کد خبر 1147673
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
چابهار - کراپ‌شده

چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور را دارد و همسایگی اش با دریای عمان و اقیانوس هند، و دسترسی‌اش به آسیای میانه، بازاری ۲ میلیارد نفری را در اختیارش قرار داده است.

به گزارش مشرق، چابهار شهری است در جنوب شرق ایران، واقع در استان سیستان و بلوچستان؛ شهری در نزدیکی مرز پاکستان با جمعیت حدود ۱۰۰ هزار نفر. همسایگی چابهار با دریای عمان و اقیانوس هند، آن را به بهترین نقطه برای دسترسی ایران و کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید:

«ترانزیت کالا» گنج پنهان اقتصاد ملی

موضوعی که این بندر کوچک را برای اقتصادهای بزرگی همچون هند و چین نیز جذاب کرده و می‌تواند آن را به کانون ترانزیت کالا در منطقه‌ای با جمعیت حدود ۲ میلیارد نفر تبدیل کند.

بندر شهید بهشتی چابهار، تنها بندر اقیانوسی کشور

چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور را دارد. بندر شهید بهشتی حدود ۱۷۰ کیلومتر با بندر گوادر پاکستان و کمتر از ۱۵۰۰ کیلومتر با بمبئی در هند فاصله دارد. این بندر با قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما، ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۱ میلیون تن کالا را در سال دارد، که می‌تواند تا ۱۵ میلیون تن نیز ارتقا پیدا کند. این اعداد وقتی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد که بدانیم بیش از ۹۰ درصد تمام تجارت خارجی ایران از طریق مرزهای دریایی صورت می‌گیرد و چابهار حداقل ۵۰۰ کیلومتر از بندرشهید رجایی بندرعباس به اقیانوس‌ها نزدیکتر است. با این حساب، تجارت در این منطقه می‌تواند هزینه‌ها و مخاطرات واردات و صادرات را به شکل محسوسی کاهش دهد. این قابلیت‌ها باعث شده که توسعه چابهار در سال‌های اخیر مورد توجه ویژه قرار بگیرد. در این بندر بیش از ۲۰۰ هکتار زمین جدید از دریا با استفاده از لایروبی استحصال شده است.

بندر چابهار می‌تواند نقطه اتصال آسیای میانه به جهان باشد

راه آهنی از چابهار تا چند کشور

این بندر قرار است از طریق خط آهنی به طول ۱۴۰۰ کیلومتر به زاهدان و سپس سرخس در شمال‌شرقی کشور متصل شود. با این کار، علاوه بر دسترسی به نقاط مختلف کشور، از طریق دو خط آهن خواف- افغانستان و همچنین زاهدان-میرجاوه-پاکستان به دو کشور افغانستان و پاکستان نیز متصل می‌شود. طبق برنامه این راه‌آهن تا سال ۱۴۰۰ به زاهدان می‌رسد ضمن آن که دو قطعه از این خط قرار است تا پایان امسال افتتاح شود. به این ترتیب، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، بار ترافیکی و تعداد مرگ و میرهای جاده‌ای شاهد تسریع در تخلیه و بارگیری کشتی‌های پهلو گرفته در بندر شهیدبهشتی خواهیم بود.

همین ظرفیت ها باعث شده است که هند ترغیب به سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری در راه آهن چابهار-زاهدان و راه های ترانزیتی این منطقه گردد. علاوه برآن قرار است هند سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری را نیز برای توسعه شهر چابهار انجام دهد، چرا که زمینه دستیابی به مناطق غرب آسیا و آسیای مرکزی را برای آن کشور فراهم می‌کند و رقابتش با چین و پاکستان او را مصمم کرده است که این طرح را شتاب نیز بدهد.

راه‌آهن چابهار-سرخس باعث تسریع دسترسی به آسیای میانه می‌شود

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در خدمت توسعه چابهار

مسئولیت ساخت خط آهن استراتژیک چابهار-زاهدان بر عهده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است. این قرارگاه هم برای ساخت این خط از توان و ظرفیت داخلی استفاده کرده است. قرار است حدود ۹۰ هزار تن آهن و ریل مورد نیاز را ذوب آهن اصفهان تامین کند. اتفاقی که می‌تواند علاوه بر تسریع ساخت این خط آهن و بومی‌سازی آن، موجب رونق تولید داخل و افزایش اشتغال هم بشود. ساخت این خط آهن موجب اشتغال زایی ۱۳ هزار نفر و اشتغال مستقیم بیش از ۳ هزار نفر و کاهش هزینه سوخت مصرفی شده است. طبق محاسبات، اگر این خط آهن بتواند تنها ۱۰ درصد از ترافیک جاده‌ای مناطق مرتبط را کاهش دهد، می‌تواند باعث کاهش یک سومی سوخت مصرفی در این مناطق گردد.

پروژه خط آهن چابهار-زاهدان با ریل ملی تولیدی ذوب آهن اصفهان ساخته می‌شود

سیلوی ۱۰۰ هزار تنی ذخیره گندم

طرح بزرگ دیگری که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برای افزایش بهره‌وری بندر شهید بهشتی در حال اجراست سیلوی ۱۰۰ هزار تنی آن است. این سیلو ضمن تسریع تخلیه و بارگیری کالاها از تجمع کامیون ها و خرابی محصولات نیز جلوگیری می‌کند.

چابهار و ظرفیت گردشگری سلامت

چابهار به دلیل فاصله کم  و ارتباطش با دو کشور افغانستان و پاکستان و فاصله ۷۰۰ کیلومتری از شهر ۲۰ میلیونی کراچی می‌تواند ظرفیت فوق العاده ای نیز در حوزه صادرات و گردشگری باشد. از این رو پروژه هایی چون بیمارستان تخصصی چابهار قرار است بخشی از نیاز گردشگری سلامت را تامین کند. هتل ها و ورزش های آبی نیز برای جذب گردشگران طراحی شده و صنایع تبدیلی مواد تولیدی در استان قرار است در خدمت صادرات قرار گیرد.

چابهار و چندین پروژه بزرگ دیگر

البته این تمام پروژه هایی نیست که قرار است در راستای توسعه سواحل مکران در چابهار ایجاد شود. شهرک های خودور که قرار است در اولین فاز خود به مونتاژ خودورهای سنگین بپردازد، شهرک انرژی های نو، شهرک صنعتی تجهیزات پزشکی و شهرک تخصصی فرآوری خرما و دو پروژه بزرگ و مهم فولاد مکران و صنعت پتروشیمی سایت نگین مکران که تا سال ۱۴۰۰ اولین فاز های آنها مورد بهره برداری می‌رسد از دیگر طرح هایی است که در این شهر در حال اجرا هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    14 7
    متاسفانه این دولت فهمی از اقتصاد و ترانزیت نداره ، اگر دست قالیباف بود ظرف 2 سال چابهار تبدیل می شد به مرکز ترانزیت کالای جهان و میلین ها دلار در روز درامد حاصل از مالیات نصیب کشور می شد
  • بلوچی IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    13 1
    چابهار در بلوچستان قرار داره اماااااا مردمش آب شرب ندارند بخورند... کپر ها سوخته میشن... بیچاره بلوچستان محروم.. حیف چابهارِ به این خوبی...
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    5 0
    امید وارم با رفع تحریم و حل مشکلات کارورزی ما دانشجویان مهندسی کشتی بتوانیم در صنعت دریایی و بنادر خدمت بکنیم
    • علی مهدوی IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      6 1
      جان خودت اسم تحریم رو نیار . به اسم این تحریم بدبختمون کردن. تا نگاه نگاهه لیبرالیه همینه که هست.
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    2 0
    حیف که از این فرصت ها استفاده نمیشه و وضع مردم هر روز بدتر میشه
  • ادمین IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    2 3
    متاسفانه دولت سیستان بلوچستان را از یاد برده
    • سعید IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      0 0
      متاسفانه هم دولت و هم مردمان ایران سیستان و بلوچستان را از یاد بردند .این سرزمین غیرتمندانه و دلیرانه و البته مظلومانه تاحالا مقاومت کرده .تاریخش رو اگه بخوانید می فهمید چی میگم‌.از حماسه رستم گرفته تا مقاومت مردم و عدم پذیرش لعن حضرت علی و ولایتمداریشون تا قیام علیه حکومت یزید پس از رسیدن خبر واقعه عاشورا به سیستان و فراری دادن حاکم اموی حتی ۳ سال زودتر از قیام توابین .جنایت انگلیسی ها و روسها سال ۱۹۰۵ و آلوده کردن خوراک این مردم مظلوم به طاعون بدلیل قیام اونها علیه سلطه خارجی و...... من اهل این سرزمین نیستم اما تاریخش رو خوندم
  • مطیع IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    2 0
    به نظر من اگر میشد چند وزارتخانه ویا حد اقل معاون وزیر دفتر ودستکش ببر آنجا ..من پیر سال و ماه نیم یار بیوفاست...این چند نکته را یادآوری کردم چون عمری آزما گذشت ..پیر ازآن شدم.دولت باید سرعت کاررا تند تر کند.رهبری دستور بدن اقایان برن چابهار.جهادی عمل کنند مثل دوران دفاع مقدس.ولا غیر ...........م.م
  • دشتیاری IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    1 0
    چابهار قطب تجارت اسیای میانه ونقطه اتصال هند وچین در اینده استراتزیک ترین نقطه تجاری برای کشور و بزودی پایانه مرزی ریمدان درشرق چابهار دومین پایانه رسمی پس از میرجاوه در شرق کشور می تواند گنج پنهان مکران را رونمایی کند
  • ناشناس US ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    1 0
    متاسفانه دولت سیستان و بلوچستان رو از یاد برده راه آهن چهار ساله ک ی جا متوقف شده اصلاً پیشرفت نمی‌کنه
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    1 0
    بندر گوادر پاکستان با سرمایه گذاری سنگین چینی ها بازار را از دست ایران خارج نموده است
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    1 0
    سلام فعالیت درمنطقه چابهار خیلی دیراما باعث خوشحالی ماست امیدواریم دولت محترم باتوجه به تحریم هرچه سریع تر طرحهای نیمه تمام رابه بهره برداری برساند طرح پتروشیمی وغیره
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    1 0
    تنها بندری که ازتحریمهای امریکا مثتثنی است بندر چابهار است
  • علی QA ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    1 0
    چابهار به تهایی برای تمامی ایران کافی بود. حیف که هرکسی به فکر خودشه نه به فکر مملکت...
  • سااغر IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    2 0
    در شهرمون مردمشون بیشترین درآمد و از طریق دریا دارن جااییه هر کسی میتونه با کوچک ترین تجارتی خودشو ب بالا بکشونه ن از خود ایران مثلا از تهران و مشهد و.... واس تجارت میان چابهار بلکه از پاکستان و هند و چین اینجا دارن تجارت میکنن.....
  • سلانان IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    0 0
    بله البته توانا بود هرکه دانا بود شعرر کار نیکو کردن از پر کردن ه
  • سعید IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    1 0
    آینده اقتصاد دنیا قاره آسیاست و مهمترین نقطه آن ایران و مهمترین نقطه این اقتصاد منطقه مکرانه یعنی آینده اقتصاد دنیا تو چابهار رقم میخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس