اصلاح طلبان

اصلاح‌طلبان که پیش‌از این گفته بودند «تضمین دولت روحانی هستیم» به‌جای گزارش عملکرد و پاسخگویی نسبت به عملی نشدن وعده‌های گذشته، به وعده دادن و سناریوهایی مانند رقیب هراسی روی آورده‌اند.

به گزارش مشرق،   ۷ سال و پنج ماه از شروع به کار دولت اصلاح‌طلبان می‌گذرد و ماحصل عملکرد آنان که طی ۷ سال گذشته بالا تا پایین پست‌های دولتی را در اختیار داشته‌اند جز رکود و تورم و تشدید مشکلات کشور چیز دیگری نبوده است.

مدعیان اصلاحات طی ۷ سال گذشته، نه‌تنها کارنامه خوبی از خود به‌جای نگذاشته‌اند بلکه در مسئولیت‌پذیری و اخلاق سیاسی نیز مردود شده‌اند چه آنکه نه‌تنها هیچ مدیر دولتی و یا مدعی اصلاح‌طلبی مشکلات کشور را گردن نگرفته بلکه با بهانه‌تراشی و طرح مسائلی مانند بدشانسی دولت، درصدد فرار از پاسخگویی بوده‌اند. نکته قابل‌تأمل آنکه علاوه‌بر این، مدعیان اصلاحات همچنان در فضای انتخاباتی ۹۲ و ۹۶ به سر می‌برند و روزی نیست که در مورد آینده، شعار و وعده ندهند!

از ارعاب با دلار ۵ هزارتومانی تا وعده دلار ۱۵ هزارتومانی!

همین چند روز پیش بود که حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت گفت «اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد»

و این در حالی است که اتفاقاً جناب رئیس‌جمهور با همین وعده‌ها، به پاستور راه یافت.

روحانی در ۲۲ خرداد ۹۲ در جریان تبلیغات انتخاباتی با برشمردن مشکلات مدیریتی دولت دهم، خصوصاً در بازار ارز گفت: «دولت شما یعنی دولت تدبیر نخواهد گذاشت که ارزش پول ملی ظرف ۶ ماه به یک‌سوم کاهش یابد.»

روحانی در سال ۹۲ گفته بود: «ما شاهد هستیم که دلار بعد از چند ماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی‌ها است. چقدر ما در این ۷-۸ سال گذشته شاهد تغییر پیاپی مدیران بودیم؟»

بر همین اساس، یکی از شیوه‌های تبلیغاتی مدعیان اصلاحات در انتخابات ۹۲ و ۹۶ این بود که سعی می‌کردند القا کنند که ایران در آستانه ونزوئلایی شدن است و اگر اصولگرایان رأی بیاورند، نرخ دلار به ۵ هزار تومان می‌رسد!

گفتنی است که قیمت هر دلار در سال ۹۲ حدود ۳ هزار تومان بود اما در دولت اصلاح‌طلبان و تا همین چند ماه گذشته، قیمت دلار تا ۳۲ هزار تومان پیش رفت و این روزها هم در کانال ۲۲ هزارتومانی است!

حالا و در شرایطی که تنها ۵ ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است، بازهم مدعیان اصلاحات ساز «وعده دادن» را کوک کرده‌اند.

آنان چند وقتی است بنا بر هر مناسبتی با پیش کشیدن موضوعاتی مانند FATF و تحریم و... درصدد توجیه مشکلات کشور و کارنامه خالی خود هستند و از سوی دیگر با وعده‌های عالی و البته توخالی و پوشالی، رویای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را در سر می‌پرورانند!

گرچه حضور جریانات مختلف و متعدد در عرصه انتخابات کشور یک نعمت و یک بایسته است اما چیزی که پیش از آن مهم‌تر به نظر می‌رسد، داشتن روحیه مسئولیت‌پذیری و اساساً اخلاق سیاسی است.

همین چند روز پیش بود که محسن هاشمی، عضو حزب کارگزاران سازندگی در کنگره حزب ندای ایرانیان طی اظهاراتی انتخاباتی گفت: «ما در یک دوراهی هستیم: یک مسیر ونزوئلا شدن است که تداوم عدم سرمایه‌گذاری و تورم رکودی ادامه‌دار است و راه دوم آغاز یک مسیر سازندگی و رونق شبیه اتفاقی که پس از جنگ هشت‌ساله رخ داد با این تفاوت که در این مسیر خطر کاهش قیمت نفت نیز وجود ندارد و می‌توان برای یک دهه رونق اقتصادی را تجربه کرد.»

این بخش از اظهارات عضو حزب کارگزاران، تداعی‌کننده همان سناریوی نخ‌نما و تکراری مدعیان اصلاحات در انتخابات ۹۲ و ۹۶ است. آنان در همان مقطع سعی می‌کردند در راستای رقیب هراسی، صرفاً «وعده» بدهند؛ از وعده حفظ ارزش پول ملی و دلار ۳ هزارتومانی تا گل‌وبلبل شدن وضعیت مملکت و سیب و گلابی برجام!

حمیدرضا جلایی‌پور، فعال اصلاح‌طلب در آن ایام انتخابات گفته بود: «کافی است همین آقای جلیلی بیاید تا ایران در عرض ۴ سال ونزوئلا شود... یعنی دوباره وضعیت معیشتی کشور به هم می‌ریزد.» علی مطهری، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس دهم در همان برهه گفته بود: «روحانی کشور را سوئیس نمی‌کند اما ونزوئلا هم نمی‌شویم.» یا «عبدالله رمضان‌زاده» سخنگوی دولت اصلاحات که گفته بود: «ما همین‌که کشورمان در دولت آقای روحانی مثل ونزوئلا نشده باید خوشحال باشیم. درحالی‌که وقتی آقای روحانی روی کار آمد مثل ونزوئلا بودیم».

تلاش اصلاح‌طلبان برای وعده دادن؛ «تعهد کتبی برای حل مشکلات کشور!»

«مانیفست اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰» هم از جمله حرف‌هایی بود که اوایل دی‌ماه جاری از سوی برخی اصلاح‌طلبان شنیده شد. محمدرضا خباز، استاندار سابق سمنان در دولت روحانی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اصلاح‌طلبان در جلسات اخیر خود خوشبختانه در حال رسیدن به یک مانیفست هستند و برنامه‌های اصلاح‌طلبان در حال آماده شدن است... طبیعی است درصورتی‌که مانیفست داده شود و شرایط برای معرفی کاندیدا فراهم شود ما باید کاندیدایی را معرفی کنیم که اصلح باشد و شرایط را برای اداره کشور و حل مشکلات کشور داشته باشد.»

خباز در ادامه گفت: «بهترین راه این است که کاندیدای ریاست‌جمهوری اصلاح‌طلبان یک مانیفست داشته باشد و به مردم بگوید که اگر به من رأی بدهید، به شما تعهد کتبی می‌دهم و با برنامه‌ریزی اعلام‌شده مشکلات کشور را حل خواهم کرد. اصلاح‌طلبان به مردم با مانیفستی که ارائه می‌کنند اعلام می‌کنند که در سیاست خارجی و داخلی و از همه مهم‌تر در بعد اقتصادی و حتی فرهنگی تعهد خواهند داد که در راستای حل مشکلات آنها تلاش خواهند کرد...اصلاح‌طلبان با مانیفست حل مشکلات می‌آیند».

همچنین، یکی دیگر از مدعیان اصلاحات که رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم بوده است، چندی پیش گفته بود «روحانی نتوانست پاسخ مطالبات مردم را بدهد ولی جهانگیری می‌تواند کشور را از این شرایط خارج کند»

انتخابات آمریکا و در باغ سبز نشان دادن مدعیان اصلاحات!

جالب ‌توجه آن‌که آنان از هر فرصتی حتی انتخابات آمریکا برای وعده دادن و بهره‌برداری‌های انتخاباتی استفاده می‌کنند؛ از مهرماه سال جاری که انتخابات آمریکا توجه کارشناسان و رسانه‌های داخلی را معطوف خود کرده بود، مدعیان اصلاحات وعده می‌دادند که با رفتن ترامپ، همه مشکلات حل می‌شود! حال‌آنکه تیم بایدن به‌ویژه مشاور امنیت ملی او (جیک سالیوان) بارها بر ضرورت تحریم‌ها در قبال جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند و این‌همه در حالی بوده است که اصلاح‌طلبان طی این مدت سعی کرده‌اند به افکار عمومی، در باغ سبز نشان دهند!

به‌عنوان‌مثال می‌توان به این بخش از اظهارات محسن هاشمی در مهرماه سال جاری‌اشاره کرد که گفته بود: «جامعه ما امروز در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار دارد و تحت شدیدترین تحریم‌هاست، در عصر پیامبر این فشار حداکثری در دوران شعب ابی‌طالب رقم خورد و مسلمانان با تحمل فشار با سربلندی از تحریم‌ها خارج شدند که امیدواریم به‌زودی با رفتن ترامپ، این دوره سختی هم به گشایش برای مردم تبدیل شود.»

وعده‌های عالی با کارنامه خالی

اصلاح‌طلبان با «کارنامه خالی» به‌قدری حول «وعده‌های عالی» متمرکز شده‌اند که در روزنامه‌هایشان نوشتند با آمدن بایدن، فقر ریشه‌کن می‌شود و درآمد مردم افزایش پیدا می‌کند!

روزنامه شرق همان موقع (پیش از انتخابات آمریکا) در یادداشتی با عنوان «انتخابات آمریکا و اقتصاد ایران» نوشته بود: با آمدن بایدن «بحران اقتصادی کنونی ایران به‌تدریج فروکش خواهد کرد. با آزادی تدریجی صادرات کالاهای دیگر هم درآمد دولت و هم درآمد مردم افزایش خواهد یافت.» همچنین «حرکت به‌سوی رفاه نسبی شتاب خواهد گرفت. ارزش برابری دلار به‌تدریج کاهش خواهد یافت که به مفهوم بالا رفتن ارزش پول ملی خواهد بود. فقر کنونی در طبقات پایین اقتصادی به‌تدریج کاهش خواهد یافت. مسکن و اجاره‌بها نیز پایین خواهد آمد. چنین تحولی در بهای کالاهای موردنیاز مردم تأثیر خواهد گذاشت. روابط تجاری ایران با کشورهای اطراف و اروپا و خاور دور نیز بهبود خواهد یافت و... و.»

سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است که چرا اصلاح‌طلبان که پیش ‌از این گفته بودند «تضمین دولت روحانی هستیم» به‌جای گزارش عملکرد و پاسخگویی نسبت به عملی نشدن وعده‌های گذشته، به وعده دادن و سناریوهایی مانند رقیب هراسی و طرح مسائلی مانند ونزوئلایی شدن ایران و... روی آورده‌اند؟

گرچه مدعیان اصلاحات طی یکی دو ماه گذشته قریب به ۲۰ نامزد برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی کرده‌اند اما روشن است که اگر توان مدیریت و مهار مشکلات کشور را داشتند هرگز شاهد دلار ۲۲ هزار تومانی، پراید ۱۲۰ میلیونی و سکه ۱۰ میلیونی نبودیم!

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 63
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    15 4
    سر تا پای اسلاحات رو کثافت گرفته
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      0 1
      اصلاحات این جوری می نویسن
  • DE ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    5 0
    در روزنامه‌هایشان نوشتند با آمدن بایدن، فقر ریشه‌کن می‌شود ------------------------------------------------------------------------------------------ واقعا خاک بر سراین عده که نان مردم رو دوباره به بایدن گره میزنن. اینجور شعاردادن و برای بایدن طرفداری کردن نشون میده ایندسته خودشون هیچ عرضه و ایده ای برای تحول و توسعه تولید ندارند و نمیخواهند اقتصاد ایران مستقل و خود اتکاء بشه و همیشه ایران وابسته و ضعیف میخوان. طبق علم اقتصاد وقتی ارزش پول قوت می گیره که در داخل زنجیره تولید بحرکت در بیاد. این وعده های توخالی شون بیش از یک توهم نیست.
  • DE ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    3 0
    خواب اصلاح‌طلبان برای انتخابات // اینبار هم اصلاح طلبها رای میارن ولی کمتر از آراء باطله مثل آراء کروبی چند سال پیش .منافقین و ضدانقلاب و بهایی ها رانتخواران اقتصادی اراذل و اوباش و غربگدایان وطنفروشان همه در سبد انتخاباتی اصلاح طلبان تخم میکنند و همپالپگی های خودشان را کمک میکنند. اینبار کاترگزارانتی ها یا همان پدران معنوی اصلاح طلبچی ها ظمع کردند فکر کردند چند سال قایم شدند و زیرزیرکی فعالیت کردند ملت فراموش کردند که اینها همون اصلاح طلبهای اصلاح نشده هستند. هستند .
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      1 0
      دقیقا افرین
  • علی DE ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    1 6
    شما با اصلاحاتلبان چه خصومتی دارد اینقدر اینها را بعد نام می کنید
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      3 1
      چون هر بد بختی داریم سر بی تدبیری اینهاست
  • علی IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    5 1
    واقعا شنیدن نام اصلاح طلب تهوع آور شده. دیدن عکسشان چندش شونده است. الآن معنای منافق در قرآن را می فهمم که می فرماید: ان المنافقین فی درک الاسفل. اللهم العنهم جمیعاوعذبهم عذابا الیما بحق محمدوآل محمد.
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    2 0
    خداوند ریشه تمامی اصلاح طلبان رو بخشکانه که 34 سال از عمر ملت رو تباه و نابود و ویران کردند
  • خواب و بیدار IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    2 0
    اصلاح طلبان اگر برای ملت خواب میبینند راهشم بلدن که چطور مردم رو بخواب ببرن و سرمایه اونا را بالا بکشن...اصلاح طلبان در ادوار مختلف نشان دادند خواب نیستند که اگر خواب بودن اوضاع کشور ما این نبود..ببینید پستهای کلیدی الان در دست کدام جریان است..اگر فکر کنین اصلاح طلبان و جریان های همسو با آنها خواب هستند این بزرگترین خیانت است...
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    4 1
    هیچکدام به درد ریاست جمهوری نمی خورند
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    5 2
    دیگه این افساد طلبان را جمع کنید.
  • ممد IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    11 4
    رای ما رئیسی و جلیلی و قالیباف و سعید محمد
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      2 2
      ای جانم، جلیلی
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      2 1
      ای جانم قالیباف
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 1
    جالب بود بصیرتمان بیشتر شد ممنون
  • امیر IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    6 2
    مرگ براین انگل های فاسد افسادطلب که رای افرادساده لوح واحمق رابه راحتی جلب می کنند.
  • احمد احمدی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    1 1
    درود بر تو اگر سپاه بیاد مملکت از دست این اصلاح طلبا یه چند سالی رها بشه راحت شیم
  • علی US ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    4 8
    ۵۰ میلیون رای داند درود براصلاح طلبان ایران
  • مهربان IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    1 1
    جهانگیری هم هستش؟
  • مجید IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 7
    حماسه 76 تکرار خواهد شد ،اگر ظریف بیاید.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    1 0
    در صورتی که شما اینقدر کارشکنی نمی کردید
  • ناشناس IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    3 1
    اصلاه طلب ها با چه رویی می خواهنددر انتخابات شرکت کنند در این هفت سال نیم جز بدبختی چه کاری برای مردم کردن که دوباره میخوان شرکت خجالت هم خوب چیزیه
  • شیما IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    3 0
    تعبیر خواب های شیطانی نیازمند متخصص هرزگی است
  • Emad IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    4 0
    اگر ۱۴۰۰ یک اصلاح طلب رای بیاورد از ایران فقط اسمش باقی خواهد ماند ..انتخابات ۱۴۰۰ بسیار بسیار مهمه
  • قاسم IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    2 1
    اصلاح طلبان و آمریکا هر دو با هم به زباله دان تاریخ ریخته خواهند شد.
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      0 1
      کارنامۀ اصلاحطلبان حتی از هیمنۀ پوچ اربابشان هم توخالی تر است
  • علی RO ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 0
    من به حسن آقا رای میدم
  • کاظم بهمنی IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    1 1
    هنوز کفن مرحوم علامه مصباح خشک نشده، در روزنامه دولت آقای غرویان به این فقیه مجاهد و مظلوم تهمتهای ناروا میزند. لطفا روشنگری کنید.
  • اصغر IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    2 2
    تورم ومشکلات ربطی به اصلاح طلبان ندارد با این همه تحریم و عیره ... دست دولت درد نکند
  • قدرت IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    0 0
    یقین دارم که خواب خرگوشی میبینن دگر کار گذشته اصلاح طلب تمام شده ماجرا من قول میدهم هیچکدام نمیشین
  • ُس IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    0 0
    ان شاء الله همه مردم در انتخابات شرکت کنند وقتی همه در صحنه باشند نتیجه انتخابات هم مشخص است
  • ناشناس IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    0 0
    ونزوئلا شدن شرف داره به دست آموز آمریکا شدن که شما با تکیه بر این ترفند به شعور مردم توهین می کنین‌
  • سعید IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    0 0
    از مسئولین آموزش و پرورش خواهشمندم . امتحانات آخر سال پایه های دوازدهم و نهم را مانند دیگر پایه ها به صورت مجازی برگزار کنند . ما درگیر بیماری کرونا شدیم و به طور کامل درک کردیم که این بیماری چقدر خطرناک است ‌.
  • هادی IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    0 0
    برادران افرادی که تازه اسم می نویسن شناخته شده نیستن به نظرم یا قالیباف یا رئیسی گزینه عالی باشه آقای قالیباف مدیر توانمندی هس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس