۳ شوک واکسن فایزر به دنیا/ از ابتلا به کرونا تا آلرژی و مرگ!

تزریق واکسن کووید۱۹ فایزر به داوطلبان سروصدای زیادی به پا کرد اما گزارش واکنش های آلرژیک در بدن دریافت کنندگان و ابتلای ۲ نفر به این بیماری پس از واکسیناسیون تردیدهایی را ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق، در اواخر سال گذشته میلادی شرکت فایزر اعلام کرد واکسنی که با همکاری شرکت آلمانی بی و ان تک توسعه داده در جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا ۹۵ درصد کارآمد است. انتشار این خبر کورسوی امیدی برای غلبه بر همه گیری کووید ۱۹ در سراسر جهان به وجود آورد. اندکی بعد و در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی انگلیس، استفاده اضطراری از این واکسن را تأیید کرد. پس از آن مقامات بهداشت آمریکا و اروپا نیز آن را تأیید کردند.

آلرژی؛ اولین شوک واکسن فایزر

اما با شروع واکسیناسیون رؤیای ایمنی مطلق در برابر کووید ۱۹ رنگ باخت و واقعیت‌های آن اندک اندک آشکار شد. پس از شروع واکسیناسیون در انگلیس، مقامات این کشور هشدار دادند افرادی که سابقه ابتلاء به آلرژی دارند نباید این واکسن را دریافت کنند. این هشدار پس از آن صادر شد که دو نفر از کارمندان سازمان سلامت ملی انگلیس پس از دریافت واکسن واکنش‌های شدید آلرژیک نشان دادند.

هر دوی این افراد سابقه آلرژی داشتند و حتی مجبور به حمل آدرنالین همراه خود بودند. پس از آن یکی از دریافت کنندگان واکسن در ایالت آلاسکای آمریکا نیز با واکنش آلرژیک روبرو و در بیمارستان بستری شد.

در همین راستا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا توصیه کرد افرادی که قبلاً سابقه واکنش آلرژیک نسبت به محتویات هر یک از واکسن‌های کووید ۱۹ دارند، نباید واکسن مذکور را دریافت کنند.

همچنین هفته گذشته نشریه اورشلیم پست از ظهور واکنش‌های آلرژیک در بدن مردی ۴۹ ساله در فلسطین اشغالی خبر دادند. به گفته پزشکان وی یک ساعت پس از دریافت واکسن مذکور دچار شوک آنافیلاکسی و در بیمارستان بستری شده بود. او به کادر درمان گفته بود فقط به پنی سیلین حساسیت دارد و هیچ عارضه یا بیماری دیگری ندارد.

شوک بعدی؛ فوت

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و چندی بعد گزارش سازمان غذا و دارو آمریکا نشان داد در جریان مرحله سوم آزمایش بالینی این واکسن ۶ نفر جان باخته‌اند. ۴ نفر از فوت شدگان واکسن پلاسیبو را دریافت کرده بودند. بر اساس گزارش منابع مختلف یکی از افراد فوت شده دارای چاقی مفرط بوده و از تصلب شرایین رنج می برده است. دو فرد دیگر نیز به دلیل حمله قلبی یا سکته فوت کرده‌اند. علت مرگ دو تن دیگر مشخص نشد. همچنین ۳ نفر از افراد درگذشته بیش از ۵۵ سال سن داشته‌اند.

اما این تنها موارد فوتی نبود که به نوعی به تزریق واکسن کرونا گره خورده بود. روزنامه تایمز اسرائیل هفته گذشته در گزارشی اشاره کرد یک پیرمرد ۸۸ ساله چند ساعت پس از دریافت نخستین دوز واکسن فایزر در بیمارستان اورشلیم درگذشته است. البته به گفته پزشکان وی دچار مشکلات سلامتی بوده است. پیش از آن نیز گزارشی از فوت یک مرد ۷۵ ساله پس از دریافت واکسن فایزر در منطقه فلسطین اشغالی اعلام شده بود. این مرد پس از تزریق واکسن و رسیدن به خانه‌اش از هوش رفت و بعداً اعلام شد در اثر نارسایی قلبی درگذشته است.

در کنار این موارد در سوئیس نیز یک پیرمرد ۹۱ ساله چند روز پس از دریافت این واکسن فوت کرد. وی در یکی از خانه‌های سالمندان کانتون لوسری زندگی می‌کرد و به چند بیماری حاد مبتلا بود.

ابتلاء به کووید ۱۹ پس از دریافت واکسن!

این درحالی است که جنجال واکسن فایزر به همین جا ختم نمی‌شود. هفته گذشته یک پرستار بخش اورژانس به نام متیو دبلیو در سن دیه گو آمریکا ۸ روز پس از دریافت واکسن فایزر به کووید ۱۹ مبتلا شد. البته برخی کارشناسان معتقدند احتمال دارد وی قبل از دریافت واکسن به کووید ۱۹ مبتلا شده باشد.

با این وجود با فاصله چند روز، یک پزشک آمریکایی بخش اورژانس به نام جاش میگل در ایالت جورجیا، از ابتلای خود به ویروس کرونا ۹ روز پس از دریافت دوز اول واکسن خبر داد. او در این باره گفت ۸ روز اولیه پس از دریافت واکسن بسیار مهم است. افراد باید کاملاً ایزوله باشند، ماسک استفاده کنند، دست‌هایشان را بشویند و از تردد خودداری کنند.

پس از آن مقامات مکزیک اعلام کردند مقامات مکزیک مشغول بررسی پرونده یک پزشک زن ۳۲ ساله هستند که پس از دریافت واکسن کووید ۱۹ شرکت فایزر در بیمارستان بستری شده بود. طبق تشخیص اولیه پزشکان این فرد دچار آنسفالومیلت شده بود که نوعی التهاب مخ و نخاع به دنبال واکسیناسیون است.

به هر حال واکسیناسیون کووید ۱۹ با محصول شرکت فایزر ادامه دارد. برخی کارشناسان معتقدند با وجود چنین بازخوردهایی این واکسن همچنان ایمن و قابل استفاده است و برخی دیگر درباره استفاده از آن توسط افراد مبتلا به آلرژی هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر واکسن‌های مدرنا، دانشگاه آکسفورد، سینوواک چین نیز تأیید شده و به افراد تزریق می‌شوند.

در هر صورت به نظر می‌رسد علیرغم تبلیغات زیاد هر کشور برای واکسن تولیدی خود و اعلام درصد کارآمدی، همچنان نمی‌توان به این واکسن‌ها اطمینان داشت و از عوارض آن غافل شد. باید هنوز منتظر ماند و دید کارآمدی کدامیک از واکسن‌های توسعه یافته بیش از بقیه است و همچنین عوارض جانبی کمتری به همراه دارد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ... IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    22 1
    حالا یه تعداد هم با واکسن اینطوری فاتحه شون خونده میشه تا ببینیم چی میشه.... معلوم نیست ۵ سال بعد هم صدای عوارض واکسن ها در میاد
    • IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      6 0
      تمام ملت ما خوشحال میشن اگر....واکسن های غربی به طرفداران اونها در ایران زده بشه.... ما که با طب سنتی خوب میشم ... واکسن غرب ..غذای غرب..لباس غرب...مد غرب... همش مال خودشون....
    • IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      4 1
      آفرین انگلیس کثافت که باعث قتل عام ۹میلیون ایرانی ۱۲۹۶-۱۲۹۸ شد فرانسه هم که با ارسال خونهای الوده کلی جنایت کرد آمریکا هم که خنجر از رو بسته آلمان هم که گاز میکروب و اعصاب و خردل و....چیزی دیگه نمونده بود به صدام بیشرف نده.مغز خر خوردیم دوباره به اینا اعتماد کنیم؟
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      0 0
      خدارا شکر! بی پولی یک جایی به داد مان رسید. بذار پولدار ها و ... بزنند تا زودتر به لقاالله بپیوندند.
  • BE ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    23 0
    لطفآ چاپ کنید : مقامات بهداشتی پس از مرگ پرستار پس از واکسیناسیون با Pfizer’s Covid-19 در پرتغال در حالت آماده باش قرار گرفتند!!
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    30 1
    از این واکسن ها بیارید تزریق کنید به غربگداها
    • mohamad IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      1 17
      پرفسورتو بیشتر نیاز داری
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      18 0
      غربگدا صداش درومد!! از قدیم گفتن حرفو که بندازی صاحبش ورش میداره!! خخخخخخ
    • ماریا IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      2 2
      این مواردی که گفته شد ، هیچ کدوم هیچ ارتباطی به منع واکسن نداره البته که هر واکسنی ممکنه به بعضیا نسازه و آلرژی بده بعدشم از کجا معلوم اون پزشک و پرستار ، رعایت کردند؟؟ چون واکسن که دو دقیقه ای عمل نمیکنه، باید ۱۴ روز ازش بگذره پیرمرد ۹۱ ساله و ۸۸ ساله هم که به مرگ طبیعی مردن، چه ربطی به واکسن داشته؟ التماس تفکر
    • ali IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      0 0
      اهای تویی که لکنت داری هی غربگدا میگی تو کجای کارهستی
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    19 0
    عوارض این واکسن در کنترل جمعیت جهان، 10 سال دیگه تازه رو میشه
    • CA ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      5 0
      واکسن برای تایید نیاز به یک دوره دو الی سه ساله هست و این تایید فعلی دلیل بر معتبر بودن آن نیست و نیاز به بازخورد بسیار بیشتر دارد ولی چون مطابق با شرایط واکسن آنفولانزا حدس زده میشد برای همین تایید شد ولی واقعیت این هست که این واکسن با واکسن آنفلوآنزا فرق دارد و نبایستی با این سرعت تایید میشد و حتی واکسن فایزر نحوه ساختش با واکسن های دیگر متفاوت هست و البته مرگ در اثر واکسن پلاسیبو به وجود پلی اتیلن گلیکول نسبت داده میشود ولی التهابات مننژ را نمیتوان تنها به این ماده نسبت داد. بنظر من استرازینکا واکسن مناسب تری هست چون هم ارزان قیمت تر هست و هم مکانیسم و پروسه ساختش بسیار ساده می‌باشد و البته نگهداری بسیار آسان تری نسبت به واکسن فایزر و مدرنا دارد. در ضمن سازمان بهداشت جهانی یک نوع دیگر از این واکسن را که از طریق اسپری بینی انجام میگردد را نیز احتمالا تایید کند بدین صورت پلی اتیلن گلیکول حذف میگردد و حتی عوارض ناشی از تزریق در محل را هم نخواهد داشت. از طرفی اشتباهات داروسازهایی که ممکن هست واکسن را در شرایط دمایی نامناسب نگهداری میکنند نیز از بین خواهد رفت.
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    6 20
    مشرق واکسن فایزر تایید شده هست دنبال چی میگردی لابد قاتل بروسلی
    • عبدالله مومن IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      13 0
      این واکسن را باید وارد کرد و به زور و اجبار به تو تزریق کنند تا متل خون آلوده فرانسوی بشود و پاکسازی اساسی در کشور نماید
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      16 0
      کی تاییدش کرده؟ همونی که خونهای آلوده رو تایید کرده بود؟؟
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      10 0
      خیلی مسخره هست همونی که ساختش ، تاییدش کرده خوب
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      8 0
      اونی که خودش ساخته تاییدش کرده میشه همون خونهای آلوده!!
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      8 0
      اشکالی نداره ما منتظریم که تو واکسن اونا رو بزنی ببینیم نتیجش چی میشه
  • ابوالفضل IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    2 9
    سلام خبر رو خوندم بعضا در کامنتهایی که دوستان میزارن عبارت غربگدا بچشم میخوره من دل خوشی از غرب ندارم اما محظ اطلاع دوستان یکی از شعارهای انقلاب وهمنچنین امام خمینی (نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی )بود غربگدا همون اندازه مضر هست که شرق گدا ما نمیتونیم هم ادعای انقلابی بودن کنیم و هم اصول انقلاب رو نادیده بگیریم
    • کوروش IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      6 0
      منظور از غربگدا بیشتر گدایی فرهنگی از غرب است نه تکنولوژیک
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 9
    یعنی از خودروی داخلی بیشتر قربانی میگیره؟
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      12 1
      ولی از غربگداهایی که شنیدن ایران واکسن ساخته قبض روح شدن کمتر قربانی میگیره!! خخخخخخ
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      7 0
      به اصلاح طلبان بزنید و به صورت کاملا نامحسوس خلقی رو از دست اینها برهانید.
  • DE ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 0
    ... به گفته پزشکان در فلسطین اشغالی مردی ۴۹ ساله پس از دریافت واکسن مذکور دچار شوک آنافیلاکسی و در بیمارستان بستری شده بود. او به کادر درمان گفته بود فقط به پنی سیلین حساسیت دارد و هیچ عارضه یا بیماری دیگری ندارد..// این قبول نیست شاید بعد از تزریق بهش گفتند اینقدرپولش میشه شعبون جوده افتاده غش کرده./ دکتر از مریض پرسید تا حالا پنیسیلین زدی گفت بله .دکتر هم بهش پنیسلین زد افتاد بیهوش شد دم بود بمیره .چند ساعت بعد بهوش اومد دکتر گفت تو که گفتی پنیسلین زدی گفت آره زدم دفعه قبل هم بیهوش شدم افتادم.
    • IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      1 0
      چی میگی تو آخه معلوم هست؟
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    6 1
    با این وضعیت جهش کرونا واقعا واکسن نمی‌تونه معجزه کنه. نه ایرانی و نه خارجی
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    6 0
    # واکسن_بخرید بدید اصلاح طلبا و غرب دوستا بزنن
  • DE ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    8 0
    واکسن فایزر اگرتائید شده بود سران کشورهای اروپایی نباید به ته ته پته می افتادن و باید بشکل میلیونی در ماه ژانویه تکثیر و تزریق می شد. غرب گداها فعلا برن غازشون رو بچرونن!
  • بینام IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    2 7
    تو واکسن هم دارید کشور دوقطبی می کنید شما کامنت ها را بخوانید می فهمید جامعه بد جوری داره دو قطبی میشه
    • عبدالله مومن IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      4 1
      واکسن را به شما بزنند تا اثر نابود کننده اش را نشان دهد و جامعه یک قطبی شود هههههههههههه
  • ... IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    9 11
    ببخشید اینقدر غرب،غرب نکنید.استارت انقلاب با مشروطیت شروع شد ک مشروطیت بر میگرده ب اروپا.نظام جمهوری هم اروپایی بوده.همه دنیا بدهکار فرهنگ غربی اند..
    • علی IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      0 0
      هرچی میکشیم از بیسوادیه شماست. اگه مردی واکسن غربی بزن
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      6 0
      زارت
  • Mohammad mehdi IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    7 0
    درسته ک واکسن ایرانی طول میکشه وارد بازار بشه ولی مطمعنا اعتبارش بیشتراز واکسن های الان هستش.
  • فریدون AT ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 0
    با سپاس از زحمات شما ۱- سعی‌ کنید که نامه افراد را در اول یا آخر مقاله به حروف لاتین بنویسید تا پیدا کردن آنان راحت باشد ۲- اگر مقاله شما ترجمه‌ای از یک نشریه خارجی‌ هست، لطفا لینک مطلب اصلی‌ را ذکر نمایید. با سپاس
  • DE ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 8
    تا دیروز کاشفش جایزه مصطفی برده بود الان یهویی بد شد؟؟؟؟؟ گفته ۹۵ درصد نگفته صددرصد. اجداد شما چرا واکسنهای ساخت غرب زدن زمانی که ایران نمیتونست واکسن بسازه؟؟؟؟؟
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      7 0
      اجداد شما؟دهن کثیفتو درباره کشور و اجداد ما باز نکن بدبخت نوچه پادو به تو مربوط نیست.اینایی که ازشون دفاع میکنی اونموقع که میترسیدن توسط همدیگه خورده بشن و از ترس رو درخت میخوابیدن ما منشور حقوق بشر داشتیم،این جماعت حموم رفتنشونو از مسلمونا یاد گرفتن
  • علی IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 7
    مخالفان واکسن حیف واکسن فلج اطفال که بهتون زدن تابیاد زبون درازی کنید
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      0 0
      برو بابا ابن سینا و ابوریحان و رازی و....نبودن اینا چه غلطی میخواستن بکنن که حالا تو بیای واسه خودمون زبون درازی کنی؟
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      0 0
      ابن سینا و ابوریحان و رازی و....نبودن اینا چه غلطی میخواستن بکنن که حالا تو بیای واسه خودمون زبون درازی کنی؟
  • IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    9 0
    انگلیس کثافت که باعث قتل عام ۹میلیون ایرانی ۱۲۹۶-۱۲۹۸ شد فرانسه هم که با ارسال خونهای الوده کلی جنایت کرد آمریکا هم که خنجر از رو بسته آلمان هم که گاز میکروب و اعصاب و خردل و....چیزی دیگه نمونده بود به صدام بیشرف نده.مغز خر خوردیم دوباره به اینا اعتماد کنیم؟
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    7 0
    مشرق عزیز شما رو بخدا در مورد واکسن کواکس که از فایزر و مودرنا و آسترازانکا که هر کسی زد ایدز گرفت هم روشنگری بفرمایید مخصوصا واکسن کواکس بیل گیتس قاتل که میخواد جمعیت کره زمین رو کم کنه به اعتراف فیلم مستند خودش چون دولت با صراحت از خرید کواکس خبر داد!!! خدا رحم کنه....دولت غربگدایان ظاهرا عزمی جدی در تحقق بخشی سخنان بیل گیتس داره!!! لابد این هم از مفاد یک توافقنامه ایی مخفی تعهد داده شده ذیل برجام باشه!! که جمعیت کشور رو کم کنند!!
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 0
    خوب خیلی ها به پنی سلین حساسیت دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس