آنتونی بلینکن - نمایه

بلینکن تصریحاً تصمیم دولت ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای با ایران را اشتباه می‌داند، اما تلویحاً اشاره می‌کند که اگر ایران بخواهد از توافق هسته‌ای خارج شود، ممکن است راهی جز جنگ باقی نماند.

سرویس جهان مشرق - آنتونی بلینکِن، چهره دموکرات شناخته‌شده سیاست خارجی آمریکا، یکی از معماران برجام در دولت اوباما و یکی از حامیان سرسخت مداخله نظامی آمریکا در سوریه، لیبی و یمن است. جو بایدن در نخستین روزهای نوامبر ۲۰۲۰ آنتونی بلینکن را به عنوان گزینه خود برای تصدی وزارت خارجه اعلام کرد. سابقه کاری بلینکن در دولت اوباما به خوبی نشان می‌دهد که مواضع دولت بایدن در قبال مسائلی همچون توافق‌نامه هسته‌ای با ایران و مداخلات نظامی آمریکا در منطقه، شباهت‌های زیادی با دولت اوباما خواهد داشت؛ هرچند اختلافات فاحشی هم به چشم می‌خورد که مرور سابقه و تجربه بلینکن در عرصه سیاست خارجی آمریکا، در دولت‌های دموکرات، آن‌ها را آشکار می‌سازد.

در همین‌باره بخوانید:

›› «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا کیست/ آیا آمریکای بایدن به برجام برمی‌گردد؟

›› «کامِلا هریس» نامزد معاون اولی بایدن کیست؟

آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن را باید صهیونیستی پایبند به اصول و گفتمان صهیونیستی در سیاست خارجی تلقی کرد. سابقه او نشان می‌دهد که وی همواره از مداخله نظامی و تهدید به استفاده از قوه قهریه به عنوان ابزاری برای تحمیل کردن خواسته‌های به‌ظاهر دیپلماتیک حمایت کرده است. وی صراحتاً و مکرراً بر بی‌فایده بودن دیپلماسیِ فاقد پشتوانه‌ی نظامی تأکید کرده و البته با گرفتن ژست مخصوص دموکرات‌ها، استفاده از گزینه نظامی را به عنوان گزینه نهایی و پس از ناکام ماندن تمام گزینه‌ها لازم‌الاجرا می‌داند. این الگو در عرصه سیاست خارجی در تمام مراحل تشکیل رژیم صهیونیستی توسط مقامات صهیونیست همواره اجرا شده و ریشه در تفکرات افرادی همچون داوید بن گوریون، گلدا مایر، اسحاق رابین و امثالهم دارد (جزئیات بیش‌تر).

در همین‌باره بخوانید:

›› «غده سرطانی اسرائیل»؛ رژیم صهیونیستی از فلسطین به کدام نقطه دنیا فرار خواهد کرد؟

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب حزب دموکرات بدون شک عامل اصلی رشد آنتونی بلینکن در سلسله‌مراتب ساختار سیاست خارجی آمریکا بوده و روابط بایدن با آنتونی و خانواده وی، یکی از علل اصلی قرار گرفتن وی در جایگاه کنونی است.

 

سخنرانی بلینکن پس از معرفی به عنوان نامزد تصدی وزارت خارجه [دانلود]

 

خانواده یهودی، والدین، دوران تحصیل و سفرهای اروپایی

آنتونی جان بلینکن (Antony John Blinken) در ۱۶ آوریل ۱۹۶۲ در نیویورک سیتی در یک خانواده یهودی ثروتمند متولد شد. مادر وی جودیث فرم (Judith Frehm) و دونالد مییر بلینکن (Donald M. Blinken) هر دو ریشه در خانواده‌های یهودی قدیمی نیویورک دارند.

دونالد بلینکن، [۱] پدر آنتونی، یکی از چهره‌های شناخته شده در عرصه بانک‌داری، آموزش، دیپلماسی و فعالیت‌های هنری است. وی مدیر و یکی از بنیان‌گذاران کمپانی سرمایه‌گذاری خصوصی واربرگ پینکوس [۲] (Warburg Pincus LLC) است که گستره سرمایه‌گذاری آن به جنوب شرق آسیا و هند نیز کشیده شده است؛ این کمپانی در بیش از ۸۸۰ کمپانی در ۴۰ کشور جهان بیش از ۷۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. دونالد از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۰ ریاست دانشگاه ایالتی نیویورک را برعهده داشت و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ به عنوان سفیر آمریکا در مجارستان مستقر شد. در سال ۱۹۷۰ دونالد از مادر آنتونی جدا شد و با ورا ایوانز، [۳] یکی از چهره‌های فعال هنری و بشردوست مجارستانی، ازدواج کرد.

 

(از راست) دونالد بلینکن، ورا ایوانز و دنیل موینیهان (سناتور دموکرات نیویورک) در میهمانی سفارت آمریکا در مجارستان

 جودیث فرم، مادر آنتونی با ساموئل پیزار [۴] ، وکیل و نویسنده‌ی آمریکایی-لهستانی ازدواج کرد که می‌گوید از نجات‌یافتگانِ اردوگاه‌های آشویتس و داخائو و ماجرای «هولوکاست» است. مادر آنتونی و ساموئل پیزار اولین بار در یکی از نمایشگاه‌های هنری دونالد بلینکن در نیویورک در ۱۹۶۸ یک‌دیگر را ملاقات کردند.

(از راست) دیوید کیلیون (سفیر دولت اوباما در یونسکو)، ایگر کیلیون (همسر دیوید)، جودیث فرم، ساموئل پیزار (در منزل سفیر در نیویورک)

 

در سال ۱۹۷۱ آنتونی بلینکن به همراه مادر مطلقه و همسر جدید مادرش ساموئل پیزار به پاریس در فرانسه نقل مکان کردند. در آن‌جا وی وارد مدرسه خصوصی و بسیار پرهزینه اکول جنین مانوئل [۵] شد. این مدرسه یکی از برترین دبیرستان‌های فرانسه است و فرزندان بسیاری از مقامات اروپایی در شعب مختلف این مدرسه در پاریس و لندن تحصیل می‌کنند.

تصویر بلینکن در کتاب سال ۱۹۸۰ مدرسه جنین امانوئل

وی در سال‌های زندگی خود در پاریس به شدت تحت تأثیر سخنان همسر مادر خود یعنی ساموئل پیزار قرار گرفته است و دائماً داستان‌های او را از اردوگاه‌های آشویتس و داخائو مرور کرده است؛ پیزار در این‌باره در یک مصاحبه چنین می‌گوید:

«[آنتونی] می‌خواست همه چیز را بداند. با تمام رویدادهای دوران جوانی من همذات‌پنداری می‌کرد و من فکر می‌کنم او را تحت تأثیر قرار دادم و بُعد و نگاه دیگری را نسبت به جهان به او بخشیدم و به او نشان دادم که چه اتفاقی افتاده است. لذا عجیب نیست که این روزها او نسبت به گازهای سمی در سوریه احساس نگرانی کند، چراکه ناخودآگاه به یاد گاز سمی‌ای می‌افتد که کل خانواده مرا از میان برد [۶]

شکی نیست که رویکردهای آتی وی در قبال اسرائیل و مسائل مهم منطقه خاورمیانه، از جمله سوریه، لیبی، عراق، ایران و... به‌شدت تحت تأثیر این آموزه‌های صهیونیستی است. همان‌طور که در ادامه خواهیم دید، وی در حمایت از ایده‌های صهیونیستی با اتکا بر توان نظامی، سیاسی و مالی آمریکا بسیار سرسختانه و قاطع موضع می‌گیرد و برای دفع خطرات احتمالی ایران علیه صهیونیست‌ها به حضور پررنگ نظامی آمریکا در سوریه معتقد است و مکرراً از عدم پایبندی اوباما به خطوط قرمزی که مطرح کرد، اظهار پشیمانی می‌کند.

(از راست) ایوان رایان (همسر آنتونی)، آنتونی بلینکن، جودیث مادر آنتونی، ساموئل پیزار، لی پیزار دختر ساموئل

زندگی در پاریس آنتونی را به سینما و فیلم‌سازی علاقه‌مند کرد و لذا پس از بازگشت به آمریکا مدرک کارشناسی هنر را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. وی همزمان به مسائل سیاسی علاقه‌مند شد و در زمان تحصیل در رشته مطالعات سیاسی در دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۸۴ به عنوان دستیار به ارول لوئیس [۷] ، خبرنگار سیاسی سرشناس نیویورکی، کمک می‌کرد. در سال ۱۹۸۷ وی پایان‌نامه مقطع ارشد خود را با عنوان «متحد در برابر متحد: آمریکا، اروپا و بحران خط لوله نفتی صربستان» دفاع و منتشر کرد. سپس وارد دانشکده حقوق کلمبیا شد و در مقطع کارشناسی از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد. وی برای مدتی در سال ۱۹۸۷ در دفاتر کمپانی حقوقی راجرزاندولز [۸] در نیویورک به فعالیت حقوقی مشغول شد و سپس به پاریس سفر کرد و برای مدت کوتاهی در این شهر فعالیت‌های حقوقی خود را ادامه داد.

تمایل او به تقویت همه‌جانبه روابط با کشورهای اروپایی و تسلط به زبان فرانسوی، ریشه در روزهایی دارد که وی به عنوان دانش‌آموز و دانشجو و کارورز حقوقی در اروپا سپری کرد. بلینکن در سال ۲۰۱۶ در رابطه با ائتلاف با شرکای اروپایی چنین گفت: «راحت بگوییم، جهان زمانی برای مردم آمریکا امن‌تر است که دوستان، شرکا و متحدینی داشته باشیم.» او اقدام دولت ترامپ در خروج نیروهای آمریکایی از آلمان را «احمقانه» توصیف کرد و گفت این اقدام به مثابه «یک باخت استراتژیک است که ناتو را تضعیف کرده و به ولادیمیر پوتین کمک می‌کند و این کار به آلمان که مهم‌ترین متحد ما در اروپاست، لطمه می‌زند.» در مجموع اولویت‌های وی در عرصه سیاست خارجی او را به محبوب‌ترین چهره برای تصدی وزارت خارجه از نظر اروپایی‌ها تبدیل کرده است تا جایی که او را «وزیر خارجه رؤیایی اروپایی‌ها در آمریکا [۹] » می‌خوانند.

پس از سپری کردن چند سال دیگر در پاریس وی به عنوان یکی از حامیان جدی و سرسخت حزب دموکرات به آمریکا بازگشت و به پدرش کمک کرد تا برای مایکل دوکاکیس [۱۰] ، نامزد حزب دموکرات، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۹۸۸ منابع مالی فراهم آورد [۱۱] .

 

ازدواج با ایوان رایان

آنتونی بلینکن ۳۹ ساله در سال ۲۰۰۲ با همکار ۳۰ ساله خود یعنی ایوان رایان [۱۲] ایرلندی‌الاصل از یک خانواده کاتولیک ازدواج کرد. وی در مورد ازدواج خود با رایان چنین می‌گوید: «از آن ۴۰ میلیون نفری که به بیل کلینتون رأی دادند بسیار سپاسگزارم؛ چراکه اگر آن‌ها چنین نمی‌کردند من هرگز ایوان را در کاخ سفید ملاقات نمی‌کردم [۱۳] .»

ایوان رایان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به عنوان دستیار وزیر آموزش و امور فرهنگی فعالیت کرد. وی پیش از آن دستیار امور بین‌دولتی و رابط عمومی جو بایدن، معاون اول اوباما، بود. ایوان رایان در سال ۱۹۹۵ «دستیار ویژه» رئیس ستاد هیلاری کلینتون، بانوی اول وقت، بود و مدتی به عنوان مدیر ارشد تنظیم متون سخنرانی بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت، نیز فعالیت کرد.

(از راست) پائول بگالا (مشاور بیل کلینتون)، ایوان رایان، آنتونی بلینکن

 

سرآغاز ایفای نقش در کاخ سفید

بلینکن در بیش از دو دهه در دو دولت کلینتون و جورج بوش پسر مناصب مهمی در عرصه سیاست خارجی آمریکا داشت. وی از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ یکی از اعضای ستادی شورای امنیت ملی بود. از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ دستیار ویژه رئیس‌جمهور و مدیر ارشد برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیر ارشد تنظیم سخنرانی در شورای امنیت ملی بود. از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور و مدیر ارشد امور اروپا و کانادا خدمت کرد. تمرکز کاری بلینکن در این دوره روی مسائل امنیتی بوده و البته هماهنگی اتخاذ موضع دولت آمریکا در قبال مسائلی همانند جنگ در عراق و افغانستان برعهده افرادی همچون او بوده است. لذا به خوبی می‌توان مواضع کنونی او را در قبال حضور پررنگ نظامی آمریکا در سوریه تفسیر کرد. او در سال ۲۰۰۳ از جمله حامیان جدی حمله آمریکا به عراق بود و در مجلس سنا به سختی از این استراتژی حمایت کرد.

آنتونی بلینکن (چپ) در حال هماهنگ‌سازی پاسخ‌های کلینتون در کنفرانس مطبوعاتی

در سال ۲۰۰۲ بلینکن به عنوان مدیر ستاد کمیته روابط خارجی سنا انتخاب شد و تا سال ۲۰۰۸ این سمت را برعهده داشت. وی همچنین در همین بازه زمانی به عنوان کارشناس در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل مشغول به کار بود. در سال ۲۰۰۸ وارد تیم کمپین ریاست‌جمهوری جو بایدن شد و به عنوان یکی از اعضای ارشد تیم گذار ریاست‌جمهوری اوباما-بایدن انتخاب شد.

 

حمایت از مداخله نظامی در سوریه، لیبی، یمن

از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ بلینکن به عنوان جانشین دستیار رئیس‌جمهور و مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور، ایفای نقش کرد. در این سمت وی تأثیر عمده‌ای بر سیاست‌گذاری‌های آمریکا در قبال افغانستان، پاکستان و برنامه ‌هسته‌ای ایران داشت [۱۴] .

در ۷ نوامبر ۲۰۱۴ رئیس‌جمهور اوباما اعلام کرد که بلینکن را به عنوان جانشین وزیر امور خارجه انتخاب می‌کند و او را جایگزین ویلیام جوزف بارنز [۱۵] خواهد کرد که واپسین روزهای خود را پیش از بازنشستگی سپری می‌کرد. در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ بلینکن به عنوان جانشین وزیر امور خارجه توانست رأی اعتماد مجلس سنا را دریافت کند [۱۶] .

بلینکن در حال امضای حکم جانشینی معاون وزیر امور خارجه دولت اوباما در سال ۲۰۱۴

 

در مورد تصمیم اوباما برای کشتن اسامه بن‌لادن در سال ۲۰۱۱ بلینکن چنین اظهارنظر کرده است: «هرگز پیش از این ندیده بودم که یک رهبر تصمیمی این‌چنین شجاعانه‌ اتخاذ کند.» در سال ۲۰۱۳ در منابع متعدد از او به عنوان یکی از عوامل اصلی تنظیم پیش‌نویس سیاست آمریکا در قبال سوریه یاد کردند.

نشست مقامات ارشد دولت اوباما، از جمله بلینکن (که با بیضی سفید مشخص شده)، در «اتاق وضعیت» در کاخ سفید همزمان با عملیات قتل اسامه بن‌لادن

 

وی از حامیان جدی مداخله نظامی سال ۲۰۱۱ آمریکا در لیبی بود و برای تأمین تسلیحات برای گروه‌های مختلف شورشی در سوریه، اقدامات بسیاری ترتیب داد [۱۷] .

مداخله ائتلاف عربی به رهبری عربستان یکی از نکات تمرکز بلینکن در کاخ سفید بوده است. وی در این‌باره چنین می‌گوید: «در بخشی از تلاش‌هایمان برای حمایت از ائتلاف عربی، محموله‌های تسلیحاتی لازم را تحویل دادم، اشتراک‌گذاری اطلاعاتی خود را تقویت کردیم و یک هسته هماهنگی مشترک در مرکز عملیاتی سعودی ایجاد نمودیم.» وی از جمله حامیان سیاست دولت ترامپ در قبال ائتلاف بود، البته پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و انتخاب شدن به عنوان گزینه وزیر خارجه توسط بایدن، اندکی از این موضع خود عقب نشست و مدعی شد که سیاست حمایت تسلیحاتی از سعودی بدون تغییر در برخی سیاست‌های جنگی این کشور در یمن، کار نادرستی است. [۱۸]

 

حمایت بی‌چون‌وچرا از رژیم صهیونیستی

بلینکن در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ بایدن به عنوان مشاور سیاست خارجی ایفای نقش کرد. در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰، بلینکن گفت که بایدن «کمک نظامی به اسرائیل را به اموری همچون الحاق یا دیگر تصمیمات دولت اسرائیل که احتمالاً با آن‌ها اختلاف داریم، مشروط و مقید نخواهد کرد [۱۹] .» صراحت در حمایت بی‌قیدوشرط از صهیونیست‌ها در موضع بلینکن در قبال توافق‌نامه آبراهامز و عادی‌سازی روابط میان اسرائیل، امارات و بحرین نیز آشکار شد [۲۰] .

دیدار آنتونی بلینکن (چپ) با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

کمیته یهودیان آمریکا (AJC) نیز از انتخاب بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه دولت بایدن حمایت کرد. دیوید هریس [۲۱] ، رئیس کمیته یهودیان آمریکا در این‌باره چنین گفت: «عمق و گستره تجربه تونی بلینکن برای اجرای سیاست خارجی آمریکا در دولت پرزیدنت بایدن کفایت لازم را دارد. او فوراً تمام مسائلی را که موجب نگرانی جامعه یهودی است درک و موضع خود را اعلام کرده است: حمایت کامل از روابط آمریکا و اسرائیل، گسترش حلقه صلح اعراب با اسرائیل، جنگ علیه تفکرات ضدصهیونیستی در سراسر جهان و مقابله با خطرات ایران و نیروهای نیابتی آن [۲۲]

سخنرانی بلینکن در نشست کمیته یهودیان آمریکا

 

در سخنرانی در ژوئن ۲۰۲۰ بلینکن حمایت رئیس‌جمهور منتخب از اسرائیل را تأیید و بر مخالفت با احساسات ضدصهیونیستی در سراسر جهان تأکید کرد. او اعلام کرد:

شما می‌توانید روی جو بایدن به عنوان کسی حساب کنید که به اسرائیل اطمینان خواهد داد که همواره حق دفاع از خود را دارد، به روابط دوجانبه سنتی و حمایت آمریکا از اسرائیل احترام می‌گذارد و هرگز آینده اسرائیل را به عنوان یک دولت یهودی و دموکراتیک به خطر نمی‌اندازد. جو بایدن با تمام توان در برابر جنبش ضدصهیونیستی ایستادگی خواهد کرد و آن را همواره محکوم می‌کند [۲۳] .

در همین‌باره بخوانید:

›› نتیجه «معامله قرن» ترامپ: اهانت بولدوزر صهیونیست‌ها به پیکر شهید فلسطینی

موضع در قبال سوریه

با توجه به این سابقه ذهنی به خوبی می‌توان موضع او را نسبت به سوریه درک کرد و حمایت سرسختانه او را از مداخله آمریکا در سوریه توجیه نمود. او به شدت معتقد است که استفاده از قدرت نظامی همواره می‌تواند یک دیپلماسی موفق را به ارمغان آورد. وی در زمانی که به عنوان مشاور امنیت ملی جو بایدن، در دولت اوباما خدمت می‌کرد چنین گفت: «دیپلماسی باید با بازدارندگی تکمیل شود. استفاده از قوه قهریه می‌تواند دیپلماسی کارآمد را به دنبال داشته باشد. در سوریه با دوری از مداخله بیش از حد باید از پدید آمدن یک عراق دیگر جلوگیری کنیم و البته نباید دچار اشتباه عکس، یعنی عدم مداخله یا مداخله خیلی کم، شویم.» او از این‌که اوباما به خط قرمز «استفاده از گازهای سمی» پایبند نماند اظهار «ندامت فراوان [۲۴] » می‌کند و معتقد است که بدون شک آمریکا باید حضور نظامی خود را در سوریه تقویت کند.

 

بخشی از مواضع بلینکن درباره سوریه [دانلود]

 

جنگ با ایران قطعاً محتمل است

بلینکن یکی از اعضای کلیدی سیاست‌گذاری دولت اوباما در قبال ایران بود. به عبارتی می‌توان او را یکی از معماران برجام دانست. پس از انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه رئیس‌جمهور منتخب، وی در مواضع و تریبون‌های مختلف اعلام کرده است که خروج دولت ترامپ از توافق‌نامه هسته‌ای با ایران یک اشتباه بزرگ بوده و بدون شک یکی از دلایل افزایش تنش میان ایران و آمریکا همین اقدام «نابخردانه» بوده است.

بلینکن مکرراً از برجام به عنوان بهترین گزینه ممکن و جایگزین گزینه جنگ با ایران حمایت کرده است و همچنان بر این موضع تأکید می‌کند. اما آن‌چه که در گفتار وی باید به آن دقت داشت این است که وی همچنان بر احتمال جنگ با ایران اصرار دارد و گزینه جنگ را به سبک دولت دموکرات اوباما به عنوان اهرم فشار مطرح می‌کند.

در گفت‌وگوی زیر با خبرگزاری فرانس۲۴ در ۲۰ می ۲۰۱۹ وی صراحتاً از واقعی بودن جنگ با ایران سخن می‌گوید و تأکید می‌کند اگر تصمیم درستی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران و دیگر چالش‌های ناشی از رفتار ایران در منطقه گرفته نشود، جنگ با ایران قطعی خواهد بود.

 

بخشی از مواضع بلینکن درباره ایران [دانلود]


[۱] Donald M. Blinken Link

[۲] Warburg Pincus Link

[۳] Vera Evans

[۴] Samuel Pisar

[۵] École Jeannine Manuel

[۶] Antony Blinken Height, Age, Wife, Children, Family, Biography & More Link

[۷] Errol Louis

[۸] Rogers & Wells

[۹] Tony Blinken Is Europe’s Dream U.S. Secretary Of State Link

[۱۰] Michael Dukakis

[۱۱] Antony Blinken steps into the spotlight with Obama administration role Link

[۱۲] Evan Ryan

[۱۳] Ryan-Blinken Wedding Link

[۱۴] Senate Confirms Antony “Tony” Blinken ’۸۸ as Deputy Secretary of State Link

[۱۵] William Joseph Burns

[۱۶] Blinken confirmed by Senate as Kerry's deputy at State Link

[۱۷] Antony Blinken steps into the spotlight with Obama administration role Link

[۱۸] Biden poised to nominate Antony Blinken as secretary of state Link

[۱۹] Former Obama Officials Help Silicon Valley Pitch the Pentagon for Lucrative Defense Contracts Link

[۲۰] Progressives Slam Biden’s Foreign Policy Team Link

[۲۱] David Harris

[۲۲] AJC Welcomes Nomination of Antony Blinken as Incoming U.S. Secretary of State Link

[۲۳] منبع شماره ۲۲

[۲۴] Biden’s new secretary of state ready to take on the Middle East Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • US ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    24 4
    اگر با این تفکر شبیه پامپو وارد میدان شوی!دچار همان سرنوشت ترامپ و پامپو خواهی شد
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      22 3
      سرنوشت بدی در انتظار ترامپ و پمپئو است جرمشان دستور و مشارکت در شهید کردن سردار قاسم سلیمانی
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      3 1
      سگ زرد برادر شغاله
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    19 5
    مرگ بر آمریکا
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      18 3
      مرگ بر اسرائیل و دوستانش در ایران
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    14 4
    دو گروه حاضر در آمریکا بر سر ایران اتفاق نظر دارند پس به غربزده های اصلاح طلب میگم دست از دوستی با آمریکا و اسرائیل بردارید
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      9 2
      الان روسیه دوست اسراییل نیست؟
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      24 1
      روسیه دشمن ایران نیست ولی آمریکا هست!!
  • مصطفی IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    10 5
    سگ کی باشه که ایران رو تهدید به مرگ میکنه
  • مصطفی IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    5 3
    سگ کی باشه که ایران رو تهدید به جنگ میکنه....
  • US ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    9 3
    ما از جنگ نمیترسیم و از ترس جنگ باج نمیدیم.
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      2 1
      آروم نمی گیریم
  • امیر IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 8
    یه توافق شد بله درسته ترامپ ازش خارج شد ولی اگه ما خارج بشیم ازش, یک سند محکومیت قطعی ما در مجامع جهانی است این توافق تصمیم نظاام بوده ونه تحمیل خواسته یک جریان روحانی
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      5 3
      برو جلو عامو! پس چرا تقدیر نامه ها و سکه هاشو دادن به ظریف و اینا؟ تصمیم نظام بوده با شرط و شروط، نه با حماقتی که اینها کردن!!
  • حسن IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 5
    هنوز بایدن نیامده، توپخانه امریکاستیزان بکار افتاده!
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      7 3
      هنوز بایدن نیومده دستمال‌های اصلاحاتچیا بکار افتاده!!! خخخخخخخ
  • مهرناز IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    2 1
    امریکائی هائی به مقامات بالای کشور امریکا دست پیدا می کنند " که تفکر صیهونیستی وحامی اسرائیل باشند " غیر از این حالت " امکانی برای پیشرفت در سطوح بالای مقامی " چه در حزب دموکرات و یا جمهوری خواه " برای هیچ امریکائی وجود نخواهد داشت.
  • US ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    7 2
    بهش بگین، اگه روزی رسید که فکر کردین خیلی شاخی، فیلم های پهپاد های حزب الله از مانور اسرائیل رو با خودت مرور کن، حزب الله انگشت کوچیکه ایرانه، ببین دیگه با کی طرفی
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    4 6
    یک عکس دو نفره از بلینکن و نتانیاهو می گذاری ( و زیر عکس معرفی می کنی!!!) و به خاطر داشتن تبار یهودی میگی طرف صهیونیسته ؟ برنی سندرز هم یهودیه . چه کسی مثل اون علیه اسراییل موضع می گیره؟ کل مقاله ای که نوشتی فقط برای القا مطلوبات خود شما به خوانده است و بس.
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      2 2
      دقیقا. دوستان مشرق یادشون رفته اکثر یهودی های ساکن اسراییل روسی تبار هستند
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      3 2
      آره دیگه تو آمریکا سیاستمدار قحطه که با وجود اینکه يهوديها حتی یک درصد جمعیت آمریکا نیستن ولی 50-60 درصد سیاستمدارای آمریکا رو تشکیل میدن و کابینهٔ بایدن جونتون هم اکثرشون یهودی و در این مورد حتمأ صهیونیست هستند!! یه آمریکایی یهودی میتونه صهیونیست نباشه ولی یک سیاستمدار رده بالای یهودی آمریکایی حتمأ صهیونیست هست وگرنه به این رده های بالا نمیرسید! روس تبار هم با روس فرق داره!! ولی کلی سعی کردی نوک پیکان این مقاله رو از سمت صهیونیست‌ها بسمت روسها تغییر بدی نشد، همه فهمیدن!!!
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    8 2
    هند و پاکستان ب بمب هسته ای دست یافتند، امریکا انها را تحریم و تهدید کرد، اتفاقی نیفتاد. کره شمالی تحریم و تهدید شد ب بمب هیدروژنی مجهز شد و حمله ای هم صورت نگرفت. بله همه مشقت کشیدند و بالاخره موفق شدند.
  • LB ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    2 2
    به ساده لوحانی که فکر می کنند با آمدن بایدن اوضاع عوض می شود، بگویید آینده ای بدتر از زمان ترامپ خواهیم داشت.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    1 2
    سگ زرد برادر شغاله
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    4 0
    انتظار داشتید سوابق بسیجی فعال داشته باشه؟ خوب معلومه که صهیونیسته
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      1 0
      خخخخخخخخخ
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      0 1
      نه انتظار داشتیم کابینه بایدن یکم با کابینه نتانیابو فرق داشته باشه و دوتا آمریکایی مسیحی هم زبون بایدن لال توش باشن!!! خخخخخخخخ
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    7 0
    همه دنیا میدونن آمریکا برده صهیونیستهاست
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      3 2
      تصحیح میکنم، همهٔ دنیا بجز اصلاحاتچیا!!
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    5 3
    هم‌چنین سران کشورهای بزدل عرب منطقه،برده وغلام حلقه بگوش صهیونیستها ست.
  • DE ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 2
    مقاله بسیار جالب و آموزنده ای است.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 1
    بارها مقامات ارشد امريكايى دشمنان خود را معرفى كرده اند چين روسيه وجبهه مقاوت وانرا درحه بندى وحل انرا اولويت بندى هم كرده اند كابينه درشرف استقرار دركاخ سفيد جهت مقابله بامشكل سوم كه جبهه مقاومت است ونه حل مشكل چين وروسيه افراد انتخابى بايدن مبين اين واقعيت است انها قصد برگشتن به برجام راندارند ميخواهند درعالم خيال جبهه مقاوت را ازمعادلات منطقه حذف كنند
  • شکری حیدری IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    سگ زرد برادر شعال است باید انتقام شهیدان سردار سلیمانی وفخری زاده راکرفت
  • پیروزه IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    2 1
    تو کی هیتی که دم از جنگ با ایران بزنی مگر جنگ بچه بازی ....اگر جنگی بشه بدان کاخ ارزو های استهمار نابو د میشه و بزرگی مردم ایران را می بینی و همچنین نابودی اسراییل ....لفکر کردی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس