کد خبر 1154788
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
بندر چابهار نمایه کشتی نمایه

وزارت خارجه هند اعلام کرد، اولین نشست مشترک گروه کاری با ایران و ازبکستان درباره استفاده از بندر استراتژیک چابهار، ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، به دنبال پایان نشست مشترک روز جمعه (دیروز) هند و ازبکستان، دهلی نو اعلام کرد که یک نشست مشترک سه‌جانبه بین هند، ازبکستان و ایران در سطح معاونان وزیر خارجه درباره بندر چابهار برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

جزئیات طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی «هندوستان تایمز»، اولین نشست گروه کاری سه جانبه دهلی نو، تهران و تاشکند درباره استفاده از بندر چابهار ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) به صورت مجازی برگزار می‌شود.

این خبر را وزارت خارجه هند در یک بیانیه اعلام کرد و خبر داد، این نشست در سطح معاونان وزرای خارجه هند، ایران و ازبکستان برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

شهر ۱۰۰ هزار نفری با بازار ۲ میلیارد نفری!

بیانیه وزارت خارجه هند درباره این نشست سه جانبه یک روز بعد از آن صادر شد که «شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان در دیدار مجازی با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند بر لزوم برگزاری نشست سه جانبه با ایران درباره بندر چابهار تاکید کرده بود.

روزنامه هندوستان تایمز در گزارش خود درباره فعالیت‌های هند در بندر چابهار، روی موضوع صدور مجوز «مستثنی شدن از تحریم آمریکا» در خصوص پروژه گسترش و نوسازی بندر چابهار برای هند دست گذاشت.

در گزارش آمده است: «هند در حال حاضر در یکی از پایانه‌های بندر چابهار که آن را درست کرده است، فعالیت دارد. آمریکا به دلیل اهمیت (بندر چابهار) در ارسال کمک‌های انسان دوستانه و حمل بار به مقصد افغانستان، برای این پروژه استراتژیک معافیت تحریمی در نظر گرفته است».

موقعیت بندر چابهار، افغانستان و هند

وزارت خارجه هند در بیانیه خود درباره نشست ۲۴ آذرماه سه جانبه دهلی نو، تهران و تاشکند درباره چابهار اعلام کرد: «هند از ابراز علاقه ازبکستان برای استفاده از بندر چابهار به عنوان یک مسیر ترانزیتی استقبال می‌کند.

به گفته این وزارتخانه، استفاده ازبکستان از بندر چابهار «باعث گشایش فرصت‌های اقتصادی برای جامعه تجار و بازرگانان این منطقه خواهد شد».

وزارت خارجه هند همچنین خبر داد: «علاوه بر ازبکستان، دیگر کشورهای حوزه آسیای مرکزی (میانه) هم درباره استفاده از بندر چابهار ابراز علاقه کرده‌اند. هند به دنبال همکاری نزدیک با کشورهای منطقه درباره این موضوع است».

«آدارش سوویکا» مدیر بخش اوراسیای وزارت خارجه هند بعد از نشست مشترک روز گذشته دهلی نو و تاشکند اعلام کرد، دو کشور درباره طرق غلبه بر موانع زمینی ارتباط بین هند و ازبکستان رایزنی کردند.

این مقام وزارت خارجه هند افزود: «ما در اصول با هر ابتکاری که باعث تقویت اتصال بین افغانستان و ازبکستان یا با کشورهای آسیای مرکزی می‌شود، استقبال می‌کنیم».

هندوستان تایمز در گزارش خود به مواضع «جو بایدن» که طبق برآوردها رئیس‌جمهور بعدی و جایگزین دونالد ترامپ در آمریکا است، درباره برجام و قصد او برای بازگشت به این توافق اشاره کرد.

این رسانه هندی به نقل از «منابع مطلع که نخواستند نامشان فاش شود»، نوشت: «این تحولات باعث شده که دوباره ابراز علاقه‌مندی (کشورها) به بندر چابهار احیا شود».

موضوع چابهار یکی از مسائل مهم در روابط دوجانبه و رایزنی‌ها بین مقام‌های مختلف هند و ایران بوده است.

در همین ارتباط، شانزدهم شهریورماه سال جاری روزنامه «ایندیا تودی» دباره سفر وزیر خارجه این کشور به تهران گزارش داد، تقویت همکاری‌های هند و ایران درباره پروژه توسعه بندر چابهار و تحولات افغانستان، دو موضوع اصلی رایزنی‌های این مقام ارشد هندی در دیدار با مقام‌های ایرانی بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 2
    جنون عشق گاوپرستان مقامات ایران را فراگرفته. کورند و نمی بینند این دام را آمریکا پهن کرده تا تخم کینه ایران را در پاکستان بکارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس