کد خبر 1156958
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
واکنش جامعه علمی و دانشگاهی به ترور دانشمند ایرانی

وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان میراث گرانبهای امام خمینی (ره) بعد از انقلاب به عنوان خاستگاه اصلی جوانان مبدل شد که شهید فخری زاده نماد این وحدت است.

به گزارش مشرق،  امروز  سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح و روز «وحدت حوزه و دانشگاه» است، روزی که به عنوان یکی دیگر از یادگارهای ارزشمند امام (ره) در راه تعالی کشور است، مسئله ای که به طور قطع همانند دیگر تدابیری که ایشان در راه جریان صحیح و اسلامی جامعه مطرح کردند، یکی از برکات وجود ایشان بوده و است.
 
از اهمیت این 2 حوزه همین بس که رهبر معظم انقلاب فرمودند "وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف و هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پیشاهنگ، جامعه الگو حرکت نمایند."
 
بدون تردید پیوند حوزه و دانشگاه باید در راستای نیازهای جامعه باشد، چراکه در پی آن نیروهای متعهد و متخصص پرورش خواهند یافت، افراد توانمندی که تحول و بالندگی فکری، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را در مسیر سبک زندگی اسلامی به بار خواهند آورد.
 
وحدت حوزه و دانشگاه هدایتگر علم بر اساس مبانی علمی
 
در همین راستا با مجتبی شجاعی، پژوهشگر و نویسنده گفت و گویی انجام شده است، که با بیان این که شهید مفتح، مجاهد خستگی ناپذیر و حامی تفکر وحدت حوزه و دانشگاه، با نثار خون خود در این راه گام های ارزنده ای برداشت، گفت: متاسفانه موضوع وحدت حوزه و دانشگاه با رویکردی احساسی دنبال شده است و فقط شعار آن را داده ایم،در حالی که با نگاهی علمی قابل دفاع است.
 
وی با اشاره به این که امام خمینی(ره)، وحدت حوزه و دانشگاه را بزرگترین نعمت و مژده نهضت اسلامی می‌دانستند، ادامه داد: با توجه به این مهم باید گفت که وحدت بین این 2 بخش، هدایت علم و گره خوردن تخصص‌ ها با مبانی دینی را به همراه خواهد داشت و در صورت تحقق باعث تربیت افراد متخصص و متعهد می شود.

شاه کلید شکوفایی فرهنگ اسلامی
 
به گفته این پژوهشگر، در صورتی می توانیم دانشگاهی صددرصد اسلامی داشته باشیم که ارتباط عمیق و عملی بین حوزه و دانشگاه ایجاد شود، به طور قطع این مهم در پیشرفت و تعالی کشور، شکوفایی فرهنگ اسلامی و تحقق مبانی علمی و فرهنگی تاثیرگذار و دشمن شکن است، بنابراین باید پژوهش های اسلامی در دانشگاه مورد توجه باشد و   حوزه های علمیه در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه تلاش کنند.
 
 وی با تاکید بر این که وحدت این 2 بخش مکمل تعالی رشد و بالندگی در همه عرصه های جامعه است، اذعان کرد: دشمن حیات خود را در شکاف ها می بیند و از وحدت و انسجام میان مسلمانان در هر بخشی هراس دارد که تعامل این 2 بخش بر اساس آنچه در مسیر انقلاب اسلامی طراحی شده است، نقشه های آن ها را نقش برآب خواهد کرد.
 
شجاعی با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه، خاستگاه اصلی نسل بعد از انقلاب و در راس آن میراثی گرانبها از رهبر کبیر انقلاب اسلامی است، اضافه کرد: نباید به سراغ راهی رفت که به اختلاف حوزه و دانشگاه منجر شود، چراکه گامی به سمت اضمحلال انقلاب گام خواهد بود و دشمن را به اهدافش نزدیک تر می کند، البته وحدت میان این دو حوزه استقلال فکری و هویت مستقل حوزه و دانشگاه را سلب و نفی نمی کند، چراکه در این موضوع تاکید بر تامین نیازهای بشری است.

خط بطلان غرب زدگی
 
وی با اشاره به این که غرب‌زدگی، تحجرگرایی و دین گریزی از تهدیدات جدایی بین حوزه و دانشگاه است، اما وحدت این 2 خط بطلانی بر این مسائل خواهد کشید، اذعان کرد:دشمن همواره از این وحدت هراس داشته و در راستای جدایی بین این 2 نهاد مهم همواره تلاش کرده است که خوشبختانه طی سال های اخیر اقدامات خوبی در راستای وحدت در سطوح مختلف از جمله مذاهب، اقوام و نهادها و ... انجام شده است.

این نویسنده با اشاره به شهادت شهید فخری زاده بیان کرد: این شهید بزرگوار نماد واقعی وحدت حوزه و دانشگاه بود، وی در واقع از مردانی بود که  به آنچه با خدا عهد بسته، صادقانه وفا کرد و در راه تعالی ایران اسلامی شجاعانه گام برداشت، به طور قطع تربیت چنین نیروهایی مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش هموار می کند.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 0
    عمامه به سرهای اصلاح طلب رو هم ببینید لطفا. تا کدوم حوزه منظور باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس