کد خبر 20094
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۶

استاد دانشگاه علم و صنعت ايران، جدايي مراکز دانشگاهي و حوزوي را محصول انديشه و تفکر غربي دانست و گفت: تفکيک دانشگاه ها و مراکز تعليم امور ديني از يکديگر در دنياي شرق و کشورهاي اسلامي از جمله ايران، جايگاهي ندارد.

 به گزارش مشرق، 'شجاع منظري' روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: سکولار کردن علم در غرب، به دنبال ضعف و عدم توفيق کليسا در پاسخگويي به نيازهاي علمي جوامع غربي به وجود آمد اما اين امر، به دليل توانايي دين اسلام در پاسخگويي به نيازهاي روز بشر، در جوامع اسلامي مصداق پيدا نمي کند.
به اعتقاد وي، علم بدون اعتقاد به مباني و باورهاي ديني(علم سکولار)، رايج در غرب، طبيعت را منهاي خداوند مي بيند و يک علم بيگانه از دين است درصورتيکه جهان بيني اسلامي، همه چيز را مخلوق و آيت خدا مي داند.
منظري با بيان اينکه در بينش حاکم بر جامعه ما، حوزه و دانشگاه، دو روي يک سکه هستند، اظهار داشت: در کشور ما محور اصلي مباحث دانشگاهي و حوزوي، ذات مقدس الهي است و در اين ديدگاه، هيچ ضرورتي براي تفکيک حوزه از دانشگاه وجود ندارد و اين دو نهاد علمي فرهنگي مي توانند مکمل، متمم و برطرف کننده نياز يکديگر باشند.
وي در تشريح راهکارهاي تقويت ارتباط حوزه و دانشگاه گفت: براي تقويت ارتباط موجود ميان اين دو نهاد، بايد در دانشگاه ها به تقويت فرهنگ اسلامي و آگاهي هاي معنوي بها داده شود و عناصر تاثيرگذار دانشگاهي که استادان و دانشجويان در راس آن قرار دارند معنويت و آگاهي از اسلام و قرآن را در دستور کار خود قرار دهند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه، تلاش حوزويان براي تبيين و توضيح بهتر و بيشتر مباني اعتقادي، حقوقي و اجتماعي اسلام از طريق بهره گيري از ابزارهاي نوين و جاذبه هاي تبليغاتي با همفکري دانشگاهيان را از ديگر راههاي گسترش ارتباط مراکز دانشگاهي و حوزوي برشمرد.
وي نقش دانشگاهيان و حوزويان را در به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي ايران، تاثيرگذار خواند و گفت: انقلاب ايران يک پديده کاملا فرهنگي بود و تضعيف ارتباط ميان حوزه و دانشگاه و احيانا تضاد و تقابل آنها ، نتيجه اي جز تضعيف انقلاب به دنبال نخواهد داشت.
هفته وحدت حوزه و دانشگاه از 27 آذرماه، همزمان با سالروز شهادت دکتر 'محمد مفتح' آغاز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس