احمد حکیمی‌پور

احمد حکیمی‌پور از فعالان جریان چپ طی مصاحبه‌ای از این می‌گوید که دغدغه‌های اصلاح‌طلبان عمدتا دغدغه طبقات بالا و متوسط به بالای جامعه است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

زنان رئیس‌جمهور بشوند ولی شهردار هرگز!

محمود میرلوحی، فعال چپ و عضو شورای شهر تهران که پیش از این با شکایت قالیباف به شلاق و زندان محکوم شده بود، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه آرمان ملی اظهار کرده است: واقعیت این است که قصد مرحوم شهید بهشتی از کلمه رجل، زن و مرد بود. در غیر این صورت مانند مذهب، در کلمه مذهب شیعی تصریح می‌شد و کلمه مرد استفاده می‌شد. نوشتند رجل سیاسی تا باب حضور زنان در انتخابات بسته نشود. نه تنها در ریاست جمهوری که در خبرگان نیز باب حضور زنان بسته شده است. در خبرگان قانون اساسی یک خانم داشتیم اما پس از آن دیگر میسر نشد که خانمی در این جایگاه قرار بگیرد. اگر هم بناست اصلاحاتی صورت بگیرد، باید در این بخش‌ها باشد اما دوستان در حال حرکت برخلاف جریان آب هستند.

او می‌افزاید:

"امروز افکار عمومی این مطالبات را دارد. در کشوری که ۶۷ درصد از قبولی‌های کنکور آن خانم هستند و کم‌کم تعداد خانم‌ها در ادارات بیشتر می‌شود، آیا می‌توان آنها را از سمت‌هایی مانند ریاست جمهوری و وزارت منع کرد؟ ملاحظه می‌کنیم که جریان اصولگرا خانم‌ها را برای مسئولیتی بیش از خانه‌داری نمی‌بیند."[۱]

*این ژست آقای میرلوحی در حالی است که اصلاح‌طلبان شورای شهر پس از فتح این شورا در سال ۹۶ و در حالی که هیچ نظارت استصوابی یا قانون یا منعی هم نداشتند اما هرگز حاضر به انتخابات یک "شهردار زن" برای تهران نشدند.

جالب است که آنها حتی با حواشی بسیار بیش از ۵ شهردار و سرپرست را در تمام طول این سال‌ها بر بلدیه تهران گماردند اما باز هم حاضر نشدند ولو در حد سرپرستی چند روزه هم به زنان اصلاح‌طلب اعتماد کنند.

و البته مردم باید بدانند که بانوان اصلاح‌طلب ستادی نیز گویا شکایتی از این مسئله ندارند و فقط مسئله اینست که بلندگوی تبلیغاتی جریان چپ بایستی دائما مشغول روخوانی از روی این متن باشد که "اصولگرایان خانم‌ها را برای مسئولیتی بیش از خانه‌داری نمی‌بیند"...

***

مردم می‌دانند ما و روحانی اهل بهبود اقتصادی هستیم!

علی صوفی، از وزرای دولت اصلاحات و از حامیان رئیس‌جمهور روحانی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرده است:

"بدیهی است مردم طیفی که در اسفند ۹۸ وارد مجلس شده‌اند را برای مسوولیت ریاست جمهوری باور ندارند، چون آنها نشان داده اند که اهل مذاکره و تنش‌زدایی نیستند. اما مردم به توان اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها در اموری مانند مذاکره، تنش زدایی و گرفتن امتیاز اعتقاد دارند و می‌دانند این دو طیف اهل تعامل سازنده بین‌المللی، تنش‌زدایی، جلب سرمایه‌گذاری خارجی و  بهبود اوضاع اقتصادی مردم هستند. "

او همچنین می‌گوید: دغدغه مجلس در عمل وضعیت مردم نیست بلکه نگران این است مذاکره شکل بگیرد و این دولت بتواند برجام را به سرانجام برساند تا روحانی بتواند در انتخابات ۱۴۰۰ تاثیرگذار باشد...حتی در این اوضاع بد معیشتی مردم و فشاری که روی آنها است حاضرند یک سال دیگر هم این شرایط ادامه پیدا کند ولی اجازه ندهند که دولت روحانی این مذاکره انجام دهد، ما شاهد چنین شرایطی هستیم. بنابراین در چنین فضایی تصمیمات عجولانه مجلس خیری برای مردم نخواهد داشت! [۲]

*اظهارات آقای صوفی حکما در نظر عده‌ای صحیح است و ارزانی‌های موجود در بازار، قیمت‌های چند برابر، دلار ۳۰ هزار تومانی و سطح بالای کارآمدی دولت و اصلاح‌طلبان طی ۷ سال اخیر که مثلا در آبگرفتگی‌های اهواز با وضوح بیشتری عیان شد! به وضوح نشان می‌دهد که ستاد مشترک اعتدالیون و اصلاح‌طلبان تا چه اندازه اهل بهبود اقتصادی مردم‌اند...

در بحث فرجام برجام نیز آقای روحانی تا قبل از مجلس یازدهم به مدت ۷ سال وقت داشت که برجام خود و دوستانش را به سرانجامی که دائما به مردم وعده می‌داد، برساند اما دست آخر جز خسارت محض و "تقریبا هیچ" عایدی دیگر شامل مردم و جماعت برجامیان نشد.

اکنون نیز همان‌هایی هنوز فکر می‌کنند برجام دارای یک سرانجام است اما مجلس یازدهم و اصولگرایان اجازه این کار را نمی‌دهند که اهلیت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون را برای بهبود اقتصادی در ایران پذیرفته باشند...!

***

حکیمی‌پور:

دغدغه‌های اصلاح‌طلبان عمدتا دغدغه طبقات بالای جامعه است

احمد حکیمی‌پور، فعال چپ و عضو سابق شورای شهر تهران در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا درباره اصلاح‌طلبان گفته است:

"به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از بطن جامعه فاصله گرفته‌ و سمت و سوی جریان روشنفکری به خود گرفته‌اند به طوری که جنبه های آکادمیک و نظریه پردازی در این جریان پررنگ‌تر شده، که این عمدتا دغدغه طبقات بالا و متوسط به بالای جامعه است. "[۳]

*صحبت‌های حکیمی‌پور اگرچه یک اعتراف است اما هرگز حرف تازه‌ای نیست و اصلاح‌طلبان از ابتدای ظهور و بروز خود در سپهر سیاست ایران همیشه ابراز داشته‌اند که گفتمان و خاستگاه آنها متعلق به یک طبقه اشرافی و بالانشین است که دغدغه‌هایشان نیز هیچ سنخیتی با دغدغه‌های عموم مردم ندارد.

مثلا عباس عبدی چند سال قبل در صحبت‌هایی گفته بود: "اغلب بازداشتی‌های پس از خرداد ۱۳۸۸ بالاشهری بودند و اصلاح‌طلبان به تدریج زندگی‌شان عوض شده است. "[۴]

جالب است که افرادی از اصلاح‌طلبان حتی خطاب به قاطبه مردم از الفاظی مثل "لشکر قابلمه‌بدست‌ها"، "لبوفروش‌ها" و کسانی که برای خرید جارو و مرگ موش هم صف می‌کشند نیز یاد می‌کنند که این مسئله عمق نگاه اشرافی آنها را نشان می‌دهد.

و البته تمام این مطالب بایستی مد نظر مردم باشد تا در ایام انتخابات بعنوان مهمترین منصه تعیّن گفتمان‌های سیاسی در جامعه؛ گفتمان صاحب کارنامه و دارای همت جهادی را به جای چنین گفتمان‌های اشرافیت‌زده و ضد مردمی انتخاب کنند و کسانی را بر سر کار بیاورند که بیشترین خاصیت را برای رفع دغدغه‌های عمومی دارند.

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/304501

2_ www.irna.ir/news/84142520/

3_ www.irna.ir/news/84159668/

4_ http://www.jahannews.com/analysis/497518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    20 0
    اون قسمت مذاکره کردن و "گرفتن امتیاز" رو خیلی خوب اومده!!! ازین اصلاحاتچی ها پررو تر خودشونن!!
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      25 1
      8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکره با شیطان بزرگ کردند و تورم 800 درصدی سر سفره مردم گذاشتن بازهم از مذاکره دم می زنند !!!!
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      15 1
      برجامو پله کردند و ملتو ذله کردند بازهم از رو نمی روند و خجالت نمی کشند !
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      22 1
      افساد طلبان در 7/5 سال گذشته نشان دادند که حتی توانایی اداره یک بقالی را هم ندارند لذا باید با سیاست خداحافظی کنند.
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      21 1
      با مدیریت اصلاح طلبان در 8 سال گذشته کشور به سمت فقر رفت و شاخص فلاکت رکورد شکست.
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      14 1
      خخخ اصلاح طلبان امتیاز مفت دادن به دشمن و هیچ نگرفتن را خوب بلد هستند .
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      14 1
      بازم دوگانه های واهی و هنرمندانه افسادطلبان ، حجاب اجباری یا اختیاری ، جنگ و صلح ، و حالا هم زن و مرد! والا تا جایی که ما یادمون میاد دلت های چپی یک وزیر زن هم نداشتن! اما اصولگراها اولین وزیر زن رو منصوب کردن یعنی خانم دستجردی. بعدم آیا کسی نیست تو دهن این جماعت نادان چپی بزنه؟! زن و مرد چه صیغه ایه آخه . آدم متخصص و متعهد میخایم حالا چ زن و چ مرد. البته چپها جز هفت تیر کشی روی زنان و همسران جوانتر از خود و پرستوبازی هنر دیگه ای نداشتن.
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      7 1
      این اصلاحطلبا دیگران رو به توهم توطئه متهم میکنند در صورتی که خودشون استادشن! توهم زدن مجلس یازدهم نمیذاره برجام پا بگیره! برجام اگه پا میداد ، دوران اوباما مبداد یا دورانی که ترامپ در برجام بود میداد. جالب اینکه مشکلات اقتصادی و رشد قیمتها از دی ماه 96 شروع شد که هنوز ترامپ در برجام مونده بود. علت مشکلات هم رشد 4 برابری نقدینگی در سالهای 92 تا 96 بوده. به اندازه جلبک اقتصاد نمیفهمن شایدم خودشونو به نفهمی زدن
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    23 1
    آقای صوفی مردم کاملا به شما که به بهبود اقتصاد فکر می کنید اعتماد دارند چون در این هفت سال تورم را بالای 600 در صد رساندید چه کار نامه ای بهتر از اینهمه رشد تورم اقتصادی
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      14 1
      مردم میدانند که این جماعت عُرضه اداره مملکت را ندارند و فقط دغدغه حفظ قدرت و کسب ثروت خودشون را دارند.
  • امیررضا IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    18 0
    آقای حکیمی پور دلیل دغدغه مندی اصلاح طلبها نسبت به طبقات بالای جامعه این است که خودشان کم کم جزء این طبقه قرار گرفتند، بنابراین تمام برداشتها و تفاسیر و نسخه هایی که رائه می دهند مربوط به جامعه 3،4 درصدی ثروتمند جامعه هست.
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      11 0
      اصلاح طلبان و کارگزاران اصلا"بفکر مردم نیستن فقط بفکر منافع حزبی و شخصی خودشان هستن.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    19 0
    ..انقدر ازاین اصلاح طلبان بدم میاد دیشب یکیشون با یه خارج نشین ایرانی طوری حرف زد وبدگویی میکردکه واقعا دوست داشتم خفه اش کنم طرف هم تا تونست با دلیل وبرهان حالش گرفت..
  • رضا IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    6 1
    نتیجه فیلم آقازاده این است که هم خوب داریم هم بد. اما چه فایده. چه نفعی
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    8 0
    مردم می دانند شما اصلاح طلبان اهل "بهبود "که اصلا اما اهل" نابود" کردن اقتصاد و دین و میهن هستین
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    16 0
    مفت خورهای اسلاحتلب به ته خط رسیدن
  • وحید IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    5 0
    اینهمه سرخوشی وبد مستی محفل لیبرالی ناشی از نفوذ شبکه فاسدی است که هسته مرکزی آنرا یهود وبهاییان مرتد تشکیل میدهد،آبشخور فکری آنان از مرتدها ست که به هیچ قاعده وقانونی پایبند نیستند،هر چیزی بوی پول وامکانات بدهد حق لاینفک خود میدانند،از هیئت علمی دانشگاهها تا گمرک و شبکه بهداشت و تمام صنایع را با پوزه نجس خود آلوده اند،قوه قضا هم مانند فیزیکدانها مانده اند که الکترون ذره ایست یا موجی ...آنچیزی که مهم است وجود فساد است که از باطن نحس ونجس لیبرالها به جامعه تراوش میکند بلا نسبت ذرات وعالم حقیقت اشیاء که همواره در تسبیح خداوندند.
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    4 0
    این حکیمی پور علنا به مردم توهین می کند که ما و روحانی اهل بهبود اقتصادیم. آیا طبق قانون شهروندی که خودشان نوشتند .این موضوع پیگیری قضایی ندارد .من از ایشان شکایت دارم.
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    4 2
    درخیلی زمینه ها زنان شیردل وشجاع ایران نامی ماندگار مثل ستاره داریم ....بانوان ایران دربیشتر مسولیتها خوب درخشیدن حتی بهترازمردان چرا نباید به شیرزنان مسولیت داد حتی ریاست جمهوری ؟وزارت ووو زنان چه چیزی کمترازمردان دارند ؟این خانم مرکل درالمان است چندسال صدراعظم است کارها وخدماتش به کشورش رانگاه کنید یادرکشورهای شرق اسیا و ...
  • I IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    4 0
    به خدااگرجاتون بودم میرفتم جایی که هیچ کس نبینم،خدایی چه رویی دارین شما،حیا هم خوب چیه.
  • علی IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 0
    خداوند همه تان را هدایت کند. خداوند نیامرزد پدر ومادرانی که توله های خیانتکار وریاکار پس انداختند.
  • حسن IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    2 0
    اقای حکیمی پور از گروه شعبان علی زنجان چه خبر
  • تک سوار DE ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    1 0
    بازی مجدد با مهره زنان. موندم کی قراره اصلاحطلب ها نگاه جنسیتی رو بردارند و به جامعه انسانی نگاه کنند.
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    مردم هوشیار ایران بسیار هوشمند تر از آن هستند که گول اصلاحات چی ها رو بخورند . در این انتخابات اصلاحاتی ها را به زباله دان تاریخ می فرستند!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس