واکسن فایزر نمایه

بر اساس اطلاعات وبسایت وزارت دادگستری آمریکا، شرکت داروسازی «فایزر» در سابقه خود بزرگترین تخلف دارویی تاریخ را ثبت کرده است؛ تخلفی که به‌جای برخورد قضایی جدی، با پرداخت ۲.۳ میلیارد دلار جریمه رفع شد.

به گزارش مشرق به نقل از «ای‌بی‌سی نیوز» و «وبسایت رسمی وزارت دادگستری آمریکا»، شرکت داروسازی  «فایزر» به شکلی غیرقانونی و با محتوایی دروغین استفاده از چهار داروی خود را تبلیغ کرده بود که از جمله آنها می‌توان به داروی ضددرد «بکسترا» اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

آماده‌باش در پرتغال پس از مرگ پرستاری که واکسن «فایزر» زده بود

این دارو توسط شرکت فایزر برای درمان بیماری آرتروز تولید شد، اما این شرکت مدعی بود که یک مسکن است و بر روی برچسب و تبلیغات بازرگانی آن نیز به همین نکته اشاره شده بود. تولید این دارو از سال ۲۰۰۵ توسط دولت آمریکا غیرمجاز دانسته شد و فایزر مجبور شد تولید آن را متوقف کرده و تمامی داروهای تولیدی قبلی را نیز از بازار خارج کند.

ببینید:

فیلم/ فرانسه هم "فایزر" را تایید نمی‌کند

شدت تخلفات  فایزر در سال ۲۰۰۹ تا بدان حد زیاد بود که وزارت دادگستری آمریکا تصمیم گرفت پرونده‌های کیفری متعددی را بر علیه این شرکت و مدیران آن به جریان بیندازد و رسیدگی به این پرونده‌ها ممکن بود به حبس‌های طولانی مدت مدیران فایزر منجر شود. اما در نهایت فایزر در شهریور سال ۲۰۰۹ پذیرفت که به ازای مختومه شدن پرونده‌های مذکور جریمه ای ۲.۳ میلیارد دلاری به دولت آمریکا بپردازد.

داروهای جنجالی دیگری که فایزر در مورد کاربرد آنها تبلیغات دروغین به راه انداخته بود، عبارت بودند از «جیئودون» یک داروی ضدروان پریشی، «زایوکس» یک آنتی بیوتیک و «لیریکا» یک داروی ضدصرع.

فایزر مدعی بود که می‌توان از داروی بکسترا بعد از عمل‌های جراحی زانو و پیوند اعضا برای کاهش درد استفاده کرد. اما این تبلیغات دروغ بودند. علاوه بر این داروی یادشده عوارض جانبی خطرناکی داشت که از جمله آنها می‌توان به ایجاد واکنش‌ها و حساسیت‌های شدید پوستی اشاره کرد. در واقع این دارو تنها برای درمان آرتروز و دردهای قاعدگی مناسب بود.

یک میلیارد دلار از جریمه یادشده به جبران خسارات واردشده از طریق داروهای فایزر به برنامه‌های درمانی فدرال آمریکا اختصاص یافت. زیرا به عنوان مثال فایزر تجویز بیش از حد دوزهایی از داروهای مذکور را نیز به پزشکان توصیه کرده بود.

جان کاپچینسکی یکی از نمایندگان فروش داروهای فایزر در مصاحبه‌ای با یو اس ای تودی در شهریور سال ۲۰۰۹ تصریح کرد به او گفته شده بود که تزریق دوزهای ۲۰ میلی گرمی از داروی بکسترا را به متخصصان روماتولوژی و ارتوپدی توصیه کند. این در حالی بود که اداره غذا و داروی آمریکا تزریق حداکثر دوزهای ۱۰ میلی گرمی از این دارو را برای درمان آرتروز توصیه کرده بود. اما فایزر سعی می‌کرد این موضوع را مخفی نگهداشته و به مصرف هر چه بیشتر داروهای تولیدی خود دامن بزند.

بیشتر بخوانید:

مرگ پزشک آمریکایی براثر تزریق واکسن کرونای فایزر

اما وی سرانجام بر ترس خود از کارفرمایانش در فایزر غلبه کرد و با افشاگری در مورد تخلفات فایزر اولین شکایت از این شرکت را در سال ۲۰۰۳ تقدیم دادگاه کرد و همین امر موحب تحقیقات دامنه داری از فایزر شد. پیش از آن یکی دیگر از کارکنان فایزر به نام دیوید فرانکلین از فایزر به علت تبلیغات دروغین در مورد داروی نورونتین شکایت کرده بود. داروی مذکور تنها برای کنترل تشنج کاربرد داشت، اما فایزر مدعی بود می‌توان از آن برای درمان اختلال روانی دوقطبی نیز استفاده کرد.

فایزر در واکنش کاپچینسکی را به جرم ادعاهای دروغین بر علیه شرکت محل کارش اخراج کرد. وی در آن زمان یک پسر دوساله داشت و همسرش نیز دوقلو باردار بود و همین مساله فشارهای زیادی را به زندگی وی تحمیل کرد. او از سال ۱۹۹۲ به استخدام فایزر در آمده بود. بعد از رسیدگی به پرونده فایزر توسط وزارت دادگستری آمریکا، ۱۰۲ میلیون دلار غرامت به شش افشاگر تخلفات آن اختصاص یافت که از این رقم ۵۱.۵ میلیون دلار به کاپچینسکی رسید.

گفتنی است تخلفات شرکت داروسازی فایزر محدود به دروغ پردازی در مورد مزایای داروهای خود نبود و این شرکت از طریق زد و بند و پرداخت رشوه به برخی شرکت‌های بزرگ بیمه آنها را برای حمایت از کاربردهای غیرمجاز داروهای تولیدی خود تحت فشار قرار داده و آنها را تطمیع کرده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • محمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    9 26
    واقعا برای شما متاسفم حالا اگر دیروز گفته میشد واکسن شرکت فایزر عالی است و خوب هست امروز از محسنات این شرکت می گفتی و اصلا میگفتی برهمه واجب هست جمع کنید بابا خیلی دلتون بخواد بهتون واکسن بده
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      18 5
      از همان ابتدا هم از مشکوک بودن نتایج واکسن فایزر مقالاتی چاپ شده است
    • شایان FR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      2 13
      موافقم مشرق رنگ عوض میکنه مگرنه که جایزه محمد (ص)به موسس ترکیه ای اهدا شده
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      5 3
      من برای شما غربگداها متاسفم، چون مشرق هیچوقت در این مدت از مزایای واکسن فایزر چیزی منتشر نکرده و به غیر ازون وقتی رهبریت مملکت و گردانندگان نظام میگن چیزی به صلاح مملکت نیست، پس نیست!! ماکه دلمون نمیخواد، تو اگه دلت میخواد بگو تا مشکلتو حل کنیم هانی!!!
  • Mjp. Shiraz IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    13 4
    قابل توجه غرب لیسان ک فرافکنی میکنن واکسن امریکایی بهترینه.. فقط تنهادلیل حمایت سلبریتی هاواصلاح طلبان غرب لیس بودنشون هست وعقده ای ک ازرشدعلمی کشوردارن وحسودن.. وعملی درمقابل ارتزاقی ک ازاربابشون میکنن. کسی مزدبی عمل نمیده
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    4 5
    قضیه چیه؟ چرا از امروز به داروسازیهای غربی حمله می کنید. مخالفت کنید اما منصفانه
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      3 2
      چون دلمون میخواد، منصفانه رو برو اول به یانکی‌ها یاد بده بعد بیا اینجا.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    7 2
    هر کسی حق دارد واکسن و داروی خود را انتخاب کند. مثلا یکی داروی امام کاظم مصرف کند و یکی رمدسویر. یکی واکسن چینی و روسی بزند یکی غربی
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      3 5
      خیر حق ندارد، اینجا ایران هست و بزرگان نظام براش تصمیم میگیرن. نمیشه کسی با زدن واکسنی که تایید نشده جان 80 میلیون نفرو به خطر بندازه. برو به آمریکایی‌ها بگو میخوایم واکسن روسی، چینی یا ایرانی بهتون بدیم تو مملکتتون بزنین اگر قبول کردن بعد بیا اینجا لکچر بده!!!
    • کیارش IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      3 0
      دارو امام کاظم خوب اومده...یادشون رفته پارسال چطور همه فراری شدند و درب امامزادها بستن....جان مردم چه ارزشی داره
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      1 3
      کیارش جان فعلا کدخدات داره روزی 4 هزارتا تلفات میده، به نسبت جمعیت برای ایران میشه روزی هزار نفر یعنی بیشتر از ده برابر ما!!! از ارباب جان بپرس در کجا رو بسته اینقدر موفق شده!!! خخخخخ خخخخخ اگر هم میگی آمار ما دروغه، خوب ما هم میگیم مال اونها دروغه، ای به اون در!!!!
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    4 3
    از جمعه به اینور تمام خبرگذاریها دارن در مورد واکسن فایزر بد مینویسند، جدا که خنده‌دار هست، حالا اگر گفته بود خوب است همه داشتن درباره فایزر مداحی میکردند، ای بابا، خودتون مسخره نکنین...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس