کد خبر 1185504
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
توضیحات وزیر راه درباره ماجرای هواپیماهای شخصی

وزیر راه و شهرسازی گفت: پیمانکار فاز دوم توسعه بندر چابهار، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء خواهد بود.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی، درباره آخرین وضعیت بندر چابهار اظهار داشت: فاز یک بندر چابهار که ظرفیت بندر را به ۸.۵ میلیون تن می‌رسید در گذشته اجرا شد و بندر به خوبی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد جلیلی برای رونق بندر استراتژیک چابهار +فیلم

وی افزود: در قالب معاهده‌ای که در تعاملات با کشورهای همسایه و هندوستان داریم، روزانه شاهد تقاضای حضور کشورهای مختلف به ویژه کشورهای آسیای میانه، در بندر چابهار هستیم.

* خط کشتیرانی روزانه و منظم بین بنادر هند و چابهار

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تعاملات افغانستان و هندوستان با یک خط کشتیرانی روزانه برقرار شد و این تفاهم‌نامه بین ما و هندوستان هم برقرار شده است تا خط کشتیرانی منظم در چابهار برقرار شود و در حال حاضر بین بنادر هند و چابهار سرویس‌دهی می‌کند.

* هندی ها اجرای تعهدات خود را در چابهار آغاز کرده اند

اسلامی درباره تأمین تجهیزات بندر چابهار از سوی اپراتور هندی بیان کرد: تأمین مالی و تجهیز اپراتور که قرار بود توسط هندی‌ها انجام شود، مدت زیادی بود که اجرایی نشده بود، اما با آمدن اولین سری تجهیزات، هندی‌ها آغاز به ایفای تعهدات خود کردند و طبق قرارداد پیش رفتند. 

وی بیان کرد: طبق شواهد و قرائن، تجهیزات این بندر در حال گسترش است و هندی‌ها در حال اجرای تعهدات مشارکتی خود برای تجهیز و توسعه و بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی چابهار هستند.

* سرمایه گذاری در بندر چابهار افزایش می یابد

وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت تبدیل قرارداد موقت ( ۲ ساله) هندی‌ها در بندر چابهار که قرار بود به قرارداد ۱۰ ساله منجر شود، اظهار کرد: این موضوع مراحلی دارد که باید طی شود.

اسلامی افزود: بنادر باید به کانون‌های بار و ظرفیت‌های بار متصل شوند، بندر باید همواره فعال باشد و بتواند با ارتباطات بین المللی که برقرار می‌کند، جذب بار داشته باشد، این الگوی قرارداد ما در بندر چابهار مشابه همان الگوی بنادر موفق دنیا است.

وی ادامه داد: در ابتدای کار با توجه به مزاحمت‌هایی که آمریکا در بندر چابهار ایجاد کرد، این پروسه با مشکل مواجه شد، اما با توجه به آنکه چابهار از تحریم‌ها معاف شد و اجازه دادند کشورها با بندر چابهار کار کنند، بندر چابهار امروز از آن بحران خارج شده است و قطعاً سرمایه‌گذاری در این بندر افزایش می‌یابد.

* ساخت فاز دوم توسعه بندر چابهار توسط قرارگاه خاتم به زودی آغاز می شود 

وزیر راه و شهرسازی درباره اجرای فاز دوم توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به فارس گفت: سعی می‌کنیم در همین ماه‌های پیشِ رو تا پیش از پایان دولت، فاز دوم توسعه بندر چابهار را کلید بزنیم تا ظرفیت بندر چابهار به ۳۰ میلیون تن افزایش یابد. 

آغاز فاز دوم بندر چابهار با پیمانکاری قرارگاه خاتم

اسلامی با بیان اینکه پیمانکار فاز دوم توسعه بندر چابهار، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء خواهد بود، گفت: قرارگاه خاتم کماکان در بندر چابهار مستقر است و این آمادگی را دارد، تجهیزات هم آنجا مستقر دارد و ما از آن منظر که فرصت از دست نرود تا مهمترین قطب صنعتی و تجاری رشد کند، سعی می‌کنیم به سرعت برای توسعه فاز دو عمل کنیم.

* فرصت های طلایی برای ایران در الگوی یک کمربند-یک راه چین

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه کشور چین در حال توسعه مسیر جاده ابریشم با محوریت یک کمربند - یک راه است و این تأثیری در استقبال صاحبان کالا از بندر چابهار و خط آهن چابهار - یونسی و سرخس نخواهد داشت؟ توضیح داد: ما با پاکستان تفاهم داریم که به صورت مکمل عمل کنیم، ظرفیت اقتصادی ایران و پاکستان به تنهایی به قدری زیاد است که در الگوی یک کمربند-یک راه چین، با برنامه‌هایی که ما در پیش داریم و مذاکراتی که انجام داده ایم، فرصت‌های طلایی برای کشور ما در کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب به وجود  خواهد آمد.

* زنجیره تعاملی بنادر چابهار گوادر و کراچی

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:  آینده‌ای بسیار روشن و درخشان برای این منطقه از دنیا (سواحل مکران) می‌بینم که با اشراف و تسلطی که این منطقه از دنیا بر اقیانوس و آبهای آزاد و قطب جنوب دارد، فرصت اقتصادی آن بسیار زیادتر از ناحیه جنوبی خلیج ‌فارس است. 

اسلامی اظهار داشت: بنادر چابهار و گوادر و کراچی می‌توانند همکار بنادر هندوستان شوند و زنجیره تعاملی را به وجود آورند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    5 1
    اگه خاتم نبود چیکار میکردید؟ التماس امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس