آنتونی بلینکن نمایه

انتخاب آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه پیشنهادی دولت آتی آمریکا، لزوم شناخت رویکردهای وی در زمینه مسائل بین المللی را ضروری می کند.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن» که در کابینه «باراک اوباما»، رییس جمهور پیشین آمریکا عهده دار سمت‌هایی بود، از سوی «جو بایدن» به عنوان وزیر خارجه آینده این کشور معرفی شد.

به گزارش «ایندیپندنت و نیویورک تایمز»، پس از گمانه زنی رسانه‌های آمریکایی در مورد انتخاب «آنتونی بلینکن»، به عنوان وزیر خارجه کابینه بایدن، این خبر در نهایت توسط تیم رییس جمهور آتی آمریکا تایید شد.

به زعم منتقدان، وی اگرچه برخلاف «مایک پمپئو»، سلف خود در دستگاه دیپلماسی آمریکا، با لحنی آرام و سخنورانه صحبت می‌کند، اما از سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا که عامل تحریک روسیه و چین است، دفاع می‌کند.

حمایت وی از حمله سال ۱۹۹۰ آمریکا به «پاناما» برای دستگیری رییس جمهور این کشور، از دیدگاه منتقدان بلینکن، حمایت آشکار از نقض واضح قوانین بین المللی است.

سابقه بلینکن

بلینکن ۵۸ ساله که اولین وزیر خارجه آمریکای دارای فرزندان خردسال است، بیش از ۲۵ سال در سمت‌های مختلف وزارت خارجه آمریکا مشغول به کار بوده است.

البته ۲۰ سال از این سابقه، در قالب معاونت رییس کمیته روابط خارجی سنا و ... در کنار بایدن گذشته است.

وی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در کابینه «باراک اوباما»، معاون مشاور امنیت ملی بود و از سال ۲۰۱۵ تا پایان دوره ریاست جمهوری وی در سمت معاون وزیر خارجه فعالیت کرد.

رویکردهای بلینکن

کره شمالی: آنتونی بلینکن از منتقدان جدی رویکرد دولت «دونالد ترامپ» در مورد کره شمالی است.

وی در جریان مبارزات انتخاباتی بایدن، بارها مخالفت خود را با سیاست خارجی دولت ترامپ در قبال «پیونگ یانگ» اعلام و روند مذکور را مشروعیت بخشی به رییس کره شمالی خواند.

بلینکن در این زمینه برخلاف ترامپ، خواهان دستیابی به توافق‌های کوچک‌تر با کره شمالی در مراحل مختلف برای رسیدن به توافق بزرگ‌تر است.

ادامه همکاری با متحدانی مانند کره جنوبی و ژاپن و تداوم فشار بر چین به منظور متقاعد کردن کره شمالی برای بازگشت به میز مذاکره، استراتژی وی در شبه جزیره کره است.

روابط بین الملل: از بلینکن مدعی دفاع از اتحاد جهانی و به اصطلاح نگران در مورد حقوق بشر، به عنوان فردی یاد می‌شود که می‌تواند، اعتبار از دست رفته و خدشه دار شده آمریکا در زمینه سیاست خارجی را پس از چهار سال در قدرت بودن ترامپ و رویکرد تهاجمی ملی گرایانه اش، ترمیم کند.

به زعم بلینکن، سیاست «اول آمریکا» ترامپ، تنها به انزوای این کشور و ایجاد فرصت و خلاء برای دشمنان آمریکا منتهی و منتج شد.

پیمان‌ها و معاهدات بین المللی: براساس گزارش ها، اولویت بلینکن، احیای تعریف «متحد قابل اعتماد» برای آمریکا در سطح جهان از طریق پیوستن مجدد به توافق‌ها و نهادهای جهانی است.

از جمله توافق‌ها و نهادهایی که بلینکن قصد دارد مجددا واشنگتن را وارد آنها کند، توافق اقلیمی پاریس، توافق هسته‌ای و سازمان بهداشت جهانی هستند.

وی در ماه جولای در نشستی در موسسه «هادسون» گفته بود «مشکلات بزرگی در جهان وجود دارند که حتی کشوری مانند آمریکا هم نمی‌تواند به تنهایی از پس آنها بربیاید.»

ایران: وی مدافع بازگشت آمریکا به برجام، به عنوان توافقی است که خود در امضای آن نقش داشته است.

بلینکن در سال‌های پس از امضای برجام، همواره از تصمیم دولت اوباما در این مورد دفاع کرد.

چین: براساس بررسی اظهارنظرهای بلینکن، رویکرد وی در قبال چین به جای مجبور کردن کشورها برای انتخاب میان ۲ اقتصاد برتر جهان، رقابت با پکن از طریق تقویت تلاش‌های چندجانبه برای ارتقای تجارت خواهد بود.

این رویکرد می‌تواند به معنای صرف زمان بیشتر در مسیر دیپلماسی برای برقراری روابط قوی‌تر با هند و سراسر اقیانوس آرام باشد؛ جایی که اخیرا ۱۴ کشور، بزرگ‌ترین قرارداد تجارت آزاد را با چین امضا کردند.

ضمن اینکه به معنی تلاش برای تعمیق تعامل‌ها با آفریقا، منطقه‌ای که چین سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای در زمینه فناوری و زیرساخت کرده، باشد.

اروپا: قاره سبز به زعم بلینکن، «به عنوان شریکی که نه آخرین چاره بلکه اولین گزینه برای بحث در مورد چالش‌های جهانی است»، مطرح است.

روسیه: بلینکن به عنوان معمار تحریم‌های آمریکا علیه روسیه پس از ماجرای شبه جزیره «کریمه» تنها ۱۵ روز برای تمدید توافقنامه مهم کنترل تسلیحات با روسیه که ترامپ از آن به بهانه لزوم مشمول شدن چین، اجتناب کرده، فرصت دارد.

وی اخیرا ضمن تاکید بر لزوم وارد شدن چین در این توافق، گفت «ما با تمدید توافق مذکور، روند کنترل تسلیحات را دنبال می‌کنیم و پس از آن به دنبال وارد کردن چین به این توافق خواهیم بود.»

بلینکن تاکنون انتقاداتی را متوجه روسیه در مورد همکاری با چین برای اعمال فشار بر آمریکا، انتخابات ۲۰۱۶ و ... کرده است.

وی بر این باور است که تضعیف سیاسی روسیه در جامعه جهانی و منزوی کردن آن از نظر سیاسی، باعث کاهش قدرت این کشور می‌شود.

غرب آسیا: بلینکن از حامیان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ و طرح تجزیه این کشور به سه منطقه خودمختار، در دوران فعالیت خود در دولت اوباما، نقش گسترده‌ای در سیاست خارجی آمریکا در غرب آسیا داشت.

رژیم صهیونیستی: بلینکن از منتقدان اقدام دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی بود و آن را تصمیمی یکجانبه خواند.

البته وی تاکید دارد که قدس اشغالی، مرکز رژیم صهیونیستی بوده و خواهد ماند.

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بلینکن

به نظر می‌رسد مهم‌ترین چالش‌های بلینکن در سمت جدیدش، تعریف مجدد روابط با ظاهرا دوستانی مانند عربستان، ترکیه، مصر و رژیم صهیونیستی باشد که در دوره ترامپ، دسترسی ویژه‌ای به کاخ سفید داشتند.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    5 5
    چقدر آدم خوبیه!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    4 1
    چرا فکر میکنید در سیاستهای خارجی و داخلی یک دولت ، میل و نظر یک شخص ، میتواند مستقل از حزب و حتی رویکرد کشورش باشد ؟!
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    2 5
    خداییش برگردید به برجام. اوضاع مالی خیلی خرابه. شاید یه کمی اوضاع بهتر شد. حداقل یه کمی نفس بکشیم.
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    5 3
    خر همان خر است فقط پالانش عوض شده!
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    1 0
    به همین خیال باش
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    2 4
    هر چی باشه از این پمپ آب حرام زاده بهتر هست . خیلی کینه ایرانی داره و داشت . تا آخرین لحظه هم تلاشهای ضد ایرانی خود را ترک نکرد .
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    2 1
    سر این قبر گریه نکنید مرده توش نیست
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    3 3
    هیچ کس در آمریکا به قدرت نمیرسه مگر به اجازه آیپک صهیونیستها
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      3 3
      توهم توطئه مثل خوره افتاده به جونت داره وجودتو میخوره
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    4 3
    امضای کری تضمین است حالا خواهید دید.
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    1 1
    امریکا مشکلش را تنها با ایران نمیتواند حل کند
  • باران IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    0 1
    اگه بازگشتی باشه ب برجام ک نخواهد شد ولی ایران میتونه اینطوری زمان بخره و این بار ایران باید اونا رو بدوونه و همزمان ب پیشرفتهای هسته ی و موشکی ش ادامه بده یعنی باید کشورای طرف برجام خسارات وارده چندین سال ب ایران و جبران کنن حتی میشه ب موضوعات دیگری هم وارد شد خسارات وارده از طرف تروریست های مورد حمایتش به ایران و خسارات وارده ترانزیت مواد مخدر ب ایران و خیلی موضوعات دیگه مانند 8 سال جنگ تحمیلی و مجروحان شیمیایی و الخصوص محاکمه امریکا برای شهادت سردارمون نباید ایران کوتاه بیاد ضمن اینکه از برجام باید قطع امید کرد تاریخ نشون داده اینا از ایران و ایرانیان ب عنوان یک خدمتکار بهره برداری کردند قتل عام ایرانیان توسط اینا چ مستقیم چ غیر مستقیم
  • رضا IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    از این امام زاده هم انتظار شفا نداشته باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس