کد خبر 1134856
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
واکنش‌ها به سازش خائنانه سودان با رژیم صهیونیستی - کراپ‌شده

در پی اعلام توافق سودان و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط، احزاب سودانی به آن واکنش نشان داده و تظاهراتی مردمی هم در مخالفت با این اقدام در خارطوم برگزار شد .

به گزارش مشرق، بعد از سفر اخیر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا بعد از چندین سال به خارطوم و اخبار مطرح شده مبنی بر موافقت سودان برای عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی و پس از توافق سازش اخیر امارات عربی متحده و بحرین با این رژیم، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در توئیتی اعلام کرد که دولت جدید سودان با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان تروریسم موافقت کرده و کاخ سفید نیز روز جمعه دوم آبان ماه به نقل از رئیس جمهور آمریکا از توافق رژیم صهیونیستی و سودان برای عادی سازی روابط خبر داد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای در این خصوص عنوان کرد: پیوستن کشور دیگری به توافق ابراهیم، گام بزرگ مهمی به سوی تحقق صلح در خاورمیانه به شمار می‌آید.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ترامپ، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر دولت انتقالی سودان و «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان تماس چهارجانبه‌ای درباره سازش بین خارطوم و تل‌آویو داشتند.

همچنین در بیانیه مشترک رژیم صهیونیستی، سودان و آمریکا درباره برقراری روابط اقتصادی و تجاری بین خارطوم و تل‌آویو توافق حاصل شد.

در این بیانیه آمده است که واشنگتن گام‌هایی را برای حفظ حق حاکمیت سودان و همکاری با دیگر شرکا برای کاهش بدهی‌های سودان برخواهد داشت.

در پی اعلام عادی‌سازی روابط بین خارطوم و تل‌آویو، «ایلی کوهن» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی از سفر قریب‌الوقوع یک هیأت سودانی به فلسطین اشغالی خبر داد و گفت که پس از آن او نیز در رأس یک هیأت به خارطوم خواهد رفت.

وزارت خارجه آمریکا هم روز شنبه سوم آبان ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۸۱ میلیون دلار به کمک برای مقابله با بحران انسانی به سودان کمک می‌کند.این کمک در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا از این کشور ۳۳۵ میلیون دلار بابت غرامت ادعایی به قربانیان و خانواده‌های تروریسم دریافت کرده بود. در واقع پرداخت این غرامت یکی از پیش شرط‌های آمریکا برای خارج کردن نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم بوده است.

از سوی دیگر سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که سودان با این موضوع که حزب‌الله لبنان را جنبشی تروریستی اعلام کند، موافقت کرده است.

*قول کمک به بهبود وضعیت اقتصادی سودان

وزارت خارجه سودان نیز روز یکشنبه چهارم آبان ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که خارطوم و تل آویو بر سر آن‌چه «حمایت از صلح در منطقه» نامیده شده، توافق کرده‌اند و خارطوم همواره حامی صلح و آزادی و عدالت است. در این بیانیه آمده بود که دولت آمریکا تعهد داده که با همکاری شرکای خود از میزان بدهی‌های سودان بکاهد و رژیم تل آویو نیز قول داده است در زمینه امنیت غذایی به سودان کمک کند.

وزارت خارجه سودان همچنین اعلام کرد که پارلمان انتقالی این کشور درباره قبول یا رد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تصمیم گیری خواهد کرد.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از دو روز از توافق این رژیم با سودان بر سر عادی‌سازی روابط گفت که تل‌آویو برای خارطوم آرد فرستاده است.

او روز یکشنبه گفت: «ما به دنبال صلح گرمی با سودان هستیم و فورا به دوستان جدید خود در آنجا محموله آرد به ارزش پنج میلیون دلار می‌فرستیم».ما و ایالات متحده آمریکا همکاری قوی در راستای حمایت از فرآیند انتقال قدرت در سودان داریم.

*واکنش‌ها به این سازش خائنانه

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در واکنش به این توافق آن را افراط سیاسی خواند که «از هم‌گسیختگی کینه‌توزانه» بین برخی سران امت را منعکس می‌کند. هنیه با ذکر این نکته که اطمینان دارد توافق سودانی- اسرائیلی نشان دهنده اصالت ملت سودان و مواضع تاریخی آن نیست، افزود: توافق‌ها با دشمن صهیونیستی به بازترسیم نقشه منطقه بر اساس نظر رژیم صهیونیستی نخواهد انجامید و تنها این ملت‌ها هستند که نقشه منطقه را ترسیم می‌کنند.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به تصمیم سودان برای عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی تحت میانجیگری آمریکا گفت که احدی حق ندارد به نام ملت فلسطین صحبت کند.

احزاب سودانی نیز در بیانیه‌هایی دولت انتقالی این کشور را فاقد صلاحیت قانونی برای توافق سازش با رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

«المؤتمر» و «البعث» دو حزب برجسته سودانی نیز ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیم حکومت کشورشان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از تلاش برای تشکیل یک جبهه ملی علیه سازش خبر دادند.

پس از اعلام توافق بین سودان و رژیم صهیونیستی، مردم این کشور آفریقایی در خارطوم علیه این توافق تظاهرات کردند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز شنبه در پی اعلام کاخ سفید در خصوص عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی در صفحه توئیترش اعلام کرد: اعلامیه کاخ سفید درباره سودان نمی‌توانست از این نمادین‌تر باشد. به اندازه کافی باج پرداخت کنید، چشمان خود را به روی جنایات علیه فلسطینی ها ببندید، سپس از فهرست سیاه به اصطلاح "تروریسم" خارج خواهید شد. واضح است که این فهرست به اندازه مبارزه ایالات متحده آمریکا با تروریسم، جعلی است. شرم آور است!

گروه مقاومت حزب‌الله عراق هم توافق سودان با رژیم تل آویو را خیانت به فلسطین و آرمان آن خواند و اعلام کرد که تصمیمات حکومت‌های عربی واقعیت را تغییر نمی‌دهد.

جنبش انصار الله یمن نیز جمعه شب توافق سودان و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌سازی روابط را محکوم کرد و گفت که جز زیان و ننگ چیزی عاید سازش‌کاران با اشغالگران نخواهد شد.

 «احمد بحر» نایب ‌رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین تأکید کرد توافق عادی‌سازی روابط بین سودان و رژیم غاصب اسرائیل، خیانتی بزرگ است و افزود: این توافق تهدیدی برای هویت امت سودان و آینده است.

گروه‌های فلسطینی هم با تاکید بر اینکه ملت سودان هرگز خیانت سازش حکومت سودان با رژیم اشغالگر صهیونیستی را نمی‌پذیرند، گفتند که سازش متناقض با پیشینه سودان در حمایت از مسئله فلسطین است.

«عبدالله النفیسی» استاد دانشگاه و تحلیلگر کویتی نیز عنوان کرد که سودان پس از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به پایگاه آمریکایی علیه چین در آفریقا تبدیل خواهد شد.

*استقبال اتحادیه اروپا و امارات و بحرین

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز روز شنبه سوم آبان ماه در بیانیه‌ای از توافق سازش بین دولت انتقالی سودان و رژیم صهیونیستی استقبال و آن را تحول مثبتی توصیف کرد و گفت: «این یک تحول مثبت است که باید در ثبات‌بخشی و رفاه خاورمیانه (غرب آسیا)، شاخ آفریقا و مناطق دریای سرخ کمک کند».

امارات و بحرین با صدور بیانیه‌هایی از عادی‌سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی استقبال کردند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    2 0
    اگر فکر کردید در راه شیطان سود میکنید؛ باید بگم: شتر در خواب بیند پنبه دانه. به زودی میفهمید که وعده های شیطان توخالی و پوچ بوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس