محورهای اختلافی درباره تشکیل دولت لبنان؛ حریری از چه می‌هراسد؟

روزنامه لبنانی «الجمهوریه» با اشاره به محورهای اختلافی میان نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور درباره تشکیل دولت، اعلام کرد: حریری از رسیدگی قضایی به پرونده های افراد نزدیک به خود می‌هراسد.

به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی «الجمهوریه» مطلبی را در خصوص روند تشکیل دولت جدید لبنان منتشر کرد. این روزنامه در مطلب خود آورده است که اختلافات میان «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان و «میشل عون» رئیس جمهور این کشور بر سَر تشکیل کابینه همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

حریری: هدف، اجرای اصلاحات در لبنان است

بر اساس گزارش روزنامه الجمهوریه، علیرغم اینکه قرار بود سعد الحریری و میشل عون اخیراً برای نهایی کردن رایزنی ها بر سَر تشکیل دولت جدید با یکدیگر دیدار کنند اما این دیدار بنا به دلایلی لغو و به زمانی دیگر موکول شد.

این روزنامه در ادامه آورده است: یکی از محورهای اختلافات میان دو طرف، تعداد وزرای دولت است. در واقع، عون و الحریری هنوز نتوانسته اند به یک توافق نهایی در خصوص تعداد دقیق وزرای دولت آتی لبنان برسند.

الجمهوریه همچنین یادآور شده است: افزون بر آنچه که از آن به عنوان اختلاف بر سَر تعداد وزرای دولت آتی یاد می شود، عون و حریری در خصوص وزرایی که باید در برخی وزارتخانه ها منصوب شوند، همچنان اختلاف نظر دارند.

در همین ارتباط، این روزنامه لبنانی تأکید کرده است: میشل عون اصرار دارد که وزیر کشور توسط او تعیین شود و این درحالی است که حریری می خواهد خود یک فرد مسیحی را در پُست وزارت کشور بگمارد. با این حال، عون معتقد است که او در مقایسه با سعد الحریری برای انتخاب وزیر کشور از اولویت بیشتری برخوردار است.

روزنامه الجمهوریه در مطلب خود در خصوص تشکیل دولت آتی لبنان همچنین آورده است: سعد الحریری همچنین نمی خواهد انتخاب وزیر دادگستری را بر عهده میشل عون بگذارد. علت این مسأله هم آن است که حریری می ترسد در این صورت به پرونده های تعدادی از نزدیکانِ وی که در نهادها و مؤسسات دولتی مسئولیت داشته و یا دارند، رسیدگی شود.

این روزنامه لبنانی همچنین از تماس های مقامات فرانسوی با میشل عون و سعد الحریری پرده برداشته و اعلام کرد که مقامات ارشد فرانسه طی روزهای اخیر تماس های جداگانه ای را با میشل عون، سعد الحریری و جبران باسیل برقرار کرده و با آنها در خصوص تشکیل دولت آتی رایزنی کردند.

گفتنی است، رایزنی های سیاسی در لبنان برای تشکیل دولت جدید در حالی ادامه دارد که واشنگتن و پاریس همچنان قصد ندارند از مداخلات خود برای تأثیرگذاری بر فرایند تشکیل کابینه دست بکشند. تاکنون گزارش های متعددی در خصوص دخالت های خارجی در این زمینه منتشر شده است.

آمریکایی ها و فرانسوی‌ها به دنبال آن هستند که در روند کابینه و به ویژه در خصوص وزارتخانه‌های کلیدی نظیر اقتصاد، انرژی و … مشورت‌های جدی با آنها صورت پذیرد. به طور کلی، هدف اصلی از دخالت‌های خارجی در مسیر تشکیل کابینه جدید لبنان فراهم کردن زمینه جهت تشکیل دولتِ بدون حزب‌الله است.

سران واشنگتن و پاریس شروطی را برای سعد الحریری، نخست وزیر مکلف لبنان در راستای کنار گذاشتن حزب الله از کابینه تعیین کرده اند. علیرغم اینکه خودِ سعد الحریری نیز تمایل به تشکیل دولت بدون حزب الله را دارد اما تاکنون نتوانسته است به خواسته واشنگتن و پاریس جامه عمل بپوشاند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    از بازداشت در حجاز !!! ......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس