خواهد شد. زیرا که این مسیر به همراه مسیر جنوب شرقی آسیا تا بنادر چین جاهایی هستند که سیرک غربی - صهیونیستی از آن برای پیشبرد برنامه های کنترل جهانی و سرکیسه کردن قاره کهن آسیا مدتهاست بهره میبرد و سیستم بانکداری و لیبرالیستی را زنده نگه میدارد. ایران - روسیه و چین باید هر چه زودتر دادوستدهای مالی و گردش های مالی مربوط به صادرات انرژی و کشتیرانی از این دو مسیر را با ساز و کار جدیدی که خارج از انحصار دلار باشد را سریعا اجرایی کنند. با تشکر.
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      2 3
      شما دم دست مرغ و روغن رو کنترل بکن نمیخواد جای دیگه رو گلکاری کنی.
  • DE ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    10 3
    در صحنه سیاسی کسی به فرهنگ ما و تاریخ ما اهمیت نمی دهت. فقط و فقط قدرت بازدارنده ما. و سلاح های قدرتمند اتمی روز که خواهیم داشت. ان زمان به ما احترام می گذارند
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    6 2
    بقول معروف کاچی بهتر از هیچی هست! حالا همین روس و چین را نگه بداریم تا ببینیم درعرصه بین المللی پازل سیاسی به اقبالمان می چرخد یا نه!
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    4 0
    مشت محكم بايدن به دهان دولت روحاني
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    3 1
    بایدنِ چشم نخودچی ، چه فایده داره ؟ هیچی ( شاعر : خودم )
  • تاجی IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    4 2
    دولتمردان که نه,دولتزنان آمریکااگرادعای مردانگی دارندوخواستارمنع ایران به پروژه هسته ای هستندوخواهان عدم دسترسی ایران به منابع هسته ای,آیافقط کارایران بوداراست که به منابع هسته ای دسترسی پیداکردند؟پس رژیم صهیونیسی چی؟چرا برای عربستان,امارات وچندین کشوربقول خودشان (دوست)نیروگاه هسته ای میسازند؟بقول معروف اول به خودتان یه سوزن بزنیدبعدبه ایران یک جوالدوز, کاردولتزنان آمریکانشانه یک بام ودو هواست.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    2 2
    لابی صهیونیزم در امریکا و جهان صحنه گردانی میکنند و ترامپ و بایدن عروسک های خیمه شب بازیند.ترامپ فکر میکرد با اراده خودش هم میتواند کاری بکند ولی آنها دور دوم دیگر از او حمایت نکردند و بایدن احمق را که در بست در اختیار خودشان هست روی کار آوردند.
  • امین IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    3 1
    یه تحقیق از یه کارشناس خارجی خوندم که می گفت با این حجم از بیابان و مناطق گرمسیری اگه تو زمینه ی انرژی خورشیدی تمرکز میگردیم الان برق کل خاورمیانه رو تامین می کردیم من نمیگم دنبال انرژی هسته ای نریم من میگم سر لج و لج بازی با آمریکا چرا هیچ اقدامی برای انرژی خورشیدی نشد چین به دلیل نداشتن سطح خاکی لازمه تو دریا سلول خورشیدی به پهنای زیاد افتتاح کرده عقل در بدن نباشد جان در عذابست.
  • پیمان IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    0 3
    نفرت و بیزاری ما از شما به حدی است که حتی از شنیدن نام ها تان بیزاریم و از شنیدن اخبارتان بیزاریم جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی حاضر به مذاکره با امریکای لعین نیست،اینقدر مقاومت و پافشاری میکنیم تا در دنیا ابرویی برای شما کثافتا باقی نمانه و چنان مثل گذشته و بدتر از ان شماره تحقیر میکنیم و خردتان میکنیم که چین و روسیه جای خود دارند که همه کشورها به خود جرات بدهند در مقابل شما بیاستند و حقشان بستانند
  • حسن دوخایی CA ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    0 3
    مطالب برای روشن شدن اذهان عمومی بخصوص نگرش جوانان به مسائل سیاسی روز بسیار مفید و موًراست موفق باشید انشااله
  • ناصر GB ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 1
    اگه گوش بحرف رهبر میدادین الان تو این فلاکت نبون مردم...از هرچی رئیس جمهور و وزیر بدمون اومد
  • بسیجی جانبازآزاده IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 0
    امریکا واسرائیل وانگلیس وفرانسه سلاح هسته ای دارند خب چه غلطی تونستندعلیه ایران بکنند؟.پس سلاح هسته ای نمیتواندقدرت آفرین باشد این همبستگی و وحدت کلمه ملتهاست که بیشتر از دههاهزاربمب هسته ای قدرت دارد. ایران به پشتوانه ملت توانست رژیم پهلوی را سرنگون کند، هشت سال جنگ نابرابر را مدیریت نموده و به پیروزی برسد، توطئه ها را خنثی نموده و هرروز بیشترازقبل و قویتر و باصلابت تر دربرابرزیاده خواهی های امریکاوغرب بایستد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس